Gå til innhold
Hundesonen.no

Svenskene utvikler sin egen Golden...


puzn81

Recommended Posts

Jeg leste her for litt siden at Svenskene driver å avler frem en egen type Golden Retriever. Eksteriørmessig er den lik i farger, men ikke i kroppsbyggning. Den skal vist nok ha ett godt gemytt, og en utrolig jaktlyst, noe som vist nok skal være en av tingene de ville ha frem i rasen...Er det NOEN her inne som har erfaring med denne Golden som kan fortelle litt om hvordan den er i forhold til den vanlige Golden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskarna avlar väl inte fram en egen goldentyp, det har jag aldrig hört tals om. Du måste ha hört talas om jaktgolden, en rasvariant som visserligen är vanligare i Sverige än i Norge, men som verkligen inte är en svensk uppfinning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Fanny sier er det nok Jakt Golden, de er avlet etter jakt linjer ikke utstillings linjer. Svenskene har kommet lengre enn oss med dette. De har også jakt Labrador, jakt toller. Det som kjennetegner disse er at de har et ennormt jakt innstinkt, jakt Labradoren og Golden er også lettere i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg leste feil :punk: Svensk OPPDRETTER av det som heter Jakt Golden ja ;) Det finnes ikke mye info om denne type hund på nettet ser jeg, så om noen som har opplevd og erfart denne hunden kan fortelle meg litt om den av egen erfaring?

Som Fanny sier er det nok Jakt Golden, de er avlet etter jakt linjer ikke utstillings linjer. Svenskene har kommet lengre enn oss med dette. De har også jakt Labrador, jakt toller. Det som kjennetegner disse er at de har et ennormt jakt innstinkt, jakt Labradoren og Golden er også lettere i vekt.

Tusen takk ;)

Så disse går da ikke under kategorien Retriever? Hvordan har fremgangsmåten vært for å få fram disse? Å hvordan er de som familiehunder? Opp imot vanlige Retrievere f.eks. ;)

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :punk:

Så disse går da ikke under kategorien Retriever? Hvordan har fremgangsmåten vært for å få fram disse? Å hvordan er de som familiehunder? Opp imot vanlige Retrievere f.eks. ;)

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Jo? Det er like mye golden retrievere som de svære bamsene vi har her i norge med nesten-hvit pels, men de er av andre linjer enn utstillingshundene og har derfor en annerledes og mer funksjonabel kropp, avlet for jaktprøver og praktisk jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at jaktvarianter av forskjellige raser høres spennende ut! Men på en annen side lurer jeg på om hvorfor de ikke bare velger en annen rase dersom rasen de først så på ikke har så godt jaktinstinkt fra før av... :S Jeg hadde heller valgt oppdrettere som hadde i mange hundegenerasjoner drevet med jakt. Da er vel sjansen større for at instinktene er der.

Men det jeg har latt merke til er at jakt golden ser annerledes ut. Det har vel sikkert med å gjøre hvor praktiske de er i skog og mark, for eksempel lengre bein, osv.

Men jeg er ikke så veldig innlyst når det gjelder jakthunder at det gjør noe. Hehe :punk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at jaktvarianter av forskjellige raser høres spennende ut! Men på en annen side lurer jeg på om hvorfor de ikke bare velger en annen rase dersom rasen de først så på ikke har så godt jaktinstinkt fra før av... :S Jeg hadde heller valgt oppdrettere som hadde i mange hundegenerasjoner drevet med jakt. Da er vel sjansen større for at instinktene er der.

Men det jeg har latt merke til er at jakt golden ser annerledes ut. Det har vel sikkert med å gjøre hvor praktiske de er i skog og mark, for eksempel lengre bein, osv.

Men jeg er ikke så veldig innlyst når det gjelder jakthunder at det gjør noe. Hehe :punk:

Når alle retriever-rasene for det meste avles for utstilling, så skjønner jeg godt at de vil ha jaktlinjer tilgjengelig jeg da. En retriever jobber ikke på samme måte som en setter, selv om begge er jakthunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor man ikke velger en annen rase enn retriver er vel pga måten disse hundene jakter/jobber på. Retriveren er en apporterende rase, (tolleren har en jobb før skudd, og det er å lokke endene inn til land). Det finnes mange jakt raser og disse jobber på forskjellig måte.

Retrivere som er avlet etter utseende brukes jo i jakt de også, men har ofte litt lavere tempo og innstingt, spess Golden de er veldig trege. Har hvert på jaktkurs med noen Golden og de har ikke ville hente dummy en gang. De med jakt linjer har høyere tempo og mer jakt lyst.

Der er jo vi mennesker som har gjort rasene til det de er i dag, og desverre så har vi avlet for mye til utstilling/turkamerat/soffahund enn jakt.

JA til mer jaktlinjer på rasene:yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktretrievrarna är ju den mer ursprungliga typen av retriever. Utställningsintresset kom långt senare än jaktfunktionen... Det är ju inte så att folk har tagit utställningshundar och försökt avla fram hundar med mer jaktinstinkt, det är snarare så att utställningslinjerna (de som är vanliga i Norge) är en avgrening från de ursprungliga jakthundarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det var nok jaktvarianten som kom først, deretter diltet utstillingsvarianten (aka den "vanlige" goldenen) etter.. :) Og selvsagt er de restrievere, du spør helt feil! Spørsmålet skulle vel heller vært om det vi ser på som golden i dag, egentlig er en retriever?? En "vanlig" golden har en gang vært en flott jakthund, og de egenskapene har gjort den til en fin selskapshund, men dessverre har masse jaktanlegg gått tapt i prosessen med å gjøre hunden om til en familiehund, og mindre jakthund. Men opprinnelig var golden retrieveren en jakthund (derav retrieve - apportere/hente), og ikke slik den er i dag. Det finnes masse om dette på nettet, og mange begynner å kjøpe disse hundene i stedet for andre raser. Jaktgolden er spesielt en "rase" som har fått større popularitet de siste årene, er mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det var nok jaktvarianten som kom først, deretter diltet utstillingsvarianten (aka den "vanlige" goldenen) etter.. :P Og selvsagt er de restrievere, du spør helt feil! Spørsmålet skulle vel heller vært om det vi ser på som golden i dag, egentlig er en retriever?? En "vanlig" golden har en gang vært en flott jakthund, og de egenskapene har gjort den til en fin selskapshund, men dessverre har masse jaktanlegg gått tapt i prosessen med å gjøre hunden om til en familiehund, og mindre jakthund. Men opprinnelig var golden retrieveren en jakthund (derav retrieve - apportere/hente), og ikke slik den er i dag. Det finnes masse om dette på nettet, og mange begynner å kjøpe disse hundene i stedet for andre raser. Jaktgolden er spesielt en "rase" som har fått større popularitet de siste årene, er mitt inntrykk.

Det har du jo helt rett i :) Det er jo i utgangspunktet snakk om en fuglehund som har utviklet seg til å bli utstillingshund :P Takk for "rettelsen", er greit å få litt mer isikt i det sånn sett :) Jeg har snakket med to stk som kjøpte seg Golden Retriver pga at de skulle ha en litt roligere fuglehund på jakt, men endte opp med hunder uten interesse for jakt i det hele tatt, selv om det er en jakthund :P Har lett litt mer nå etter god hjelp herifra, å har fått litt mer info om den, så joda, ddet finnes nok :P

Den er meget aktiv vist nok, men er den en håndfull mer enn andre jakthunder da? F.eks Settere? Å hvordan hadde det vært å bruke den på storviltjakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...