Gå til innhold
Hundesonen.no

Venne hund til kanin


Guest LeenaM

Recommended Posts

Hei. Jeg har en hund som heter Eira og to kaniner som heter Tornerose og Espiranza. Vi har prøvd å la de hilse på hverandre. Altså, at kaninene er i burene sine og vi holder Eira mens hun kan lukte på de. Vi har også prøvd å ha henne løs mens de er i burene, men da blir hun helt gæren! Hun vil bare leke med de. Hva er deres forslag til å venne hun til kaninene? Jeg synes jo at det er litt vanskelig å ha en hund som blir helt gæren når kaninene kommer - særlig når hun blir voksen. Men om det ikke går, så får vi bare leve med det. Håper på svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av valper jeg har hatt (og har ilder, nema rabbits, though), så har jeg bare sluppet dem løs med hverandre uten å lage noe stort oppstyr ut av det. Bikkjene har knasket i seg litt ilder, og ilder har fått lov til å knaske litt tilbake. No biggie, liksom. Valper kan ikke lage en stor skade på dem fysisk, sånn sett. Individsbetinget på psyken og alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kaniner og irsk setter. Å slippe en leken valp sammen med kaniner tok ikke jeg sjansen på. Kaniner og ilder er ganske forskjellige, og det er faktisk snakk om ett skikkelig tygg fra valpen, og kaninen sliter...

Nå kan jeg fint ha hund og kanin løse sammen, uten problemer. Etter hvert som valpen ble litt eldre og mer moden, forstod den at kaninene ikke var leketøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette kaninen i inhegning mens valpen kikker og får snuse mellom sprinklene?

Og ja. Det er stoor forskjell mellom kanin og ilder! En kanin biter ikke tilbake hvis den blir redd, den løper! Untagen Vias som jeg hadde her på for da. Han var helt uredd og løp etter Frøken (heldigvis løp Frøken fortere) og prøvde å ta henne :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene kaninen min står i innhegning laget av kompostbinger :sint_01: Den andre står i bur (begge for selfølgelig være mye løs på rommet mitt, når Eira ikke er der). Hun har forbedret seg siden hun kom, hun har det. Men når hun har stått her litt, så begynner hun å ville leke med de <_< Men jeg får vel bare holde på, så skjønner hun vel etterhvert at de er små og uskyldige :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det samme med begge mine fra de var valp, men 2 med helt forskjellige utfall...

Min DSG har hele veien vært mild og snill med kaninene.

Han vasker og styrer, så han har jeg ofte med i stallen der minst en av kaninene er løs til enhver tid.

Shibaen derimot er en helt annen sak.

Gikk veldig bra da han var liten, men hans jaktlyst er for stor.

Til slutt prøvde han å ta kaninen, 2 ganger, og etter dette er han bannlyst i stallen.

Tror ikke alle hunder kan gå fritt sammen med alle slags andre dyr.

Litt avhengig av individ, men også av rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine hunder har lært at kaninen skal vi være forsiktig med. Jeg setter rett og slett krav til dette. Er de ikke forsiktige så få se beskje dom å roe seg ned, og så prøver vi en gang til. Man må nesten ha ei kanin som er rolig, og ikke springer så fort de ser hundene. Nå har jeg hatt så store kaninbur (ala hundegård) at jeg gjorde det som en rutine at hundene skulle være med inn når kaninen skulle ha mat og stell. Var kaninen ute, så gikk de løs med henne ute. Det var ikke noe problem, for de fikk aldri lov til å jage og tulle. Selvom jeg har en hund med mye jakt, så klarte hun å styre seg veldig fint :sint_01: Med klare regel på dette, så bør det gå fint. Den eldste hunden min delte faktisk hundegård med kaninen jeg hadde før. Det var ikke noe problem. Men jeg ville ikke satset på dette med så mange andre hunder :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg fikk kanin etter jeg fikk Kaiza for mange år siden. Det vekte gjetertinstinktet, Kaiza sprang rundt og rundt buret (gjeterinstinkt). Men ein dag var vi litt uoppmerksomme og visp var buret velta. Men vi fikk selvsagt sjokk da vi fant kanina mellom labbane til Kaiza. Gjennomvåt av slikking men fult i live.

Men har funnet ut at Kaiza reagerer mye mer på gnagerar som er i bur.

Har nå ett marsvin som er bestevenner. Det jeg gjor for å venne de til hverandre, var å kose med begge samtidig å å holde marsvinet over ryggen hennes og gjør hun avslappa med marsvinet borti og springende rundt hun;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det finnes en sensitiv-utgave av Hill's i/d, kanskje hunden din tåler den? Litt avhengig av hva hun er allergisk mot.
    • Prøver å ignorere det faktumet at det kommer en pubertet... Ikke bare én, men to, faktisk. Tjohei! I mens koser jeg med med Ild (7mnd) som har begynt treningen sin som gjeterhund, hun har tent til og viser at hun er litt unghund allerede. Også denne lille spiren da, Pod (3mnd), det skal bli spennende å se om det blir noe av han også. Link til video
    • De fleste gjeterhunder har en lavsesong mellom innsett på høsten og lamming/beiteslipp på våren, det er helt normalt. Så det ser jeg ingen utfordring med, om man har andre aktiviteter hunden kan bedrive i tillegg Bare vær klar over at det å trene en gjeterhund tar mye tid og innsats, især om man ikke har gjort det før. Man må også forvente at det for din søster ikke bare er å overta hunden, også hun må trene og bli kjent med den. Det sagt, så må det da være en midt-i-blinken løsning, om hun ikke kan ha hund selv og dere likevel vurderer rasen. Som tips er å ta kontakt med lokale gjeterhundlag for bistand, og for all del kjøp valp etter foreldre hvor BEGGE er godkjente gjeterhunder, ikke bare annonsert som 'den gjeter'. Mine har lavsesong på vinteren, selv om vi prøver å ha tilgjengelig trening, så er det lite arbeid for dem og ikke alltid vær og føre spiller på lag. Vi driver da med litt annen trening sporadisk, og passer på å holde kroppene deres fysisk i gang med trekk og tur. Vi gleder oss alltid til våren! I høysesong både jobber og konkurrerer dem aktivt, da har vi lite tid og overskudd (for min del) til annen trening. Det sagt, så er en velbalansert border collie fullt i stand til lengre perioder med ro og lite aktivitet, man burde bare ikke ha det som utgangspunkt når man går til anskaffelse av rasen. Veit ikke om det var svar på spørsmålene dere skulle ha, men!
    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...