Gå til innhold
Hundesonen.no

Forkortelser og populærnavn på hunderaser

Espen
 Share

Recommended Posts

AK - Australsk Kelpie

Alaskan/ AH - Alaskan Husky

Ambull - Amerikansk Bulldog

Amstaff - American Staffordshire Terrier

Aussie - Australien Sheperd

BC - Border Collie

BC - Bearded Collie (hovedsaklig brukt på Boarder Collie)

Beardis - Bearded Collie

Bedlis/Bedlington - Bedlington Terrier

Belger - Belgisk Fårehund

Berner - Berner Sennen

BH- Bichon Havanais

Bulle/Bull - Bullterrier

Bulle - Bullmastiff

Cavalier / CKCS - Cavalier King Charles Spaniel

CC - Chinese Crested

CC - Cane Corso

CC - Chow Chow

CCR - Curly Coated Retriever

Chessie - Chesapeak Bay Retriever

Chi - Chihuahua

Curly - Curly Coated Retriver

DSG - Dansk Svensk Gårdshund

Dalmis - dalmatiner

DC - Dogo Canario

Dobbis/Dobbe - Dobermann

DP - Dvergpincher

DS - Dvergschnauzer

ES - Engelsk Setter

ESS - Engelsk Springer Spaniel

FL - Finsk Lapphund

Flat - Flat Coated Retriever

FCR - Flat Coated Retriever

GD - Grand Danois

Golden - Golden Retriever

GJD - Great Japanese Dog

GRL - Grønlandshund

Gronnis/Grønnis - Groenendael

GS - Gordon Setter

Heeler: Lancashire Heeler

Heeler - australsk cattledog

Hoffe - Hovawart

IS - Irsk Setter

Islending/Islender/IF - Islandsk Fårehund

ISWT - Irish Soft Coated Wheaten Terrier

IW/IU - Irsk ulvehund

Jack/JRT - Jack Russell Terrier

Japaner - Japansk Spisshund

Kelpie-samlebegrep for WK og AK

KO - Kaukasisk Owcharka

Labbe/Labbis - Labrador

Lagotto - lagotto romangnolo

Lakke/krølle/Laeken - Lakenois

Lapsk - Lapsk Vallhund

Malle - Malinois

MT - Manchester Terrier

Mutte - Alaskan Malamute

Nuffe - New Foundlander

NEG - Norsk Elghund Grå

NSDTR - Nova Scotia Duck Tolling Retriever

OES - Old English Sheepdog

Papi - Papillon

PC - Presa Canario

Perro - Spansk vannhund

Pom/Pomme - Pomeranian

PON - Polsk ovcarek nizinny

Portis/PWD/Portugiser - Portugisisk Vannhund

Pyrre - Des pyrenees face

Rottis - Rottweiler

Sammy/ Sam - Samojed

Sch-schæferhund

Schipper - Schipperke

Sheltie - Shetland Sheepdog

Sib/SH - Siberian Husky

Skotte - Skotsk Terrier

SL - Svensk Lapphund

Springer - Engelsk Springer Spaniel

Staffe/SBT - Staffordshire Bull Terrier

St.B - St. Bernardshund

Terv - Tervueren

Tibbe - Tibetansk Spaniel

Tibbe - Tibetansk Terrier

Toller - Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Westie/WHWT - West Highland White Terrier

Wheaten - Softcoated Wheaten Terrier

WK - Working Kelpie

WSS - Welsh Springer Spaniel

Yorkie - Yorkshire Terrier

Om noe mangler så send en pm til en Admin eller Moderator og vi legger det til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
    • Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...