Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvil i fred kjære Gråtass..

Wilma
 Share

Recommended Posts

GRÅTASS

1997 - 2008

- Kjære, kjære Gråtass.. Hvor skal jeg begynne? Vell, vi hentet deg i en stall.. Ja, det var vell egentlig ikke deg vi skulle hente..

Vi satt og koste med de unge hunnkaninene, da jeg fikk øye på et bur. Jeg skulle bare se oppi der, om det var et dyr der.. Og der satt du, med de triste svarte øynene dine, satt der og stirret på meg.. Jeg ropte på mamma, vi snakket med hun som eide stallen, og vi fikk adoptere ham. Det regnet og var kaldt, men jeg ville ha deg med hjem så fort som mulig. Buret sto allerede klart, i kassen lå det gullerot og masse høy du kunne ligge på + kornblanding. Du hadde nesten aldri fått gress, men du elsket det. Du hadde jo bare levd på brød og høy, og litt reste salat. Ute lå det masse løvetann og seljegrenger. Nå skulle du få det mye bedre! Jeg skulle gjøre alt for at du skulle ha det bra! Jeg hadde ikke noen kaninsele, så vi måtte bruke katteselen. Men du hadde nesten aldri vært våt, så du satt og ristet på de små labbene dine, hvis jeg kan kalle dem det. De var kjempesmå, og du var den søteste kaninen i værden! Men uansett, når vi slapp deg ut, løp du rundt og spiste, men meg på slep. Noen dager senere var jeg syk, og da gikk vi på tur på åsen. Det syntes du var kjempegøy! Men jeg måtte bare deg på tilbakeveien, for du var jo ikke i så god form stakkars..

Men på det knappe året jeg fikk ha deg, fikk vi gjort en del. Vi sov i sengen sammen, vi løp sammen på sien opp til hytta, og du var faktisk løs! Jeg prøvde og trene deg til og hoppe, men uten hell. Stakkars deg, du var jo en gammel sliten og tynn kanin, ikke rart du ikke hadde så mye krefter til og hoppe! Men uansett, vi klarte et hinder på 10cm! Da var jeg skikkelig stolt over deg! Du satt inne i en kasse, helt stille, og fulgte godt med mens jeg skiftet på akvariet. Vi tok båt over til øya der hytta er, du lå på fanget mitt, og jeg strøk deg over den nydelige, glatte, mye, deilige pelsen din. Du hadde en utrolig god lukt, jeg elsket lukten av kanin og høy. Det var en av de beste luktene jeg hvet om. Jeg kommer aldri til og glemme den lukten..

Kan jeg si noe annet en at, Kjære Gråtass, jeg elsker deg, du vil aldri bli glemt, du er alltid med meg, i hjertet mitt..

Kjære deg, Hvil i fred, til vi en gang møtes igjen ;)

Grtassliten.jpg

Cjutii.jpg

IMG_5090.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...