Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden vs Labrador


Fisken

Recommended Posts

Hei,

Jeg har tenkt til å kjøpe valp sommer 2009, og vurderer nå hva slags rase som er best for meg og mitt "bruk". Jeg er oppvokst med en golden retriever (som nå er 12,5 år og bor hos foreldrene mine), og liker lynne, størrelse, utseende.. ja egentlig alt, untatt alt håret som blir liggende på gulvet!

Jeg vurderer derfor om jeg skal kjøpe labrador i steden for en ny golden, siden de er "omtrent like", og jeg antar at de røyter litt mindre siden de har stri, tett pels. Noen erfaringer??

Det jeg egentlig lurer på er; jeg har undersøkt en del på internett, og lest en del om labrador. der står det at en lab er veldig aktiv, trenger mye mosjon, like å jobbe osv... Det jeg har tenkt å bruke hunden til er jo typisk familie hund. Altså kos, selvfølgelig lange turer, og lære den de vanlige kommandoene. Dette har jo fungert bra med golden, men er en lab for aktiv tro?? eller er golden og lab "like aktivitetskrevende"?

Takker for hjelp og erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HER kan jeg fortelle litt! :)

Labradoren er ikke noe nevneverdig mer aktivitetskrevende enn goldenen, dog er den mer vill og galn og har ikke helt kontroll på seg selv. Største forskjellen er nok at labradoren er ****** sta i forhold til goldenen, men har du mat er de nok ganske jevn. Labradoren er mer egenrådig og selvstendig, med de fordeler (og ulemper) det fører med seg.

Pelsen er en herlig sak, det er klart. Trenger aldri vaske den, kun hvis den ser skikkelig fæl ut. Røyter sikkert like mye som goldenen, dog setter disse hårene seg mer fast enn lange gode hår.

Husk at den er en kraftklump uten like, med et alt for lavt tyngdepunkt :) Det går helt greit å ha den som familiehund, det ER mye energi, men bare man bruker den på en grei måte er det ingen problemer. Vi bruker mye tid på sporing, dermed kan hun nå være alene hjemme i opptil 6-7 timer uten problemer. Løper ikke på fjellet noe mer enn en normal person og er ikke supersporty. Er mye på universitetet og gjør lekser og har enda tid til fritid utenfor hunden!

Viktigst er at den lærer å kontrollere energien. Bruke timeout! Da får man verdens herligste hund som er miljøsterk, frampå, positiv til ALT, matvrak uten like og som er lett å glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort sagt er min erfaring at labradorer er hakket mer aktive og energiske enn det en golden gjerne er. Dette finnes det et par-tre tråder om fra før av, så om du søker litt så finner du litt lengre refleksjoner om akkurat det.

Men - om det er golden du liker, men du er skeptisk til å kjøpe på grunn av røyting og mye hundehår, så er det ikke noe bedre alternativ å kjøpe labrador! Labradorer røyter. Mye. Min har "mistet" røyteperiodene sine etter at hun ble kastrert, men også når hun hadde to faste røyteperioder i året røytet hun en god del utenom (uavhengig av hva slags fôr hun gikk på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, skal ta det i betraktning og søke litt. Er ny i dag, så jeg vet jo ikke alt som er diskutert tidligere.

Men 2 røyteperioder i året hørtes ut som en drøm. Min golden røyter STORE mengder hele tiden, og har gjort det i 12 år (selv om hun ble kastrert for 6 år siden), men hun har jo da enda ikke mistet all valpepelsen da, så hun er kanskje litt spesiell med den røytingen.

Og matvrak må være noe med retrievere generelt... det er jo ikke den ting de ikke spiser.

Uffamei, dette er et vanskelig valg. Har egentlig nesten bestemt meg for en brun lab, men jeg MÅ være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok ikke til å angre, men du kommer til å merke forskjell :)

Vær forresten forsiktig med brune labradorer, det har blitt en "populær" farge og det er mye useriøst på markedet! Kan gi deg noen tips på PM om du er interessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hun har jo da enda ikke mistet all valpepelsen da, så hun er kanskje litt spesiell med den røytingen.

Øh, hæ?

Min erfaring med min golden er veldig positiv. Energi out of the wazoo når han er ute, og rolig inne. Digger å jobbe. Sånn grei av/på-knapp. Men, ja. Han røyter. Han røyter lite. Han røyter mye. Nå er'n naken. Jeg har støvsuger, så det gjør meg ikke stort, liksom. Jeg for min del synes kort pels/labradorpels er mer eller mindre verre å fjerne. Får jeg pels på klærne, er det bare å "dra" det vekk med håndflata. De små, spisse øyevipphårene sitter så mye mer inngrodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, hæ?

Hehe, ja stemmer... dylegen har kommentert det og, syns det er rart han og. Men hun er jo god og myk å kose med og klappe på da..

Du har kanskje rett i at de stive håra sitter bedre på klær å sånn.. Har støvsuger jeg og, men liker ikke å bruke den hver dag... hehe...

Du kommer nok ikke til å angre, men du kommer til å merke forskjell :lol:

Vær forresten forsiktig med brune labradorer, det har blitt en "populær" farge og det er mye useriøst på markedet! Kan gi deg noen tips på PM om du er interessert :lol:

Ja, send meg gjerne tips på PM.

Merke forskjell ville jeg nok gjort uansett. Det er stor forskjell på aktivitetsnivået på en 12,5 år gammel hun og en 8 uker gammel hun, for ikke å snakke om 1år gammel.

*Dobbelpost, bruk siterings-/redigeringsfunksjonen, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo ganske like da.. Er jo retrievere begge deler, så de har en del til felles. Som for eksempel deres vakre utseende. (jada, de ser ikke like ut, men de er like vakre!)

Ehm, ja de er retrivere og jammen er de ikke helt ulike hva gjelder oppbygning og størrelse, men faktisk ligger de ikke spesielt nært hverandre genetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo ganske like da.. Er jo retrievere begge deler, så de har en del til felles. Som for eksempel deres vakre utseende. (jada, de ser ikke like ut, men de er like vakre!)

Åja, siden engelsk springer spaniel og amerikansk cocker spaniel er spaniels begge to, har de mye til felles da?

Greit nok at både golden og labrador er retrievere, men forskjeller er det nok på de to rasene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Familien vår har hatt både golden og labbe så tenkte jeg skulle kommentere litt. Labbehårene er et ikke morsomme å fjerne, de sitter fast i alt, og stikker... Ellers så fungerer labradoren like fint som goldenen til familehund. Nå er familien min relativt aktiv, så hundene får gå mye i skogen, i hagen, trekker på ski på vinteren og koser seg. Labben vår røytet veldig mye til vi begynte å gi hvetekimolje, vet ikke om dette er vanlig. Det er ingenting som å komme hjem til labben som plukker opp en sko(må jo ha noe å holde på) og synger av glede :P Jeg er uansett glad i begge rasene :P Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som å komme hjem til labben som plukker opp en sko(må jo ha noe å holde på) og synger av glede :P

:P

Luna MÅ ha en sko. Ikke for å tygge på, men bare for å holde. Hihihi det er så søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste på en nettside her for noen dager siden om golden, labrador og toller, å der sto det av faktisk at hver femte golden blir født med sterk HD...stemmer dette? Er veldig synd da, det er en helt herlig hunderase. Har Labradorblanding i dag, å han røyter en go del. Kunne tenkt meg golden eller toller neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...