Gå til innhold
Hundesonen.no

Tissetrening..

pippin

Recommended Posts

Ja.. jeg lurer da på hvordan man kan gjøre det med tissetrening om natten og slikt..? Vi bor i 3 etage i en blokk.. Og har både trapp og heis ned..

Passet en valp i helgen som var.. Og vendte den til å ta heis ned slik at den slapp og gå hele veien ned når den måtte på do..

Men er det noen mulighet for å bruke avispapir i en valpebinge når valpen er så liten? Sånn fra 8-9 ukers alderen... Slik at man slipper og gå ut midt på natten?

Valpen jeg passet klarte og holde seg til morgenen da.. men da la jeg meg sent og sto opp tidlig for å gå ut med ham.. Tok ingen sjanser.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan bruke avispapir. Jeg kan nesten med sikkerhet si at du ikke rekker i tide ned til 1. etasje når valpen begynner å gi tegn til at den må på do. Du kan f.eks. ha den i et bur med avispapir om natten, eller du kan sette klokken på ringing hver andre/tredje time de først nettene, slik at du rekker å få den ut i tide.

Jeg ville også gått regelmessig ut med den på dagen, spesielt om jeg bodde i 3. etasje, slik at du slipper så mange uhell inne og renslighetstreningen går raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan bruke avispapir. Jeg kan nesten med sikkerhet si at du ikke rekker i tide ned til 1. etasje når valpen begynner å gi tegn til at den må på do. Du kan f.eks. ha den i et bur med avispapir om natten, eller du kan sette klokken på ringing hver andre/tredje time de først nettene, slik at du rekker å få den ut i tide.

Jeg ville også gått regelmessig ut med den på dagen, spesielt om jeg bodde i 3. etasje, slik at du slipper så mange uhell inne og renslighetstreningen går raskere.

Sorry men altså.... klart man rekker ned! Det er da det minste problemet såfremt man får med seg at hunden er "på vei" til å tisse. Cluet med valper er jo at hvis en bærer dem, med en hånd under rompen slik at halen er mellom bena- så tisser den IKKE! Og da kan TS fint tråkke ut i gangen, vente på heisen, ta heisen ned, gå ut gangen og UT i verden hvor en setter valpen ned og den da tisser! At de ikke tisser ser man meget klart når en faktisk tar en valp på "fersken" og løfter den opp på denne måten. Tissingen stopper umiddelbart og når den settes ned utendørs, så fortsetter den der h*n slapp ;) Så er det bare til å rose så godt man kan *ler*

Jeg ville absolutt IKKE latt den tisse innendørs på avispapir, men det er vel helst fordi jeg (paranoid som jeg er) ville vært redd for at valpen ville bruke lengre tid på å bli husren. Klart at en kan ha avispapir inne for å håpe at valpen tisser der hvis en ikke er oppmerksom, men å bruke det som en hvilepute ville jeg aldri ha gjort.

Nå har jeg ikke allverdens erfaring med valper, har bare hatt to stk hvor jeg har hatt ansvaret. Men det var aldri noe behov for å stille klokken på ringing med to timers varsel. Det jeg merket var at det heller var behov for å stille klokken på ringing tidligere enn hva jeg vanligvis måtte. Pelsene mine har begge sovet gjennom natten, og behov for å tisse kom fra ca. 5-6 tiden hos dem begge. Og var det "krise", så ble jeg ubønnhørlig vekket og "dratt med" ut på tur :P Men jeg ser at TS allerede har hatt denne tankegangen selv med den valpen h*n har passet.

Igjen, dette er altså min mening. Tenk på det som en investering som i utgangspunktet varer en kort tid (selv om det kan virke som gruuuusomt lenge mens det pågår :P), så blir resultatet som regel også strålende.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok forskjell på hunder Vala. Noen hunder stopper ikke å tisse selv om man løfter dem opp.

Brukte avis til min yngste dvergpinscher, rett og slett fordi jeg ikke gadd å stå opp om natten å gå ut med henne. DPer bruker ofte lang tid på å bli husrein, og jeg orket ikke denne gangen å stå opp flere ganger om natten i flere mnd. Hustreningen har ikke gått noe seinere, men ved å bruke avis så har plassen hun tisser på blitt begrenset. Om hun glemmer seg å tisser inne så er det i alle fall på avisen, ikke alle andre steder. Har også lagt ut avis til henne når hun er aleine hjemme, så slipper hun å tisse på gulvet om hun ikke skal klare å holde seg. Hun er nå 5 mnd, har avis fremme enda om hun er aleine hjemme, men ellers er avisen fjernet.

Jeg tok henne ut ofte, men om hun tisset på avisen så lot jeg henne tisse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk nesten aldri ut om natta med Emma (blandingshund på 2,5kg) og jeg gikk nesten aldri ut med My (aussie på 9mnd IDAG faktisk)

Emma brukte en del tid på å bli husren, men My ble husren kjempe fort. Hun skjønte fort at man kunne mase seg ut hvis man måtte veldig på do på dagtid, og hun lærte fort at man kan holde seg hele natten igjennom så fremt man lufter de rett før man legger seg og rett etter man står opp. Jeg sover ganske lenge også, men allerede som 3mnd gammel valp eller noe slikt så kunne My sove hele natten igjennom (alt fra 7 til 10timer) uten å gjøre ifra seg på gulvet.

Jeg hadde forresten aviser på soveromsgulvet "i tilfelle" - og de ble flittig brukt i begynnelsen, men etterhvert ble det mindre og mindre og plutselig kunne jeg fjerne avisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry men altså.... klart man rekker ned! Det er da det minste problemet såfremt man får med seg at hunden er "på vei" til å tisse. Cluet med valper er jo at hvis en bærer dem, med en hånd under rompen slik at halen er mellom bena- så tisser den IKKE!

Den boka der har ingen av valpene jeg har hatt lest.... måtte de så måtte de, halen mellom bena trikset sørget bare for en en stk valp som måtte dusjes og våte sko <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boka der har ingen av valpene jeg har hatt lest.... måtte de så måtte de, halen mellom bena trikset sørget bare for en en stk valp som måtte dusjes og våte sko <_<

Hm, jeg hører at dere sier det - men det har iaf fungert fint på mine to og vel, ganske mange andre hunder jeg har kjennskap til. Men klart, kanskje det ikke fungerer på alle.. Jeg ville vel personlig ha sjekket om det funket på min hund eller ei... En tur i dusjen har de jo godt av uansett, hehe.. de skal jo læres opp til å takle hva som helst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...