Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

GRÅTASS

1997 - 2008

- Kjære, kjære Gråtass.. Hvor skal jeg begynne? Vell, vi hentet deg i en stall.. Ja, det var vell egentlig ikke deg vi skulle hente..

Vi satt og koste med de unge hunnkaninene, da jeg fikk øye på et bur. Jeg skulle bare se oppi der, om det var et dyr der.. Og der satt du, med de triste svarte øynene dine, satt der og stirret på meg.. Jeg ropte på mamma, vi snakket med hun som eide stallen, og vi fikk adoptere ham. Det regnet og var kaldt, men jeg ville ha deg med hjem så fort som mulig. Buret sto allerede klart, i kassen lå det gullerot og masse høy du kunne ligge på + kornblanding. Du hadde nesten aldri fått gress, men du elsket det. Du hadde jo bare levd på brød og høy, og litt reste salat. Ute lå det masse løvetann og seljegrenger. Nå skulle du få det mye bedre! Jeg skulle gjøre alt for at du skulle ha det bra! Jeg hadde ikke noen kaninsele, så vi måtte bruke katteselen. Men du hadde nesten aldri vært våt, så du satt og ristet på de små labbene dine, hvis jeg kan kalle dem det. De var kjempesmå, og du var den søteste kaninen i værden! Men uansett, når vi slapp deg ut, løp du rundt og spiste, men meg på slep. Noen dager senere var jeg syk, og da gikk vi på tur på åsen. Det syntes du var kjempegøy! Men jeg måtte bare deg på tilbakeveien, for du var jo ikke i så god form stakkars..

Men på det knappe året jeg fikk ha deg, fikk vi gjort en del. Vi sov i sengen sammen, vi løp sammen på sien opp til hytta, og du var faktisk løs! Jeg prøvde og trene deg til og hoppe, men uten hell. Stakkars deg, du var jo en gammel sliten og tynn kanin, ikke rart du ikke hadde så mye krefter til og hoppe! Men uansett, vi klarte et hinder på 10cm! Da var jeg skikkelig stolt over deg! Du satt inne i en kasse, helt stille, og fulgte godt med mens jeg skiftet på akvariet. Vi tok båt over til øya der hytta er, du lå på fanget mitt, og jeg strøk deg over den nydelige, glatte, mye, deilige pelsen din. Du hadde en utrolig god lukt, jeg elsket lukten av kanin og høy. Det var en av de beste luktene jeg hvet om. Jeg kommer aldri til og glemme den lukten..

Kan jeg si noe annet en at, Kjære Gråtass, jeg elsker deg, du vil aldri bli glemt, du er alltid med meg, i hjertet mitt..

Kjære deg, Hvil i fred, til vi en gang møtes igjen ;)

Grtassliten.jpg

Cjutii.jpg

IMG_5090.jpg

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...