Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur i bil


Recommended Posts

Tenker mange av dere syntes kanskje dette er et ganske teit spørsmål, men jeg vil uansett ha svar..hehe..

Vi skal hente en valp i morgen. Det er en JRT og disse blir ikke så himla store liksom. Planen min var å kjøpe et hundebur og sette i bagasjen på bilen. Har en VW Touran så det er litt plass der. Så snakket jeg med noen som har en mindre hunn og hun sa at dems hund ble bilsyk hvis de ikke hadde han i midten på baksetet så han kunne se forover. De har han i et slikt tøybur som man kan pakke opp og ned.

Så mitt spørsmål er liksom todelt.

Kan mindre hunder bli bilsyke g bør sitte i baksetet isteden og hvor har dere buret deres.

Skriv gjerne hva slags hund dere har og hvor stort bur.

Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører VW Caravelle, og hunden bor bakerst i bilen. Siden jeg har stor bil vil det ikke være mulig for hunden og se gjennom bilvinduene når den sitter i buret. Har aldri opplevd bilsyke fra noen av hundene jeg har hatt bak i bilen min.

Jeg bruker et Cayman Clipper bur som står der fast, og har hatt andre forskjellige bur der samtidig for å få med flere hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi hentet Eira og Era (Era er søstra, som vi hadde med til Norge for noen andre, siden de kommer fra Sverige), så sa oppdretteren at vi skulle ha hundene liggende nede ved beina våres i framsetet. Så vi gjorde det, og da hadde vi mye mere styr på dem. Blant annet at Era kastet opp noen ganger, da kunne vi bare finne nærmeste stopp, og prøve å få hun ut før alt kom ut...

Men vi har lapsk vallhund da, på 4 mnd. Vi har to biler. Moren min sin bil er en Polo. Der er det ikke plass til et så stort bur som en vallhund trenger (den minste bilen et så stort (er ikke så stort) bur trenger, er Golf). Så der har vi kjøpt sånn gitter i stål eller noe som er mellom bagasjen og baksetet. Så der går hun løst i bilen.

Faren min sin bil er Audi A4. Der har vi Hercules bur (kjøpt på FK. Sånn som ikke skrangler) i bagasjerommet.

:punk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sara er en blanding på ca 10kg. Jeg har en Mercedes Vito og hun har buret stående på gulvet bakersst i bilen (forran et lite bagasjerom). Har tatt bort en stol slik at det ble plass. Hun har aldri vært bilsyk i min bil i alle fall.

Men om du skal hente en "fersk" valp ville jeg tenkt på å ha den i fanget. Mange hunder som blir bilsyk første turen bir alltid bilsyk :punk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en hund som er kjempeflink i bur.

Helt siden vi henta han (i fjor) har han blitt vant med

å være i bur i bilen. Han legger seg ned med en gang. Det er ikke så ofte at han er i bur i bilen nå,

men det er fordi at det ikke har vært plass til buret bake i bagasjerommet.

Da sitter han i baksetet. :punk: Lykke til med valpehentinga! ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange svar. Kjekt å vite hva andre gjør.

Jeg kommer nok til å sette buret i bagasjen på bilen. Føler at det er mest riktig for hunden og meg.

Henter den i et slikt tøybur og lar den sitte i baksetet hjem så den ikke blir helt skremt i filler.

Ellers får vi øve på bilkjøring i buret bak.

Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å sette buret i bagasjen på bilen. Føler at det er mest riktig for hunden og meg.

Henter den i et slikt tøybur og lar den sitte i baksetet hjem så den ikke blir helt skremt i filler.

Hva med sikkerhetsseler til hund? Koster ikke veldig mye (199kr tror jeg). Om dere er flere kan en sitte med/ved siden av valpen.

Mulig jeg er helt snål, men jeg synes man bør prøve å være nær den mest mulig under turen (det er jo første turen ut i den store værden!). Skal dere kjøre langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt med Gulla, men om vi skal kjøre langt så er hun i bagasjerommet i et stålbur. Hun legger seg aldri ned for og sove, men slapper av, og har aldri sett noe tegn til bilsyke. Men hvis vi skal veldig korte turer (Butikken osv.) så sitter hun løst i baksete og ser ut av vinduet :) Men ikke tro at vi tar henne med bare fordi vi skal på butikken! Det er bare hvis vi har vært i stallen (hun er nemelig med dit), og så drar på butikken.

Men da vi hentet Gulla satt hun på fanget mitt i baksete (Det var en kort biltur til båten vi skulle ta hjem).

Og på båten lå hun i bunnen av et kattebur som sto i sengen min. Men når vi skulle sove satt jeg det rett nedfor sengen min.

- Jeg ville kanskje gjort sånn som Lena, hatt dem ved føttene. I baksete, vell og merke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bøker osv jeg har lest sier at valpen bør få være så nær mennesket sitt som mulig på den første turen. Det er skremmende nok som det er å bli revet vekk fra mamma, søsken og alt som er kjent.

Da jeg hentet min valp i sommer satt jeg i baksetet sammen med han. Han var forsåvidt en liten engel da, ikke ett eneste klynk og ikke tegn til bilsyke, hverken da eller senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere setter buret i baksetet, så husk at det må settes fast slik at det ikke kommer framover ved en evt kollisjon. Sikkerhetssele for hund kan du søke litt på forumet her, så finner du en "festlig" video om hvor sikkert det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere setter buret i baksetet, så husk at det må settes fast slik at det ikke kommer framover ved en evt kollisjon. Sikkerhetssele for hund kan du søke litt på forumet her, så finner du en "festlig" video om hvor sikkert det er...

Og i den samme "festlige" videoen viser de hvordan et usikret bur i baksetet er i kollisjon (mener jeg å huske).

Når jeg hentet aussien så hadde jeg ham i et lite flybur som var temmelig hardt stroppet fast i passasjersetet ved siden av meg når jeg kjørte, med døra mot meg. Turen hjem fra oppdretter tar vanligvis 2,5t, men denne gangen var det så dårlig vær at vi brukte noen timer ekstra. Var kjekt da å ha ham nært så jeg hørte når han måtte på do, så jeg kunne finne en plass å stoppe. Ikke så lett å høre hvis han hadde ligget bak når regnet trommet på som om det var trommeaudition.. :rolleyes:

Når sambo hentet rr'n så kjørte de først 17timer tog før det ble 8 +3t (natt i mellom) med bil. I bilen lå hun i bur rett bak seteryggen til sambo (varebil), det taklet hun fintfint.

Nå skal det sies at jeg enda ikke har hatt en hund som har blitt bilsyk. De fleste har blitt kurrerte i 3-4mnd alderen etter en 16t kjøretur til Kirkenes;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for alle svar. Får se om ikke jeg setter meg sammen med Cesar og mamma kjører.

Når han er "bilvarm" får vi lære han å sitte baki. Har to barn også så tror han vil ha det best baki bilen isteden for imellom unga.

Må bare slenge på en liten ting. I snart tre år har jeg vært aktiv akvarist og lært masse om fisk og akvariehold på nettet. Dette har gjort meg til en bedre akvarist.

Nå har jeg støtte i å kunne spørre derenår det kommer til Cesar. Så deilig å kunne dele gleder, frustrasjon og spørsmål med andre. Lurer på hva de gjorde før internett kom jeg...hehe... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hund på 30 kg, bruker stålbur. Aner ikke hvor stort det er, men han kan snu seg rundt, sitte halvveis opp, og ligger godt i buret. Har en varebil, Partner, og buret står "bakfram". Altså utgangen er mot bakdøren. Han ligger ofte mot framsiden av bilen, hvorfor er vel for å være nærmere oss. Vi har et teppe over buret, slik at han ikke skal mase seg opp på ting utenfor når vi står i ro. Han begynte først å ligge foran i passasjersetet, på gulvet. Så flyttet vi han bak i lasterommet. Det var uling første gangene, men så fungerte det helt topp. Han har aldri vært bilsyk.

Det med bilkjøring og bur, er en tilvenningssak. Vi ga Ace mat i bilen første gangene, for å få han "trygg" i bilen. Dette var når han var liten. Bilen sto i ro selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...