Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor vil folk parre blandingen sin?


MariaN

Recommended Posts

Jeg leser på finn.no nå, og der ser jeg en Belgerhann uten papirer som er klar til parring.

Ikke mange dagene siden jeg så ei dame som ville ha hannhund til blandingstispa si.

Og en som ville leie ut blandingshannen sin.

Det dreier seg om blandinger, eller rase uten stamtavle.

De vet kanskje ingenting om sykdommer i slekta.

Og hvorfor er hunden ureg/ikke stamtavle? pga feil? en smule blanding? Vil man føre denne grove feilen videre til valpene?

Hvorfor leier folk ut hannen sin, eller vil ha valpe på bl.tispa si ?

Er det for å beholde en selv(den kan jeg jo skjønne)? Er det fordi hannen er så fin?

Dette er noe jeg alltid har lurt på :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Tjene penger vettu... Eller standaren, hunden min er så søt og snill... Mesteparten av hundeeierne i Norge bryr seg nok ikke så mye om planlagt avl og sykdommer, så lenge deres egen hund ikke blir syk. ca 80 % av valpene som har vært på valpekurs går aldri på kurs igjen. Og tenk hvor mange valper som ikke er på valpekurs engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at noen får seks valper størrelse border collie.. Det er jo en god del arbeid, og det ikke såå mye penger å hente hvis de selges for 3000. Kommer jo helt an på om de blir sjekket til dyrelegen, vaksine, ormekur og kanskje chip før salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassikeren er vel at "barna skal få ha det gøy med et valpekull" :P

med katter og andre "ubetydelige" dyr er det jo helt sinnsykt hvor ofte det skjer i allefall.

dere aner ikke hvor ofte vi får telefoner om "hvor mye koster det for å avlive et kattekull/kaninkull? vi tenkte barna skulle få oppleve å ha et kattekull, og så må vi vite hva det koster å avlive dem" *slår hodet hardt i veggen* snakker vi bruk og kast, eller? :lol:

noen ganger skulle jeg ønske man måtte bestå en iq-test forå å få reprodusere selv <_<

sorry litt OT, måtte bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som ikke legger noe arbeid i det bortsett fra å gi tispa litt ekstra mat, om det...Hvor mange av valpene i disse kullene tror du får påbegynt sosialisering utenfor heimen? Biltur, andre miljøer/lyder, hunderaser og dyr?... Og selv om de får ormekur og ev vaksine (ikke chip) av veterinær, så kan de få gode "oppdretter" rabatter på det, og dermed er ikke utgiftene så store alikavel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg hørt mange ganger:

De sier det er bra for en katt å ha minst ett kull. -bull.

Mange som ikke tenker på at det koster mye MERE å ha et kull på fire, enn å sterilisere kattemora. De skal ha mat i mange uker, mammaen spiser mere, kanskje avlivingsutgifter i tillegg? Og så blir katten gravi ENDA en gang!

Nei, det er vel bedre å la katte gå igjennom en fødsel for så å kakke barna rett etter at de har kommet ut ;( sparer penger på det.

slike holdninger provoserer meg noe grønnjævlig!

så må jeg si at sterilisering burde vært billigere og når jeg først er i gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger er superkoslig, og jeg kunne sikkert hatt mange kull. MEN å gi de bort er ikke alltid like lett, for å ikke snakke om hvor mye jeg griiiiiiner når de drar :P

Har hatt to kull(på fem og syv), og jeg har tørket mange liter med tårer. :lol:

Kan ikke forestille meg hvor vondt det må være å sende fra seg en valp!

Noen ganger så syns jeg nesten litt "synd" i de som vil parre den fine blandingsgutten sin med noen, og de betaler gjerne en tusenlapp eller tre. De vil bare føre genene til den supre hunden videre, og få en valp selv. Men det er jo ikke sånn det fungerer.. Hvilket oppdrett hadde det vært i landet om alle hadde tenkt slik? mye rart hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukersamfunnet viser sin stygge side vettu. "Alle" vil ha hund/katt, men helst legge minst mulig arbeid i det. Det at veldig mange små raser blir mikset hit og dit, er fordi uerfarne mennesker tror det er noe mer spesielt med de enn renrasede, som "alle" har. De vil ha en spesiell hund NÅH, og sykdommer og temperament er noe de ikke har peiling på å sjekke engang. Miksene blir jo ikke reg i NKK, og da har ikke eier muligheten til å melde seg selv inn og få Hundesport, som iallefall gjør LITT for å informere og opplyse folk.

Jeg har farlige hunder jeg, den ene fordi den er sort med stor munn, den andre fordi den er stor. Valpen kan umulig være valp, for valper er ikke så store.... Og dette fra folk som selv har hunder...

Mange tilbyr oss hannkatt til vår hvite skogspus, fordi hun er flott, snill, kjælen og vant med hund. Vi vil ikke parre henne, men pga reaksjon på narkose tidligere, er vi skeptiske til å sterilisere. P- piller foreløbig, og hun svelger den rett ned hver mandag morgen, for etterpå får hun skinke :lol:

Edit:skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blandingskullene og "søker hund til parring"-annonsene jeg har sett har faktisk vært større hunder. Ikke miniatyrer som det florerte av for 2 år tilbake.. Jeg syns det er ganske utrolig at folk får solgt kullene sine jeg da. Det ligger en del på finn.no nå, og mange av de blandingene kommer IKKE i mitt hus (eks Husky, fuglehund og store raser som rottis og schæfer) så lenge jeg ikke vet ALT som familien og eierene er mine beste venner. Da kunne jeg ha vurdert en valp liksom -bare for å forklare hvor langt jeg styrer unna blandinger.

Litt skummelt å kjøpe valp fra raser som er mere utsatt enn andre for sykdommer.

Men hvem tenker vel at "denne" lille søøte valpen kan bli avlivet bare to år grunnet sterk HD? :P

Nå har ikke dette noe med tema å gjøre;

Jeg syns det er fint at det er noen der ute til å ta vare på alle de omplasseringshundene som trenger nye hjem :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, det er skumlere når mellomstore/store hunder mikses i hytt og pine. Jeg tenker ikke så mye på sykdom, da det som regel kan "repareres" Det mentale er verre i mine øyne. For mange sterke drifter som blandes sammen... *grøss*

Vi hadde jo ikke hatt så mange hunder til omplassering hvis hund ikke hatt blitt forbruksvare som alt annet. Og hadde ikke det vært så mange hobby "oppdrettere" ville hunden kanskje forblitt hund, og ikke forbruksvare... (Har selv hatt to omplasseringshunder, ene levde ut livet sitt på 15 år, den andre døde av kreft som 7 åring. Begge såkalte problemhunder, men de manglet bare mosjon og litt mental stimulering! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan vi en gang for alle slutte å dra alle som får blandingsvalper under samme kam - nemlig at "slike" folk aldri tar vare på de valpene de får? For det er det faktisk flere som gjør! Det er ikke til å tro, men faktisk er det flere som chipper valpene- blandingsvalpene før levering til nye eiere! De får ormekur og vaksine, helseattest og infohefte til valpekjøpere. Mora får godt med mat og stell, blir undersøkt og fulgt opp. Det er ikke alle som lever i et skjul, knapt får mat, ikke ser dagslys, ikke får vaksine, ormekur, møte folk, dyr, hunder osv osv. Bare fordi man av en eller annen grunn vil ha et kull på hunden sin, så betyr ikke det det samme som at folk ikke tar vare på de valpene som kommer!

(Nei, dette var ikke ment som noe støtte til slik avl, men jeg blir lei av å se folk svartmale folk som avler på blandinger, for verden er ikke så enkel som at de som ikke gjør ting etter boka, er dumme og teite og gjør alt feil her i livet. Eller motsatt; at de som avler renrasete hunder gjør alt korrekt - sånn er det bare ikke..!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tildels enig med deg Hulda, men når det er snakk om å blande en miks av to-tre raser med en annen av to-tre raser, så er det uetisk, i mine øyne. Og du må innrømme at du også har hørt om mixer kor du bare utbryter et stort HÆ? og ikke kan fatte hva hundeeiere har tenkt med!

Såklart er det mye galt i rase avlen også, men her har du større mulighet til til å sjekke ut foreldrenesmulige medisinske historie i det minste, da som regel nær slekt er registret. Har jo selv to raser der det er svin og annet rart i skogen.... Men jeg har hatt mulighet til å sjekke det jeg ønsket å sjekke, nettopp fordi jeg har valgt renraset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om dette. Jeg er ikke for eller imot.

Har selv en ureg. Jack Russel valp og for å være ærlig er jeg dritt lei av å måtte forsvare hvorfor jeg kjøpte en ureg. valp kontra en reg. valp.

Nå vet jeg ikke, mest sannsynligvis ikke, het om jeg ville avlet på min JRT hvis jeg hadde hatt muligheten. I såfall skulle jeg hatt nøye sjekking for eventuelle sykdommer og prøve å finne ut mest mulig om foreldrene og lengre ned i linja.

Så jeg vet ikke helt hva jeg skal si om dette.

Når det kommer til å krysse forskjellige raser er jeg ikke helt med. Ser ikke hensikten med å krysse en dobermann med en puddel f.eks. Og idag er det mange av disse kryssningene som vil bli annerkjent som egne raser. Ta labradoodle f.eks.

Vel, det kommer sikkert til å bli masse kommentarer om dumme meg som ikke ser det likt som alle andre, men jeg står for mine meninger og gidder ikke rettferdiggjøre meg mer.

Mvh meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tildels enig med deg Hulda, men når det er snakk om å blande en miks av to-tre raser med en annen av to-tre raser, så er det uetisk, i mine øyne. Og du må innrømme at du også har hørt om mixer kor du bare utbryter et stort HÆ? og ikke kan fatte hva hundeeiere har tenkt med!

Såklart er det mye galt i rase avlen også, men her har du større mulighet til til å sjekke ut foreldrenesmulige medisinske historie i det minste, da som regel nær slekt er registret. Har jo selv to raser der det er svin og annet rart i skogen.... Men jeg har hatt mulighet til å sjekke det jeg ønsket å sjekke, nettopp fordi jeg har valgt renraset.

Selvfølgelig! Men det har da ingenting å gjøre med om folk tar vare på de valpene de produserer eller ikke..! Som jeg skrev; det var ikke ment som støtte for blandingsavl (og mine tanker rundt det har jeg vel egentlig ikke kommet med?), men heller en oppfordring til folk om å skjønne at det å blande to raser ikke nødvendigvis er det samme som å ikke ta vare på valpene når de kommer (gi de ormekur, vaksine, chip). Hva som foregår i hodet til folk sånn ellers når det gjelder årsaken til parringer, er en HELT annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...vi må gjerne diskutere dette opp og ned. Men det er en utopi og tro at det vil stoppe. Det er en del større problemer i verden enn blandingsavl, med alle sine negative sider som har blitt diskutert oppigjennom her. Å tro at samfunnet kan bli "en bedre plass hvor vi tenker over slikt" er jo å tro at fattigdom og miljøproblemer skal forsvinne like fort. Vi er kyniske og harde, og du kan trekke inn både raseavl, blandingsavl, hundeHOLD hundeditt hundedatt. Dessverre er nok mennesker mennesker i morgen også. Må regjeringspåslag til for at vi skal forandre oss i holdninger og handlinger i en slik skala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så må jeg si at sterilisering burde vært billigere og når jeg først er i gang..

Den skriver jeg under på. En av mange grunner til at folk lar være å sterelisere/ kastrere er jo fordi det er spinndyrt. Men har de ikke råd til det, synes nå jeg at de slett ikke burde hatt dyr...

Edit: Til dette med mix av raser, da for å holde meg til temaet. Tenk deg å blande Chihuahua og pomeranian, for så å selge valpene for 16000. Selv om de vaksineres og chippes, blir det penger av det dersom det kommer tre- fire valper. Men likevel blir jeg kvalm ved tanken på å tjene penger på andre levende veseners bekostning (da mener jeg dersom valpene viser seg å bli syke i løpet av første- andre leveår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mange grunner til at folk lar være å sterelisere/ kastrere er jo fordi det er spinndyrt. Men har de ikke råd til det, synes nå jeg at de slett ikke burde hatt dyr...

Syntes det er å dra det litt langt, men det er min mening.

Det koster an god del for alt som har med dyr å gjøre, men det burde man reflektere litt over før kjøp. Når det er sagt så kan jeg med hånden på hjertet si at den tiden jeg hadde katter så hadde vi en "case" med den yngste og ringte dyrlegen på helg. Han hadde et sår på halsen som vi ikke visste om måtte sys eller ikke. De svarte at de skulle ha 1500.- bare for å se på det og eventuellt 5000.- for å sy det igjen. Det er meget i overkant. Vi valgte å klippe vekk håret, rense såret og holde katten inne en dag til vi kunne dra til dyrlegen på mandag. Dette kostet oss da 250.- isteden. Han måtte ikke sy og vi ble rost av dyrlegen for å ha klippet håret rundt og pleiet det.

Hadde det vært sånn at vi måtte ut med 5000.- til 10000 kr hadde vi nok måtte tatt et hardt valg.

Dyrlege burde vært billigere uansett syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Dyrlege burde vært billigere uansett syntes jeg.

Ehh.. Ja og hundekurs og hundefrisører og hundehotell og hundepassere og egentlig alt som har med hund å gjøre burde jo egentlig vært basert på idealistisk arbeid, ikke sant? Get real! Det er en jobb, som alle andre jobber avspeiler seg i utdannelse, beliggenhet, fasiliteter, teknikk og kompetanse.

Hvorfor skal dyrleger ta seg dårligere betalt enn ingeniører når de har samme kompetansekrav? Fordi man jobber med dyr, så skal man være "snill" og alltid ivare ta eierens økonomiske interesser? Kjøp forsikring- det er en meget god investering den dagen man har bruk for det.

Jeg er så lei av den mentaliteten som råder her i landet at det skal være tabu å tjene penger på dyr..

Når det gjelter OnTopic så lager folk blandingshunder av samme årsak som folk får barn: Man kan gjøre det.. Det er ingen krav til kunnskaper, det er ingen krav til helsetilstand, det er ingen krav til om det er fornuftig å gjøre det eller ikke. Ja, det er sikkert mange som har blandingskull og som følger "boka", men nå er jo blandingshunder i min verden utenfor boka, bare det, så da hjelper det egentlig ikke hvor mye annet riktig man gjør. Det er faktisk ikke spesielt vanskelig å unngå drektighet om man ønsker det. Jeg er revnende likegyldig til om det er renraset hund uten papirer eller om det er en mix, det er unødvendig i det store å hele å lage slike blandinger enten det er med viten og vilje eller "uhell".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.. Ja og hundekurs og hundefrisører og hundehotell og hundepassere og egentlig alt som har med hund å gjøre burde jo egentlig vært basert på idealistisk arbeid, ikke sant? Get real! Det er en jobb, som alle andre jobber avspeiler seg i utdannelse, beliggenhet, fasiliteter, teknikk og kompetanse.

Hvorfor skal dyrleger ta seg dårligere betalt enn ingeniører når de har samme kompetansekrav? Fordi man jobber med dyr, så skal man være "snill" og alltid ivare ta eierens økonomiske interesser? Kjøp forsikring- det er en meget god investering den dagen man har bruk for det.

Det var da fælt da. Ingen her inne som har sagt det skal være gratis.

Du er vel en av de som mener at vi skal betale fullt for legebesøk for oss og ungene også da eller??? De har jo kompetansen de også, men jeg betaler minimalt til ikke noe når jeg drar til legen med sønnene mine. Kom igjen helsenorge..innfør full betaling for slle... :lol:

Man må se litt på det med andre øyne tror jeg. Hvis det hadde vært billigere å gå til dyrlegen, ikke for alle gjøremål, men slike tingsom kastrering o.l, hadde kanskje folk tatt bedre vare på dyrene sine. Det er ikke alle som har råd til slike ting, men en hund kan man alltids skaffe seg. Tror at man må se det positive i slike situasjoner.

Jeg er så lei av den mentaliteten som råder her i landet at det skal være tabu å tjene penger på dyr..

Jobber du på noen av disse stedene eller??? Er ikke snakk om tabu, men heller å hjelpe. Se på Usa. Der er det organisasjoner som kastrerer og sterliserer hunder og katter gratis. Disse gjør det FOR dyrene og tenker ikke bare profitt.

Når det gjelter OnTopic så lager folk blandingshunder av samme årsak som folk får barn: Man kan gjøre det.. Det er ingen krav til kunnskaper, det er ingen krav til helsetilstand, det er ingen krav til om det er fornuftig å gjøre det eller ikke. Ja, det er sikkert mange som har blandingskull og som følger "boka", men nå er jo blandingshunder i min verden utenfor boka, bare det, så da hjelper det egentlig ikke hvor mye annet riktig man gjør. Det er faktisk ikke spesielt vanskelig å unngå drektighet om man ønsker det. Jeg er revnende likegyldig til om det er renraset hund uten papirer eller om det er en mix, det er unødvendig i det store å hele å lage slike blandinger enten det er med viten og vilje eller "uhell".

Og det er slike folk som deg som ser ned på sånne som meg. Jeg har en ureg. JRT på 13 uker og lar meg ikke tråkke på. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er å dra det litt langt, men det er min mening.

Det koster an god del for alt som har med dyr å gjøre, men det burde man reflektere litt over før kjøp. Når det er sagt så kan jeg med hånden på hjertet si at den tiden jeg hadde katter så hadde vi en "case" med den yngste og ringte dyrlegen på helg. Han hadde et sår på halsen som vi ikke visste om måtte sys eller ikke. De svarte at de skulle ha 1500.- bare for å se på det og eventuellt 5000.- for å sy det igjen. Det er meget i overkant. Vi valgte å klippe vekk håret, rense såret og holde katten inne en dag til vi kunne dra til dyrlegen på mandag. Dette kostet oss da 250.- isteden. Han måtte ikke sy og vi ble rost av dyrlegen for å ha klippet håret rundt og pleiet det.

Hadde det vært sånn at vi måtte ut med 5000.- til 10000 kr hadde vi nok måtte tatt et hardt valg.

Dyrlege burde vært billigere uansett syntes jeg.

Tegner du forsikring så trenger du ikke ta det valget :lol:

Jeg syntes som Huldra sier at man skal ikke dra alle under samme kam, veldig mange som har fått blandingskull, både planlagte og uplanlagte, er veldig flinke med kullene sine, de får vet sjekk, blir sosialisert osv osv.

Er ikke for planlagte blandingskull og har selv kasterert min blandingstispe, men jeg må si at jeg liker veldig godt blandingshunder og det kommer jeg alltid til å gjøre, jeg syntes de er morsomme varianter i hverdagen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del synes det er provoserende og skummelt med alle mulige mastiff blandinger der foreldre dyr omtales som stabile osv i annonsen,mens eier selv uttaler at de er nervøse,merkelige,pysete osv. <_<

For dem som har møtt hundene er det heller ikke vanskelig å se at enkelte av dem er tvilsomme.

Man avler vel så absolutt videre på en Dogo Canario som er hyperaggressiv og må avlives ?

Hva med å blande den med ei tispe som dør av sykdom etterpå?

Eller å avle på en som har far og søster med plagsomme allergi utbrydd?

Hunder som dette blandes hos enkelte rett og slett med alt bare det er stort og muskuløst nok.

Det gjør meg kvalm,og jeg mener HELT alvorlig at det burdte ha vært straffbart og blitt pålagt å sterilisere og kastrere sine hunder,dersom det ble oppdaget et slikt misbruk.

Det værste er at flere av disse mastiffmixene svært havner i ukyndige hender,som bare sender dem videre når de ikke klarer dem/blir "allergiske" eller ikke har plass likevel.I ettertid står "oppdretter" uten kontroll på hvor disse skapningene er..

Oppdretter mener at slik skapte man alle rasene,men har selv ingen plan med sin såkalte avl.

Jeg synes det er okei og blande jakthunder med mål og mening,eller trekkhunder med mål og mening..

Blanding er greit dersom man faktisk har et mål,mener jeg...

Feks Fila er jo en mix av ulike mastiffer...Og man får lett et slikt lynne dersom man blander på dritt.

HVis man absolutt MÅ blande mastiffer,så kan man vel for guds skyld ha helse,gemytt og temperament iorden?

Dagens sure oppstøt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...