Gå til innhold
Hundesonen.no

Venne hund til kanin

Guest LeenaM

Recommended Posts

Hei. Jeg har en hund som heter Eira og to kaniner som heter Tornerose og Espiranza. Vi har prøvd å la de hilse på hverandre. Altså, at kaninene er i burene sine og vi holder Eira mens hun kan lukte på de. Vi har også prøvd å ha henne løs mens de er i burene, men da blir hun helt gæren! Hun vil bare leke med de. Hva er deres forslag til å venne hun til kaninene? Jeg synes jo at det er litt vanskelig å ha en hund som blir helt gæren når kaninene kommer - særlig når hun blir voksen. Men om det ikke går, så får vi bare leve med det. Håper på svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av valper jeg har hatt (og har ilder, nema rabbits, though), så har jeg bare sluppet dem løs med hverandre uten å lage noe stort oppstyr ut av det. Bikkjene har knasket i seg litt ilder, og ilder har fått lov til å knaske litt tilbake. No biggie, liksom. Valper kan ikke lage en stor skade på dem fysisk, sånn sett. Individsbetinget på psyken og alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kaniner og irsk setter. Å slippe en leken valp sammen med kaniner tok ikke jeg sjansen på. Kaniner og ilder er ganske forskjellige, og det er faktisk snakk om ett skikkelig tygg fra valpen, og kaninen sliter...

Nå kan jeg fint ha hund og kanin løse sammen, uten problemer. Etter hvert som valpen ble litt eldre og mer moden, forstod den at kaninene ikke var leketøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette kaninen i inhegning mens valpen kikker og får snuse mellom sprinklene?

Og ja. Det er stoor forskjell mellom kanin og ilder! En kanin biter ikke tilbake hvis den blir redd, den løper! Untagen Vias som jeg hadde her på for da. Han var helt uredd og løp etter Frøken (heldigvis løp Frøken fortere) og prøvde å ta henne :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene kaninen min står i innhegning laget av kompostbinger :sint_01: Den andre står i bur (begge for selfølgelig være mye løs på rommet mitt, når Eira ikke er der). Hun har forbedret seg siden hun kom, hun har det. Men når hun har stått her litt, så begynner hun å ville leke med de <_< Men jeg får vel bare holde på, så skjønner hun vel etterhvert at de er små og uskyldige :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det samme med begge mine fra de var valp, men 2 med helt forskjellige utfall...

Min DSG har hele veien vært mild og snill med kaninene.

Han vasker og styrer, så han har jeg ofte med i stallen der minst en av kaninene er løs til enhver tid.

Shibaen derimot er en helt annen sak.

Gikk veldig bra da han var liten, men hans jaktlyst er for stor.

Til slutt prøvde han å ta kaninen, 2 ganger, og etter dette er han bannlyst i stallen.

Tror ikke alle hunder kan gå fritt sammen med alle slags andre dyr.

Litt avhengig av individ, men også av rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine hunder har lært at kaninen skal vi være forsiktig med. Jeg setter rett og slett krav til dette. Er de ikke forsiktige så få se beskje dom å roe seg ned, og så prøver vi en gang til. Man må nesten ha ei kanin som er rolig, og ikke springer så fort de ser hundene. Nå har jeg hatt så store kaninbur (ala hundegård) at jeg gjorde det som en rutine at hundene skulle være med inn når kaninen skulle ha mat og stell. Var kaninen ute, så gikk de løs med henne ute. Det var ikke noe problem, for de fikk aldri lov til å jage og tulle. Selvom jeg har en hund med mye jakt, så klarte hun å styre seg veldig fint :sint_01: Med klare regel på dette, så bør det gå fint. Den eldste hunden min delte faktisk hundegård med kaninen jeg hadde før. Det var ikke noe problem. Men jeg ville ikke satset på dette med så mange andre hunder :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Jeg fikk kanin etter jeg fikk Kaiza for mange år siden. Det vekte gjetertinstinktet, Kaiza sprang rundt og rundt buret (gjeterinstinkt). Men ein dag var vi litt uoppmerksomme og visp var buret velta. Men vi fikk selvsagt sjokk da vi fant kanina mellom labbane til Kaiza. Gjennomvåt av slikking men fult i live.

Men har funnet ut at Kaiza reagerer mye mer på gnagerar som er i bur.

Har nå ett marsvin som er bestevenner. Det jeg gjor for å venne de til hverandre, var å kose med begge samtidig å å holde marsvinet over ryggen hennes og gjør hun avslappa med marsvinet borti og springende rundt hun;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...