Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags katt er dette? Burmeser?


AnneM.

Recommended Posts

Noen venner av oss fikk en voksen katt på ca. 1 1/2 år, av en venn av dem.

Katten kom til ham på hytta hans, og siden han er mye på reisefot, kunne han ikke beholde den selv.

De sjekket med dyreforeninger i distriktet, og så etter i avisene, men ingen meldt den savnet.

Det er tydelig at det er en rasekatt, og min vennindes mann påsto at han hadde funnet maken på nettet, og at det er en Burmeser Tiffany! Men nå har jeg sjekket selv, og det viser seg at B.T. ikke har blå øyne! Ellers kan den ligne på en brunmasket Siameser, men den er rundere i ansiktet. Og ikke så mager som Siameseren heller. Den er veldig søt og kjælen mot folk, og maler så det durer! :-) Men ikke så høylydt til å "prate" som min H. Birma er.

Noen her som har peiling? Kan enkelte Burmesere ha blå øyne? Eller finnes det blanding av Burmeser og Siameser som kan se slik ut? Har dessverre ikke bilde av ham å vise frem her...

Har sjekket på Rasekatter.no, men ikke funnet noen som ser helt lik ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burmesere har aldri blå øyne, men det finnes en blanding av burmeser og siameser som kommer i tre farger: som burmeser, som siameser, og noe midt mellom som kalles tonkineser (eller er det tonkaneser på norsk, tro), og som kan ha litt varierende øyenfarge - helst noe som kalles "aqua" - en slags lyseblå/turkis farge. Tror ikke tonkaneseren er godkjent i Norge. Ellers finnes det britisk korthår i maskefarger - kan det være en slik? http://www.dkimages.com/discover/previews/861/15851.JPG

Det har også hendt at siamesere har spredt sine gener i huskattstammen slik at det har dukket opp maskede huskatter - tror dog ikke dette er særlig utbredt her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et bilde av en nesten maken katt på Akvaforum, men vedkommende som hadde lagt inn bildet trodde det var en blanding av h. Birma og Siameser. Katten kom til dem da en var ca. 5 år.

Denne katten jeg beskrev her, som mine venner har, kan faktisk minne meg om en korthåret H. Birma. Med litt hvitt på forpotene og mere hvitt på bakpotene..

Men jeg må jo si at min H. Birma er vakrere da! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å få tatt et bilde av den, men er ikke sikker på om jeg klarer å få lagt det inn her! For har erfart at det er vanskeligere enn på f.eks. Akvaforum, Gullfisken.net og Nettakvariet! Men kan jo sende bildet på mail til deg! ;-)

Selv foretrekker jeg klart langhårskatter! Har en halvt Skogskatt også.

Men det er som du skriver: godt vi har forskjellig smak! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...