Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjellrev som kjæledyr?!


vima2k

Recommended Posts

Noen som har spurt reven eller?? Oki høres dumt ut. MEN den reven kunne hatt et liv i et lite bur eller fått noe litt friere som dette.

Har sett folk med rev før. Noen i en avis hadde en liten rev fordi dem var allergiske mot hunder. Ut i fra beskrivelsene virker det som om den hadde det fint den.

Og ja.. De er ikke kjærledyr. Jeg personlig synes bare at vi skulle stoppe avelen på rever i pelsfarm, så kunne oppdretterene fått seg en annen jobb!

Å slippe dem løs blir feil, for de hadde aldri klart seg i det fri. Og dersom de faktisk hadde greid det, så kunne de ødelagt ekte fjellrever, ved parring. Altså du får valper, som ikke er 100 % ekte fjellrever. Og sjansgen er stor for at dem tar høns, kaniner osv.

hvordan mener du at en sølv/blå/korsrev skulle fått valper med en fjellrev, som ikke er samme type? Jeg tror slett ikke de ville parra seg. Med rødrev derimot, for det er samme type, bare at pelsrevene har mutert fram andre farger.

Og Hvorfor de ikke er kjæledyr:

*Fordi de er mataggressive, noe som er vanskelig å endre på ville dyr. (Tenker på barn som blir bitt)

*Du skal ha en litt stor forståelse for dyr, for faktisk å klare håndtere dem, slik at de blir bra. *god innsikt*

*Rever reagerer som rever, man klarer å menneskeligjøre dem litt, men de vil alltids være rever. Man kan sikkert starte oppdrett å få fram en god rev som funker i familier, men kan vi ikke holde oss til hunder heller? Hvorfor gjøre detvanskelig?

Mener du at en hund vil reagere som et menneske, ikke som en hund, fordi den er domestisert over mange tusen år? Man menneskeliggjør ikke dyra sine. Man lærer de ting de har forutsetninger for å kunne lære instinktivt. Alt vi lærer hundene våre, kunne de gjort uten at vi lærte dem det, vi bare forsterker atferden med ros, godbiter, straff eller annen påvirkning.

Men ellers så kan jeg se at dem kan bli fine kjæledyr. Høres ikke ut som hun jenta har stor peiling, når hun kler ut det stakkars dyret. Å bo i et byggefelt? Kan sikkert gå det:P .. Men lukta irriterer. Det lukter REV. Når det er bare en så er det kanskje ikke så mye. Man blir sikkert van med den. Rev lukter ikke godt.

HVOR sto det at hun kledde ut reven? Hvor sto det at hun bodde i et byggefelt? Jeg har bare fått med meg at hun hadde den i bånd, og gikk tur med den i nabolaget(behøver ikke være et byggefelt), og viste den fram til noen.

Har hørt historier om folk med rev. Og du merker på dyret om det har det bra. Er den bare redd osv, så bør den få slippe. Men rever blir faktisk godt knytta til folk og kan ha et ... Greit nok liv liksom.

Litt O.T

Ellers såg jeg en filmsnutt engang om en mann i et annet land, som holdt oppdrett og holdt på å krysse hunder med rev, og gudene vet hva :) .. Han brukte dem som Bombefinnere på flyplass. De virka fornøyde de, og jobba fint. Vet ikke helt hva jeg synes om det da men.

Rev og hund? Det visste jeg ikke at gikk an en gang! :) Hvor kan jeg finne mer info om det? Og sa de noen om hvorfor han kryssa dem for å bruke dem som bombefinnere, og ikke bare brukte rein hund?

Som sakt. Jeg er i mot reveoppdrett. Rever er ville dyr og skal helst ikke være i fangenskap. Untaksituvasjoner finner du alltid. Dette bør ikke bli en vane at folk bruker dem som kjæledyr. MEN nå har jenta allerede fått reven, så skal dere ta den bort å avlive den. For egentlig så skulle den reven stått i et alt for lite bur uten nok aktivisering, i et stresset miljø? Måten hun jenta blir framstilt på, gjør meg skeptisk til at reven er der, men kanskje reven faktisk har det ganske bra, Tenk på hva miljø den egentlig skulle vert i.

Hve har sagt at VI skal ta den bort og avlive den? Jeg aner ikke engang i hvilket land det er snakk om, jeg vet bare at trådstarter hadde en venninne som hadde sett en side på internett der det sto om. Kan ikke trådstarter finne ut hvilken side det var, så vi alle kan få lese dette selv, og få finne ut hva vi mener om det som står der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang parring av hund og rev så går visst ikke det... Selv om min halvsøsters besteforeldre hadde en hund som de påsto hardnakket at var 1/4 rev (bestefar var rev). Husker ikke hvem som overbeviste meg om at hele min barndom hadde vært basert på en løgn :) , men tror faktisk det var noen her inne...?? Og husker heller ikke akkurat hvorfor.... :) Kromosomantall?? Æsj, nå må jeg gå på nettet og sjekke også... *sukke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang parring av hund og rev så går visst ikke det... Selv om min halvsøsters besteforeldre hadde en hund som de påsto hardnakket at var 1/4 rev (bestefar var rev). Husker ikke hvem som overbeviste meg om at hele min barndom hadde vært basert på en løgn :) , men tror faktisk det var noen her inne...?? Og husker heller ikke akkurat hvorfor.... :) Kromosomantall?? Æsj, nå må jeg gå på nettet og sjekke også... *sukke*

Arter

De revelignende canidene består av arter som har tildels langt færre diploide kromosomer enn de hundelignende canidene, som alle har 74-78 kromosomer. I så måte har rødreven færrest, med kun 36 kromosomer. Rødreven er der derfor den reven som genetisk står lengst fra de hundelignende canidene.

I følge wikipedia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takk, 2ne! :)

Kikket litt selv også og så at rødreven har 36 kromosomer og fjellreven har 50. Dette bør vel bety at disse heller ikke kan parre seg og få forplantningsdyktige barn...? Og hunder har vel 78 kromosomer om jeg ikke husker feil...

Lærte forresten noe annet på min vandring her... At ulv + hund ikke egentlig var en hybrid siden de kom fra samme gruppe, de var bare bastarder.... *humre litt*

Så bilde av en sebra+esel på wikipedia nå.... :)

edit: Fant DENNE siden på min vei.... Da ser det iallefall ikke ut til at det er kromosomtallet som avgjør OM de kan parre seg...? Men de blir vel, i likhet med muldyret, ikke forplantningsdyktige....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fjellrev.no/

Står litt info der.

"Oppdrettsrever som har sin opprinelse i arten fjellrev, APolex Lagopus, kan pare seg med vill fjellrev. Rømte oppdrettsrever utgjør derfor en trussel mot den opprinelige ville fjellreven"

TIL ROYA:

Folk kan endre innleggene sine etter en viss tid. Altså før 24 timer kan dem ta tilbake ting dem allerede har skrevet og endre på dem. Jeg er sikker på at jeg las ca noe sånt som dette: Det er rett før hun kler ut det stakkars dyret!.. Noe lignende i alle fall. Stod ikke at hun hadde gjort det. Og tror det stod at hun bodde i et byggefelt. Personen som skrev det, må ha endret det som stod. Så det er ikke rart man blir forvirra.

Jeg snakker om oppdrettrev generrellt, noe jeg har lite peiling på. Vet ikke hva som kan pares med hva.. Men ja.

Tilbake til det der greiene jeg snakket om at det gikk ann å kryse rev med hund. Det er jeg ikke 100 % sikker på. Men jeg tror faktisk det var via hundesonen jeg fant det. Husker ikke om det var rev og hund de hadde krysset. Men de hadde krysset et eller annet rart sammen. Skal se om jeg finner det ut =).

EDIT:

Grunnen til at dem kryssa et eller annet med noe, var får at dem jobba enda bedre en renrasete hunder, og hadde sinnsykt bra luktesans. De jobba for å jobbe. Ikke for å leke liksom. De hadde ikke det som var veldig "hengivende" i seg.

Hmm.. Skal se om jeg finner noen filmer som jeg har sett. Blant annet en som viste hvorfor man ikke bør ha ulv som kjæledyr. Veldig interessant. Ulven jobber for seg selv og ikke mennesker. Hunder er ødelagt ulver som finner hjelp i mennesker. Ulven gjør ikke. Vanskelig å forklare (I med at jeg er verdens dårligste til å forklare.). Men tror ikke jeg skal si så mye mer før jeg har "Bevis" på det jeg sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fjellrev.no/

Står litt info der.

"Oppdrettsrever som har sin opprinelse i arten fjellrev, APolex Lagopus, kan pare seg med vill fjellrev. Rømte oppdrettsrever utgjør derfor en trussel mot den opprinelige ville fjellreven"

TIL ROYA:

Folk kan endre innleggene sine etter en viss tid. Altså før 24 timer kan dem ta tilbake ting dem allerede har skrevet og endre på dem. Jeg er sikker på at jeg las ca noe sånt som dette: Det er rett før hun kler ut det stakkars dyret!.. Noe lignende i alle fall. Stod ikke at hun hadde gjort det. Og tror det stod at hun bodde i et byggefelt. Personen som skrev det, må ha endret det som stod. Så det er ikke rart man blir forvirra.

Jeg snakker om oppdrettrev generrellt, noe jeg har lite peiling på. Vet ikke hva som kan pares med hva.. Men ja.

Tilbake til det der greiene jeg snakket om at det gikk ann å kryse rev med hund. Det er jeg ikke 100 % sikker på. Men jeg tror faktisk det var via hundesonen jeg fant det. Husker ikke om det var rev og hund de hadde krysset. Men de hadde krysset et eller annet rart sammen. Skal se om jeg finner det ut =).

EDIT:

Grunnen til at dem kryssa et eller annet med noe, var får at dem jobba enda bedre en renrasete hunder, og hadde sinnsykt bra luktesans. De jobba for å jobbe. Ikke for å leke liksom. De hadde ikke det som var veldig "hengivende" i seg.

Hmm.. Skal se om jeg finner noen filmer som jeg har sett. Blant annet en som viste hvorfor man ikke bør ha ulv som kjæledyr. Veldig interessant. Ulven jobber for seg selv og ikke mennesker. Hunder er ødelagt ulver som finner hjelp i mennesker. Ulven gjør ikke. Vanskelig å forklare (I med at jeg er verdens dårligste til å forklare.). Men tror ikke jeg skal si så mye mer før jeg har "Bevis" på det jeg sier.

Ah, da fikk jeg svar på det jeg lurte på, altså på hvor det sto. Hvilke oppdrettsrever er det som er av arten fjellrev da? :)

Uansett, så var det visstnok en sølvrev dette var snakk om, ja, hadde den stikki av, så kunne den para seg med ville rever, det være seg fjellrev eller rødrev eller hva.

Var det en sølvrev, så var iallefall ikke den utrydningstrua, som vill fjellrev er, og det var litt av poenget i begynnelsen iallefall, såvidt jeg forsto?

Ang resten av innlegget, interessante greier. Ang det å ikke ha ulv som kjæledyr, har jeg sett en del om før, interessant det også, men en ulv er jo noe ganske annet enn en rev, selv om begge er ville. En voksen rev er naturlig mer nysgjerrig og mindre sky enn en ulv er, det ser man jo på rev som går i hønsegårder, som bor i byer osv.

Jeg vil personlig ikke si at hunder er 'ødelagte ulver', de er noe totalt annet på veldig mange måter. Man kan si det på den måten, jeg vil heller bare si at de er hunder, utviklet fra ulver, til å passe inn i livene våre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, en annen interessant ting som Gry L sa i foredraget sitt, og som forsåvidt er veldig logisk om man bare hadde vært smart nok til å tenke tanken selv... :)

Hunder er ikke nedstammet fra ulver, men de har felles stammor. På samme måten som mennesker ikke er nedstammet fra chimpanser, men vi har felles opphav.

Så dermed kan man egentlig ikke si at hunder er "temte ulver" da hvor begge deler kommer fra sikkert var forskjellig fra hvordan de har blitt etterhvert.

Bare sånn pga det siste roya87 sa her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, en annen interessant ting som Gry L sa i foredraget sitt, og som forsåvidt er veldig logisk om man bare hadde vært smart nok til å tenke tanken selv... :)

Hunder er ikke nedstammet fra ulver, men de har felles stammor. På samme måten som mennesker ikke er nedstammet fra chimpanser, men vi har felles opphav.

Så dermed kan man egentlig ikke si at hunder er "temte ulver" da hvor begge deler kommer fra sikkert var forskjellig fra hvordan de har blitt etterhvert.

Bare sånn pga det siste roya87 sa her. :)

Ah, da er jo poenget mitt enda mer kurant! :D For da er de IHVERTFALL ikke ødelagte ulver. :P

Edit > og selvfølgelig er det slik, for ulven i dag er jo ikke den samme som ulven da, den heller, sikkert? Men, de var en gang det samme, bare at de er blitt mer fettere, eller tremenninger, eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja... om du kaller sjimpanser (beklager skrivefeil i forrige innlegg... :) ) fettere?? Jeg tror vel mer jeg kaller de tremenninger for egen del da...... :)

Jeg sa 'ett eller annet sånt'. <_< Slektninger da, hvis det behager fruen? <_<

:P :P

Og ja, hvorfor ikke kalle sjimpanser fettere artsmessig? De er jo tross alt ganske så like oss genetisk! var det 95 eller 99% like? :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Man lærer noe nytt hver dag .. :unsure:

Hmm... ja. ulver, rever og hunder er ganske forskjellige. Okei ødelagte ulver var kanskje litt feil å si. *Gir meg*. Men kan ikke se for meg rever trene agility liksom. De kan sikkert trene det, men liksom på samme måte som hund. Hmm.. Det er jo slikt som de aller fleste hunder kan lære seg ganske kjapt. Kan sikkert bli fine kjæledyr visst man har kunnskap nok osv.. Men hva skal du bruke dem til? (Måtte funnet opp revesporter der reven tar haren eller no :) )

I grunnen så synes jeg at det er rart hvordan mennesker kan utvikle seg slik som oss. Liksom, bare hvordan mennesker er forholdt til dyr. VELDIG OT.. Men lurer.

Jeg aner virkelig ikke hvor jeg fant den filmen(e) altså.. Hmm.. Var veeeldig lenge siden jeg så dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... ja. ulver, rever og hunder er ganske forskjellige. Okei ødelagte ulver var kanskje litt feil å si. *Gir meg*. Men kan ikke se for meg rever trene agility liksom. De kan sikkert trene det, men liksom på samme måte som hund. Hmm.. Det er jo slikt som de aller fleste hunder kan lære seg ganske kjapt. Kan sikkert bli fine kjæledyr visst man har kunnskap nok osv.. Men hva skal du bruke dem til? (Måtte funnet opp revesporter der reven tar haren eller no :) )

Hvorfor skulle man trene agility med en rev? :) (men om man vil det, så går det sikkert an dersom reven synes det er gøy, men tror det er helt andre læringsmetoder?) Man finner sikkert andre ting å gjøre med en rev, som de synes er gøy. :P Gå spor kanskje? Klikkertrening tror jeg fungerer ganske bra på dem.

Men blir jo litt som å sammenligne kanin og hund, man driver jo med trening av kaniner også, til f.eks hopping(nå sier jeg ikke at man skal skaffe seg en rev og begynne med agility!) og det er jo ganske forskjellig fra hvordan man trener en hund, såvidt jeg har forstått?

Man trenger jo heller ikke konkurranser for rever, dersom man skulle ha en rev. Jeg håper og tror at rev IKKE blir et populært selskapsdyr, da det er helt riktig at de ikke er ment for det. Men skulle noen HA en per i dag, så mener jeg at den ikke bør tas fra og avlives bare fordi man ikke skal ha rev som kjæledyr.

Er jo mange som ikke driver konkurranser med hunden sin også.

(kanskje man kan trene reven til å vokte hønsegården mot andre rever?) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...