Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjortelus

LeneG

Recommended Posts

Skrevet

Var og gikk tur med ei venninne før i dag.

Vi gikk ett sted vi aldri har gått før og ble fullstendig angrepet av fluer.

Disse fluene var ikke vanlige fluer. De så nesten ut som små eddrkopper med vinger og de

var veldig vanskelige å få av kroppen igjen når de først hadde satt seg.

De klamret seg fast.

På vei hjem pelte vi til vår store fortvilelse flere stykker ut av håret i nakken.

De hadde krøpet inn i håret vårt uten at vi merket det.

Satt meg på dataen når jeg kom hjem for å finne ut hva dette utysket var.

Fant ut at det måtte være hjortelusflue.

http://www.friluftsetaten.oslo.kommune.no/...2076-13442.html

Noen som har noe kjennskap til dette ekle insektet?

Skrevet

Jamen hjortelusene er jo bare HYGGELIGE, de ?? :devil: Jeg har alltid med meg noen venner hjem etter tur i skogen, jeg *flir*.

Neida, de ER skikkelig ekle og ødelegger gleden ved å gå i skogen på denne tida av året. De kommer av og til i svermer og da kan man plukke ganske mange av seg på kort tid. De gjør jo ingen stor skade egentlig, det er sjelden de biter (og om de biter får man iallefall TAK i dem og får knerta dem), men de er jo forferdelig irriterende.

Skrevet
Jamen hjortelusene er jo bare HYGGELIGE, de ?? :devil:

Ja voldsomt koselige dyr det der.

Nei de gjør jo forsåvidt ingen skade bortsett fra at venninnen min nekter å være med meg å gå tur i den skogen mer :)

Skrevet
Ja voldsomt koselige dyr det der.

Nei de gjør jo forsåvidt ingen skade bortsett fra at venninnen min nekter å være med meg å gå tur i den skogen mer :devil:

UPS, liksom :).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har prøvd:  Non-Stop Løype - sikkerhetslåsen åpnet seg i tide og utide, og festene til frontstykket åpnet seg hele tiden Non-Stop Trekking - sitter for høyt, jeg får vondt i korsryggen Non-Stop CaniX 2.0 - frontstykket ble ødelagt etter kort tid Jeg har dessverre bare dårlige erfaringer med Non-Stop og leter i grunn etter et belte som IKKE er derifra, men ser at veldig mange har samme, usikre kobling eller så sitter de likt som Trekking-beltet.  Har sett på Canix Pro, men jeg vet ikke om jeg stoler helt på nonstop.  Medium stor hund (17kg), sterk som en okse. Bruker magebeltet for det meste på vanlige skogsturer eller til sykling,  ikke løping, Ønsker ikke belte med denne type kobling. Aller helst så skal koblingen være FAST, så man ikke kan bytte ut frontstykket..
    • Det viktige her er ikke ditt hjerte, for det skinner igjennom. Tror rasen du velger er viktig. Det er viktig å velge rett hund til jobben, og omvendt. Jobben kan være lange turer, sofakos, eller totalt kaos. Jeg fikk en portugisisk vann hund som valp. Gleden var stor, helt til den gikk nesten berserk ved 7 måneders alder. Hørte ikke etter lenger, dro i båndet, spiste alt, inkludert steiner og pinner. Det er tross alt forskjell på og tygge å spise pinner. Nå, etter at jeg leste meg opp og fulgte rådende, så jeg problemet i et annet lys, og fikk en god respons hos hunden.  
    • Ja, valpeshow har vel "alltid" vært uoffisielt. Om det er flere enn for to år siden, kanskje klubbene begynner å komme seg igjen etter pandemien?
    • Det er ikke så mange store uoffisielle utstillinger.  Det er mange uoff. Valpeshow hvor junior og veteraner også kan delta. Disse blir  ikke registrert noen steder og det deles ikke ut cert. Har ingenting med mange uregistrerte hunder å gjøre. 
    • Hvor finner du uoffisielle utstillinger? Jeg antar det kan ha noe med mengden uregistrerte hunder å gjøre, uten at jeg vet noe mer om det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...