Gå til innhold
Hundesonen.no

Kongsberg 8-9 November.

Izziebelle

Recommended Posts

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Det er hele 1 stk Dvergschnauzer hvit. Først i ringen, kl. 09.00. :-)

Juhu.... :icon_redface: Da er det kanskje gode sjanser for cert og BIR da... :) Hvis dommeren synes hun er bra nok og jeg klarer å stille henne ordentlig :rolleyes::) Men har fått "velvist" på alle valpeshowene hennes, så da går det nok sikkert bra :( Legge oss i hardtrening.... Eller så får jeg kaste bikkja på Lill som skal være med oss :)

Skrevet

Dette klarer dere supert! Si ifra en dag om du vil ta noe utstillingstrening da, tøtta her trenger å bli vandt til at andre kan ta på henne og hun ikke dør på seg av glede.

Skrevet
Dette klarer dere supert! Si ifra en dag om du vil ta noe utstillingstrening da, tøtta her trenger å bli vandt til at andre kan ta på henne og hun ikke dør på seg av glede.

Lyst til å komme en tur allerede i dag? :):icon_redface:

Skrevet

Tja, det kan jeg jo egentlig:p Sender en PM jeg:)

... Og irriterer meg over at valpen er 5 dager for ung til å kunne stilles i Kongsberg, men jeg får ta det igjen neste år.

Skrevet
Talli skal på lørdag, start nr1 som alltid :) Og en påmeldt i rasen. Ser at også denne gangen havner Briard, Belger og Aussi i samme ring.

Weeee ! Da får vi campe ringside sammen i Kongsberg også da :icon_redface:. Begynner nesten å bli en vane dette... Unge Willers skal selvsagt stilles :).

Skrevet

I fjor var de rundt 2 timer forsinka tror jeg.. På de finske lapphundene i hvertfall.. Men jeg kan jo ikke regne med at de er det i år og dermed blir jeg kanskje sittende der i noen timer da.. kjedelig:p

Skrevet

Oppmøte tid kl. 11. I fjor var det noe lignende for de finske og da ble klokka faktisk 13 før de gikk i ringen.. men sånt kan man jo ikke regne med at skjer... :rolleyes:

Ring 5 er vel i "isdelen" forresten?? Må huske på å ha på meg godt med tøy :)

Skrevet
Oppmøte tid kl. 11. I fjor var det noe lignende for de finske og da ble klokka faktisk 13 før de gikk i ringen.. men sånt kan man jo ikke regne med at skjer... :rolleyes:

Ring 5 er vel i "isdelen" forresten?? Må huske på å ha på meg godt med tøy :)

Hvis du er innkalt til 11:00, er du forpliktet til å være der til da. Men det er flere raser som innkalles til det tidspunktet, så det vil nødvendigvis bli forsinkelser.

En grei tommelfinger-regel er at en dommer bedømmer 15-20 hunder i timen. Dermed kan du telle hvor mange hunder som skal inn før din hund - er din hund nummer 50 hadde jeg regnet med å være inne i ringen cirka 12:00. Men du er likevel forpliktet til å være der 11:00 - du kan ikke komme i 12-tiden og si du regnet med å være inne da. Det kan være mange som ikke møter, for eksempel, slik at det går fortere. Derfor kaller en inn flere raser til samme tidspunkt, for at det alltid er hunder å bedømme og en får flyt i ringen.

Husk godt skotøy, også, det er fælt å fryse på føttene. Og gjerne noe for hunden å ligge på.

Skrevet

Jupp jupp. Er der nok i god tid før kl 11 jeg da kjenner jeg meg selv rett :)

Og Marco skal ha med seg teppe og sånn han, men også her kjenner jeg gutten godt og han hadde foretrukket å ligge rett på is han hvis han fikk tilbudet.. ;)

Skrevet
Ja, det er kun lagt tepper oppå isen.. Veeldig gulvkaldt.

Brrrrrrr... Og jeg som hadde tenkt meg en pen kortsermet topp og dressbukse... Får nok finne frem goretex skoene mine og noe ulltøy.. Særlig med den formen jeg er i om dagen også.. Hoster omtrent ut lungene mine her..

Skrevet

Hurra, vi skal også inn på isen ja.... <_<

Sist jeg var der så synes jeg ikke det var kaldt , men da var det agility på isen så jeg var liksom bare inne og løp i noen og tredve sekunder, rekker ikke bli kald da...

Skrevet

Jeg har sånn delvis bestemt med for å droppe hele Kongsberg. Det er et godt stykke å reise helt alene for å bare stille én hund, som attpåtil er champion og eneste påmeldte i rasen... det tror jeg ikke at jeg gidder, rett og slett!

Lykke til til alle dere som skal dit :)

Skrevet

Formen er ikke helt på topp.. Har bronkitt og greier. Regner med at vi bare drar opp å stiller (skal førstemann inn i ringen kl 09.00) og så reiser vi hjem etter å ha tittet oss litt rundt, selv om hun skulle bli BIR. Hun er ikke fylt 11 mnd enda, og det er særs skjelden at en hvit dverg blir plassert i gruppa, så da orker jeg ikke å pine meg selv til å være der hele dagen.. Lykke til alle andre som skal dit, om vi ikke treffes der oppe :)

Og jeg er forresten den eneste med hvit dverg der, så om dere skulle føle for å hilse på er det bare å dulte borti meg :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...