Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilistens nødvendigheter


SFX

Recommended Posts

Jeg er relativt fersk som bileier, og har oppdaget at så å si samtlige bensinstasjonskjeder tilbyr ulike kort hvor du kan få bonus for å tanke der, spare X øre, betalingsutsettelse, og blablabla. I går kom det i posten et brev fra banken med tilbud om et kredittkort som kan brukes på samtlige stasjoner, og gir en viss bonus.

Har folk flest lommeboka full av syv forskjellige bensinkort? Er det penger å tjene på slikt (selvfølgelig avhengig av hvor mye en kjører, det skjønner jeg også)? Hva er ulempen ved slike kort? Hvilke anbefales, hvilke frarådes? Eller er det bare utopier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at man skal ta seg en liten kikk rundt i nærmiljøet, jeg. Finne ut hvor man troligvis kommer til å tanke flest ganger. Og DER kan man jo sørge for å ha et rabattkort.

Men å ha forskjellige kort for 7 forskjellige stasjoner for å spare en 10'er her og der har i alle fall ikke jeg giddet å ha. (flere kort = flere pinkoder å holde orden på - flere regninger fra forskjellige steder, etc)

Størrelsene på rabattene tror jeg ikke spiller noen større rolle egentlig (hvis Statoil gir 20 øre, Esso gir 30 og YX gir 40, liksom..) fordi prisene varierer jo så enormt fra dag til dag uansett.

Men JEG er i alle fall lat nok til at jeg bruker Jet'en "på hjørnet" når jeg skal fylle disel (de har ikke rabattkort) - mem hadde det vært en YX så hadde jeg nok hatt et kort der, ja..

Dog har jeg et Statoilkort - men det brukes stort sett bare i utlandet (Sverige og Danmark) når jeg har lite lokal valuta med meg..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Coop-kortet, og bruker det på Statoil stasjonene (når jeg husker det). Vet riktignok ikke om jeg tjener så fryktelig mye på det, men.

Vel, jeg jobber i Coop og selv om jeg ikke jobber så mye med disse partneravtalene, så har jeg ihvertfall fått med meg (av partner-ansvarlig.. flir.. tittelen kniser jeg av hver gang, sier vi må begynne med eskorte-tjenester..) at prisene på Esso og Statoil er svært gunstige og "konkurransedyktig" med Coop-kortet. Det er noe med at det er avslag direkte på pumpepris uansett hva den er (jeg selv hadde YX-kort før og det var kjipe greier egentlig pga denne "rabatten" ble ikke regnet av pumpepris direkte, men av en eller annen "standard/gjennomsnitts pris" som alltid var høyere enn rådende pumpepris fant jeg ut da jeg begynte å gå inn for å sjekke..). Dog innebærer det at man er medlem i i et eller annet S-lag (Coop er ikke en enkelt bedrift egentlig men en sammenslutning av 130-140 samvirkelag og man må melde seg inn..) slik at de "sparte" ørene (er ca 30 øre pr liter såvidt jeg husker) legges til kjøpeutbyttet man får i S-laget. Dermed så "ser" man ikke pengene direkte på en måte.. Men det blir faktisk penger av det over tid (avhengig av hvor mye man fyller da), vi bruker vår "kjøpeutbytte-konto" i Coop som en slags "sparing uten at man merker det"-konto vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg jobber i Coop og selv om jeg ikke jobber så mye med disse partneravtalene, så har jeg ihvertfall fått med meg (av partner-ansvarlig.. flir.. tittelen kniser jeg av hver gang, sier vi må begynne med eskorte-tjenester..) at prisene på Esso og Statoil er svært gunstige og "konkurransedyktig" med Coop-kortet. Det er noe med at det er avslag direkte på pumpepris uansett hva den er (jeg selv hadde YX-kort før og det var kjipe greier egentlig pga denne "rabatten" ble ikke regnet av pumpepris direkte, men av en eller annen "standard/gjennomsnitts pris" som alltid var høyere enn rådende pumpepris fant jeg ut da jeg begynte å gå inn for å sjekke..). Dog innebærer det at man er medlem i i et eller annet S-lag (Coop er ikke en enkelt bedrift egentlig men en sammenslutning av 130-140 samvirkelag og man må melde seg inn..) slik at de "sparte" ørene (er ca 30 øre pr liter såvidt jeg husker) legges til kjøpeutbyttet man får i S-laget. Dermed så "ser" man ikke pengene direkte på en måte.. Men det blir faktisk penger av det over tid (avhengig av hvor mye man fyller da), vi bruker vår "kjøpeutbytte-konto" i Coop som en slags "sparing uten at man merker det"-konto vi.

Takk for svar! Det er en grei måte å spare på egentlig, spesielt siden vi ikke skjønner hvordan vi skal ta ut pengene *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det er en grei måte å spare på egentlig, spesielt siden vi ikke skjønner hvordan vi skal ta ut pengene *ler*

:lol: Det er det geniale med den "sparingen"!! Inntil videre er det slik at man må ta kontakt med S-laget man er medlem i, for å få ut pengene (og så er det litt ulikt fra S-lag til S-lag hvordan pengeuttaket gjøres, på et eller annet sted i prosessen må man nemlig legitimere at man er den man er for å få pengene utbetalt) Coop har ikke lyst til at noen kan hække seg inn på et medlemsnr til noen og så tømme vedkommendes konto liksom.. derfor er det ganske stivbeint og tungvint pr idag. Men lettere løsninger kommer etterhvert altså!

Vedr å ta kontakt med "sitt" S-lag - de pleier å stå i telefon-katalogen/gule sider!

Mitt tips, om du tanker på Shell, er å registrere visakortet ditt hos Trumf. Da vil du automatisk få trumfpoeng når du tanker, uten å måtte dra med deg kort og dritt! :P

Det har vi hatt pga Shell var det nærmeste for oss - MEN de der trumfpoengene er jo helt latterlige. Etter vi hadde fyllt diesel i 1 år, trofast annenhver uke, så fikk vi noe som virket som en masse trumfpoeng.. men det var det jo ikke. Da vi fikk en blekke fra trumf så viste det seg at vi hadde ikke poeng nok til plastikk-kammen de hadde på tilbud en gang.. så Trumf er litt oppskrytt synes nå jeg (og det er ikke fordi jeg jobber i Coop altså..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et coop-kort som egentlig ble skaffet for å brukes på coop for å utnytte medlemsrabattene som er få der, men samtidig bruker vi det de gangene vi fyller på Statoil.

Men her hos oss er det mer eller mindre alltid billigest på Shell som ligger 5 km unna, og når vi da har BÅDE trumf og NAF medlemskap, så får vi definitivt best avtale der. For ja, man får x antall øre rabatt via NAF.

Ellers har jeg ikke, aldri hatt, eller skal aldri ha sånne kort man fyller og får regning på. Og jeg truer Lars med å knekke hans om han i det hele tatt vurderer å bruke det. Jeg er helt i mot alt som heter kjøpekort osv, og mener at man får bruke penger når man har dem, og ikke før man får dem. :closedeyes: Har man ikke penger, og man ikke får lånt av noen på korttidslån, så får man bli hjemme da. (evnt avstå fra det man ønsker seg). Men sånn er jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket hvor jeg mest sannsynlig vil fylle mest.

Både Coop og Trumf er helt greie ting å få med seg

Ellers synes jeg Statoil Mastercard er bra. Her får man en viss rabatt ( avhenger av hvor mye man fyller ) samt at man har et kredittkort. To kort i ett. Når man blir gull kunde får man også reise forsikring i kortet. Det synes jeg er bra. Da slipper man to kort, man kan fylle bensin + få rabatt og bruke det som kredittkort/reservekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen!

Jeg må begynne å føre statistikk. Jeg prøver på mandags morgen å sondere ut en billig stasjon og fylle da, hvis tanken er slunken, men av og til blir det også "ups, nå lyser pæra", og tanke på første og beste. Gjorde det på lørdag, og knappe fem kilometer senere kom jeg til en stasjon hvor bensinen kostet over 60 øre mindre - da ble jeg sur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg jobber i Coop og selv om jeg ikke jobber så mye med disse partneravtalene, så har jeg ihvertfall fått med meg (av partner-ansvarlig.. flir.. tittelen kniser jeg av hver gang, sier vi må begynne med eskorte-tjenester..) at prisene på Esso og Statoil er svært gunstige og "konkurransedyktig" med Coop-kortet. Det er noe med at det er avslag direkte på pumpepris uansett hva den er (jeg selv hadde YX-kort før og det var kjipe greier egentlig pga denne "rabatten" ble ikke regnet av pumpepris direkte, men av en eller annen "standard/gjennomsnitts pris" som alltid var høyere enn rådende pumpepris fant jeg ut da jeg begynte å gå inn for å sjekke..). Dog innebærer det at man er medlem i i et eller annet S-lag (Coop er ikke en enkelt bedrift egentlig men en sammenslutning av 130-140 samvirkelag og man må melde seg inn..) slik at de "sparte" ørene (er ca 30 øre pr liter såvidt jeg husker) legges til kjøpeutbyttet man får i S-laget. Dermed så "ser" man ikke pengene direkte på en måte.. Men det blir faktisk penger av det over tid (avhengig av hvor mye man fyller da), vi bruker vår "kjøpeutbytte-konto" i Coop som en slags "sparing uten at man merker det"-konto vi.

Men altså, vedr. bruk av Coop sitt medlemskort... Jeg trekker alltid bankkortet i pumpene, kan jeg trekke det "vanlige" coop kortet først (altså, ikke et betalingskort) for åfå det registrert og så trekke visa'en min og da vil det registreres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, vedr. bruk av Coop sitt medlemskort... Jeg trekker alltid bankkortet i pumpene, kan jeg trekke det "vanlige" coop kortet først (altså, ikke et betalingskort) for åfå det registrert og så trekke visa'en min og da vil det registreres?

Jepp:) Det funker her! Bruker det på 1-2-3, best, statoil og esso (av de jeg kommer på i farta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp:) Det funker her! Bruker det på 1-2-3, best, statoil og esso (av de jeg kommer på i farta).

Jøss, da må jeg forsøke det imorgen. Har aldri forsøkt det, trodde man måtte ha coop medlemskapet på enten visaen sin eller få master av coop. Og er det noe en ikke trenger, så er det flere kredittkort :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, da må jeg forsøke det imorgen. Har aldri forsøkt det, trodde man måtte ha coop medlemskapet på enten visaen sin eller få master av coop. Og er det noe en ikke trenger, så er det flere kredittkort :S

Jepp, var det jeg også tenkte.. men så testet jeg, og det funker jo! Burde kanskje stått det på pumpene at det funker, har i allefall ikke sett det her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cresco Car er vel det beste man kan få uten en større bedriftsavtale bak seg. På en bensin/dieselpris på 13 kroner får man 52 øre rabatt. Men man bør ha en ryddig økonomi, siden du bør betale regninga før forfall, ellers løper renta og da spiser den opp rabatten din veldig kjapt ;)

Er man naf-medlem så får man 30 øre rabatt hos shell.. (i trumf-"poeng")

Det jeg spekulerer i er å trekke nafkortet først og så cresco car om jeg går for det.. Siden naf-trumfen trekkes senere så vil jeg jo da få 30 øre + de 52 ørene om prisen er 13 kroner. Da begynner man å snakke om at det kan lønne seg.

Med Cresco Car er man heller ikke bundet til spesielle stasjoner/kjeder.

NAF har også et kredittkort, da får man 40 øre rabatt, men kun hos shell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er relativt fersk som bileier, og har oppdaget at så å si samtlige bensinstasjonskjeder tilbyr ulike kort hvor du kan få bonus for å tanke der, spare X øre, betalingsutsettelse, og blablabla. I går kom det i posten et brev fra banken med tilbud om et kredittkort som kan brukes på samtlige stasjoner, og gir en viss bonus.

Har folk flest lommeboka full av syv forskjellige bensinkort? Er det penger å tjene på slikt (selvfølgelig avhengig av hvor mye en kjører, det skjønner jeg også)? Hva er ulempen ved slike kort? Hvilke anbefales, hvilke frarådes? Eller er det bare utopier?

Nå er det ikke meg som betaler her, enn så lenge. Men vi har statoil kort (gull kort) som vi får etter hvor mye vi tanket året før. Med gullkort får vi 38 øre i rabatt. På esso har vi 30øre, og det har vi vel uten å være gullmedlem eller noe (i såfall er det latterlig da vi så godt som aldri fyller der pga statoilen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...