Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor vil folk parre blandingen sin?


MariaN

Recommended Posts

Men kan vi en gang for alle slutte å dra alle som får blandingsvalper under samme kam - nemlig at "slike" folk aldri tar vare på de valpene de får? For det er det faktisk flere som gjør! Det er ikke til å tro, men faktisk er det flere som chipper valpene- blandingsvalpene før levering til nye eiere! De får ormekur og vaksine, helseattest og infohefte til valpekjøpere. Mora får godt med mat og stell, blir undersøkt og fulgt opp.

Selvfølgelige er det flinke blandingsoppdrettere der ute, valper som har en god oppvekst med vaksine og chip før den blir levert. Og det er jo bra! Skulle ønske alle var slik, og jeg er sikker på at de fleste vokser opp i et godt hjem :lol:

Spørsmålet er HVORFOR folk vil avle på blandingene sine.. leie ut en ureg.hannhund, eller en ekte gatemix?

Er "fin" en avlende egenskap liksom? Isåfall skal Diesel få maaange valper, fordi han er jo verdens fineste. :P *sette inn annonse på finn med en gang*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

For en liten stund siden bestemte en jeg kjenner seg for at blandingstispa hans på 9 år skulle ha kull.

Hunden ble parret med en annen blanding og fikk 4 valper.

Ingen av foreldrene har stamtavle og arvelige sykdommer vet de ingenting om.

Men begge foreldrene er jo søte og kjempe snille, og har aaaldri bitt noen. :rolleyes:

Jeg kunne aldri tatt til meg en slik valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fælt da. Ingen her inne som har sagt det skal være gratis.

Du er vel en av de som mener at vi skal betale fullt for legebesøk for oss og ungene også da eller??? De har jo kompetansen de også, men jeg betaler minimalt til ikke noe når jeg drar til legen med sønnene mine. Kom igjen helsenorge..innfør full betaling for slle... :lol:

Man må se litt på det med andre øyne tror jeg. Hvis det hadde vært billigere å gå til dyrlegen, ikke for alle gjøremål, men slike tingsom kastrering o.l, hadde kanskje folk tatt bedre vare på dyrene sine. Det er ikke alle som har råd til slike ting, men en hund kan man alltids skaffe seg. Tror at man må se det positive i slike situasjoner.

Jobber du på noen av disse stedene eller??? Er ikke snakk om tabu, men heller å hjelpe. Se på Usa. Der er det organisasjoner som kastrerer og sterliserer hunder og katter gratis. Disse gjør det FOR dyrene og tenker ikke bare profitt.

Unnskyld meg, men nå datt faktisk haka ned på knærne mine. Er det mulig?

kanskje du ikke er klar over dette, men når du er på et offentlig sykehus, så betaler du kun egenandel, dvs at staten betaler resten. Når du blir operert for ett eller annet, så betaler du ca 300 kroner. du tror da virkelig ikke at dette er totalsummen på operasjonen?? :rolleyes: Nei, totalregningen blir på 20.000 +++ og den får du aldri se.

Så du mener at staten skal betale vetregningene også? (staten er i dette tilfellet deg, meg og alle andre som betaler skatt)

Du er klar over at veterinæren faktisk har utgifter? Utstyr, personell, husleie osv. Når man ser på dette så er det virkelig ikke dyrt å dra til vet for kastering o.l.

Det er ikke bare bare å sterilisere en hund/katt. Det tar tid, det krever anestesi, og det krever medisiner. alt dette koster penger.

Når et dyr opereres så er det minst to personer til stede. Den ene er veterinæren, som jo opererer, den andre er en assistent, som overvåker dyrets anestesi, og i tillegg må være håndlanger. Det betyr at det er to personer som skal ha lønn.

Sorry OT, jeg greide ikke sitte på fingrene mine lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det var da fælt da. Ingen her inne som har sagt det skal være gratis.

Du er vel en av de som mener at vi skal betale fullt for legebesøk for oss og ungene også da eller??? De har jo kompetansen de også, men jeg betaler minimalt til ikke noe når jeg drar til legen med sønnene mine. Kom igjen helsenorge..innfør full betaling for slle... :lol:

Man må se litt på det med andre øyne tror jeg. Hvis det hadde vært billigere å gå til dyrlegen, ikke for alle gjøremål, men slike tingsom kastrering o.l, hadde kanskje folk tatt bedre vare på dyrene sine. Det er ikke alle som har råd til slike ting, men en hund kan man alltids skaffe seg. Tror at man må se det positive i slike situasjoner.

Nå syns jeg faktisk det er en vesentlig forskjell på mennesker som bidrar økonomisk til samfunnet, at man ikke skal betale full pris for lege. Fint det, men tror du legen tjener mindre av den grunn? Det er faktisk sånn at det er en refusjonsordning. Jeg er helt sikker på at veterinærstanden i Norge hadde tatt i mot en refusjonsordning fra staten med glede, men hvem skal finansiere det, liksom? Skattebetalere uten kjærledyr? Høyere skatter for de med flere kjæledyr? La oss bare være enige om at din uttalelse var sikkert ærlig ment, men lite gjennomtenkt..

Jobber du på noen av disse stedene eller??? Er ikke snakk om tabu, men heller å hjelpe. Se på Usa. Der er det organisasjoner som kastrerer og sterliserer hunder og katter gratis. Disse gjør det FOR dyrene og tenker ikke bare profitt.

Jeg kan ikke helt se hva min arbeidsplass har med mine meninger å gjøre.. Er du hjemmeværende og stemmer FRP liksom? (Nei, det var ikke ett spørsmål, det var ett retorisk poeng..) Det er ALDRI noen som gjør noe gratis hverken her i landet eller i Usa. Det er alltid noen som må betale. Men hvis du og mange med deg samler dere og får noen av Norges rikeste menn til å sponse ett kastreringsprogram så er jeg helt sikker på at dere hadde blitt de mest populære menneskene i dyrevernhistorien noen gang! Lykke til!

Ps:Forøvrig så er ikke kastering av katter eller hunder spesielt dyrt, så lenge det er en planlagt kastrering så ligger den på katter på rundt 1000-1500kr og hunder koster ca 2500 for hannhund og 3000-5000kr for tisper, litt avhengig av hvor og hva. Men for de fleste utgjør ikke dette det halvparten av det årlige budskjettet for hundedill engang.

Og det er slike folk som deg som ser ned på sånne som meg. Jeg har en ureg. JRT på 13 uker og lar meg ikke tråkke på. :P

Nå må du kunne skille snørr og person her. Jeg driter fullstendig i deg og din uregistrerte hund, jeg ser overhode ikke ned på noen, men jeg er prisipiell motstander av blandingshund avl (og for meg er uregistrert hund det samme som blanding) og jeg syns ikke at det er greit at folk avler blandinger. At noen velger å støtte blandingshund avl ved å kjøpe ureg valper gjør også at markedet for disse hundene opprettholdes, noe jeg syns er svært uheldig. For meg er det unødvendig at blandingshunder, parres, produseres, avles og lever opp. Det er over 400 raser, jeg er helt sikker på at noen av dem passer alle mennesketyper.. Forøvrig handler dette om ett langt større bilde enn deg og din hund, bare for å bli personlig.

Vi vagte å ikke tegne forsikring på våre to løskatter. Hadde det vært renrasede katter så hadde man vel gjort det, men det er litt opp til hver enkel tror jeg.

Har man ikke ansvar for ett liv uansett? Jeg har en helt vanlig huskatt, den er forsikret akkurat som alle andre dyr her, hvorfor skal den ha ett dårligere alternativ.. Koster forøvrig 600kr pr år- Billig den dagen katten brekker benet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det ikke er grunn nok å avle på dem kun fordi foreldredyrene er så "søte, snille, elskverdige, osv." Greit at blandingshunder er likeverdig som rasehunder (individsmessig) og at de kan brukes i alle hundesporter bortsett ifra utstilling, men det er typisk at blandingshunder havner hos familier som "bare vil ha en hund". Blandingshunder er uforutsigbare, man vet ikke hvilken sykdommer valpen bærer fordi "oppdretterne" ikke tok seg bryet" å sjekke dette, eller hvor store de blir, hvordan lynnet er, osv. Mye av dette er ting som er lettere å se hos rase-hunder. Det med lynnet kommer jo an på trening, mosjon og sosialisering.

Jeg eier nok et nokså gammeldags syn på dette, som med mye annet. Kanskje noen kan belære meg litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du kunne skille snørr og person her. Jeg driter fullstendig i deg og din uregistrerte hund, jeg ser overhode ikke ned på noen, men jeg er prisipiell motstander av blandingshund avl (og for meg er uregistrert hund det samme som blanding) og jeg syns ikke at det er greit at folk avler blandinger. At noen velger å støtte blandingshund avl ved å kjøpe ureg valper gjør også at markedet for disse hundene opprettholdes, noe jeg syns er svært uheldig. For meg er det unødvendig at blandingshunder, parres, produseres, avles og lever opp. Det er over 400 raser, jeg er helt sikker på at noen av dem passer alle mennesketyper.. Forøvrig handler dette om ett langt større bilde enn deg og din hund, bare for å bli personlig.

Litt usikker på hva du mener, men mener du at blandingsvalpene skal avlives etter fødsen, selvom de er blitt til ved en ulykke?

Jeg kan skjønne at folk er motstandere av planlagte blanding og uregistrerbare kull, men jeg syntes det går litt langt å avlive dem etter fødsel, da bør man være flinkere til å ta abortsprøyter eller passe på å sterilisere/kasterere dyrene sine :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så nettopp en rørende annonse: Labradoodle- den nye trendhunden. Tiger Woods og Jennifer Aniston har labradoodle, kom og kjøp!

Jøje meg, Paris Hilton gå hjem og vogg, en chi i håndveska er over og ut!

haha den så jeg for noen uker siden!

forferdelig!!! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da bør man være flinkere til å ta abortsprøyter eller passe på å sterilisere/kasterere dyrene sine :P

Tror ikke det lengre er lov til å kastrere hannhunder.

Ene hunden hos mine foreldre er et slikt kjærlighetsbarn som var resultatet av en kort tur bort til den løse nabohunden. Han er frisk i kroppen og god i lynnet. Men personlig skal jeg aldri ha meg blandingshunder igjen, for man vet ikke alltid hva man får i hus :S Men er imot å anvlive valpene, det er i mitt hode aldeles grusomt!

Jeg kom på noe, vi har jo blandet oss frem til nye hunderaser. Kanskje blandingsavl er med på å videreutvikle hunden som art. Litt sånn evolusjons-greier. Var bare en tanke som poppet opp.

En annen tanke var at dersom man avler på sunne individer kan man utslette mange sykdommer og plager som hjemsøker mange hunderaser i dags dato.

Så på en måte lager vi oss en egen evolusjon. Ikke det at hunden i seg selv har forandret seg så mye på 13000 år... Den har liksom alltid hatt fire bein og sagt voff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det lengre er lov til å kastrere hannhunder.

Ene hunden hos mine foreldre er et slikt kjærlighetsbarn som var resultatet av en kort tur bort til den løse nabohunden. Han er frisk i kroppen og god i lynnet. Men personlig skal jeg aldri ha meg blandingshunder igjen, for man vet ikke alltid hva man får i hus :S Men er imot å anvlive valpene, det er i mitt hode aldeles grusomt!

Jeg kom på noe, vi har jo blandet oss frem til nye hunderaser. Kanskje blandingsavl er med på å videreutvikle hunden som art. Litt sånn evolusjons-greier. Var bare en tanke som poppet opp.

En annen tanke var at dersom man avler på sunne individer kan man utslette mange sykdommer og plager som hjemsøker mange hunderaser i dags dato.

Så på en måte lager vi oss en egen evolusjon. Ikke det at hunden i seg selv har forandret seg så mye på 13000 år... Den har liksom alltid hatt fire bein og sagt voff

Tja, skal en lage nye raser ved blandingsavl krever det "noe" mer enn at Jensen og Knutsen parrer sine to hunder - det krever bevissthet, kunnskap, planlegging, penger, flere generasjoner tenkt framover på papiret, og er rett og slett ikke den type "avl" som majoriteten av blandingskullene representerer.

Når det gjelder blandingshunder og sunnhet, så er det en stor myte.

Og å avle på sunne individer - selvfølgelig, men hvorfor ikke parre de med sunne individ av samme rase? Det er selvfølgelig og dessverre flere sykdommer og plager på ulike raser, men det gjøres mye i flere raseklubber for å bli kvitt dette. Jeg har enda ikke skjønt hvorfor noen tror det å parre forskjellige raser gjør valpene friskere - i verste fall får du valper med begge rasenes karakteristiske sykdommer. Om de ikke gir utslag i første generasjon, vil det dukke opp i andre og tredje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i verste fall får du valper med begge rasenes karakteristiske sykdommer. Om de ikke gir utslag i første generasjon, vil det dukke opp i andre og tredje.

Dette har jeg forsøkt å fortelle en person som sier han har jobbet mye med hunder, men han reagerte ved å fornærme meg og gi meg barnslige argumenter... Så det var godt å få det svart på hvitt av en annen person også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg faktisk det er en vesentlig forskjell på mennesker som bidrar økonomisk til samfunnet, at man ikke skal betale full pris for lege. Fint det, men tror du legen tjener mindre av den grunn? Det er faktisk sånn at det er en refusjonsordning. Jeg er helt sikker på at veterinærstanden i Norge hadde tatt i mot en refusjonsordning fra staten med glede, men hvem skal finansiere det, liksom? Skattebetalere uten kjærledyr? Høyere skatter for de med flere kjæledyr? La oss bare være enige om at din uttalelse var sikkert ærlig ment, men lite gjennomtenkt..

Jeg tror verken at legen tjener mindre eller at en operasjon koster 300.-, det er ikke poenget heller.

Og uttalelsen er ærlige ment men faktisk gjennomtenkt. Det avlives mange dyr årlig og de får ikke en avliving på dyrehospitalet for å si det slik. Det finnes høyere mål her enn bare å tenke på skatter og avgifter.

Når Jensen får valper, fordi han ikke har penger til å sterlisere hunden sin, og ikke solgt dem så skyter han dem i skogen for det koster litt å avlive 9 valper.

En annen ting er jo at hvis man får problemer på helg koster det 1500 kontra 250.- bare å se på skaden. Gi meg en god grunn til at det koster så mye. Jeg har jobbet mye i helg og prisene skrus ikke opp så mange prosent forde.... og det er likegylig hvem arbeidsplass jeg jobber på.

Jeg kan ikke helt se hva min arbeidsplass har med mine meninger å gjøre.. Er du hjemmeværende og stemmer FRP liksom? Det er ALDRI noen som gjør noe gratis hverken her i landet eller i Usa. Det er alltid noen som må betale. Men hvis du og mange med deg samler dere og får noen av Norges rikeste menn til å sponse ett kastreringsprogram så er jeg helt sikker på at dere hadde blitt de mest populære menneskene i dyrevernhistorien noen gang! Lykke til!

Syntes bare du var så bastant på at dyrleger skulle likestilles med andre leger o.l så jeg lurte på om du jobbet innen slik bransje.

Når det gjelder GRATIS ting så skjer det i Usa. Dyrepolitiet i bl. annet Phoenix er en "non-profit" organisasjon som "lever" på donasjoner fra mannen i gata og andre firmaer o.l.

Det samme kan man vel si om FOD gården i Norge???

Så hvis du ikke vet noe mer enn meg er vel dette gratis??? Man tvinger ikke folk til å donere liksom.

Ps:Forøvrig så er ikke kastering av katter eller hunder spesielt dyrt, så lenge det er en planlagt kastrering så ligger den på katter på rundt 1000-1500kr og hunder koster ca 2500 for hannhund og 3000-5000kr for tisper, litt avhengig av hvor og hva. Men for de fleste utgjør ikke dette det halvparten av det årlige budskjettet for hundedill engang.

For noen er faktisk 5000 kr dyrt.

Nå må du kunne skille snørr og person her. Jeg driter fullstendig i deg og din uregistrerte hund, jeg ser overhode ikke ned på noen, men jeg er prisipiell motstander av blandingshund avl (og for meg er uregistrert hund det samme som blanding) og jeg syns ikke at det er greit at folk avler blandinger. At noen velger å støtte blandingshund avl ved å kjøpe ureg valper gjør også at markedet for disse hundene opprettholdes, noe jeg syns er svært uheldig. For meg er det unødvendig at blandingshunder, parres, produseres, avles og lever opp. Det er over 400 raser, jeg er helt sikker på at noen av dem passer alle mennesketyper.. Forøvrig handler dette om ett langt større bilde enn deg og din hund, bare for å bli personlig.

Og det er her du motsier deg selv. Du driter ikke i meg for etter dine meningr støtter jeg oppom noe du ikke syntes er greit. Jeg er en potensiell ureg. avler og det er dette syntes du jo ikke noe om.Så hvordan kan du si at du driter i meg når jeg står for det du ikke liker???

Og jeg er faktisk dritt lei av å bli sett skrått på når noen spør hvor min JRT kommer fra. For tro meg. Så fort man nevner ureg. for noen som har hund med den lengste stamtavlen ever så sier de bare : åja..

For meg så er ikke ureg. hunder det samme som blandingshunder. Og jeg tror mange her inne ser på denne saken på samme måte som deg fordi det er det NKK fremstiller. Sier ikke at man alltid vet hvor valpen kommer fra, men det er ikke det samme som at det er blandings. Ikke for meg. Jeg ser en klar forskjell på en ureg. golden retriver og en blanding mellom golden retriver og labrador f.eks.

Har man ikke ansvar for ett liv uansett? Jeg har en helt vanlig huskatt, den er forsikret akkurat som alle andre dyr her, hvorfor skal den ha ett dårligere alternativ.. Koster forøvrig 600kr pr år- Billig den dagen katten brekker benet.

Sier ikke at man ikke har ansvar for et liv, men det er ikke alle som forsikrer katten eller hunden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes bare du var så bastant på at dyrleger skulle likestilles med andre leger o.l så jeg lurte på om du jobbet innen slik bransje.

Hvorfor skulle de ikke det? De har like lang utdannelse.

For noen er faktisk 5000 kr dyrt.

Dyrt for de fleste det! Det er derfor vi har forsikring som tar seg av alt annet enn 20%

Sier ikke at man ikke har ansvar for et liv, men det er ikke alle som forsikrer katten eller hunden sin.

Hvilket er himla dumt om man ikke har råd til 5000,- men vil beholde dyret sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig! Men det har da ingenting å gjøre med om folk tar vare på de valpene de produserer eller ikke..!

Min personlige erfaring er at blandingskull ikke lider NØD (kun ett jeg kjenner som faktisk er født og oppvokst på låve helt uten tilsyn), de vokser opp på badet og blir kost med. Men ellers er lite stimuli/lærdom de får, derav min mening om at det er lite arbeid og lettjente penger. Ja, mange vaksinerer og gir ormekur, men som sagt tidligere, dette er nødvendigvis ingen stor utgift, ergo er det fortjeneste i kullet alikevel! Forbruksvaren hund har blitt, gjør det lettere å være hobbyavler, samt beholde kullet etter et løpetidsuhell ( ikke ta abortsprøyte når du vet hunden har blitt parret/avlive ved fødsel)

Blandinger har alltid eksistert, men det føles i disse dager som om blandingshunder er overtallige i forhold til rasehunder. Noen er billigere og noen dyrere enn rasehunder, men jeg har bare en følelsen av at kriteriene for å bli eier av slike hunder er meget lavere enn hos raseoppdrettere. Jeg hadde garantert fått nei hos enkelte raseoppdrettere, da jeg ikke har kunnskap og forutsetninger til å ha den rasen. Har til dags dato ikke fått nei på blandingskull, stort el smått! Nei, har ikke kjøpt, men har snakket med endel for nyskjerrighets skyld, samt for å bevise for ev valpekjøpere (venner og bekjente) at dette bør de holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at hvermannsen skal være med på å finansiere ditt dyrehold?

Nå er det vel ikke mitt dyrehold som er oppe her, men nei, jeg mener ikke at alle skal finansiere mitt dyrehold.

Det jeg mener er at når det er så lett som det er idag å skaffe seg en valp, så lite noen folk gidder å gjøre for dyrene sine og hvor mange som går for lut og kaldt vann så hadde kanskje i det minste flere dyr kommet til dyrlegene hvis det hadde være en "smule" billigere.

At jeg argumenterer for litt billigere dyrlege tilsier ikke at jeg gjør det for min skyld. Har du tenkt på det??? Kanskje noen må argumentere for alle dyrene som går rundt i kulden i vinter fordi eierene ikke gidder sterlisere/kastrere hundene/kattene sine. På en gård nære meg i barndommen skøt gårdeier 20 katter fordi de var løskatter. Hadde en eier tatt ansvar så hadde ikke disse løskattene vært her. Eller alle gårdskattene med sine barn.

Noen ganger blir man veldig fokusert på at man ikke skal gjøre noe for andre, men passe på seg selv.

Et eksempel skal jeg gi. Jeg har tv og dermed betaler jeg tv lisens. Jeg ser aldri på nrk, men må allikevel betale flere tusen i året. Jeg hadde parabol, men tv lisensen kom. Kaller du dette rettferdig da eller??

Jeg betaler for at de som ikke har råd til masse tv kanaler skal få ha nrk.

Get my point??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.. Ja og hundekurs og hundefrisører og hundehotell og hundepassere og egentlig alt som har med hund å gjøre burde jo egentlig vært basert på idealistisk arbeid, ikke sant? Get real! Det er en jobb, som alle andre jobber avspeiler seg i utdannelse, beliggenhet, fasiliteter, teknikk og kompetanse.

Hvorfor skal dyrleger ta seg dårligere betalt enn ingeniører når de har samme kompetansekrav? Fordi man jobber med dyr, så skal man være "snill" og alltid ivare ta eierens økonomiske interesser? Kjøp forsikring- det er en meget god investering den dagen man har bruk for det.

Jeg er så lei av den mentaliteten som råder her i landet at det skal være tabu å tjene penger på dyr..

*klippet*

Det er vel ingen her som mener at det skulle være gratis å gå til veterinær. Men, de kunne i det minste fjerne momsen på tjenesten. Det har gjort et godt innrykk i min lommebok når det kom oppå selve "service" summen...

Vi vagte å ikke tegne forsikring på våre to løskatter. Hadde det vært renrasede katter så hadde man vel gjort det, men det er litt opp til hver enkel tror jeg.

Mvh Linda

Akkurat her kjenner jeg at jeg småreagerer litt på utsagnet ditt. Strengt tatt, så synes jeg at det ikke skulle være opp til enhver å forsikre dyrene sine. Om de er renraset eller ei har absolutt ingen betydning. Cluet er å være økonomisk rustet til å hjelpe dyret NÅR det trenger hjelp- derav er forsikring en meget lur ting å ha i bakhånd.

Samtlige dyr (hunder og katter, rene og blandinger) er forsikret hos meg. Og det er av den enkle grunn fordi jeg IKKE er flink nok til å sette av nok penger til en krisekasse i tilfelle uhellet skulle være ute.

For noen er faktisk 5000 kr dyrt.

Men tenk så greit hvis en hadde hatt forsikring du...

Sier ikke at man ikke har ansvar for et liv, men det er ikke alle som forsikrer katten eller hunden sin.

Nei, men for meg er det samme likegyldigheten som hvis en bevisst foretar en parring på blandingshunden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at når det er så lett som det er idag å skaffe seg en valp, så lite noen folk gidder å gjøre for dyrene sine og hvor mange som går for lut og kaldt vann så hadde kanskje i det minste flere dyr kommet til dyrlegene hvis det hadde være en "smule" billigere.

Og hadde ikke mye av det vært ungått om det ikke var en dullion blandingsvalper på billigsalg til enhver tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke mitt dyrehold som er oppe her, men nei, jeg mener ikke at alle skal finansiere mitt dyrehold.

Om dyrlegene fikk refusjon fra staten så hadde hvermannsen vært med på å finansiere ditt dyrehold. Det er snabla enkelt det.

Det jeg mener er at når det er så lett som det er idag å skaffe seg en valp, så lite noen folk gidder å gjøre for dyrene sine og hvor mange som går for lut og kaldt vann så hadde kanskje i det minste flere dyr kommet til dyrlegene hvis det hadde være en "smule" billigere.

At jeg argumenterer for litt billigere dyrlege tilsier ikke at jeg gjør det for min skyld. Har du tenkt på det??? Kanskje noen må argumentere for alle dyrene som går rundt i kulden i vinter fordi eierene ikke gidder sterlisere/kastrere hundene/kattene sine. På en gård nære meg i barndommen skøt gårdeier 20 katter fordi de var løskatter. Hadde en eier tatt ansvar så hadde ikke disse løskattene vært her. Eller alle gårdskattene med sine barn.

Pardon me, men var det ikke du som ikke dro til vet før på mandag med katten fordi det var så dyrt i helgen? Du tror du fremdeles hadde ventet til mandag dersom det hadde vært samme pris i helgen?

Dyrehold er valgfritt. Ingen MÅ skaffe seg hund, katt eller annet kjæledyr. Det er en hobby - jeg betaler ikke for andre sine hobbyer som håndball, skøyting eller hanggliding heller jeg..

Noen ganger blir man veldig fokusert på at man ikke skal gjøre noe for andre, men passe på seg selv.

Når det man gjør medfører utgifter man påfører seg selv frivillig så synes jeg man kan passe på seg selv ja.

Et eksempel skal jeg gi. Jeg har tv og dermed betaler jeg tv lisens. Jeg ser aldri på nrk, men må allikevel betale flere tusen i året. Jeg hadde parabol, men tv lisensen kom. Kaller du dette rettferdig da eller??

Jeg betaler for at de som ikke har råd til masse tv kanaler skal få ha nrk.

Du kunne ha valgt å ikke ha tv, og dermed ikke betalt noe. Når jeg velger å ha bil så må jeg betale ekstra avgifter - jeg kunne tatt bussen.

Get my point??

Ikke et spesielt godt poeng synes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Usa. Der er det organisasjoner som kastrerer og sterliserer hunder og katter gratis. Disse gjør det FOR dyrene og tenker ikke bare profitt.

Når det gjelder GRATIS ting så skjer det i Usa. Dyrepolitiet i bl. annet Phoenix er en "non-profit" organisasjon som "lever" på donasjoner fra mannen i gata og andre firmaer o.l.

Det samme kan man vel si om FOD gården i Norge???

Så hvis du ikke vet noe mer enn meg er vel dette gratis??? Man tvinger ikke folk til å donere liksom.

Dyrebeskyttelsen (en frivillig organisasjon basert på donasjoner, samt statsstøtte i form av skattefradag for privatpersoner ved donasjoner mellom 500 - 12000 kroner i året) gjør faktisk en veldig bra jobb i her Norge, og er en godt etablert organisasjon. De kastrerer alle løskatter de får inn, og noen av lokalorganisasjonene har nå også fått de samme rutinene for kaniner da dette ser ut til å være et økende problemområde. Her i Bergen kastrerer de også alle villkatter selv om de ikke egner seg for nye hjem, og har matstasjoner rundt hele byen for at ikke noen katter skal gå sultne. Om du synes kastrering er for dyrt, er det jo en mulighet å benytte seg av dyrebeskyttelsens kastrasjonskampanjer som de har 1-2 ganger i året, hvor katter (og kaniner på noen klinikker) får kastrering/sterilisering til redusert pris for å hindre overpopulasjon.

Men om du er ute etter helt gratis kastrering for alle, tror jeg du må vente lenge. Vet ikke heller om det er bare positive sider ved dette, skal ikke dyreeiere lære å ta ansvar for dyrene sine når de allikevel må betale utav egen lomme om dyret blir sykt. At en lærer seg å sette av penger i tilfelle osv? Om man mener man kan ta til seg en katt (som veldig ofte ikke koster noenting), synes jeg helt klart man må kunne ha penger nok til kastrering. Dette koster vel mellom 500-1500 kroner avhengig av klinikk og kjønn på katten. Jeg synes ihvertfall at redusert pris et par ganger i året er supert at dyrebeskyttelsen har fått til. Og om du ønsker bedre "tjenester" er det vel bare å donere i vei, så kan du skrive det opp som ikke skattepliktig inntekt på neste selvangivelse. Les mer her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er kort tenkte, dumme og naive!

Jeg har fått spørsmål om jeg ville parre mine hvite Boxertispe, Sara av :

- Dalmantinerhund-eier

- Am.Staff-eier

- Staff.mix-eier

- BC-eier

Og jeg har fått spørsmål om jeg vil at min hvite Boxerhannhund, Klein skal parres med :

-en annen renraset, men tigret Boxer-eier

- En Engelsk staff-eier

- Staff.mix-eier

Uvitende mennesker som syns det hadde vært stas med valper eller som er nysgjerrig på hvordan "de valpene der" hadde sett ut. Og de som virkelig har spurt meg seriøst har virkelig lyst til det, det er skremmende for da tenker jeg at selv om jeg sier nei så kan det hende de finner noen like "glupe" som de selv som faktisk sier ja!?!

Han med BC-hannen som spurte meg om ikke jeg ville at Sara skulle parres trodde jeg kom til å si ja, siden jeg var så glad i valper !? HALLO... KOko Koko! Lyset på, men ingen hjemme!

Så lenge det fins folk der ute som både er kort tenkte, naive og ukloke når det gjelder hund så kommer det til å dukke opp et hav full av snåle blandinger og mixer.

Et annen argument var den unge Boxertispe-eieren som syns Boxeren hadde blitt så dyr nå og han kunne tenkte seg en Boxer til, så derfor tenkte han det var smart å få parret tispa si så han kunne beholde en valp og siden Klein var hvit så skulle vel jeg ikke ha så mye betaling!

Folk overasker meg ikke lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Dere

skal tydeligvis vrenge på alt som sies så keep on. Jeg har sagt mitt ang. avl og dyrlege.

Jeg har et ønske om litt, og for dere som ikke kan lese LITT billigere dyrlege. Det er ikke kriminellt. Men som dere så fint sier så kan man jo bare forsikre dyrene sine. På den måten slipper man billigere unna. Ikke sant?????

Ehh... tror ikke det altså. Og nå vil jeg gjerne at dere finner frem til en forsikring som dekker alle utgifter slik det har blitt fremstilt her. Jeg var inne å sjekket litt og kan lime inn utdrag fra Agria. Denne forsikringen hadde vært grei for meg, men vet dere hva??? Det er jo masse den ikke dekker. Merkelig... eller ikke. Kan ikke dere fortelle hvor dere har forsikret dyrene deres så jeg kan få den samme da??

Agria Optimal Veterinærforsikring

FX. Agria Optimal Veterinærforsikring

FX.1 Forsikringsbeløp og forsikringstid

Agria Optimal Veterinærforsikring kan tegnes fra seks ukers alder. Den høyeste veterinærerstatningen per forsikringsår er 52 000 kroner, hvorav veterinærkostnader dekkes med 45 000 kroner. Beløpet minker med 5000 kroner per år på forfallsdagen fra og med det kalenderåret hunden fyller sju år. Beløpet blir ikke mindre enn 25 000 kroner. Hvert forsikringsår bærer sin egen kostnad.

FMA.2 Erstatningsregler

Egenandelsperiode samt fast og bevegelig egenandel. En egenandelsperiode omfatter 100 dager regnet fra og med dagen for det første veterinærbesøket. For hver egenandelsperiode avregnes det fra veterinærkostnadene en fast egenandel på 1000 eller 1300 kroner. I tillegg kommer en bevegelig prosentuell egenandel. Det innebærer at erstatning utbetales for hver egenandelsperiode med 80 % av veterinærkostnadene som overstiger den faste egenandelen.

FV.1

Forsikringen dekker kostnader i forbindelse med undersøkelse, behandling og pleie på grunn av sykdom eller ulykke. Forsikringen dekker også kostnader for ett keisersnitt og akupunktur utført av veterinær ved smertestillende behandling i forbindelse med en diagnostisert ledd- eller ryggsykdom/skade. Behandling og pleie skal utføres av veterinær eller tannlege som er tilknyttet veterinærinstitusjonen, og i samsvar med vitenskap og erfaring. En grundig spesifikasjon av behandlings- og undersøkelseskostnader må kunne legges frem for Agria. Forsikringen gjelder ved tidsbegrenset besøk i EU-land og Sveits.

Forsikringstakeren må kunne dokumentere alle veterinærbesøk som skyldes sykdom eller skade.

Dersom hunden er blitt påkjørt, må du i tillegg til skademeldingen legge ved opplysninger om bilføreren, bilens registreringsnummer og forsikringsselskap. Dersom bilisten er ukjent, må vi ha en attest fra politiet som viser at hendelsen er anmeldt.

FV.2 Karenstid

Veterinærforsikringen gjelder ikke dersom hunden din blir syk innen 20 dager fra den dagen forsikringen begynte å gjelde.

FV.3 Forsikringen dekker ikke kostnader i forbindelse med

hofteledds- og albueleddssykdommer (se egen rute)

navlebrokk og kryptorkisme

reise og transport

medisinsk fôr eller annet salg

resepter, fakturering, attester eller journalutskrifter

obduksjon og kremering

merverdiavgift for momspliktig forsikringstaker

fordyrende veterinærkostnader fordi veterinærbesøket har funnet sted i vakttiden uten at det var nødvendig

forebyggende tiltak

undersøkelse og behandling som ikke er medisinsk motivert herunder alternativ behandling. Akupunktur dekkes i henhold til vilkår FV.1

kastrering (se egen rute)

øye- og hudsykdommer hos rasen shar pei

psykiske sykdommer, atferdsproblemer og gemyttfeil

skader på grunn av at hunden har vært bundet til motorkjøretøy eller tilhenger, har vært transportert ubeskyttet på motorkjøretøy eller tilhenger eller har blitt forlatt i bil eller tilhenger

tannsykdommer, tannfeil og bittfeil (det er bare behandling av frakturer på permanente tenner som dekkes)

undersøkelser ved hjelp av MR, MRI (magnetresonans) og CT (computertomografi)

keisersnitt på rasene boston terrier, engelsk og fransk bulldog

Kastrering dekkes ved følgende sykdommer: diabetes, livmorbetennelse med kliniske symptomer, fødselsskader, vaginalprolaps, prostatasykdommer, perinealbrokk, analadenom, testikkelbetennelse og kreftsykdommer i livmor, testikler, vagina eller eggstokker.

Albueleddssykdommer dekkes dersom hunden er registrert og stambokført i Norsk Kennel Klub (NKK) og den ble forsikret før fire måneders alder og har vært forsikret siden. Hundens røntgenbilder må sendes til NKK for avlesning.

Hofteleddssykdommer dekkes dersom hunden er registrert og stambokført i Norsk Kennel Klub (NKK) og den ble forsikret før fire måneders alder og har vært forsikret siden. Det kreves også at hundens foreldre har feilfrie hofteledd, og at NKK eller en tilsvarende utenlandsk organisasjon har kontrollert røntgenbildene. Hundens egne røntgenbilder må sendes til NKK for avlesning.

Albueledds- og hofteleddssykdommer dekkes også i de tilfellene der hunden tidligere har fått begge albue- og hoftleddene røntgenfotografert og er henholdsvis AD- og/eller HD-frikjent og resultatet er kontrollert av NKK.

Osteokondrose i øvrige ledd dekkes dersom hunden, som må være registrert og stambokført i Norsk Kennel Klub (NKK), ble forsikret før fire måneders alder og har vært forsikret siden.

Ved sykdom i albue- eller hofteledd som ikke omfattes av forsikringen, dekkes kostnadene frem til diagnosen med maks 3000 kroner.

FX.2 Reseptbelagt medisin

Medisinkostnader ved akutte sykdommer og skader erstattes med maks 2000 kroner av forsikringens totale erstatningsbeløp per forsikringsår. Forsikringen dekker reseptbelagt medisin som er utlevert av veterinær direkte i forbindelse med behandlingen, eller som hentes på apotek innen en uke etter veterinærbesøket. Apotekkvittering og kopi av resepten må legges ved skademeldingen.

FX.3 Rehabilitering

Rehabilitering erstattes med maks 5000 kroner av det totale erstatningsbeløpet per forsikringsår. Rehabiliterende trening og svømming dekkes etter kirurgisk behandling av leddsykdommer, leddskader, frakturer eller skivebrokk. Forsikringen dekker behandlingskostnader under forutsetning av at det er en hovedansvarlig veterinær, og at de som utfører behandlingen, har relevant utdanning og erfaring med rehabilitering av dyr. Rehabiliteringen skal utføres på dyreklinikk. Rehabiliteringen skal skje innen tre måneder etter at det kirurgiske inngrepet ble utført.

FX.4 Avlivingskostnader

Kostnadene i forbindelse med avliving dekkes når hunden avlives etter anbefaling fra veterinær ved diagnose som omfattes av forsikringen.

FX.5 Spesielle behandlinger som kommer inn under Optimal-forsikringen:

Kostnad ved utskiftning av hofte. Kan dekkes for hund som er registrert og stambokført i Norsk Kennel Klub. Hunden må ha vært forsikret før fire måneders alder og ikke ha fylt seks år ved inngrepet. Hundens egne røntgenbilder skal være avlest av NKK, og foreldrene må ha feilfrie hofteledd.

Hunden må ellers være frisk. Det kan kreves godkjenning fra Agrias veterinær i hvert enkelt tilfelle.

Operasjon av katarakt på hund

Plastisk kirurgi av medisinske grunner, det vil si kirurgisk korrigering av hud, slimhinner eller andre kroppsdeler når avviket i hundens konstitusjon eller utseende forårsaker medisinske problemer

Kreftbehandling med cellegift eller stråling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...