Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags katt er dette? Burmeser?

AnneM.

Recommended Posts

Skrevet

Noen venner av oss fikk en voksen katt på ca. 1 1/2 år, av en venn av dem.

Katten kom til ham på hytta hans, og siden han er mye på reisefot, kunne han ikke beholde den selv.

De sjekket med dyreforeninger i distriktet, og så etter i avisene, men ingen meldt den savnet.

Det er tydelig at det er en rasekatt, og min vennindes mann påsto at han hadde funnet maken på nettet, og at det er en Burmeser Tiffany! Men nå har jeg sjekket selv, og det viser seg at B.T. ikke har blå øyne! Ellers kan den ligne på en brunmasket Siameser, men den er rundere i ansiktet. Og ikke så mager som Siameseren heller. Den er veldig søt og kjælen mot folk, og maler så det durer! :-) Men ikke så høylydt til å "prate" som min H. Birma er.

Noen her som har peiling? Kan enkelte Burmesere ha blå øyne? Eller finnes det blanding av Burmeser og Siameser som kan se slik ut? Har dessverre ikke bilde av ham å vise frem her...

Har sjekket på Rasekatter.no, men ikke funnet noen som ser helt lik ut!

Skrevet

Burmesere har aldri blå øyne, men det finnes en blanding av burmeser og siameser som kommer i tre farger: som burmeser, som siameser, og noe midt mellom som kalles tonkineser (eller er det tonkaneser på norsk, tro), og som kan ha litt varierende øyenfarge - helst noe som kalles "aqua" - en slags lyseblå/turkis farge. Tror ikke tonkaneseren er godkjent i Norge. Ellers finnes det britisk korthår i maskefarger - kan det være en slik? http://www.dkimages.com/discover/previews/861/15851.JPG

Det har også hendt at siamesere har spredt sine gener i huskattstammen slik at det har dukket opp maskede huskatter - tror dog ikke dette er særlig utbredt her til lands.

Skrevet

Nei, detter er ikke britisk korthår, for de har jeg sett! :-)

Men jeg skal prøve å søke på tonkineser, eller tonkaneser på Google. Takk for svar! :-)

Skrevet

Fant et bilde av en nesten maken katt på Akvaforum, men vedkommende som hadde lagt inn bildet trodde det var en blanding av h. Birma og Siameser. Katten kom til dem da en var ca. 5 år.

Denne katten jeg beskrev her, som mine venner har, kan faktisk minne meg om en korthåret H. Birma. Med litt hvitt på forpotene og mere hvitt på bakpotene..

Men jeg må jo si at min H. Birma er vakrere da! ;-)

Skrevet

Hørtes ikke usannsynlig ut at det kan være en slik blanding, nei. Håper du klarer å ordne et bilde, jeg synes den hørtes utrolig fin ut (men så er jeg svak for korthår, da - bra vi alle har ulik smak!)

Skrevet

Skal prøve å få tatt et bilde av den, men er ikke sikker på om jeg klarer å få lagt det inn her! For har erfart at det er vanskeligere enn på f.eks. Akvaforum, Gullfisken.net og Nettakvariet! Men kan jo sende bildet på mail til deg! ;-)

Selv foretrekker jeg klart langhårskatter! Har en halvt Skogskatt også.

Men det er som du skriver: godt vi har forskjellig smak! ;-)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...