Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrering av hannhund.


mettemor

Recommended Posts

Vi adopterte Bo på et omplasseringsenter her i nærheten og eieren der anbefalte oss å kastrere ham.

Italieneren måtte vi kastrere når han var rundt året av diverse grunner og jeg syns mye av det som plaget ham før henger igjen enda, så lurer litt på om det er lurt å kastrere før puberteten slår inn? Eller ikke kastrere i det hele tatt? ;) Trodde ikke det var lov å kastrere uten "grunn" i norge..?

OG han er jo blanding av border collie & labrador så jeg er så redd for at han skal bli overvektig, etter som jeg forsto så legger de alltid på seg litt, men det holdes i sjakk ved å bruke rett og rette mengder fòr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Pippin sier, så er det ikke lov til å kastrere uten medisinsk årsak. Men. Det er nok av veterinærer som gjør det for det (men det blir ikke dekket av forsikringsselskapet da).

Som eier av to kastrerte dyr (begge kastrert av medisinske årsaker), så hadde jeg aldri "fikset" på hundene mine uten at jeg hadde en god grunn til det. Ikke som noe "dersom atte hvis om atte" ditt og datt. Det er en del bivirkninger med det. Begge mine har gått ned i vekt etter operasjonen. Tispeskinnet ble faktisk radmager og måtte gå opp i fôrmengde.

Men. Sånn kort og greit, så synes jeg du skulle la hunden få beholde bjellene sine om det ikke er noen medisinsk årsak til at han skal miste de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hannhud og ei tispe der hannhunden er kastrert. De fjernet ikke "utstyret", klipte bare av strengen eller noe lignende. Det var ingen medisinske årsaker, men han ville kastrere hannhunden likevell for at de skulle kunne gå sammen uten at jeg måtte passe på hele tiden. Nå må jeg også si det at jeg sitter i rullestol, men tror ikke det hadde noe med avgjørelsen å gjøre.

Tommy (hannhunden) har ikke mistet lysten, og de har seg flere ganger når Sara har løpetid da han fortsatt har utstyret og lysten ;)

Han har heller ikke lagt på seg.

Jeg kan ikke slltid se alt negativt med kastrering, men det kommer selvfølgelig an på årsaken er og hvordan kastrering det er snakk om. Det er ikke alltid man må ha store operasjoner og fjerne alt.

Tommy er også en blandingshund, så han skal ikke brukes i avl :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lov å kastrere hunder i Norge uten at det er en medisinsk grunn til det. Jeg ble faktisk anbefalt å kastrere min hannhund av dyrlegen, å dette var på grunnlag av at hunden faktisk ikke hadde ro i kroppen når det var løpetid i nærheten (vi bodde i ett boligfelt der det var tisper i begge husene på begge sider av vårt å ovom huset!) alle disse damene hadde løpetid til forskjellige tider av året, å gjorde min hannhund til ett mareritt å leve med ;) (Gikk under navnet hormonbomba å ...bukken). Det forklarte vetrinæren meg var en god grunn til å kastrere, å han tok bort steinene.

Min er blandig mellom labrador og pointer, å jeg fikk også advarsel om at han mest sannsynlig kom til å legge på seg etterpå, men at jeg kunne regulere det med maten og mosjon nok. Jeg var heldig tror jeg, for min har ikke økt i vekt i heletatt etter dette, men FØR han ble kastrert hadde han virkelig anlegget til å legge på seg. Bare han så ett drops så kunne du nesten se at magen vokste :icon_redface:

Apetitten ble merkbart større likevel, selv om han ikke legger på seg så fort nå. Å han har blir roligere, mye roligere enn han var før ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere kastrerte hanner og aldri hatt problemer med verken mobbing, fedme, endret humør, osv.

Men glade hanner som slipper å stresse med hormoner, markering, løpetid osv.

En får bedre kontakt med hundene og hunden slapper mer av og virker "samlet"

Å ha en hormonell hund som kjenner løpsk tispe, det er mer plagsomt for hund, eiere, naboer enn balleløs hanne som likevel ikke skal brukes i avl.

En annen ting få tenker på er at overhormonelle foreldre fører dette videre i arv til sine avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere kastrerte hanner og aldri hatt problemer med verken mobbing, fedme, endret humør, osv.

Men glade hanner som slipper å stresse med hormoner, markering, løpetid osv.

En får bedre kontakt med hundene og hunden slapper mer av og virker "samlet"

Å ha en hormonell hund som kjenner løpsk tispe, det er mer plagsomt for hund, eiere, naboer enn balleløs hanne som likevel ikke skal brukes i avl.

En annen ting få tenker på er at overhormonelle foreldre fører dette videre i arv til sine avkom.

:) Så utrolig bra sagt :) Så sant som det går an å få det!! :P:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...