Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilistens nødvendigheter


SFX

Recommended Posts

Jeg er relativt fersk som bileier, og har oppdaget at så å si samtlige bensinstasjonskjeder tilbyr ulike kort hvor du kan få bonus for å tanke der, spare X øre, betalingsutsettelse, og blablabla. I går kom det i posten et brev fra banken med tilbud om et kredittkort som kan brukes på samtlige stasjoner, og gir en viss bonus.

Har folk flest lommeboka full av syv forskjellige bensinkort? Er det penger å tjene på slikt (selvfølgelig avhengig av hvor mye en kjører, det skjønner jeg også)? Hva er ulempen ved slike kort? Hvilke anbefales, hvilke frarådes? Eller er det bare utopier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at man skal ta seg en liten kikk rundt i nærmiljøet, jeg. Finne ut hvor man troligvis kommer til å tanke flest ganger. Og DER kan man jo sørge for å ha et rabattkort.

Men å ha forskjellige kort for 7 forskjellige stasjoner for å spare en 10'er her og der har i alle fall ikke jeg giddet å ha. (flere kort = flere pinkoder å holde orden på - flere regninger fra forskjellige steder, etc)

Størrelsene på rabattene tror jeg ikke spiller noen større rolle egentlig (hvis Statoil gir 20 øre, Esso gir 30 og YX gir 40, liksom..) fordi prisene varierer jo så enormt fra dag til dag uansett.

Men JEG er i alle fall lat nok til at jeg bruker Jet'en "på hjørnet" når jeg skal fylle disel (de har ikke rabattkort) - mem hadde det vært en YX så hadde jeg nok hatt et kort der, ja..

Dog har jeg et Statoilkort - men det brukes stort sett bare i utlandet (Sverige og Danmark) når jeg har lite lokal valuta med meg..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Coop-kortet, og bruker det på Statoil stasjonene (når jeg husker det). Vet riktignok ikke om jeg tjener så fryktelig mye på det, men.

Vel, jeg jobber i Coop og selv om jeg ikke jobber så mye med disse partneravtalene, så har jeg ihvertfall fått med meg (av partner-ansvarlig.. flir.. tittelen kniser jeg av hver gang, sier vi må begynne med eskorte-tjenester..) at prisene på Esso og Statoil er svært gunstige og "konkurransedyktig" med Coop-kortet. Det er noe med at det er avslag direkte på pumpepris uansett hva den er (jeg selv hadde YX-kort før og det var kjipe greier egentlig pga denne "rabatten" ble ikke regnet av pumpepris direkte, men av en eller annen "standard/gjennomsnitts pris" som alltid var høyere enn rådende pumpepris fant jeg ut da jeg begynte å gå inn for å sjekke..). Dog innebærer det at man er medlem i i et eller annet S-lag (Coop er ikke en enkelt bedrift egentlig men en sammenslutning av 130-140 samvirkelag og man må melde seg inn..) slik at de "sparte" ørene (er ca 30 øre pr liter såvidt jeg husker) legges til kjøpeutbyttet man får i S-laget. Dermed så "ser" man ikke pengene direkte på en måte.. Men det blir faktisk penger av det over tid (avhengig av hvor mye man fyller da), vi bruker vår "kjøpeutbytte-konto" i Coop som en slags "sparing uten at man merker det"-konto vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg jobber i Coop og selv om jeg ikke jobber så mye med disse partneravtalene, så har jeg ihvertfall fått med meg (av partner-ansvarlig.. flir.. tittelen kniser jeg av hver gang, sier vi må begynne med eskorte-tjenester..) at prisene på Esso og Statoil er svært gunstige og "konkurransedyktig" med Coop-kortet. Det er noe med at det er avslag direkte på pumpepris uansett hva den er (jeg selv hadde YX-kort før og det var kjipe greier egentlig pga denne "rabatten" ble ikke regnet av pumpepris direkte, men av en eller annen "standard/gjennomsnitts pris" som alltid var høyere enn rådende pumpepris fant jeg ut da jeg begynte å gå inn for å sjekke..). Dog innebærer det at man er medlem i i et eller annet S-lag (Coop er ikke en enkelt bedrift egentlig men en sammenslutning av 130-140 samvirkelag og man må melde seg inn..) slik at de "sparte" ørene (er ca 30 øre pr liter såvidt jeg husker) legges til kjøpeutbyttet man får i S-laget. Dermed så "ser" man ikke pengene direkte på en måte.. Men det blir faktisk penger av det over tid (avhengig av hvor mye man fyller da), vi bruker vår "kjøpeutbytte-konto" i Coop som en slags "sparing uten at man merker det"-konto vi.

Takk for svar! Det er en grei måte å spare på egentlig, spesielt siden vi ikke skjønner hvordan vi skal ta ut pengene *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det er en grei måte å spare på egentlig, spesielt siden vi ikke skjønner hvordan vi skal ta ut pengene *ler*

:lol: Det er det geniale med den "sparingen"!! Inntil videre er det slik at man må ta kontakt med S-laget man er medlem i, for å få ut pengene (og så er det litt ulikt fra S-lag til S-lag hvordan pengeuttaket gjøres, på et eller annet sted i prosessen må man nemlig legitimere at man er den man er for å få pengene utbetalt) Coop har ikke lyst til at noen kan hække seg inn på et medlemsnr til noen og så tømme vedkommendes konto liksom.. derfor er det ganske stivbeint og tungvint pr idag. Men lettere løsninger kommer etterhvert altså!

Vedr å ta kontakt med "sitt" S-lag - de pleier å stå i telefon-katalogen/gule sider!

Mitt tips, om du tanker på Shell, er å registrere visakortet ditt hos Trumf. Da vil du automatisk få trumfpoeng når du tanker, uten å måtte dra med deg kort og dritt! :P

Det har vi hatt pga Shell var det nærmeste for oss - MEN de der trumfpoengene er jo helt latterlige. Etter vi hadde fyllt diesel i 1 år, trofast annenhver uke, så fikk vi noe som virket som en masse trumfpoeng.. men det var det jo ikke. Da vi fikk en blekke fra trumf så viste det seg at vi hadde ikke poeng nok til plastikk-kammen de hadde på tilbud en gang.. så Trumf er litt oppskrytt synes nå jeg (og det er ikke fordi jeg jobber i Coop altså..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et coop-kort som egentlig ble skaffet for å brukes på coop for å utnytte medlemsrabattene som er få der, men samtidig bruker vi det de gangene vi fyller på Statoil.

Men her hos oss er det mer eller mindre alltid billigest på Shell som ligger 5 km unna, og når vi da har BÅDE trumf og NAF medlemskap, så får vi definitivt best avtale der. For ja, man får x antall øre rabatt via NAF.

Ellers har jeg ikke, aldri hatt, eller skal aldri ha sånne kort man fyller og får regning på. Og jeg truer Lars med å knekke hans om han i det hele tatt vurderer å bruke det. Jeg er helt i mot alt som heter kjøpekort osv, og mener at man får bruke penger når man har dem, og ikke før man får dem. :closedeyes: Har man ikke penger, og man ikke får lånt av noen på korttidslån, så får man bli hjemme da. (evnt avstå fra det man ønsker seg). Men sånn er jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket hvor jeg mest sannsynlig vil fylle mest.

Både Coop og Trumf er helt greie ting å få med seg

Ellers synes jeg Statoil Mastercard er bra. Her får man en viss rabatt ( avhenger av hvor mye man fyller ) samt at man har et kredittkort. To kort i ett. Når man blir gull kunde får man også reise forsikring i kortet. Det synes jeg er bra. Da slipper man to kort, man kan fylle bensin + få rabatt og bruke det som kredittkort/reservekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen!

Jeg må begynne å føre statistikk. Jeg prøver på mandags morgen å sondere ut en billig stasjon og fylle da, hvis tanken er slunken, men av og til blir det også "ups, nå lyser pæra", og tanke på første og beste. Gjorde det på lørdag, og knappe fem kilometer senere kom jeg til en stasjon hvor bensinen kostet over 60 øre mindre - da ble jeg sur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg jobber i Coop og selv om jeg ikke jobber så mye med disse partneravtalene, så har jeg ihvertfall fått med meg (av partner-ansvarlig.. flir.. tittelen kniser jeg av hver gang, sier vi må begynne med eskorte-tjenester..) at prisene på Esso og Statoil er svært gunstige og "konkurransedyktig" med Coop-kortet. Det er noe med at det er avslag direkte på pumpepris uansett hva den er (jeg selv hadde YX-kort før og det var kjipe greier egentlig pga denne "rabatten" ble ikke regnet av pumpepris direkte, men av en eller annen "standard/gjennomsnitts pris" som alltid var høyere enn rådende pumpepris fant jeg ut da jeg begynte å gå inn for å sjekke..). Dog innebærer det at man er medlem i i et eller annet S-lag (Coop er ikke en enkelt bedrift egentlig men en sammenslutning av 130-140 samvirkelag og man må melde seg inn..) slik at de "sparte" ørene (er ca 30 øre pr liter såvidt jeg husker) legges til kjøpeutbyttet man får i S-laget. Dermed så "ser" man ikke pengene direkte på en måte.. Men det blir faktisk penger av det over tid (avhengig av hvor mye man fyller da), vi bruker vår "kjøpeutbytte-konto" i Coop som en slags "sparing uten at man merker det"-konto vi.

Men altså, vedr. bruk av Coop sitt medlemskort... Jeg trekker alltid bankkortet i pumpene, kan jeg trekke det "vanlige" coop kortet først (altså, ikke et betalingskort) for åfå det registrert og så trekke visa'en min og da vil det registreres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, vedr. bruk av Coop sitt medlemskort... Jeg trekker alltid bankkortet i pumpene, kan jeg trekke det "vanlige" coop kortet først (altså, ikke et betalingskort) for åfå det registrert og så trekke visa'en min og da vil det registreres?

Jepp:) Det funker her! Bruker det på 1-2-3, best, statoil og esso (av de jeg kommer på i farta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp:) Det funker her! Bruker det på 1-2-3, best, statoil og esso (av de jeg kommer på i farta).

Jøss, da må jeg forsøke det imorgen. Har aldri forsøkt det, trodde man måtte ha coop medlemskapet på enten visaen sin eller få master av coop. Og er det noe en ikke trenger, så er det flere kredittkort :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, da må jeg forsøke det imorgen. Har aldri forsøkt det, trodde man måtte ha coop medlemskapet på enten visaen sin eller få master av coop. Og er det noe en ikke trenger, så er det flere kredittkort :S

Jepp, var det jeg også tenkte.. men så testet jeg, og det funker jo! Burde kanskje stått det på pumpene at det funker, har i allefall ikke sett det her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cresco Car er vel det beste man kan få uten en større bedriftsavtale bak seg. På en bensin/dieselpris på 13 kroner får man 52 øre rabatt. Men man bør ha en ryddig økonomi, siden du bør betale regninga før forfall, ellers løper renta og da spiser den opp rabatten din veldig kjapt ;)

Er man naf-medlem så får man 30 øre rabatt hos shell.. (i trumf-"poeng")

Det jeg spekulerer i er å trekke nafkortet først og så cresco car om jeg går for det.. Siden naf-trumfen trekkes senere så vil jeg jo da få 30 øre + de 52 ørene om prisen er 13 kroner. Da begynner man å snakke om at det kan lønne seg.

Med Cresco Car er man heller ikke bundet til spesielle stasjoner/kjeder.

NAF har også et kredittkort, da får man 40 øre rabatt, men kun hos shell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er relativt fersk som bileier, og har oppdaget at så å si samtlige bensinstasjonskjeder tilbyr ulike kort hvor du kan få bonus for å tanke der, spare X øre, betalingsutsettelse, og blablabla. I går kom det i posten et brev fra banken med tilbud om et kredittkort som kan brukes på samtlige stasjoner, og gir en viss bonus.

Har folk flest lommeboka full av syv forskjellige bensinkort? Er det penger å tjene på slikt (selvfølgelig avhengig av hvor mye en kjører, det skjønner jeg også)? Hva er ulempen ved slike kort? Hvilke anbefales, hvilke frarådes? Eller er det bare utopier?

Nå er det ikke meg som betaler her, enn så lenge. Men vi har statoil kort (gull kort) som vi får etter hvor mye vi tanket året før. Med gullkort får vi 38 øre i rabatt. På esso har vi 30øre, og det har vi vel uten å være gullmedlem eller noe (i såfall er det latterlig da vi så godt som aldri fyller der pga statoilen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...