Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Roya er en Rottmann som noen sier(også kalt Doberweiler). Andre her inn som har samme blandingen, evt med 75% / 25% - blanding begge veier? :punk: Post i vei! ;) Vil gjerne sammenligne min Roya med andre av samme blanding.

Noen bilder:

• 3 months later...
Skrevet

hei hei:) så fin blanding du har da:P Vi har jo også en Rottman hanne på 3 år som heter Elias:) han veier 58 kilo og er 77 cm i mankehøyde! Kanskje vi kan prøve å få til ett hundetreff? ser at du ikke bor så alt for langt fra oss :D

legger ved ett par bilder også:

post-5074-1232106980_thumb.jpg

post-5074-1232107041_thumb.jpg

Skrevet
Blir denne balndingen bevisst avlet på eller? :D

Ja, Roya er bevisst avlet fram mellom renraset rottweilertispe og renraset dobermann-far.

Roya er fra kull nr 2 av tre fra den tispa.

Jeg tror de fleste rottmenn per i dag, er avlet fram bevisst. Men jeg er ikke så sikker på om alle som alver dem fram, er så bevisste på hvilke foreldre de bruker, selv om de selvsagt bruker friske, snille hunder. Men de fleste avler ikke linjer, liksom, det er jo litt vanskelig med en blanding.

Personlig hadde jeg foretrukket det mye mer dersom de hadde avlet linjer fra rottweiler med linjer fra dobermann, et mer gjennomtenkt avlsarbeide mtp å kanskje få fram en egen rase etterhvert. Men, det er nok vanskelig, for, hvem skal bestemme rasestandard, hvem skal bestemme hvilke hunder som er optimale, osv? Men likevel, hadde jeg hatt mer kunnskap om og mulighet til det, så hadde jeg jobbet mer med det der. Inntil videre, drøm. Om 20 år? Hvem vet? :P

Skrevet

Elias er også bevisst avlet på. Han er kull nr. 2 eller 3 (husker ikke helt nøyaktig). Moren hans er også Rottweiler og faren er Dobberman. Begge foreldrene har flotte stamtavler.

Har hørt fra mange ulike hold at denne blandingen kanskje kommer til å bli en egen rase etterhvert. er også mange som sier at de allerede er en egen rase,men det tviler jeg på! men jeg har troa på at de en vakker dag blir en egen rase:P Så langt jeg har hørt, er det ingen som har møtt på ustabile individer, og de har arvet det beste fra begge rasene:)

Skrevet
Elias er også bevisst avlet på. Han er kull nr. 2 eller 3 (husker ikke helt nøyaktig). Moren hans er også Rottweiler og faren er Dobberman. Begge foreldrene har flotte stamtavler.

Har hørt fra mange ulike hold at denne blandingen kanskje kommer til å bli en egen rase etterhvert. er også mange som sier at de allerede er en egen rase,men det tviler jeg på! men jeg har troa på at de en vakker dag blir en egen rase:P Så langt jeg har hørt, er det ingen som har møtt på ustabile individer, og de har arvet det beste fra begge rasene:)

Hehe, nei, det er absolutt ikke en egen rase ennå, så mye forskjellige individer som finnes, veldig forskjellige typer, noen har veldig mye mer rottweiler-preg, andre har mest dobermann. Skal man få fram en rase, så må man sette en standard, og bruke gode hunder fra begge raser, og kun bruke de type-like, innenfor standarden-hundene som man får fram fra kullene, og ikke minst virkelig vite hva man driver med.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Mat fremme hele tiden er generelt en dårlig metode for småspiste hunder. Noen få, små måltider om dagen er bedre.  Antar du har testet med vårfôr og råfôr også.  Jeg ville nå uansett tatt en tur til dyrlegen og utelukket at det er noe galt, og få en profesjonell vurdering på om hunden er undervektig eller bare naturlig tynn.
    • De får mat til forskjellig tidspunkt. Hunden virker helt frisk og rask. Ellers hadde jeg tatt hun med til veterinæren alt. Når jeg gir henne godbiter vil hun alltid ha.  Hun er også lavere enn rasestandarden i mankehøyde og er ellers liten på alle områder.
    • Parasitter er det ikke da hun også lever med andre hunder og de er normalvektige. Ellers hadde de også blitt smitta. Hun får lik mat som de andre. Noen ganger er det mat fremme hele dagen mens andre dager blir det spist opp. Har ikke merka noen forskjell men gjør dette for at det skal være en forandring. Har prøvd flere for. Burde jeg da dra til dyrlegen for å sjekke stoffskifte?
    • Første som slår meg er parasitter eller stoffskifte. Om ikke hun har synlige parasitter av kjent type i avføringen, som kan fikses med en reseptfri markkur fra apoteket -> veterinær.  Det er antakelig stoffskifte, om hun alltid har vært sånn. Ikke sikkert at mer energirikt for løser det, for det kan hende hun instinktivt vil spise mindre av det for å holde systemet sitt i balanse. Selv har jeg alltid vært så tynn at folk blir støtt av det og skinny shamer skamløst. Det er åpenbart hormoner. Sult og apetitt regulerer seg veldig annerledes enn hos de som sliter med motsatt problem. Det er vondt for meg å "overspise" ifht eget system, hva som er passende eller utilstrekkelig for andre   Da jeg var gravid la jeg på meg "normalt" (mye, selv til gravid å være), men med hornonene ute av kroppen rant den vekten av igjen i en rasende fart selv om jeg fortsatt spiste mer enn tilstrekkelig for å skulle holde den, så hormoner, hornoner, hormoner.  Om hunden ellers virker frisk og rask.. Hvilke(n) rase(r) er hun?   
    • En dyrlegesjekk er absolutt lurt. Hun kan ha helseproblemer som gjør at hun ikke tar opp næring riktig. Hva dyrlegen sjekker kommer helt an på vurderingen av hunden, rase, vekt, hva hun spiser osv. Jeg antar du har prøvd ulike fõr og fõrtyper? Har du prøvd å gi mat til ulike tidspunkter? Det som funket best for min småspiste hund var å gi lite nok til at han alltid spiste opp. Du kan jo bare tenke deg selv om du ikke har matlyst, og stadig får servert mer mat enn du orker. Jeg fôret også en kombinasjon av rått og tørt, og varierte mellom typer og merker. Å ha litt lakseolje over maten kan også hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...