Gå til innhold
Hundesonen.no

Mye penger for en hund med avlssperre


BDD Girl

Recommended Posts

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Det er jo bare en fargefeil.. Som så mange andre raser kan få - collies med for mye hvite tegninger, hvite boxere, rottweiler uten tan-tegninger, feil farge i avtegnene, osv...

Det fasinerende er jo at noen prøver å selge disse for en høyere pris enn normalprisen på rasen. DET er jo litt sært, og slett ikke så vanlig i hunde-verden. Vanligvis selges valper med feil farge til redusert pris, liksom..

Men at noe sært og "kult" i hundeveien selges for mellom 15 og 20.000 kan da neppe være spesielt sjokkerende for oss, vel?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett spørsmål...er det ikke straffbart å avle på en hund med avlssperre? Isåfall, hvilken straff får vedkommede om dette blir rapportert? Har prøvd å lete etter opplysninger om dette, men finner ikke noe. Om en oppdretter setter avlssperre på ett kull før han selger valpene, å han/hun finner ut at det er avlet på noen av valpene likevel, så vil jeg tro han/hun har rett til å anmelde dette? Hva skjer så med avlingene som da ikke er lov?

Ble masse spørsmål på en gang, men greit å ha innsikt i hvordan dette fungerer liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jo en godkjent rase? Det er fargen som ikke er godkjent. Akkurat som at en hvit schæfer likefult er en schæfer, bare en feilfarget en :)

Nå er vel en "hvit schäfer" en hvit gjeterhund da, og en egen rase.

På Finn.no lå det forresten uten en pomeraniansak til 25 000 kroner for mulig salg. Uten stamtavle. Så det å ha med stamtavle, kunne avle på den i regi av NKK etc trur jeg ikke alle er så veldig opptatt av. Noen avler jo igjennom NHL også, og de følger jo ikke FCI sine regler akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel en "hvit schäfer" en hvit gjeterhund da, og en egen rase.

På Finn.no lå det forresten uten en pomeraniansak til 25 000 kroner for mulig salg. Uten stamtavle. Så det å ha med stamtavle, kunne avle på den i regi av NKK etc trur jeg ikke alle er så veldig opptatt av. Noen avler jo igjennom NHL også, og de følger jo ikke FCI sine regler akkurat...

En svart schæfer da.. :) Og har du en schæfer av rase, som er hvit, altså feilfarget, så blir den jo ikke godkjent for avl, og da er det heller ikke en hvit gjeter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En svart schæfer da.. :) Og har du en schæfer av rase, som er hvit, altså feilfarget, så blir den jo ikke godkjent for avl, og da er det heller ikke en hvit gjeter. :)

Og svart er en godkjent farge på schäferhunden..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel en "hvit schäfer" en hvit gjeterhund da, og en egen rase.

Neivel. Om det blir født en hvit Schäfer i et Schäfer-kull så er den vel feilfarget. Den kan jo ikke registreres som Hvit Gjeterhund? Det er jo to forskjellige raser. Ergo; and never the twain shall meet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel. Om det blir født en hvit Schäfer i et Schäfer-kull så er den vel feilfarget. Den kan jo ikke registreres som Hvit Gjeterhund? Det er jo to forskjellige raser. Ergo; and never the twain shall meet.

Nei, den kan ikke det, men de alle fleste hvite schäferhunder folk går og babler om er hvite gjeterhunder... Og folk går jo seriøst rundt og kaller de "feilfarget schäfere", men om man gidder å spørre litt, så er den jo hvit gjeterhund... (Men nå er jo alt untatt utstillingsvariantens sort/brun feilfarga på schäferen skal man tru alt man leser.... :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den kan ikke det, men de alle fleste hvite schäferhunder folk går og babler om er hvite gjeterhunder... Og folk går jo seriøst rundt og kaller de "feilfarget schäfere", men om man gidder å spørre litt, så er den jo hvit gjeterhund...

Mye mulig. I min erfaring har eierne av Hvit Gjeterhund gått i ramaforsvar om de får schäfer-stempelet. Hvit Gjeterhund er visstnok av i helt annet liga enn Schäferhunder (som er det ultimate skjellsord forøvrig). Det er ikke store spørsmålet som skal til før man blir geleidet i riktig retning i rasejungelen. Når det kommer til Schäfer i det minste.

Jeg stemmer for at Hvit Schäfer enten blir avskaffet som begrep, eller så starter jeg avl på de og selger de til 23K pr stk. Deal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes patipudlene er pene. :punk:

Og at de er feilfarget er feil; partipudler har eksistert like lenge som de rene fargene, minst...noen påstår at de faktisk var de som kom først. Det er et eget fargegen som koder for denne fargevarianten, men ellers er den puddel god som noen. Så de er ikke blandingshunder. De kan reistreres i Norge, men fordi de ikke har godkjent farge ihht. FCI sitt regelverk så har raseklubben her i landet bestemt at de ikke skal ha avlssperre. Men man kan registrere valpene i andre land og så selge dem tilbake til Norge. Man kan også stille dem og få dem premiert i andre europeiske land, så at de ikke er godkjent i noe land var nytt for meg? Merkelig at man da kan stille, bli premiert, avle og registrere avkom osv. i land som feks. Østerike og Tyskland?

Prisen er ikke noe å si på. En vanlig storpuddel koster 13 000,- og en toypuddel kan koste helt opp til 17 000,-. Partipudlene er importert og selges til kostpris. Det har kostet mye penger å få dem hit til landet så oppdretteren som har valgt å satse på partipuddel til Norge har ingen fortjeneste. Tvert i mot...

Foreløpig så selges disse pudlene til bruks, noe de er ideelle for, og ikke til avl. Men det jobbes med å få dem godkjent, og det er jeg sikker på at de på sikt vil bli. Men som med alt nytt så vil det ta tid.

Jeg kjenner oppdretteren som så totalt har falt for partipuddel og som nå har importert 4 stk. til Norge. Hun er genuint opptatt av parti, og er villig til gjøre mye for å fremme disse pudlene. Hun har investert mye penger, tid og energi i dette, og ikke minst har måttet tåle mye pepper. Både fra folk som vet og fra folk som har meninger basert på ingenting.

Så jeg vet at dette ikke er er basert på dumhet hverken fra oppdretter eller kjøper. Disse blir på sikt godkjent, og liker man parti så ser jeg ingen grunn til ikke å anskaffe seg en slik. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de er kjempefine, jeg - og må si jeg ble rimelig forbauset første gang jeg så en slik "live".. På en rasteplass i Belgia for endel år siden - kjempesøt og meget spesiell.

MEN - her i Norge er den fremdeles feilfarget - uansett andre lands regler.

Men de kan altså registreres i NKK som renraset pudler. Men som importer - det må vel uasett registreres med feil-farge, siden fargekoden ikke er godkjent av FCI? Hva er da vitsen med å selge de tilbake til Norge?

Dette blir uansett det samme som enhver annen raseren hund som har en diskvalifiserende feil for utstilling i Norge. F.eks. langhårede eller blå schäfer, korhåret bearded collie, hvite hoder på collies, etc.

Så "kostpris" vil det jo aldri bli - hvis man tar mer enn for korrekt fargede idivider, uansett hvor seriøs oppdretteren er.

(Jeg betviler IKKE oppdr. seriøsitet på noen måte!)

Men, som jeg jo alltid sier - valper er verdt akkurat så mye som folk er villig å betale for dem. Om noen er villig å betale 25000 for en ureg. chihuahua - javel, da er den valpen verdt akkurat DET for de som kjøpte den.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de er kjempefine, jeg - og må si jeg ble rimelig forbauset første gang jeg så en slik "live".. På en rasteplass i Belgia for endel år siden - kjempesøt og meget spesiell.

MEN - her i Norge er den fremdeles feilfarget - uansett andre lands regler.

Men de kan altså registreres i NKK som renraset pudler. Men som importer - det må vel uasett registreres med feil-farge, siden fargekoden ikke er godkjent av FCI? Hva er da vitsen med å selge de tilbake til Norge?

Vitsen med å selge de til Norge er å få flest mulig for på denne måten å få flere til å stå på barrikadene for denne fargevarianten, og å alminneliggjøre dem. Jo, flere som presser på vet du.... :punk: Og så er jo de som kjøper en parti selvfølgelig intressert i å kjøpe en som kan omregistreres her i landet og da må man foreløpig gå omveien om utlandet.

Og nei; de er ikke feilfarget. Det mener jeg fordi de ikke innehar uønskede gener som man ikke vil ha i avlen. De eksemplene du never er mutasjoner av en rase, og uønskede varianter av rasen. Det er ikke parti. Parti er en type puddel med en fargesammensetning i genene sine som koder for flere farger. Og det er ikke feil. Det skal være slik!!

Og som sagt jobbes det med å få disse godkjent. Slik som med blå og cremefargede pudler, som heller ikke er det enda. Røde pudler ble godkjent i fjor. Så det skjer noe...men det går sakte. Så at de er feil, er for meg feil. Ingen jobber med å godkjenne hvite schæfere. De vil man forsøke å selektere bort. Men parti derimot avles bevisst på med hele tiden tanke på forbedring.

Dette blir uansett det samme som enhver annen raseren hund som har en diskvalifiserende feil for utstilling i Norge. F.eks. langhårede eller blå schäfer, korhåret bearded collie, hvite hoder på collies, etc.

Så "kostpris" vil det jo aldri bli - hvis man tar mer enn for korrekt fargede idivider, uansett hvor seriøs oppdretteren er.

(Jeg betviler IKKE oppdr. seriøsitet på noen måte!)

Med kostpris så mente jeg at oppdretteren ikke har fortjeneste. De selges for mindre enn det koster å ta dem inn. Om man legger sammen pris på hund + flyreise m/følge og alle andre utgifter som følger en import fra Nederland.

Men, som jeg jo alltid sier - valper er verdt akkurat så mye som folk er villig å betale for dem. Om noen er villig å betale 25000 for en ureg. chihuahua - javel, da er den valpen verdt akkurat DET for de som kjøpte den.

Enig i det! Men en ureg. chi vil alltid pr. def. forbli en blandingshund. Det er ikke en partipuddel. Så en viss forskjell er det likevel i mine øyne. ;)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes patipudlene er pene. :punk:

Og at de er feilfarget er feil; partipudler har eksistert like lenge som de rene fargene, minst...noen påstår at de faktisk var de som kom først. Det er et eget fargegen som koder for denne fargevarianten, men ellers er den puddel god som noen. Så de er ikke blandingshunder. De kan reistreres i Norge, men fordi de ikke har godkjent farge ihht. FCI sitt regelverk så har raseklubben her i landet bestemt at de ikke skal ha avlssperre. Men man kan registrere valpene i andre land og så selge dem tilbake til Norge. Man kan også stille dem og få dem premiert i andre europeiske land, så at de ikke er godkjent i noe land var nytt for meg? Merkelig at man da kan stille, bli premiert, avle og registrere avkom osv. i land som feks. Østerike og Tyskland?

Da jeg skrev at fargen ikke er godkjente mente jeg FCI godkjent. Det er tross alt den standarden de aller fleste forholder seg til, hvertfall når det gjelder puddel. Og som du skriver er det jo bare enkelte kand som tillater at Parti Poodlene stilles, og enn så lenge er ikke Norge et av de. Hvordan status er i Sverige og Danmark vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skrev at fargen ikke er godkjente mente jeg FCI godkjent. Det er tross alt den standarden de aller fleste forholder seg til, hvertfall når det gjelder puddel. Og som du skriver er det jo bare enkelte kand som tillater at Parti Poodlene stilles, og enn så lenge er ikke Norge et av de. Hvordan status er i Sverige og Danmark vet jeg ikke.

De kan både stilles og alves på, og de får registrert avkommene. :punk: Sverige og Danmark følge FCI-standarden så derfor er de forløpig ikke godkjente farge der heller.

Mener du skrev at de ikke var godkjent i noe land, men at det jobbes i USA med å godkjenne dem??? De har, så vidt jeg vet, vært godkjent i USA like lenge som "vanlig" puddel. Det som ikke er godkjent der er Teacup-Poodle og Royal Standard Poodle. Så vidt jeg vet...korriger meg om jeg tar feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde fått veldig mye penger for en annerledes valp i kullet, hadde jeg ikke sagt nei takk. Hvis folk har så lyst, så værsågod. Folk som kjøper denne er vel ikke interessert i alle sperrene så lenge hunden ser spesiell ut og som få har, akkurat som når folk betaler flesk for å kjøpe en kupert hund. Syns det er litt samme greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og svart er en godkjent farge på schäferhunden..... ;)

Å? Jeg fikk vite av ei at schæferen hennes ikke var mulig å bruke på utstilling fordi den var helt svart, men den var jo renraset. Hun sa at den var feilfarget, det var det oppdretteren hadde sagt. Men, iallefall, my bad! ;)

Okei, godkjent eller ei, black&tan puddel var jo faktisk pent, hehe.

Jeg synes de flekkete var penere enn black&tanen. :punk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de flekkete var penere enn black&tanen. ;)

Det syntes jeg også! ;) Syntes Black&Tan noen ganger ser så skumle ut i øynene. Men det er meg... :punk: , og igjen smak og behag.

LivB: USA føler som kjent ikke FCI-standarden, og etter å ha lett litt så er det de nevnte variantene som ikke er godkjente + desingerpudler, som er alle "doodle"- varianter. Ellers er alle typer og farger godkjent i USA.

three20partis1.jpg

Disse syntes jeg er pene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevaremegvel, hehe, kan ikke fatte at endel av dere reagerer på prisen på disse harlekinvalpene...??? Har noen importert valp fra utlandet før??? Peiling på hva det koster? hehe. Prisen på valpene var faktisk billigere enn om du skulle importert en vanlig farget puddel. De er dessuten registrert, har stamtavle, vaksinert, og kan stlles ut og avles på om man går til et annet land. At noen er forelsket i en spesiell farget hund er nå virkelig ikke rart, er det? Og renraset puddel er det så ingen tvil om! Like gammel denne fargekombinasjonen som de ensfargede. Godkjente i mange andre land er de også. Hadde jeg hatt muligheten, så hadde det løpt en liten svart og hvit luring her hjemme nå! De er bedårende synes jeg! :)

Skal man prøve å få gjennomslag for nye ting, må det noen pionerer til, og takk for det!

*død over janteloven* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevaremegvel, hehe, kan ikke fatte at endel av dere reagerer på prisen på disse harlekinvalpene...??? Har noen importert valp fra utlandet før??? Peiling på hva det koster? hehe. Prisen på valpene var faktisk billigere enn om du skulle importert en vanlig farget puddel. De er dessuten registrert, har stamtavle, vaksinert, og kan stlles ut og avles på om man går til et annet land. At noen er forelsket i en spesiell farget hund er nå virkelig ikke rart, er det? Og renraset puddel er det så ingen tvil om! Like gammel denne fargekombinasjonen som de ensfargede. Godkjente i mange andre land er de også. Hadde jeg hatt muligheten, så hadde det løpt en liten svart og hvit luring her hjemme nå! De er bedårende synes jeg! :D

Skal man prøve å få gjennomslag for nye ting, må det noen pionerer til, og takk for det!

*død over janteloven* :)

Tusen Takk til TordisElise og Abros,

JEG Bente Husebø er eieren av disse FORFERDELIGE DYRE STORPUDDEL PARTICOLORVALPENE. Sorry, men skulle stått en helt annen pris, pluss omkostninger Skal fortelle dere alle et lite regnestk her. Koster ca 3500-4000 i frakt fra Holland for en liten valp. Medansvarlig skal følge valp fra Holland Norge (transitt land er ikke lov for valp under 3 mnd) Ta en tur og sjekk opp biletter for KLM fra Holland til Sola Airport (stavanger) en uke framover. Det billigste vi klarte var 6800,.- pluss overnatting- Disse valpene blir solgt for ca 15000 norske i Holland, det samme blir en solidfarget solgt for. Jeg og oppdretter i Holland har tatt på oss en stor del av kostnadene, ene og alene for å fremme denne spesielle storpuddelen. Min første tispe Gipsy "Betty Boop Of Nathiels Pride" kostet meg ca 30000,- min andre Call Me Queenie Of Nathlies Pride ca 24000. Jeg var klar over at dette ikke var en godkjent farge, men godkjent som rase ifølge FCI standard. For et år tilbake var rødt likedan, godkjent som rase men ikke farge. Kan vel si med sikkerhet, at tviler på at tofarget blir godkjent (aldri), men med tanke på å avle på, så vil det komme. At det blir satt alvsperre på disse er for meg kjempefint, bedre at NKK gjør det enn at jeg skal prøve å sette sammen en kjøpekontrakt hvor jeg sier at denne hunden ikke skal brukes på andre enn en med samme gen. Og heller så ser jeg ikke problemet med alvsperren. Synes at flere oppdrette som selger sine solidfarget skulle satt sin egen alvsperre på sine valper. Mange med feil som blir solgt til vanlig pris, hvis disse hadde blitt satt en sperre på så hadde det kanskje ikke blitt så mange feil å rette opp. på Dette gjelder ikke så mye i Scandi avia, men kommer en ut i Europa eller USA så vet en ikke helt hva linjer som ligger bak, Dette gjelder ikke bare puddler, men alle hunderaser. Disse to hannhundene som sto på Finn.No er helbrødre til min første tispe Gipsy. Queenie er tanten deres. Kan ikke drive avl med disse. Dette var heller ikke min hensikt da jeg fikk min første, men jeg måtte BARE HA EN SLIK; ELSKER SORT OG HVIT PUDDEL, (MEST HVIT :) OG NÅ HAR JEG BEGGE I EN. Og vet med sikkerhet at dette er gode og fine linjer. Ikke så veldig bra eksteriør. men dukker opp, sompå vanlig solidfarget. Disse Particolor blir avlet som familiehunder og agility/lydighet og er nok mer aktive enn en vanlig Solid farget storpuddel, men for all del ikke misforstå, det er også en solidfarget, men siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen Takk til TordisElise og Abros,

JEG Bente Husebø er eieren av disse FORFERDELIGE DYRE STORPUDDEL PARTICOLORVALPENE. Sorry, men skulle stått en helt annen pris, pluss omkostninger Skal fortelle dere alle et lite regnestk her. Koster ca 3500-4000 i frakt fra Holland for en liten valp. Medansvarlig skal følge valp fra Holland Norge (transitt land er ikke lov for valp under 3 mnd) Ta en tur og sjekk opp biletter for KLM fra Holland til Sola Airport (stavanger) en uke framover. Det billigste vi klarte var 6800,.- pluss overnatting- Disse valpene blir solgt for ca 15000 norske i Holland, det samme blir en solidfarget solgt for. Jeg og oppdretter i Holland har tatt på oss en stor del av kostnadene, ene og alene for å fremme denne spesielle storpuddelen. Min første tispe Gipsy "Betty Boop Of Nathiels Pride" kostet meg ca 30000,- min andre Call Me Queenie Of Nathlies Pride ca 24000. Jeg var klar over at dette ikke var en godkjent farge, men godkjent som rase ifølge FCI standard. For et år tilbake var rødt likedan, godkjent som rase men ikke farge. Kan vel si med sikkerhet, at tviler på at tofarget blir godkjent (aldri), men med tanke på å avle på, så vil det komme. At det blir satt alvsperre på disse er for meg kjempefint, bedre at NKK gjør det enn at jeg skal prøve å sette sammen en kjøpekontrakt hvor jeg sier at denne hunden ikke skal brukes på andre enn en med samme gen. Og heller så ser jeg ikke problemet med alvsperren. Synes at flere oppdrette som selger sine solidfarget skulle satt sin egen alvsperre på sine valper. Mange med feil som blir solgt til vanlig pris, hvis disse hadde blitt satt en sperre på så hadde det kanskje ikke blitt så mange feil å rette opp. på Dette gjelder ikke så mye i Scandi avia, men kommer en ut i Europa eller USA så vet en ikke helt hva linjer som ligger bak, Dette gjelder ikke bare puddler, men alle hunderaser. Disse to hannhundene som sto på Finn.No er helbrødre til min første tispe Gipsy. Queenie er tanten deres. Kan ikke drive avl med disse. Dette var heller ikke min hensikt da jeg fikk min første, men jeg måtte BARE HA EN SLIK; ELSKER SORT OG HVIT PUDDEL, (MEST HVIT :) OG NÅ HAR JEG BEGGE I EN. Og vet med sikkerhet at dette er gode og fine linjer. Ikke så veldig bra eksteriør. men dukker opp, sompå vanlig solidfarget. Disse Particolor blir avlet som familiehunder og agility/lydighet og er nok mer aktive enn en vanlig Solid farget storpuddel, men for all del ikke misforstå, det er også en solidfarget, men siden

oG HER KOMMER FORSETTELSEN. (LER) Jeg og Pc er ikke alltid helt enige. Tydeligvis trykket på noe før jeg var helt ferdig. Nok om det. Puddelen er vel såbra den kan bli, men blir fort blindet av skjønnhet, og glemmer å tenke linjker bak.!!! Og til Dere alle som synser og tror om disse Particolor, ta gjerne kontakt med meg, jeg vet ikke alt, men tror jeg vet mer enn dere alle, Jeg har ikke noen som helt hensikt å ødelegge puddelen, skal ikke tjene meg rik på dette (umulig). Jeg er verdens flinkeste til å kjøpe ting, selger blir jeg ALDRI. Jeg er en invrig utstiller og ang farge ligger HVITT mitt Hjerte Nærmest. Det kan vi ta i neste omgang. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...