Gå til innhold
Hundesonen.no

positiv forsterkning?


imma

Recommended Posts

hva synes dere om positiv forsterkning? at man aldri skal "kjefte" på hunden og bare gi ros.

jeg syntes dette kanskje kan passe til noen raser,eller individer..men er dette rette måten og oppdra di større hundene?

for det JEG tenker,er jo det at viss en rottis,malle,shæfer osv, som ikke får grenser,og ting går gale...så kan jo disse type hundene gjøre stor skade.

for en liten stund tilbake leste jeg inne på et annet forum,der en person lurte på hva hun skulle gjøre med sin cane corso,fordi hunden hadde begynnt med og legge seg i senga til eieren,og knurret til henne i det hun nermet seg.

da svarte folka inne på det forumet at hun måtte lokke hunden ned i fra sengen med en godbit når hunden gjorde slik og der etter klikke på klikkerten..og dette var mesteparten enige i...

forsterker du ikke den negative holdningen til hunden da? hvorfor ikke si nei til hunden,og fjerne den i fra sengen,og ikke la den gå oppi sengen igjen,og forsterke at det er DU som er alpha,ikke hunden.(da mener jeg ikke å banke hunden,men og sette grenser,slik fek. cecar M gjør de..gå først ut dører,trapper osv)

hmmm...hva syntes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva synes dere om positiv forsterkning? at man aldri skal "kjefte" på hunden og bare gi ros.

Tja.. Positiv forsterkning er vel strengt talt ikke noe mer enn å belønne atferd man vil ha? Og forsterker man nok den atferden man vil ha, så slipper man stort sett "kjefting" også?

jeg syntes dette kanskje kan passe til noen raser,eller individer..men er dette rette måten og oppdra di større hundene?

for det JEG tenker,er jo det at viss en rottis,malle,shæfer osv, som ikke får grenser,og ting går gale...så kan jo disse type hundene gjøre stor skade.

Nå er vel ikke alle rottiser, maller, schäfere osv like, og det er vel neppe størrelsen som sier noe om hvordan de bør oppdras? Men du har misforstått veldig om du tror at å trene med positiv forsterkning er å ikke sette grenser - det kan man nemlig gjøre allikevel.

for en liten stund tilbake leste jeg inne på et annet forum,der en person lurte på hva hun skulle gjøre med sin cane corso,fordi hunden hadde begynnt med og legge seg i senga til eieren,og knurret til henne i det hun nermet seg.

da svarte folka inne på det forumet at hun måtte lokke hunden ned i fra sengen med en godbit når hunden gjorde slik og der etter klikke på klikkerten..og dette var mesteparten enige i...

Jeg er ikke helt sikker på om jeg ville gått inn i kamp med en cane corso med revirforsvar, det er så innmari ødeleggende å tape sånne kamper, liksom. Så jo, jeg ville kanskje prøvd med en godbit først, også sett til at den holdt seg unna senga deretter.

forsterker du ikke den negative holdningen til hunden da? hvorfor ikke si nei til hunden,og fjerne den i fra sengen,og ikke la den gå oppi sengen igjen,og forsterke at det er DU som er alpha,ikke hunden.(da mener jeg ikke å banke hunden,men og sette grenser,slik fek. cecar M gjør de..gå først ut dører,trapper osv)

Njaaaa.. Jeg er ganske sikker på at jeg setter grenser og er sjefen her i huset, helt uten at jeg går først ut dører, i trapper osv. Jeg er og ganske sikker på at CM heller ikke hadde hoppet opp i senga til ei bikkje på størrelsen med cane corso og tatt den diskusjonen med bikkja sånn helt uten videre, selv om han leker alfa og "setter grenser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva synes dere om positiv forsterkning? at man aldri skal "kjefte" på hunden og bare gi ros.

jeg syntes dette kanskje kan passe til noen raser,eller individer..men er dette rette måten og oppdra di større hundene?

for det JEG tenker,er jo det at viss en rottis,malle,shæfer osv, som ikke får grenser,og ting går gale...så kan jo disse type hundene gjøre stor skade.

for en liten stund tilbake leste jeg inne på et annet forum,der en person lurte på hva hun skulle gjøre med sin cane corso,fordi hunden hadde begynnt med og legge seg i senga til eieren,og knurret til henne i det hun nermet seg.

da svarte folka inne på det forumet at hun måtte lokke hunden ned i fra sengen med en godbit når hunden gjorde slik og der etter klikke på klikkerten..og dette var mesteparten enige i...

forsterker du ikke den negative holdningen til hunden da? hvorfor ikke si nei til hunden,og fjerne den i fra sengen,og ikke la den gå oppi sengen igjen,og forsterke at det er DU som er alpha,ikke hunden.(da mener jeg ikke å banke hunden,men og sette grenser,slik fek. cecar M gjør de..gå først ut dører,trapper osv)

hmmm...hva syntes dere?

Hehe, morsomt! :yes: For det første er det tydelig at du ikke heeelt vet hva du snakker om, men la gå. :D

Bare for å ha slått det fast først som sist: selv om man trener hunden sin med positiv forsterkning, betyr ikke det at man ikke kan ha regler, kontroll eller bestemme over hunden. Det er en misforståelse utrolig mange har gått på.

Jeg mener at man kan, og bør, positivt forsterke den atferden man vil ha hos en hund. Selv om det er snakk om en stor hund, ja. Om man i tillegg velger å positivt straffe hunden for ting man ikke vil de skal gjøre, er en helt annen sak. Men for diskusjonens skyld antar jeg du mener å KUN belønne hunden når den gjør noe riktig, og i så fall anbefaler jeg deg å ta et søk på "kan man klikkertrene en malle?", i dette forumet. Der finner du en laaang diskusjon som går litt på det samme temaet som du tar opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, morsomt! :yes: For det første er det tydelig at du ikke heeelt vet hva du snakker om, men la gå. ;)

Bare for å ha slått det fast først som sist: selv om man trener hunden sin med positiv forsterkning, betyr ikke det at man ikke kan ha regler, kontroll eller bestemme over hunden. Det er en misforståelse utrolig mange har gått på.

Jeg mener at man kan, og bør, positivt forsterke den atferden man vil ha hos en hund. Selv om det er snakk om en stor hund, ja. Om man i tillegg velger å positivt straffe hunden for ting man ikke vil de skal gjøre, er en helt annen sak. Men for diskusjonens skyld antar jeg du mener å KUN belønne hunden når den gjør noe riktig, og i så fall anbefaler jeg deg å ta et søk på "kan man klikkertrene en malle?", i dette forumet. Der finner du en laaang diskusjon som går litt på det samme temaet som du tar opp her.

jeg har da tydligvis missforstått. men di jeg har snakket med,har lyst og "kaldkvele" meg viss jeg nevner at jeg kan straffe hunden min fysisk når den gjør noe galt.

jeg legger jo selfølgeli mest vekt på det positive hunden min gjør. og roser og belønner når jeg får den atferden jeg vill ha fra hunden min. men jeg kan også ta litt i han når han tester grensene og slikt. er det rett og bare gi ros,men ikkje kjeft?

burde de ikke være litt av hvert? (selfølgeli mest ros!)

det jeg liksom mener er om det er rett og ikke straffe hunden,viss jeg kan si det slik(?)

for somsagt,di jeg har pratet med,er veeeldi i mot straff.(huff...nå høres jeg ut som en som bare gir hunden min juling,men det gjør jeg ikke alså :D )

ble litt vanskligere og forklare det jeg vill frem til...beklager viss de blir ganske rotete nå... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har da tydligvis missforstått. men di jeg har snakket med,har lyst og "kaldkvele" meg viss jeg nevner at jeg kan straffe hunden min fysisk når den gjør noe galt.

jeg legger jo selfølgeli mest vekt på det positive hunden min gjør. og roser og belønner når jeg får den atferden jeg vill ha fra hunden min. men jeg kan også ta litt i han når han tester grensene og slikt. er det rett og bare gi ros,men ikkje kjeft?

burde de ikke være litt av hvert? (selfølgeli mest ros!)

det jeg liksom mener er om det er rett og ikke straffe hunden,viss jeg kan si det slik(?)

for somsagt,di jeg har pratet med,er veeeldi i mot straff.(huff...nå høres jeg ut som en som bare gir hunden min juling,men det gjør jeg ikke alså :) )

ble litt vanskligere og forklare det jeg vill frem til...beklager viss de blir ganske rotete nå... :)

Nei, jeg skjønner hva du mener. :)

Om det er rett eller ikke å kun belønne hunden sin og aldri straffe den, det fins det ikke noe svar på. Det finnes vel egentlig ikke noe "rett" eller "galt", men folk er mer eller mindre enige eller uenige om dette. Det vil du nok etterhvert merke her inne også, og hvis man heller mot ene siden og de man diskuterer mot heller litt mot andre siden, kan ting bli veldig sort/hvitt! (Se Cesar Milan-diskusjonen, så skjønner du hva jeg mener. ;) )

Fakta er at man kan egentlig gjøre som man vil. Man får resultater enten man kun belønner, kun straffer, eller blander (uavhengig av blandingsforhold). Det som derimot er viktig, er at man er konsekvent, og gjør det samme hver gang. At man gjør ting på en sånn måte at hunden skjønner hva som forventes av den. Noen ting går nok raskere å trene på ene eller andre måten, men folk vil alltid være uenige om dette temaet tror jeg. Noen trener på den og den måten fordi de mener det er mest effektivt, fordi de har en oppfatning av at de må trene sånn for å være sjefen over hunden, fordi de mener det er mest humant å trene sånn, fordi de tror hunden lærer best, fordi de ikke kan noe annet, fordi de har prøvd mange andre ting og kommet frem til denne måten å gjøre det på, fordi de har gjort sånn før og da må det jo fungere igjen, fordi de ikke har tenkt over alternativene, fordi de har lest en spesiell bok, osv osv i det uendelige. Du må vel bare finne ut hva som passer for deg og din hund, samtidig som du er åpen for nye ting og prøver å lære mest mulig om læring, trening og hundeatferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...