Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund begjært avlivet etter slåsskamp


Marianne

Recommended Posts

Har selv vært i den situasjonen. Det var kun min feil, og at eg ikke så godt nok etter. Slipper avogtil Ace et sted hvor en har oversikt, slik at han kan gå i skauen å gjøre fra seg (slippe posebestyret), deretter er det i bånd igjen. En dag, stod det tilfeldigvis en dame og en mellomstor hund inni buskene. Ka i alle dager hun gjorde der, kan jo en spørre seg. Men hun så eg da altså ikke. Eg slipper Ace, og vi går nedover bakken. Så plutselig stikker han. Han skal jo alltid bort å stikke nesen sin i andres ting, og hilse på hunder. Plutselig smalt det. Men heldigvis ingen skader og det var over på 2 sek. Da eg kom ned bakken, så eg at det var en hund vi hilste på for 30 min siden, og det hadde gått helt supert da.

Grunnen til at det smalt vet eg ikke, men eg la meg langflat og bad om unnskyldning. Heldigvis gikk det bra med alle parter. Og hundene hilser på hverandre innimellom i all vennlighet.

Edit: glemte meg litt vekk her ja. Men tenkte kanskje å si at i sånne situasjoner, hvor hunden er løs og jager mot en annen hund, med utkjente hensikter, er det helt og holdent den løse hundens eier sin feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Det kjedelige med sånne saker er at de alltid fortelles fra den enes side.

"Jeg var ute og gikk tur med Mona og Siri i skogen, da det plutselig kom løpende en svær hund! Den gikk rett på Siri og Mona gikk også inn i kampen. Siri hylte og prøvde å komme unna, jeg hadde begge mine i bånd. Den svær jævelen ga seg ikke og jeg prøvde å få tak i halsbåndet på den. Alle hundene spratt rundt og jeg fikk et bitt i tommelen og ble dratt overende. Tilslutt fikk jeg den rabiate bikkja vekk fra Siri og hadde et lite basketak med den før eieren endelig kom og tok den i bånd. Dama prøvde seg til og med å si at den vanligvis er grei og bare vil hilse! Nå står jeg her med en skjelven valp og to hunder som har lært seg å "slåss i flokk"."

Så tror det kommer litt an på hvem som poster :P

Edit: Jeg føler jeg burde legge til at jeg klarer å ha sympati for begge parter her i saken, men det er dessverre den løse hunden som har skylden her :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådet er skrekkelig enkelt Marianne - når sånt skjer så legger man seg paddeflat ned og ber om unnskyldning som man aldri har gjort før i i sitt liv - og sier ja, jaha og selvfølgelig til alt motparten kommer med - og så håper man det går over.

Det ble selvfølgelig gjort. Min svoger og hans kompis kom begge med unskyldninger, men det ble ikke imøtekommet.

Man forsøker i alle fall ikke å jobbe på spreng for å fornærme den fornærmede enda mer........

Som sagt, det ble forsøkt.

Greit nok at du ikke vil ha min personlige mening, og at du vil ha råd - men jeg har faktisk lov til å mene at jeg synes det er hårreisende at folk her faktisk mener at eieren av staffene er den "gale" her.

Jeg har aldri ment at han er gal. Jeg mener at det er unødvenig å gå til det skrittet han har gjort for to små punkteringer.

Kanskje ville det vært fint om saken kom i Budstikka - da ville vi i alle fall fått begge parters historie.

Saken er i Budstikka i dag, har ikke funnet det på nett, men papirutgaven er et eneste stort dramaoppslag. Det er jo ikke akkurat første gang en juorunalist fyrer mer oppunder enn roer ned.. Dobbeltsidig oppslag hvor de og har dratt inn Jørn Mazarino...

Men igjen - man behøver ikke å være proaktiv i en sak som denne, om saken er anmeldt blir det bare smekk på fingeren og punktum. Politiet kommer ikke til å forlange Junior avlivd med mindre de har mange slike saker på han.

Nei, Junior har ingen andre saker på seg.

Ja jeg håper ikke du amstaff tror jeg er imot staffe eieren,men jeg syns han overreagerer..som sagt.

Jeg håper han eieren snart forstår at slikt kan skje...Selv om det ikke er ønskelig i det hele tatt.

Jepp, enig at han overragerer..

Jeg har selv opplevd angrep på tur.

Det har vi vel alle sammen, det er kjempe ubehagelig, ingen tvil om det. I ett bymiljø så er det fort gjort at det skjer..

Derfor må man vel være såpass at man kan se det fra begge sider...?

Ja selvfølgelig! Har sagt det noen ganger nå, at jeg skjønner at han opplevde det som ubehagelig og ble redd for hundene sine! Det er aldri moro med slosskamper..

En Hoffe er vel en Howavart,og disse er ikke svake hunder de heller.Jeg kan forstå at staffeeieren var redd for hundene,og hvorvidt han er skadet eller ikke har vi ingenting med å spekulere i.Man blir nok skadet av å rulle rundt i en slalombakke?

Ja han er en Hovawart. Og neida, han er en stor hund, ingen tvil om det.

Han forklarer i Budstikka idag har han ble bitt i tomlene. På bildet der han viser fram de to punkteringene på hunden sin, viser han og begge tomlene sine da han holder rundt hunden og rundt snuten. Han har ingen bandasje eller plaster, og det eneste jeg greier å se er et bittelite sår. Men jeg går utifra at han føler seg relativt mørbanket etter å ha rullet nedover en bakke. Godt han var en stor kar, så han tåler litt :P

Hvorfor i alle dager var dette i en slalombakke forresten?Sprø plass liksom.

Når det ikke er snø i denne bakken blir den brukt til hundelufting og intervall trening. Ikke skjønner jeg at folk orker å løpe opp og ned der men, hehe

Det er allmen kjent at folk går bort der for å la hundene løpe litt.

Kan en ikke bare betale legen,veterinæren og sørge for å holde hoffen i bånd?

Må det være så fullt av intriger,og overdrivelse?

Dette ble foreslått, at søster og svoger kunne betale regninger og sånn. Junior blir holdt i bånd, noe han mye er fra før av og.

*sukk* Hadde klart meg uten all denne dramaen jeg og..

Ei venninne sin amstaff ble angrepet daglig av en hissig Labrador og Schæfermix.Og den hunden gjorde mye skade på amstaffen i unghund tiden.En dag tok amstaffen igjen,og da var det stakkars labramix og slemme kamphund.

Hva feiler et folk?

Jeg må bare si at jeg angrer skikkelig fordi jeg sa det var staffer og ikke labradorer.... Jeg har INGENTING imot staffer/bullehunder!!

Det er jo ingen tvil om hvem sin skyld det er. Hadde alle hundene vært i bånd, så hadde ikke dette skjedd, det er det jo ingenting mer å diskutere.

Jeg ønsker fortsatt råd til hvordan hanskes med dette, uten synsing og meninger og oppgulp om hvordan ting burde være. Nå har det en gang skjedd, og vi må forholde oss til det. Alle skulle nok ønske at denne situasjonen ikke skulle skjedd, burde ikke skjedd osv.

Forholde seg til realiteten nå, vær så snill :P

Takk til dere som har støttet meg, både her, på tlf og msn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eierene til Junior vil få en henvendelse fra politiet, de avgir sin forklaring, kan være de blir bedt om at Junior blir testet av en "hundeekspert", vil da anbefale at Nina Haaland ved Hund i fokus, en dame med god kunnskap om hund og klarer tenke fornuftig og gi god bedømmelse av en hund.

Antageligvis vil ikke Junior bli krevet avlivet av politiet. Dersom han skulle det, så kan eierene gå til sak ang. dette, men det vil være kostbart og antageligvis ha et dårlig utfall.

Dersom Junior sine eiere har lagt seg flate ovenfor eieren av Staffen, så har de gjort sitt i så måte.

Hva gjelder media: De elsker å selge og jo større oppslag om ting, jo bedre. Om de har dratt inn Jørn M så har de virkelig tatt seg bryet med å skape oppstandelse. Eierene til Junior kan kontakte journalisten og be denne skrive deres versjon - sjansen for at dette skjer er liten da media sjelden vil gå ut og beklage sensasjonsoverskrifter. Men, de kan jo kontakte en annen avis og høre om de vil skrive deres versjon, eller bare la det hele forbigå i stillhet og heller opplyse nysgjerrige folk om deres side av hva som hendte.

En sak har flere sider: hans, hennes og de andres.

Noe moralpreken trengs ikke, det har du fått av andre her.

Veldig kjedelig situasjon for alle parter, men sånn kan skje. Derfor det er greit å ikke sende andre folk ut med bikkjene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eierene til Junior vil få en henvendelse fra politiet, de avgir sin forklaring, kan være de blir bedt om at Junior blir testet av en "hundeekspert", vil da anbefale at Nina Haaland ved Hund i fokus, en dame med god kunnskap om hund og klarer tenke fornuftig og gi god bedømmelse av en hund.

Antageligvis vil ikke Junior bli krevet avlivet av politiet. Dersom han skulle det, så kan eierene gå til sak ang. dette, men det vil være kostbart og antageligvis ha et dårlig utfall.

Dersom Junior sine eiere har lagt seg flate ovenfor eieren av Staffen, så har de gjort sitt i så måte.

Hva gjelder media: De elsker å selge og jo større oppslag om ting, jo bedre. Om de har dratt inn Jørn M så har de virkelig tatt seg bryet med å skape oppstandelse. Eierene til Junior kan kontakte journalisten og be denne skrive deres versjon - sjansen for at dette skjer er liten da media sjelden vil gå ut og beklage sensasjonsoverskrifter. Men, de kan jo kontakte en annen avis og høre om de vil skrive deres versjon, eller bare la det hele forbigå i stillhet og heller opplyse nysgjerrige folk om deres side av hva som hendte.

En sak har flere sider: hans, hennes og de andres.

Noe moralpreken trengs ikke, det har du fått av andre her.

Veldig kjedelig situasjon for alle parter, men sånn kan skje. Derfor det er greit å ikke sende andre folk ut med bikkjene sine.

Takk for tilbakemelding :P Gidder ikke dele opp nå..

Kompisen som gikk med Junior er allerede kalt inn til avhør, det er jo standard.Hva som skjer videre vet jeg foreløbig ikke.

Og om han må testes så er det ikke noe problem, takk for tips :P

Søsteren min, samboeren hennes og kompisen som gikk med Jr, har alle uttalt seg til journalisten i går. De ble lovet like mye spalteplass som den andre eieren, noe som det overhodet ikke var. Snakket med søs nå og hun var ikke helt fornøyd over hvordan journalisten hadde framstillt det hele: Lage mer drama og oppstyr. Men de ønsker ikke å ta denne diskusjonen videre igjennom media, noe jeg skjønner.

En sak har bestandig fler sider, ingen tvil om det. Men det er endel som den andre eieren har fortalt som overhodet ikke stemmer, så her er det, selvfølgelig, ord mot ord, som det bestandig vil være i en sånn sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en utrolig kjip situasjon! Når det er sagt, jeg synes mest synd på staffe-eieren altså. Må innrømme jeg selv ville ha reagert som han ved en slik situasjon. For utenfra så virker hunde-eier svært uansvarlig - sende ut hunden med en kompis uten å forsikre seg om at vedkommende ikke slapp løs hunden? Høres helt hinsides ut!

Hadde blitt rasende jeg om det var mine hunder som ble plukket på på den måten. Å forlange avlivning hadde sikkert jeg gjort også - jeg synes det er skummelt med uansvarlige hunde-eiere. Men jeg ville ikke forventet at hunden ble avlivet - kun at eiere fikk seg et så stort støkk at de passet bedre på for ever and after, og ikke lot en kompis (som tydeligvis ikke kjente hunden så godt og/eller var dårlig til å lese hundespråk siden han trodde Jr bare skulle bort og hilse) gå med ens usikre hannhund.

Råd? Pannekake - faktisk fransk crepes suzette pannekake (tynne pannekaker i retten der) - beklage - si at man forstår man har vært dum og uansvarlig og at det aldri vil gjenta seg. Ikke la kompisen ta støyten men rett og slett gå inn og ta ansvaret selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er liksom det.Synes folk er så harde...

Det er forresten mulig å kjøpe en sånn digital papirutgave her:

https://www.buyandread.com/mediaport/buy.ht...=askerbudstikka

MEN det er IKKE lov å dele det med andre.Det kan betales via telefon og koster 15 kroner

Så les ivei de som kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en utrolig kjip situasjon! Når det er sagt, jeg synes mest synd på staffe-eieren altså. Må innrømme jeg selv ville ha reagert som han ved en slik situasjon. For utenfra så virker hunde-eier svært uansvarlig - sende ut hunden med en kompis uten å forsikre seg om at vedkommende ikke slapp løs hunden? Høres helt hinsides ut!

Hadde blitt rasende jeg om det var mine hunder som ble plukket på på den måten. Å forlange avlivning hadde sikkert jeg gjort også - jeg synes det er skummelt med uansvarlige hunde-eiere. Men jeg ville ikke forventet at hunden ble avlivet - kun at eiere fikk seg et så stort støkk at de passet bedre på for ever and after, og ikke lot en kompis (som tydeligvis ikke kjente hunden så godt og/eller var dårlig til å lese hundespråk siden han trodde Jr bare skulle bort og hilse) gå med ens usikre hannhund.

Råd? Pannekake - faktisk fransk crepes suzette pannekake (tynne pannekaker i retten der) - beklage - si at man forstår man har vært dum og uansvarlig og at det aldri vil gjenta seg. Ikke la kompisen ta støyten men rett og slett gå inn og ta ansvaret selv.

Kjenner jeg blir skikkelig oppgitt...

Var du der? Nei...

Kjenner du Junior? Nei..

Vet du hvor godt kompisen kjenner Junior? Nei...

Vet du hvor god han er på å lese hunder og språket deres? Nei...

Vet du om de lar kompisen ta støyten? Nei...

Vet du hvor mye ansvar de tar? Nei..

Igjen, dette skulle ikke ha skjedd, men nå har det nå en gang skjedd, så da forholder vi oss til sånn som saken er nå.. :P

Ja det er liksom det.Synes folk er så harde...

Det er forresten mulig å kjøpe en sånn digital papirutgave her:

https://www.buyandread.com/mediaport/buy.ht...=askerbudstikka

MEN det er IKKE lov å dele det med andre.Det kan betales via telefon og koster 15 kroner

Så les ivei de som kan!

Takk for linken :P

*Dobbelpost, mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hvertfall på de små bildene som kan vises på linken at dette er ungdommer.

De små sidene man kan kjøpe på linken viser en gutt og ei jente.Hendene hans ser fine ut,og hundene er ikke kjøttkaker!For et oppstyr..Skikkelig PR kåte folk!Det er det jeg har å si om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger opplevd at andre hunder har røket i mine (nei, faktisk så har det aldri vært omvendt...). Men jeg har aldri anmeldt det, eller gjort noe med det. Hundene mine er heldige som har en eier som eksploderer, og hunden som angrep merker fort at den tok feil hund...

Jeg ser på dette som en del av å være hundeeier. Jeg blir forbanna, skikkelig forbanna. Men så lenge det ikke er skader på min hund, så får eieren ei lekse, så blir vi ferdige med det. Hadde det blitt skader på hundene mine, så skulle motparten fått betalt, og hadde h*n ikke gjort det, så hadde jeg nok tatt saken videre.

Selvfølgelig om en hund gjør dette gang på gang, så stiller saken seg annerledes. Men så lenge det er et en gangs tilfelle, så ville i hvert fall jeg sett litt mellom fingrene.

Det er en del av det å være hundeeier. Og alle vet at det ikke er alle hunder og eiere som er like god. Jeg tenker alltid motsatt. Tenk hvis det hadde vært mine hunder som skulle avlives "bare" pga. en slåsskamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått tak i avisen, og må si at jeg hadde reagert på akkurat samme måte som de med staffene. Men selvfølgelig, for din del Marianne, håper jeg at Junior slipper å bøte med livet for dette. Det er vel derimot liten tvil om at hunder som ikke kommer på innkalling og som man vet er "bøse" - det er ingen god kombinasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det endel av det han sier som ikke er sant da, i følge kompisen... Men to sider igjen osv...

Jeg driver å jobber med saken for å få scannet det inn, vet ikke om jeg får det til helt enda.. Foreløbig har jeg bannet noen ganger ihvertfall... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det endel av det han sier som ikke er sant da, i følge kompisen... Men to sider igjen osv...

Jeg driver å jobber med saken for å få scannet det inn, vet ikke om jeg får det til helt enda.. Foreløbig har jeg bannet noen ganger ihvertfall... :rolleyes:

Det eneste som i og for seg er interessant om er sant eller ikke er følgende to hovedfaktum:

- Var Junior løs, og kom ikke på innkalling?

- Løp han bort til staffen i bånd og bøste uten at kompisen greide å stoppe han?

Hvis svarene på begge to er ja så er tiltalen riktig i mine øyne - sånn utenom dødskravet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det hjelper å tilby dem en liten erstatning?

Det er jo ett alternativ..

Her kommer artikkelen, håper dere klarer å lese, rævva scanner.. Legger ut linkene så blir det i litt større format enn hva sonen tillater :P Skal se om jeg kan få scannet det første inn litt bedre...

http://i279.photobucket.com/albums/kk154/G...m/skann0004.jpg

http://i279.photobucket.com/albums/kk154/G...m/skann0002.jpg

http://i279.photobucket.com/albums/kk154/G...m/skann0001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hjemmesiden til de som anmeldte Jr. (Google er kjekt.)

Jeg kan ikke se at hundene har hevdet seg i lydighetskonkurranser annet enn at den ene har tatt bronsemerket, og forsøkt seg på klasse en et par ganger. Sikkert en overivrig journalist... :P Hundene er søte, og her får man også treningstips til mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tenk om Marita hadde vært ute med hundene

alene da dette skjedde, den hunden var jo like

stor som henne, grøsser Chris."

Wow - enten liten dame eller kjempe stor Hoffe.

"Når det braker løs, kan den som

går imellom risikere å bli bitt.

– Hunden langer ut helt refleksmessig,

og det trenger ikke å bety

at hunden er aggressiv mot folk."

Dette sier Mazarino.

Eieren av staffen sier:

"– Jeg synes ikke det er noe artig, men det er

ikke bra med en hund som går til angrep, og

biter etter folk, mener han."

Nei, det er jeg nå enig i, men som Mazarino sier:

"Når det braker løs kan den som går i mellom bli bitt ..."

Og dette er vel noe så og si alle hundeeiere vet vel?

Bittsåret som vises er ikke stort. Og eieren til staffen endte på legevakten med forstuelser og bitt.

Eierene til Junior kan kreve å få opplysninger fra legevakten, men regner med eierene av staffene har lagt med dette som dokumentasjon over de store skadene Junior har påført eieren og hunden hans.

Nå har jeg lest avisartikkelen, og jeg å si dette lukter av sensasjonspreg fremfor en faktabasert avisartikkel, men hey - det selger.

Ser jo her at noen velger - som vanlig, etter å ha lest en avisartikkel, å tro blindt på den ene parten. At en sk har flere sider, nei det er helt uvesentlig.

Ja, eieren til Junior dreit på draget ved å sende Junior ut med en stut. Men det later også til at de har lagt seg rimelig pannekakeflate (for å bruke Tonje sitt "råd").

Jeg skjønner ikke hvorfor noen velger å anmelde en slik hendelse jeg da. Jeg hadde blitt forbanna, men hadde ikke anmeldt saken når eieren av den angripende hunden faktisk legger seg flate. Men men, folk er forskjellige.

Marianne: Håper saken løser seg for søsteren og svogeren din, og selvsagt også for Junior.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke så lett å se på bildet, men staffen har to punkteringer, en litt til høyre for hånden hans som han holder på bringa. Punkteringen er mellom tommel og pekefinger bare litt til høyre.

Den andre er der hvor øreflippen slutter.

Jeg har prøvd å se etter sår på tomlene hans, som han sier er skadet, og det eneste jeg ser er et bittelite sår nedenfor neglen hans, ikke ser jeg noen bandasje/plaster heller.. Bare for å nevne det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...