Gå til innhold
Hundesonen.no

Staffordshire Bull Terrier

Olsenbanden

Recommended Posts

OT, men hvordan går det med deg og Ally?

Det lille grunnlaget jeg har for å uttale meg om staffe gjør at jeg ikke ville anbefalt den til førstegangseier normalt.Hvis det derimot er en eier som kanksje er oppvokst med hund, er konsekvent, setter seg godt inn i rasen, er villig til å gå kurs og trene med hunden så hvorfor ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, hun er ikke oppvokst med hund. Og jeg ville heller ikke anbefale henne den rasen som førstegangs hund. Vil bare høre litt fra noen med bra ærfaring innen denne rasen om hva de mener :P

Jeg og Ally storkoser oss :P Vi har det som mat i magen ^^, hehe.. Akkurat nå ligger hun på sofaputa atmed meg å snorker :P Hun er såå søt! Bare elsker henne. Til og med pappa er helt på styr etter henne. Han som aldri før har likt hundene mine, og klaget over hundehår osv. hehe.. men Ally er jo så søt å lita så det er definnetift noe med henne som gleder pappa :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra nett:

Dette er en gammel rase med ukuelig mot og fast vilje. Den er intelligent og hengiven, spesielt overfor barn. Den blir da også kalt for "nanny-dog". Den er freidig, fryktløs og pålitelig. Kjærlig overfor familien sin, og også overfor fremmede.

Rasen oppstod ved krysning av rasende, muskeløse hunder som ble brukt i oksekamper ("bull biters") og smidige, livlige lokale terriere. Dette er en sterk og bestemt hund som trenger en erfaren eier og god lydighet. STB er en dårlig vakthund og de fleste av dem liker ikke vann. En veldig viktig ting å huske på som eier av en Staffordshire Bull Terrier, er at hvis den først blir provosert av en annen hund nøler den ikke med å angripe. Derfor burde den alltid holdes i bånd.

Jeg har stort sett bare hørt positive ting om rasen. Får ikke mitt staffe-nurk hjem før om fire uker, så jeg har ennå ingen personlig erfaring å fare med egentlig, bortsett fra det jeg har sett og hørt.

Edit: rettet noen skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lest det der. Men tenker på ærfaringen til venninda mi med hund fra før av liksom.

Har også hørt om rasen at hvis du vil ha en hund som "vet sin plass" så er ikke Staffe en førstegangs hund..

Jeg fåreslo til henne å kanskje starte med en litt enkler rase dom førstegangs hund. men hun hadde snakket med oppdrettere av Staffe og de hadde salkt det er feil å ha en annen rase i 10 år før hun kan kjøpe seg STB, da var hun liksom blitt 30 år fikk hun høre..

Ikke vet jeg som er best for henne, men jeg sa nå bare det jeg mente var lurest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lest det der. Men tenker på ærfaringen til venninda mi med hund fra før av liksom.

Har også hørt om rasen at hvis du vil ha en hund som "vet sin plass" så er ikke Staffe en førstegangs hund..

Jeg fåreslo til henne å kanskje starte med en litt enkler rase dom førstegangs hund. men hun hadde snakket med oppdrettere av Staffe og de hadde salkt det er feil å ha en annen rase i 10 år før hun kan kjøpe seg STB, da var hun liksom blitt 30 år fikk hun høre..

Ikke vet jeg som er best for henne, men jeg sa nå bare det jeg mente var lurest :)

Ja... Og jeg skal jo ha meg Staffe selv om jeg ikke har hatt det før. En gang må være den første, en eller annen gang. Men det kommer jo an på hva man har i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Luckystaff

enig med Camo her...en gang må være den føste, og er det staff hun vil ha, så hvorfor må hun ha en annen hund først?

jeg får min staff til sommeren...min første hund...så lenge man er klar over hva rasen krever så ser jeg ikke på det som noe problem...er sikkert en fordel å delta på diverse kurs osv med tanke på liten erfaring. men det er uansett en selvfølge for min del...både for å lære og for å sosialisere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...