Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjortelus

LeneG

Recommended Posts

Var og gikk tur med ei venninne før i dag.

Vi gikk ett sted vi aldri har gått før og ble fullstendig angrepet av fluer.

Disse fluene var ikke vanlige fluer. De så nesten ut som små eddrkopper med vinger og de

var veldig vanskelige å få av kroppen igjen når de først hadde satt seg.

De klamret seg fast.

På vei hjem pelte vi til vår store fortvilelse flere stykker ut av håret i nakken.

De hadde krøpet inn i håret vårt uten at vi merket det.

Satt meg på dataen når jeg kom hjem for å finne ut hva dette utysket var.

Fant ut at det måtte være hjortelusflue.

http://www.friluftsetaten.oslo.kommune.no/...2076-13442.html

Noen som har noe kjennskap til dette ekle insektet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen hjortelusene er jo bare HYGGELIGE, de ?? :devil: Jeg har alltid med meg noen venner hjem etter tur i skogen, jeg *flir*.

Neida, de ER skikkelig ekle og ødelegger gleden ved å gå i skogen på denne tida av året. De kommer av og til i svermer og da kan man plukke ganske mange av seg på kort tid. De gjør jo ingen stor skade egentlig, det er sjelden de biter (og om de biter får man iallefall TAK i dem og får knerta dem), men de er jo forferdelig irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. Lang historie kortet ned. Kjøpte valp i starten av desember av nkk-registrert oppdretter med gode reviews. Hen virket seriøs og svarte ”riktig“ på det vi hadde av spørsmål. Eneste var at stamtavle skulle ettersendes pr post pga en feil i registreringen til far. Tiden gikk og ingen stamtavle kom. DyreId vi fikk med helseboken dukket heller ikke opp ved søk og vi tok kontakt med NKK som sa vi måtte ta det med oppdretter. Valpen vår (en corgi) fikk påvist short ulna syndrom tidlig og vi hadde store problemer med å få svar/responser fra oppdretter ang dette, så vi hadde ikke rare håpet om svar ang manglende registrering og der står saken vår nå 6 mnd etter kjøp. Kullet er omsider registrert i nkk, men med oppdretter som eneste eier. Hen står da også som eier hos DyreId fant jeg ut i dag. Meldte hen på nytt i dag morges og fikk ikke svar, så har nå informert om at vi kommer til å anmelde for svindel om ikke forholdet blir rettet innen utgangen av morgendagen. Vi har kjøpt en valp på falske premisser når oppdretteren ikke sørger for å ordne ting i henhold til kontrakten. Det er en rimelig fortvilet situasjon. Vi ønsker å være registrerte eiere hos NkK og DyreID slik at alt er i orden. Hva mer/annet kan vi gjøre? Føler vi ikke har en sak når ikke oppdretter gjør det hen skal og NkK ikke vil hjelpe. Er det bare tull da at det lønner seg å kjøpe valp fra registrert oppdretter? 
    • Dra på utstilling og få en dommer til å bedømme henne. Trolig har hun steil front, og det er det ingenting å gjøre med. 
    • Det er jo særlig hvis hunden begynner å kaste opp eller vise tegn til smerter. Det går i de aller fleste tilfeller fint.
    • Hvordan går det med hunden din nå? Ordnet det seg?🫶🏻
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...