Gå til innhold
Hundesonen.no

Dagmamma

giggi

Recommended Posts

Jeg sluttet på VG 1 Helse og sosial netopp for å ta meg et fri år. Men jeg vil gjerne jobbe med barn og unge i fremtiden. Nå har jeg jo ikke noe å gjøre, så har veldig lyst å bli dagmamma :) Jeg er jo kun 16, ingen utdannelse og ikke erfaring fra dette før. Men har alltid passet barn, fra jeg var 8år og oppover har jeg vært passepike og barnevakt fra unger helt ned i 4mnd alder. Men har noen spørsmål.

Hva er valig å ta i betaling? Har hørt alt fra 2700kr i mnd til 4500kr. Er jo klar over dette har litt med hvor lange dager osv, men si en vanlig arbeidsdag? Og hvordan bør jeg legge dagene?

Jeg har nå en avtale på torsdag, og da skal jeg kanskje begynne å passe en gutt på 7mnd. Noen tips til meg :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tips om betaling og slike ting, men jeg tenker at skal du passe barn burde du kunne førstehjelp. Hos Røde Kors kan du gå på fine kurs og lære det mest elementære, fra sårbinding til førstehjelp på brannskader. Det at du har et slikt kurs vil også vise de som tenker på ansette deg at du er bedre kvalifisert til jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tips om betaling og slike ting, men jeg tenker at skal du passe barn burde du kunne førstehjelp. Hos Røde Kors kan du gå på fine kurs og lære det mest elementære, fra sårbinding til førstehjelp på brannskader. Det at du har et slikt kurs vil også vise de som tenker på ansette deg at du er bedre kvalifisert til jobben.

Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er veldig mange som ønsker å levere barnet sitt til ei 16 år gammel jente uten erfaring med barn hele dagene. Dog er det ikke full barnehagedekning...

Hva med å sette deg opp som ringevikar i barnehager? Da vil du kunne få veilledning innen det å jobbe med barn, ha mennesker rundt deg som har lang erfaring og utdanning innen barn, og ordnede forhold med tanke på skatt og pensjonspoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er veldig mange som ønsker å levere barnet sitt til ei 16 år gammel jente uten erfaring med barn hele dagene. Dog er det ikke full barnehagedekning...

Hva med å sette deg opp som ringevikar i barnehager? Da vil du kunne få veilledning innen det å jobbe med barn, ha mennesker rundt deg som har lang erfaring og utdanning innen barn, og ordnede forhold med tanke på skatt og pensjonspoeng.

Tenkte egentlig det samme, men har fått overaskende mange positive tilbakemeldinger :)

Har tenkt litt på det også, skal i møte med oppfølgingstjenesten snart så da får vi se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tungt og utrolig ensomt å være dagmamma. Det er noe av det verste jeg noensinne har jobbet med (og jeg har jobbet med mye), og noe som gjør at jeg tviler på om jeg noen gang kommer til å få lyst på egne barn.

God prevensjon muligens??! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tungt og utrolig ensomt å være dagmamma. Det er noe av det verste jeg noensinne har jobbet med (og jeg har jobbet med mye), og noe som gjør at jeg tviler på om jeg noen gang kommer til å få lyst på egne barn.

God prevensjon muligens??! :D

Jeg har vært dagmamma, både før og etter at jeg fikk egne barn.

Jeg passa for det meste venners barn, som jeg kjente godt, men har også passa unger som jeg ikke kjente fra før.

Begge deler var ganske uproblematisk..jeg har vært heldig og hatt snille og trivelige dagmamma-unger, sjøl om man selvfølgelig kan være sliten etter mange timer med barnepass.

Å passe andres barn er noe helt annet enn å ha egne barn...det kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

Du får et helt annet forhold til egne barn enn du har til andres. De blir ikke en jobb, men forhåpentligvis en glede og det beste som har hendt deg i livet.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært dagmamma, både før og etter at jeg fikk egne barn.

Jeg passa for det meste venners barn, som jeg kjente godt, men har også passa unger som jeg ikke kjente fra før.

Begge deler var ganske uproblematisk..jeg har vært heldig og hatt snille og trivelige dagmamma-unger, sjøl om man selvfølgelig kan være sliten etter mange timer med barnepass.

Å passe andres barn er noe helt annet enn å ha egne barn...det kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

Du får et helt annet forhold til egne barn enn du har til andres. De blir ikke en jobb, men forhåpentligvis en glede og det beste som har hendt deg i livet.. :D

Ja, de sier så, disse som har egne barn og også kanskje har passet andres barn innimellom. Men jeg har foreløpig vanskelig for å tro helt på det, selv om logikken min sier at det stemmer. :P

Jeg tror at hvis jeg skulle vært dagmamma igjen, måtte jeg ha hatt kontakt med andre på min alder som var dagmamma - så kunne vi møttes i en park og latt ungene lekt, og samtidig fått litt voksenkontakt oss imellom. Det var utrolig ensomt å jobbe alene, med ansvaret for denne gutten, og jeg så ingen glede i det bortsett fra at Tulla fikk bli vant til å ha en liten unge i hus, noe hun vokste mye på. :P

Men det er jo slett ikke alle som føler det som meg - i så fall hadde det jo ikke vært noen som ville vært dagmamma mer! Jeg har også jobbet i barnehage, og det var mye bedre! Flere barn, flere voksne, et "opplegg", mer variasjon i dagene osv. Men nå er ikke jeg den som liker barn så veldig godt, så det var ikke helt min "greie" det heller. Men det var som sagt bedre enn å være dagmamma helt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...