Gå til innhold
Hundesonen.no

Vinglepetter


eple

Recommended Posts

Vi hadde egentlig bestemt oss for rase på vår fremtidige hund, vi skulle ha flat. Jeg spurte jo tidligere om tips og råd i denne tråden: http://doggis.no/forum/index.php?showtopic...hl=rasetipstråd og fikk mange gode forslag. Men i det siste har jeg -ut av intet- begynt å kikke på to andre raser. Bakgrunnen var at jeg tenkte kanskje vi burde se oss om etter en hund som helte mer mot middels størrelse og at dette ville være mer praktisk. Samtidig synes jeg jo at hund er stor hund for å si det sånn. Jeg har av alle ting begynt å vurdere puddel og toller opp mot flat.. Tolleren synes jeg er en pen hund, men utstillingspelsen på puddel synes jeg er helt fryktelig. Jeg kunne aldri gått nedover gaten med en puddel i utstillingskondisjon.. Men nå har jeg altså begynt å tenke at kanskje puddel ville passet i type? Er jeg helt på jordet, eller er toller og puddel litt i samme gate som flat? Nå mener ikke jeg at de er like i aktivitetsbehov og lynne, men at de har visse likhetstrekk.. Hva tror dere, hvordan ville dere sammenlignet disse rasene?

Jeg vil som sagt ha en allsidig hund som kan brukes i ulike hundesporter, for at jeg kan prøve ut litt forskjellig og finne ut hva jeg trives best med. Har foreløpig tenkt å begynne med spor, og deretter eller parallellt prøve på rundering. Jeg har forstått det sånn at flat kan brukes til nærmest alt, men er toller og puddel egnet til å brukes i feks rundering? Jeg har ikke planer om storpuddel, det vil i såfall bli en litt mindre (mellom?). Samboeren min er mest opptatt av at hunden skal være snill, vennlig og lett å ha med å gjøre (det siste får jeg ansvar for å gjøre den hehe).

Jeg har lest mye negativt om tolleren på dette nettstedet, men hørt mer positivt andre steder. Det jeg er spesielt bekymret for er at noen skriver at tolleren blir fort usikker, skremt eller redd og at det er veldig krevende å sosialisere den. Og også at mange av hundene er redde for en del ting i voksen alder selv om de er blitt sosialisert godt. I tillegg skrives det at den ikke er glad i fremmede slik jeg har oppfattet det (andre steder hører jeg at den er veldig glad i alle), men vil ikke dette i stor grad styres av hvordan man sosialiserer den? Vi vil gjerne ha en hund som liker fremmede og mennesker generelt, men den trenger ikke nødvendigvis være så hoppende glad som en flat. Hvordan er jakt og vokting på toller sammenlignet med flat? Og hvor lett er den å motivere med lek og mat i trening?

Jeg har prøvd å finne gode beskrivelser av puddelens gemytt og lynne, men finner bare veldig korte. Hvordan er puddelen sammenlignet med en retriever? Jeg har lest de generelle beskrivelsene som glade i mennesker, lettlærte, osv, men hvor ligger de på skalaen? Er de like glade i mennesker som retrievere, er de like lettlærte, hvor glade er de i mat sammenlignet med retriever? Er det lett å motivere dem i trening med lek og mat? Hvordan er jakt og vokting på puddel sammenlignet med retriever?

Er det feil av meg å vurdere puddel når jeg ikke liker utstillingspelsen dens? Om vi lander på puddel vil jeg isåfall klippe den i en mer normal fasong.. :rolleyes: Gjerne ganske kort. Toller og flat -skrives det innimellom her inne- anbefales ikke til førstegangseiere, mens puddel og mynder anbefales fremfor alle til de som ikke har hatt hund før. Vi er interessert i finne rasen som passer oss best, ikke den som nødvendigvis trenger minst aktivisering, og som er enkelst å ha i hus. Vi vil finne en hund som har et gemytt som passer oss, og som har en størrelse, pels og pelsstell som vi kan trives med. Jeg liker å se resultater i det jeg driver med, så jeg vil nok ikke trives med en hund som er vanskelig å motivere.

Dette ble veldig mange spørsmål, jeg beklager det. Håper på mange og gode svar! Det er neimen ikke enkelt å skulle leite opp førstehåndsinformasjon på nettet om alt mulig, det er alfa og omega å få innsikt i andres kunnskap og erfaringer så vi setter pris på alle bidrag :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler puddel av hele mitt hjerte, om du finner de rette foreldrene, får du en veldig sosial, veldig blid, veldig glad hund, som elsker å trene og jobbe.(jeg kjenner mest til storpuddel, som ikke er så store når du klipper dem korte). De er nok ikke like 'aktive' som flat (altså ikke like hyperaktive), og toller har jeg ikke noen egentlig kjennskap til. Jeg tror de er ganske bra brukshunder, de egner seg jo godt som narkotikahunder og førerhunder(da snakker jeg om storpuddel.) Tror en del blir brukt som søkshund også?

Sjefen har en stor/kongepuddel som ikke er særlig stor, 25 kg tror jeg? Max.. Liten og lett å bære iallefall, og mindre enn flat. (hun skal forresten ha valper på henne neste løpetid, sånn HVIS du skulle tenke på storpuddel) :P Trine, som puddelen heter, klippes helt kort, bare en sånn jamn kortklipp, stort sett litt mer på snuten og ørene, hun ser nesten terrieraktig ut med den der 'barten' sin. :whistle:

Og så har jeg selvfølgelig møtt storpudler som ikke er så åpne og hengivne, som heller er litt reserverte, og litt forsiktige. Men dette tror jeg også har mye med oppdragelse og foreldre å gjøre. :P

Også har vi en toypuddel(tror jeg det er) her i blant, hun er bare helt fullstendig herlig, kjepmpesøt, kjempeglad for å se deg, og stort sett veldig veldig blid hele tiden. Men er nok litt vel liten til å bruke til rundering? :P

Flatene jeg har møtt her, har stort sett vært ganske hyperaktive, veldig sånn hopper rundt deg og bjeffer gjerne litt, og elsker alt som skjer, bare det skjer noe. Sikkert fine hunder hvis du skal trene mye, og bruke dem til noe de blir virkelig slitne av hver dag. Jeg ville ikke hatt en, med det aktivitetsnivået jeg legger for dagen for min hund, men er nok fine brukshunder. Veldig glade i folk, men har opplevd dem som litt 'nappete' iblant, napper mye i klær når de blir ivrige.

Lykke til med valg av hund! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

---

Jeg har prøvd å finne gode beskrivelser av puddelens gemytt og lynne, men finner bare veldig korte. Hvordan er puddelen sammenlignet med en retriever? Jeg har lest de generelle beskrivelsene som glade i mennesker, lettlærte, osv, men hvor ligger de på skalaen? Er de like glade i mennesker som retrievere, er de like lettlærte, hvor glade er de i mat sammenlignet med retriever? Er det lett å motivere dem i trening med lek og mat? Hvordan er jakt og vokting på puddel sammenlignet med retriever?

Er det feil av meg å vurdere puddel når jeg ikke liker utstillingspelsen dens? Om vi lander på puddel vil jeg isåfall klippe den i en mer normal fasong.. :rolleyes: Gjerne ganske kort. Toller og flat -skrives det innimellom her inne- anbefales ikke til førstegangseiere, mens puddel og mynder anbefales fremfor alle til de som ikke har hatt hund før. Vi er interessert i finne rasen som passer oss best, ikke den som nødvendigvis trenger minst aktivisering, og som er enkelst å ha i hus. Vi vil finne en hund som har et gemytt som passer oss, og som har en størrelse, pels og pelsstell som vi kan trives med. Jeg liker å se resultater i det jeg driver med, så jeg vil nok ikke trives med en hund som er vanskelig å motivere.

Dette ble veldig mange spørsmål, jeg beklager det. Håper på mange og gode svar! Det er neimen ikke enkelt å skulle leite opp førstehåndsinformasjon på nettet om alt mulig, det er alfa og omega å få innsikt i andres kunnskap og erfaringer så vi setter pris på alle bidrag :P

Jeg er også puddelfrelst, så er helt ukritisk fremstilling får du ikke fra denne kanten.. men jeg skal prøve.. :P

Det er ikke feil å vurdere puddel selv om du ikke liker utstillingspelsen. :P Når det gjelder klipp og frisyre så finnes det et hav av praktisk korte klipper som er lette å få til selv, jeg tror ikke jeg kjenner noen som har puddel i utstillingsklipp om ikke de stiller, for det er mye jobb.

Jeg er oppvokste med mellompuddler og det er en utrolig praktisk størrelse og rase. Mellompuddelen kan gjøre alt som storpuddelen kan, den tar bare mindre plass og det er mindre pels å stelle. Mellompuddelen må heller ikke aktiviseres på samme måte som storpuddelen, men den kan og vil tåler det samme, men du må som sagt ikke. Mellompuddel er en frisk rase, som har mange seriøse oppdrettere.

Gemyttmessig er puddelen en glad, leken hund, som elsker familien sin, men kan være reservert/overlegen mot fremmede. Min Sophus (storpuddel) var veldig reservert, mens Sølve (dverg) er veldig glad i alle han ser, så det varierer, men det blir "feil" å forvente labradortakter av en puddel liksom. :P

De mindre variantene (dverg og toy hovedsaklig) er som regel mer løsmunnet enn mellom og stor. Men det er en rase som prater mye, det er hvertfall min erfaring. Sølve mjauer som en katt når han vil noe og Sophus hadde et stort repetoar av koselyder. Mange blir overrasket over jaktinnstinktet på puddelen, men det er egentlig en gammel vannapportertende hunderase som skulle holde ut lange dager på jakt, så det er en rase med stor fysisk utholdenhet. Jaktinnstinktet varierer fra linje til linje, men det gjør også sitt til at jaktlek er god belønning. Enkelte pudler (som mine..) er veldig kresne, andre spiser alt de ser, de kresne kan være vanskelig å belønne med godbit. Sølve jobber ikke for Frolic, men for lever.. Puddelen er en smart rase, den lærer fort, både triks og unoter og kjeder seg lett ved repitisjon. Det stiller krav til eieren om å variere treningen slik at den ikke blir kjedelig. Der skiller den seg hvertfall fra Flatcoateden som kan gjøre samme øvelse "ørti" ganger, en puddel blir litt sånn :"hallo da, jeg kan det nå liksom.. kan vi gjøre noe nytt eller?"

For å illustrere "typisk puddeltakter" kan jeg fortelle om dvergpuddelen som stakk av med dekoderkortet til tv'n når den fikk for lite oppmerksomhet.. Da ble det nemlig liv i stua og alle øyne på den :P Så det er en smart rase som tenker selv, og det er ikke alle som liker det. Men det er en av tingene ved puddel som gjør at jeg elsker rasen.

Puddelen er som poteten, sa min gamle oppdretter, den kan brukes til alt. Og det er i grunn sant. :P Jeg vet om en mellompuddel som brukes i rypejakt og Emilie Prytz hadde en mellompuddel på landsalget i lydighet. Det er flere "up and coming" dverg, mellom og storpudler i agility og lydighet rundt i landet. Selv har Sølve og jeg forsøkt oss på blodspor, Sølve synes det var toppen!

Det var litt om puddel, og jeg kan fortelle mye mer.. :whistle: så bare spør. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun jeg går på LP hos driver oppdrett av storpuddel og det er virkelig en flott rase! Og grei å trene i de sammenhengene jeg har sett i hvertfall :P

Jeg anbefaler puddel av hele mitt hjerte, om du finner de rette foreldrene, får du en veldig sosial, veldig blid, veldig glad hund, som elsker å trene og jobbe.(jeg kjenner mest til storpuddel, som ikke er så store når du klipper dem korte). De er nok ikke like 'aktive' som flat (altså ikke like hyperaktive), og toller har jeg ikke noen egentlig kjennskap til. Jeg tror de er ganske bra brukshunder, de egner seg jo godt som narkotikahunder og førerhunder(da snakker jeg om storpuddel.) Tror en del blir brukt som søkshund også?

Sjefen har en stor/kongepuddel som ikke er særlig stor, 25 kg tror jeg? Max.. Liten og lett å bære iallefall, og mindre enn flat. (hun skal forresten ha valper på henne neste løpetid, sånn HVIS du skulle tenke på storpuddel) :P Trine, som puddelen heter, klippes helt kort, bare en sånn jamn kortklipp, stort sett litt mer på snuten og ørene, hun ser nesten terrieraktig ut med den der 'barten' sin. :whistle:

Og så har jeg selvfølgelig møtt storpudler som ikke er så åpne og hengivne, som heller er litt reserverte, og litt forsiktige. Men dette tror jeg også har mye med oppdragelse og foreldre å gjøre. :P

Også har vi en toypuddel(tror jeg det er) her i blant, hun er bare helt fullstendig herlig, kjepmpesøt, kjempeglad for å se deg, og stort sett veldig veldig blid hele tiden. Men er nok litt vel liten til å bruke til rundering? :P

Flatene jeg har møtt her, har stort sett vært ganske hyperaktive, veldig sånn hopper rundt deg og bjeffer gjerne litt, og elsker alt som skjer, bare det skjer noe. Sikkert fine hunder hvis du skal trene mye, og bruke dem til noe de blir virkelig slitne av hver dag. Jeg ville ikke hatt en, med det aktivitetsnivået jeg legger for dagen for min hund, men er nok fine brukshunder. Veldig glade i folk, men har opplevd dem som litt 'nappete' iblant, napper mye i klær når de blir ivrige.

Lykke til med valg av hund! :P

Heldigvis er de mest slik ute, hjemme er de gjerne sovende dovendyr - helt til det skjer noe da, selvfølgelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gemyttmessig hadde jeg garantert valgt puddelen :whistle: Men jeg sliter litt med utseendet på de jeg da.. :$

Av de 3 retrieverene hadde jeg valgt toller tror jeg. Men akkurat den synes jeg er litt vanskelig. For jeg har møtt flat'er som bare har vært helt utrolig fine og herlige, men har også møtt en del som har vært som en mer stressa og klengete utgave av en golden... :P Men flat'en er jammen en vakker hund :P

Tolleren tror jeg er ganske kul hvis man skal drive aktivt, men de kan jo også være rimelig hypre og krever en del...

Nei, jeg hadde nok valgt puddel. Og toller hvis jeg virkelig skulle drive aktivt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt subjektivt er jeg veldig glad i flat'en, og til spor, rundering samt som allround hund mener jeg det er et særdeles godt alternativ. Ellers liker jeg godt labradoren, som også er en trivelig rase.

Tolleren er vel noe striere enn de to andre nevnte retrieverne. Her er det vel også mindre å velge i, da dette er en rase med forløpig mindre utbredelse. Jeg skal ikke uttale meg for skråsikkert her, men som sagt jeg ville nok mye heller gått for en flat enn en toller, ut i fra de kravene du setter.

Puddelen, tja, det er kanskje ikke den rasen som står mitt hjerte nærmest, men igjen, det går sikkert an å finne en trivelig hund for dine formål innenfor rasen. For øvrig får du mye pelsstell på kjøpet og pelsstell er noe herk, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg også er puddelfrelst så kan jeg bare anbefale denne rasen på det sterkeste. Aldri mer en annen rase for min del. De er lærevillige, lettrente og lærenemme, de er morsomme, de kan brukes til alt (ikke vinteraktiviter der de utsettes for kulde og snø over lang tid da de ikke har underull), men lydighet, spor, rundering, agility...ja, det meste passer en puddel, de har om de kommer fra friske linjer (velg oppdretter med omhu!) et herlig temperament, det er en frisk rase som er belemret med lite arvelig sykdommer, de lever lenge, de røyter ikke...ja, alt er bra med en puddel. :P Helt ærlig; når jeg forsøker å komme på noe negativt så finner jeg ikke noe. Det må være pelsstellet det da, selv om jeg ikke syntes det. For det meste så koser jeg meg når jeg holder på med pelsstell. Og det gjør du til akkurat hva du selv ønsker selv. En kortklipt puddel er det lite arbeid med.

Jeg var selv bestemt på at en puddel i pels skulle jeg aldri ha. Maken til jålegreie!! Men nå er noe av den vakreste jeg ser en flott puddel i continentalklipp. Så pass deg; det synet du har på puddel og pels kan fort endre seg om du får en selv. :whistle:

Nå kjenner jeg lite til toller, men har litt kjenneskap til flat. Og jeg kan bekrefte det som skrives over at en puddel er mindre hyper enn flat. Min oppfatning av flat er at de er aktive og til dels krevende. En puddel krever også, men de tilpasser seg også lett perioder med mindre aktivitet. Dessuten er de enkle å få til å selvaktivisere seg vha. IQ-leker og oppgaver. En flat krever sin eier med på aktiviterer og gir lettere opp. Det er hva jeg ser på flater jeg kjenner, og skal ikke påstå at det er generelt for rasen.

Uansett hva du velger; lykke til med valg av rase og med ny hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en smaksak. Hvis du skal ha en potethund som jeg kaller det. En hund du kan bruke litt til alt så tror jeg du vil bli like godt fornøyd med en puddel, en flat eller en toller uansett hva du velger.

De er like forskjellige rasemessig som du vil oppleve forskjell individmessig. Men det som er sikkert uansett er at du vil få en hund som elsker å jobbe og samarbeide uansett hva du velger.

Tolleren er noe mindre ja. Og en bør være nøye med oppdretter da avlen har tatt litt av siste årene. Men et positivt tegn jeg har sett siste året er at jeg ser mindre av de skeptiske tollerene og mere av de glade, rett på hundene så de gode oppdretterene har nok fokusert mye på dette i det siste. En toller er ingen minigolden så den skal forsåvidt ikke kaste seg over alt og alle i den største lykkerus, men å si at det er krevende å sosialisere den fremfor andre valper vil jeg ikke si. Jeg gjorde ikke noe spesielt annet med tolleren min enn med goldenen, labradoren, schæferen eller aussien. Han er en flott og stødig hund. Det viktige er å møte foreldrene tror jeg når det gjelder tolleren og at de vokser opp inne på f.eks kjøkkenet hos oppdretter og ikke i en hundegård eller eget hus. Et kaoshjem der mye skjer er jo den beste starten for en toller for å forebygge mye. Men det gjelder forsåvidt alle raser selv om tolleren har noe lavere terskel for å bli skeptisk enn f.eks en labrador.

Har du spesielle spørsmål så bare send en pm til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! At pudler ikke kan være så mye ute i snøen var nytt for meg. Da er dette med andre ord ikke en hund å gå på skitur med? Ingen hunder bør jo ligge for lenge i snøen under pauser på skitur om de er vant til å bo inne, men mange kan ligge en liten stund med feks dekken på seg. Vi hadde hvertfall flaten vår med på skitur og det eneste problemet med det var snøballer i pelsen.

Og takk for et mer nyansert bilde av tolleren, Argon. Jeg har lest flere steder at tolleren ikke anbefales som førstegangshund, at den er utfordrende å jobbe med og at den er sta. Jeg har litt problemer med å finne ut hva som menes med dette. Så jeg lurte på om noen kunne forklare litt nærmere feks hvordan tolleren oppfører seg når den sta, og hvorfor den ikke er en førstegangshund osv. Litt mer utdypende enn bare å konstatere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordrende å jobbe med ville jeg vel absolut ikke sagt. De er stort sett en drøm å jobbe med sammenlignet med ganske mange andre raser. Det er jo som alle andre aktive raser at en må gi seg på topp og lese hunden sin sånn at den ikke opplever for ofte å tippe over den negative stressgrensa. For de jobber til de får godkjenning fra gardermoen til å ta av:)

Sta, vel, de har en god egenvilje for å si det sånn. Og det er både positivt og negativt. De har ikke som labradorer og golden den "willing to please" på samme måte. Jeg kan lett lure golden og labradorer til å utføre arbeid de egentlig ikke vil. Men tolleren, ikke talom:) Og har de virkelig bestemt seg for noe så skal en være god til å endre på det.

F.eks de golden og labradorene jeg har hatt og goldentuppa jeg har kan jeg kose og klemme på som jeg vil og når jeg vil. Tolleren er en stor koseklump men vil kose når han selv vil. Litt mer katt i han:)

De er litt mer slu rever og gir du tolleren lille fingeren så tar den hele hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du kan selvfølgelig ha med puddel på skitur. Når jeg skrev det så tenkte jeg ift. aktiviteter (organiserte). Den kan godt klare en dag på tur ute i snøen, men ikke sove ute og heller ikke lang tid i ekstreme temperaurer. Men da er jo de færreste mennesker ute lenge av gangen også. :whistle: Men man bør være klar over at en puddel på grunn av hårene fryser lettere enn andre raser, og legge til rette for at den ikke fryser når man pauser. Nå er del vel slik at man til de fleste raser i dag har med en pose eller liggeunderlag om man skal være ute i snø en hel dag. Dette er normalt tilstrekkelig for en puddel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke toller i alle fall :lol: Mitt inntrykk etter å ha sett en del av dem i retrieverklubben er at de virker som at de er vanskelig å motivere, og rett og slett ganske kjedelige. Og jeg som likte dem så godt før, nei fysj. :)

Om det hadde vært mitt valg hadde jeg tatt Flat, men vært svært nøye på linjene. Puddel liker jeg også, men kan ikke fordra pelsstell, så da ryker den ut der. Har også inntrykk av at puddler er litt mer egenrådlige enn Flat'en ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke toller i alle fall :lol: Mitt inntrykk etter å ha sett en del av dem i retrieverklubben er at de virker som at de er vanskelig å motivere, og rett og slett ganske kjedelige. Og jeg som likte dem så godt før, nei fysj. :)

Om det hadde vært mitt valg hadde jeg tatt Flat, men vært svært nøye på linjene. Puddel liker jeg også, men kan ikke fordra pelsstell, så da ryker den ut der. Har også inntrykk av at puddler er litt mer egenrådlige enn Flat'en ;)

hmmm, jøss. Mulig det er noe de gjør feil i retreiverklubben:) jeg har enda til gode å se en toller som virker vanskelig og kjederlig å motivere. Aldri hørt andre synes det heller. Mulig jeg må ta meg en tur til retreiverklubben:) Mulig det også har noe med synet en har på hvordan en hund skal jobbe. Ja, en toller må kanskje ha en roøkt før den kan begynne å trene fordi den er for gira, eller at den må gires opp, eller at den i en treningsøkt blir for gira så den må ta en pause, eller at den rett og slett må sitte å se litt på de andre trene først før den er på nett fordi den er så nysgjerrig og skal helst få med seg alt som skjer. Det var en periode i unghundalderen til han her jeg måtte ha han bundet utenfor bilden istedenfor inni bilen fordi da kunne han ligge å følge med når vi ikke trente. Da var han mye mer fokusert på meg etterpå. Men sånn er ikke bare tolleren:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, jøss. Mulig det er noe de gjør feil i retreiverklubben:) jeg har enda til gode å se en toller som virker vanskelig og kjederlig å motivere. Aldri hørt andre synes det heller. Mulig jeg må ta meg en tur til retreiverklubben:) Mulig det også har noe med synet en har på hvordan en hund skal jobbe. Ja, en toller må kanskje ha en roøkt før den kan begynne å trene fordi den er for gira, eller at den må gires opp, eller at den i en treningsøkt blir for gira så den må ta en pause, eller at den rett og slett må sitte å se litt på de andre trene først før den er på nett fordi den er så nysgjerrig og skal helst få med seg alt som skjer. Det var en periode i unghundalderen til han her jeg måtte ha han bundet utenfor bilden istedenfor inni bilen fordi da kunne han ligge å følge med når vi ikke trente. Da var han mye mer fokusert på meg etterpå. Men sånn er ikke bare tolleren:)

Hei Hei :lol:

Jeg har en Alaska Husky som er 4 måndaer gamel, den er snill og veldig lydig til å være en liten valp. Går på masse lange turer da han går løs på plasser som egner seg til det :rolleyes:

Den liker å få masse kos, men det er en ting med det jeg lurer på, den ligger på ryggen og tar imot kos men så begyner han

å knurre, jeg vet ikke om det er fordi han koser seg eller og det er fordi han er sinna... Noen som vet det??

Er litt sjekt å vite, for om jeg skal treffe han eller ikke når han gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt portugisisk vannhund fremfor toller tror jeg :lol: De har minst like mye motor, er førerorienterte og lærevillige. Men min portis trenger hverken å motiveres, eller å gires opp eller ned før trening. Hun bare vil jobbe for meg, trenger ikke en gang belønning så lenge hun føler jeg er fornøyd.

Portisen er vel ganske lik puddel, men ikke så sær og med mere motor (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt portugisisk vannhund fremfor toller tror jeg :) De har minst like mye motor, er førerorienterte og lærevillige. Men min portis trenger hverken å motiveres, eller å gires opp eller ned før trening. Hun bare vil jobbe for meg, trenger ikke en gang belønning så lenge hun føler jeg er fornøyd.

Portisen er vel ganske lik puddel, men ikke så sær og med mere motor (tror jeg).

Har puddel rykte på seg for å være sær? Slik kjenner ikke jeg puddelen. :lol: Og er det noen som har motor så er det vel puddel??? Det er den jo kjent for. Sitt store læringspotenisale, lærevillighet, intelligens samt glede ved- og vilje til å ville jobbe. Det er ikke for ingen ting denne rasen er brukt på sikus, som service- og førerhunder, søkshunder og også politiet har fått opp øynene for puddel, da storpuddel. Så det er en hund med stor arbeidskapasitet, mye motor og med mot i passende doser.

Dette er hva jeg vet og hva jeg mener etter selv å ha fått mye personlig erfaring med puddel, og også gjennom å lese og ved å skaffe meg mye kunnskap om rasen. ;)

Edit; må bare legge til at jeg kjenner ikke til portis, så om den har mer eller mindre motor enn puddel vet jeg ikke. Men at puddel har mye motor det vet jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har puddel rykte på seg for å være sær? Slik kjenner ikke jeg puddelen. :lol: Og er det noen som har motor så er det vel puddel??? Det er den jo kjent for. Sitt store læringspotenisale, lærevillighet, intelligens samt glede ved- og vilje til å ville jobbe. Det er ikke for ingen ting denne rasen er brukt på sikus, som service- og førerhunder, søkshunder og også politiet har fått opp øynene for puddel, da storpuddel. Så det er en hund med stor arbeidskapasitet, mye motor og med mot i passende doser.

Dette er hva jeg vet og hva jeg mener etter selv å ha fått mye personlig erfaring med puddel, og også gjennom å lese og ved å skaffe meg mye kunnskap om rasen. ;)

Edit; må bare legge til at jeg kjenner ikke til portis, så om den har mer eller mindre motor enn puddel vet jeg ikke. Men at puddel har mye motor det vet jeg!

Hei, ja jeg er enig med deg jeg :) Puddelen er lærevillig og har motor, men jeg mener at tolleren har mer motor enn puddel allikevel. Og min portis har kanskje motor tilsvarende en toller... Av de rasene trådstarter nevner, ville jeg valgt puddelen. Men dersom hun vurderer toller, så tror jeg kanskje portis kunne passe. Siden den er veldig lik puddel, men mer driv og motor tilsvarende toller... Hvis du skjønner hva jeg mente ;) Det gjelder i hvert fall min da. Jeg har også passet en puddel, og de var utrolig like, men min portis var hakket mer hyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen jeg møter en toller som er kjedelig, lat eller ikke villig til å jobbe kommer jeg til å dø av sjokk...

Skjønner ikke hvor folk treffer slike individer av rasen...

Helt enig.. Hvor er disse Tollerne hen? De jeg har truffet, inkludert min egen Toller er da ikke slik?

Enya elsker å få oppgaver og hun jobber godt. Hun er enkel å trene og belønne. Litt lek eller godbit er da nok til å få henne til å gjøre ganske mye. Også er jo Tolleren veldig alsidig da. De kan jo brukes til det meste.

De fleste Tollerne jeg har møtt kan gjerne hilse, men de er ikke alltid overbegeistret for fremmede. Enya min hilser og så er det liksom greit. Men hvis det kommer noen hun kjenner så tar hun helt av og blir kjempegla. Et slikt forhold har hun til mange, ikke bare familien vår, men også venner. Hun ble godt sosialisert da hun var liten, men hadde dessverre en episode med en annen tispe for en stund siden. Etter det er hun ikke noe særlig gla i tisper på sin egen alder. Men alle hanner, valper og eldre tisper går bra.

Enya er min første hund og jeg synes det har gått kjempebra. Jeg kan trygt anbefale Tolleren som førstegangshund, med det kriteriet at man er klar over aktivitetsbehovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! :P

Selv om jeg liker puddel veldig godt ut fra deres beskrivelser, tror jeg at jeg heller mer mot flat og toller etter å ha tenkt meg litt om og lest svarene her. Som dere sier er det mye pelsstell, og det er greit å ha en hund man har mulighet til å stille. Det kan jo tenkes at vi kommer til å synes det er kjempegøy, og da ville det vært synd om vi valgte en rase vi måtte bruke masse tid på å ordne pelsen på når dette ikke er noe vi interesserer oss for. Det er heller ikke sikkert vi kan velge oppdretter, kull eller valp like fritt om vi sier at vi aldri kommer til å stille hunden, og vi vil ikke risikere å ikke være fornøyd med oppdretter eller kullet. Men puddel høres ut som en flott hund å ha, det er det ingen tvil om.

Jeg blir også mer positiv til tolleren etter å ha lest svarene deres i og med at møte- og hilsesituasjoner med flat kan være ganske voldsomme. Jeg har barndomsvenninner som fortsatt husker hvor innpåsliten kosete flaten vår var, og at han hele tiden skulle slikke og sleve på dem :P Noen av dem synes det var plagsomt. Så jeg tenker at det kan være mer praktisk med en hund som tar det hele med litt mer fatning og som heller slikker og slever på de den kjenner godt. I tillegg kommer jo tolleren i et mer praktisk format enn flaten, noe samboeren min legger mye vekt på. Jeg har fått noen anbefalinger av oppdrettere, og sett at en del av dem som er innen kjøreavstand (vestlandet, sørlandet, østlandet) driver aktivt med en eller flere aktuelle aktiviteter, og det er veldig positivt. Det viser at tolleren kan brukes til like mye som flaten, selv om det er mulig man må tilnærme seg øvelsene på en litt annen måte treningsmessig. Men det finner man vel ut av selv eller ved å søke råd hos oppdretter/hundeklubb.

Portugisisk vannhund liker jeg heller ikke utstillingspelsen på, og der er det en del pelsstell igjen, som jeg hadde håpet å slippe unna. Her kommer det samme opp som med puddel, og dette med at det er greit å ha mulighet til å stille dersom oppdretter ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde faktisk det skulle bli mer pelsstell enn det ble. Røyting må man såklart regne med, men det er hovedsaklig 2 ganger i året. Litt utenom må man nok regne med også. Men det som er så fint med Tollerpelsen er at den kan se skikkelig møkkete ut når man drar fra skogturen, men når hunden er tørr og har fått ristet seg litt så har det meste "rent" av. Veldig praktisk i grunnen.

Det er praktisk å få bort litt av pelsen på og under ørene for å forhindre at den klumper seg og sånt da. Og pelsen på potene kan trimmes litt. Spesielt på vinteren, siden snøen havner mellom og blir til is. Jeg holder potene friserte hele året fordi jeg synes det er penere. Men det kommer jo litt an på hvilken type Toller man får. Min har masse pels..

Når det gjelder slikking og sleving, slikker Enya veldig lite. Det har alle Tollerne jeg har møtt gjort også. Det hender såklart hun slikker litt på hendene til folk, men hun er aldri opp i fjeset på noen og renvasker. Da skal man smøre noe skikkelig godt i trynet hvertfall :P

Hendig format er den definitivt. Nå er jenta mi på størrelse med de fleste hannhunder, men hun er likevel passe størrelse. Halen veives for lavt til at den rekker opp på bordet og får revet ned ting :P

Og ett pluss til: Tolleren er jo bare en fantastisk vakker hund, med nydelige utrykksfulle øyne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...