Gå til innhold
Hundesonen.no

markkur

PsychoLynx

Recommended Posts

Skrevet

Bridie er en hund som spiser ALT hu kommer over ute... Være seg mat som folk har kastet fra seg, dyrebæsj, menneskebæsj ( ;) ), halvspiste bein, døde fugler har jeg ikke SETT hu har spist enda, men det forundrer meg ikke, osv.. Hu spiser rett og slett mye gæsj!

Hvor ofte bør en sånn hund få markkur?? Jeg må si det frister lite å vente på at jeg SER mark før jeg behandler hu, men samtidig så vil jeg jo egentlig ikke behandle for ofte heller... ;)

Skrevet

Mine bikjer er er sånn også. Jeg behandler dem med ormekur en gang i halvåret. Har hørt at når du ser orm i avføringa, har de hatt orm i minst 3 måneder. Hæsli greier! Jeg skifter type ormekur ofte så de ikke blir immune..

Skrevet

Jeg burde ha gitt Loonskien en ormekur også, men hun blir så steikanes dårlig av den :lol: Spyr bare opp halvfordøyde tabeletter...

Skrevet

Sophus hadde støvsuger tendenser og inhalerte alt mulig i håp om at det var spiselig.. Han tålte ikke markkur så jeg tok med avføringsprøver til vetten en gang i halvåret for analyse. Utrolig nok hadde han ikke mark de siste to årene han levde. Det koster også mindre å få bæsjen analysert enn å kjøpe markurer, og bedre for magen er det også. :lol:

Skrevet
Jeg burde ha gitt Loonskien en ormekur også, men hun blir så steikanes dårlig av den :P Spyr bare opp halvfordøyde tabeletter...

Det gjør Knerten her også med Panacur (eller hva den heter). Er visst ganske sterk for sarte mager! Men kan også være et tegn på at hunder HAR mark hvis de spyr. De døde markene sveller visst opp, æsj :P

Uansett, du får en markkur på apoteket i en liten lys gul tube. Den er mildere, og funker helt fint her :lol: Gir hver tredje måned nå siden vi har to katter i krisehjem også, og Knerten spiser kattebæsj :P

Skrevet

Da må jeg gå å spørre om det! :lol:

Heldigvis var det ikke noe mark i maten som kom opp. Kom opp en hel haug med våte tørrforkuler + en liten ormekur. Ingen bevegelse eller tråder. Takk gud.

• 2 weeks later...
Skrevet

Mine får hver 6 mnd. Jeg bruker en sprøyte som du sprøytr inni munnen. Funker veldig bra. Den motvirker også en annen type orm som ikke Bahnmint tar :) Er enkel og grei og ta og hundene liker den :)

Skrevet

Vi tar som regel 2-3 ganger i året. Liker å ta det etter snøen er borte. Men han kan finne på å drikke sølevann og annet æsj på høsten, så gir han nok en kur om ikke så altfor lenge.

Skrevet

ok... Jeg har gitt Bridie Drontal (eller heter det Droncit??) de siste gangene jeg nå... Er så enkelt med at det er EN dags kur liksom. En eller to tabletter og ferdig med det.

Hun fikk nå, så blir det vel en ny en over jul/mot våren tenker jeg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...