Gå til innhold
Hundesonen.no

Kurs for vinglepetter


Gjest

Recommended Posts

Jeg sitter her og vurderer å kjøre bikkja med på kurs nå snart.. Hu er jo 5 mnd nå og vi har blitt godt kjent.

Jeg føler vi kommer til å få lite ut av noe valpekurs, da jeg er godt kjent med henne, hun er lydig og kommer helt greit på innkalling. Læringsstrategier har jeg rett og slett bare prøvd og feila med, og funnet "vår rutine".

Dermed tviler jeg på at noe valpekurs blir tingen for oss, ikke bare fordi jeg er negativt innstilt men fordi jeg ... rett og slett har vært med på valpekurs av slikt kaliber før, og vet jeg kommer til å synes det blir "for enkelt" - for repeterende og kjedelig. Jeg tviler ikke på at vi hadde hatt godt av det på en eller annen måte, all trening og bonding med hund er bra. Men pengene teller og gevinsten er ikke like stor som ved andre kurs.

For med alderen ser man jo også hva man trenger å jobbe med. Vårt største problem er utagering i bånd. Går vi forbi noen på veien går hun først pent fot etter jeg har dirigert henne inn, så lusker hun litt fram, jeg holder igjen. Personen kommer opp på vår høyre side og bikkja flyver opp i lufta og faller så ned igjen fordi jeg holder igjen båndet så personen ikke skal bli overfalt. Hun er ikke ondsinnet, bare glad. Men folk blir passe skremt og huker seg sammen osv... Det er jo passe flaut det da :P

Dette + annet smårusk i den generelle hverdagslydigheten er ting vi vil trene på. Ting vi VIL ha kurs i. Men selvfølgelig, det skal ikke være så enkelt som å si "jaja bare å ta hverdagslydighetskurs da!". Det er nemlig langt og lenge mellom hver gang man finner kurs her i nord. Og nesten ingen tilbyr akkurat den typen kurs. Akkurat nå vurderer jeg Norsk Hundeskole som jeg ikke helt vet om jeg har lyst å betale penger til. Jeg vil ha ett kurs jeg har hørt bra ting om, helst klikkerbasert.... Men nei, de gode kursene er innen ting vi ikke trenger, og de dårlige er akkurat det vi trenger.

Jeg håper Tromsø Hundeklubb kanskje på en eller annen magisk måte hoster opp ett nybegynner / hverdags kurs som var midt i blinken for oss, men så langt ser det dårlig ut.

Æsj at man ikke skulle bo i Oslo når man trenger gode kurs med metoder man selv ønsker. Jeg er alt for usikker til å klare å bestemme meg for Norsk hundeskolekurs eller ei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Er det ingen hundeklubb der oppe i nord du kunne trent med da?

Kan jo være mye verdifull hjelp og få og ikke minst kontinuitet i treninga. Trene hjemme blir aldri det samme som og trene med andre hunder og ymse forstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her og vurderer å kjøre bikkja med på kurs nå snart.. Hu er jo 5 mnd nå og vi har blitt godt kjent.

Jeg føler vi kommer til å få lite ut av noe valpekurs, da jeg er godt kjent med henne, hun er lydig og kommer helt greit på innkalling. Læringsstrategier har jeg rett og slett bare prøvd og feila med, og funnet "vår rutine".

Dermed tviler jeg på at noe valpekurs blir tingen for oss, ikke bare fordi jeg er negativt innstilt men fordi jeg ... rett og slett har vært med på valpekurs av slikt kaliber før, og vet jeg kommer til å synes det blir "for enkelt" - for repeterende og kjedelig. Jeg tviler ikke på at vi hadde hatt godt av det på en eller annen måte, all trening og bonding med hund er bra. Men pengene teller og gevinsten er ikke like stor som ved andre kurs.

For med alderen ser man jo også hva man trenger å jobbe med. Vårt største problem er utagering i bånd. Går vi forbi noen på veien går hun først pent fot etter jeg har dirigert henne inn, så lusker hun litt fram, jeg holder igjen. Personen kommer opp på vår høyre side og bikkja flyver opp i lufta og faller så ned igjen fordi jeg holder igjen båndet så personen ikke skal bli overfalt. Hun er ikke ondsinnet, bare glad. Men folk blir passe skremt og huker seg sammen osv... Det er jo passe flaut det da :P

Dette + annet smårusk i den generelle hverdagslydigheten er ting vi vil trene på. Ting vi VIL ha kurs i. Men selvfølgelig, det skal ikke være så enkelt som å si "jaja bare å ta hverdagslydighetskurs da!". Det er nemlig langt og lenge mellom hver gang man finner kurs her i nord. Og nesten ingen tilbyr akkurat den typen kurs. Akkurat nå står på Norsk Hundeskole som jeg ikke helt vet om jeg har lyst å betale penger til. Jeg vil ha ett kurs jeg har hørt bra ting om, helst klikkerbasert.... Men nei, de gode kursene er innen ting vi ikke trenger, og de dårlige er akkurat det vi trenger.

Jeg håper Tromsø Hundeklubb kanskje på en eller annen magisk måte hoster opp ett nybegynner / hverdags kurs som var midt i blinken for oss, men så langt ser det dårlig ut.

Æsj at man ikke skulle bo i Oslo når man trenger gode kurs med metoder man selv ønsker. Jeg er alt for usikker til å klare å bestemme meg for Norsk hundeskolekurs eller ei :P

Det du skriver at du vil jobbe med, kan du jo gjøre på hundeklubben. Jeg er nesten bombesikker på at det er folk i tromsø hundeklubb som gjerne er "figuranter" for deg og bikkja, og som kan hjelpe deg å få inn en alternativ atferd, f.eks sitt. Jeg har en plan for dette i huet for My, men jeg har bare ikke kommet meg så langt enda.. Jeg liker og VIL at hun skal hoppe og gjøre slike ting på MEG, men det er som du sier, ikke alltid så morsomt i møte med folk. Spesielt folk som ikke har hund men som alikevel synes hunder er søte, blir litt sånn "ojda!" :P Og det skjønner man jo...

Det du kan gjøre, er å trene så mye på sitt eller ligg at det er den atferden hun gjør så fort hun ser muligheten til å oppnå noe (enten mat, lek, eller å hilse på mennesker/hunder). Etterpå får du noen på hundeklubben til å være "figuranter" på treningsplassen, og avtaler med dem at de går rundt omkring og oppfører seg som "vanlige folk på tur" .. Så kommer du med hunden din og "går tur" rundt imellom folkene, og innimellom går du bort til en og en av personene og begynner å prate med dem. Når hunden hopper og er mongis så går folkene vekk med en eneste gang og utstråler litt sånn "vil ikke ha noe av det du!" - for det har du avtalt med dem på forhånd. Dette gjenstas og gjentas og gjenstas til hunden forhåpentligvis skjønner tegninga; som er at den faktisk ikke får hilse på menneskene før den er forhåndsvis rolig og helst tilbyr en SITT. Og DA belønner du med det beste i verden, om det er mat, lek, mennesker eller alt på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo andre aktører på kursmarkedet her også da.

I helga feks har det vært et kurs med instruktører fra Norsk hundeskole

Har bekjente som går dette kurset og er kjempefornøyd.

Nettopp fordi de får jobbe med sine genge ting hele gjengen i tillegg til at de jobber felles.

http://norskhundeskole.ipub.no/ipub/pages/...roms/tromso.php

I tillegg kjører jo Hundevis jevnlige kurs.

http://www.hundevis.no/

Tromsø hundeklubb har jo ukentlige treninger for medlemmene.

Koster ingenting, så det er verdt å ta seg en tur innom å se om man kan ha nytte av denne formen for trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå lurer jeg på hvorfor det er så viktig at hun går ved siden av deg jeg da.............

Jeg har to stykk valper - i samme alder som din, jeg bor midt i ett byggefelt og folk her er veldig gode på å rekreere seg (les gå tur til alle døgnets tider med eller uten hund). Vi har enda ikke gått en tur hvor vi ikke har møtt masse folk - og mine valper passerer nå folk uten å bry seg det minste.

Det har tatt trening - mye snakking osv. - men det fungerer jo..... Og alle tre elsker folk bare så det er sagt, allikevel kan vi passere både hunder og folk uten at de bryr seg nevneverdig. Ingen av mine to har imildertid mått fly gjennom lufta og deise i bakken - det har bare blitt sånn.

Mitt tips til deg er - slutt å LAGE en setting ut av ting - hver gang du møter folk styrer du hunden inn med kommandoer og innkorting på bånd osv. - det blir mas, hunden blir oppjaget, du blir oppjaget osv. - og det bare baller på seg. Slutt å bry deg, fortsett å gå - kort rolig inn på båndet uten å si noe - når du passerer har du så kort bånd at når du strekker venstrearmen litt ut så kommer ikke hunden ut og foran deg for å kaste seg mot folkene - i det du passerer sier du bare rolig "ikke bry deg" og går videre som om ingenting har hendt - ingen ros, ingen kjas, ingen mas.......... Det skal utrolig få repetisjoner til før hunden tar tegningen og når jeg kan få det til med like gamle belgervalper og en dobørste så klarer du det med din ene.......... Bare vær lugn.

Vil forøvrig anbefale deg Tromsø hundeklubb - de er flinke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundevis kan jeg anbefale på det varmeste! Marita er en god instruktør, og hun har jo kurs i både det ene og det andre.

Et "gå pent i bånd" kurs kunne kanskje vært noe? Eller unghundkurs?

I tillegg har jo hundeklubben treninger, som folk her påpeker, jeg har aldri vært med på trening, men folkene på klubben er jo generelt hyggelige mennesker(Har gått kurs hos flere av dem som trener der borte), så de hjelper en nok sikkert, men da må du jo melde deg inn i klubben isåfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundevis har jo også "drop-in" treninger torsdag hver uke.

Koster 75 kr hver gang.

Blir helt klart billigere å melde seg inn i hundeklubben og benytte seg at deres tilbud.

Men ikke alle ønsker å være medlem, og da er jo Hundevis et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg så på hundevis - unghundkurs var fra 8 mnd eller no i den duren. MEN MEN - jeg kan jo forsåvidt bare vente 3 mnd og prøve å jobbe med saken selv :P

Forsåvidt har belgerpia et poeng i at man ikke skal gjøre noe utav det, men som jeg sier er jeg ikke redd for å prøve ting, ikke uten grunn jeg har klart å lage et tildels lydig dyr av turboen... Så jeg har nok prøvd å late som ingen ting og forsøke avledning, men bikkja er meg alltid i forveien og på take-off allerede før godbiten er ute av lomma.

Men hampus, du sier folk er fornøyde med norsk hundeskole? Jeg tenker at jeg kanskje hiver meg med neste gang, har lest mer om dem og snakket litt med folk, ikke så ille som jeg skal ha det til.. Hum hum. Får se når de setter opp neste kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som går kurset nå i helga.

Hun ringte i går kveld og var i fyr og flamme, syntes det var topp.

Så jeg angra litt på at jeg ikke heiv meg med, men gjort er gjort.

Har uansett svidd av 2000 kr på kurs nå, + påmelding for 2 hunder på 3 utstillinger, så 1700 kroner til var det ikke rom til nå...

Man kan vel ikke få med seg alt.

Kanskje neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehee.... men det kosta altså 1700 for kurs hos dem? Gud så dyrt alt skal være, 1700 for 2 dager.

At man skal være så logisk anlagt og tro man klarer alt bedre selv, uten å betale i dyre dommer. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg skjønner ikke helt problemet jeg. Selv om hunden din kan det grunnleggende tviler jeg på at den er ferdig utlært i noen av øvelsene. En god instruktør skal kunne hjelpe deg på det nivået du er på. Skal de andre trene enkel sitt kan du trene litt vanskeligere ved å øke avstand, hvor lenge, terpe på pressisjon, at hun setter seg med en gang, øke forstyrrelsene, kan hunden din det 100% når det er masse andre hunder rund osv osv. Har du snakka med noen instruktør? Hva sier de? Hundevis har jo sånne valpekurs 2 greier også, har du hørt med henne hva det går ut på? Ellers vil jeg tro du kan ha stor nytte av å begynne å trene i hundeklubben. Da får du selvfølgelig ikke en instruktør som hjelper deg, men du får trene med mye forstyrrelse og folk vil sikkert hjelpe hvis du spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på flere kurs med Norsk Hundeskole, og er veldig fornøyd med de. De 1700 kr er virkelig verdt det! Du skriver at du plages med passering på tur, dette er noe som det trenes på gjennom kursene hos de. Og ønsker du å bruke klikker, så får du det, kurset handler om å finne den treningsmetoden som passer best for deg og din hund. Så jeg vil ihvertfall anbefale deg et hverdagslydighetskurs hos de, og blir det for enkelt for deg og hunden så blir du flytta over til viderekommendegruppa.

Og skulle du ikke være fornøyd, så har de jo den "pengene tilbake" garantien =) Veldig fin sikkerhet dersom du er usikker. Teorikvelden som går fredags kveld før kurset er jo gratis, går an å dra på den og så bestemme seg der om du vil delta i helga eller ikke =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehee.... men det kosta altså 1700 for kurs hos dem? Gud så dyrt alt skal være, 1700 for 2 dager.

At man skal være så logisk anlagt og tro man klarer alt bedre selv, uten å betale i dyre dommer. :P

Teori og samtaler om hver enkeltes behov fredag.

Og hele dagen lørdag og søndag...

Til sammenligning er Videregående handlerkurset jeg skal gå i regi av hundeklubben 500 kroner billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se om vi ikke kommer oss på norsk hundeskolekurs da.....! :P

Tijon -joda jeg har vært i kontakt med hundevis men valpekurs II er for de som har tatt valpekurs I - dette pga 5timers teorikurs om klikkertrening som er innlagt i valpekurs I og som "må være bakgrunn". Mjæ mjæ mjæ. Jeg har tenkt igjennom alt, og jeg VET at man alltid kan bli bedre. Men det er pengene vs. det vi har større behov for å trene på. Kjipt å vite at det kunne vært et kurs som hadde passet bedre OM det bare hadde vært tilbud, så står man der mens andre trener på sitt og bli og kverner på dette mens man ellers skulle konsentrert seg om bikkja. Jeg kjenner meg selv så godt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal hundeklubben også ha noen kurs utover høsten (er bare å følge med), og da kan du jo se om det er noe av interesse der. Ellers er du jo hjertelig velkommen til å være med på de fate lp treningene både tirsdager og torsdager. Er veldig mange flinke folk og trenger man hjelp får man hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Får se om vi ikke kommer oss på norsk hundeskolekurs da.....! :P

Tijon -joda jeg har vært i kontakt med hundevis men valpekurs II er for de som har tatt valpekurs I - dette pga 5timers teorikurs om klikkertrening som er innlagt i valpekurs I og som "må være bakgrunn". Mjæ mjæ mjæ. Jeg har tenkt igjennom alt, og jeg VET at man alltid kan bli bedre. Men det er pengene vs. det vi har større behov for å trene på. Kjipt å vite at det kunne vært et kurs som hadde passet bedre OM det bare hadde vært tilbud, så står man der mens andre trener på sitt og bli og kverner på dette mens man ellers skulle konsentrert seg om bikkja. Jeg kjenner meg selv så godt :P

Ok, men vet du. Hvis du ikke er skikkelig gira på noen kurs som går nå så tror jeg det er like greit å melde seg inn i hundeklubben og møte opp på de faste treningene der. Mange hyggelige folk er det også :P Og er du usikker er det jo bare å møte opp og se hvordan du liker deg der før du melder deg inn. Da får dere ihvertfall mulighet til å trene fast med andre folk og hunder rundt og kan spørre noen hvis du lurer på noe. Og så heller vente på et kurs du tror vil passe dere utover høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag og torsdag fra kl 1930 og utover har vi fellestreninger. Tirsdager er det bruksapell så noen ganger kan det bli skutt med 9mm.

Det er ikke instruktører så folk trener på det de vil og får hjelp hvis de ønsker. Og siden hundene ikke kan trenes flere timer til ende sammenhengende så blir det ofte litt kaffe og skravling i mellom:) Hvor mye folk vil trene sin hund er opp til hver enkelt:)

(red: Kan jo legge til at fuglehundgruppa har fellestrening på mandager og at det er ag på onsdager. Søndager er det ag kl 11 og lp kl 14 og utover...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg med og anbefaler treningene på klubben. Både hundene og jeg storkoser oss på trening i klubben. Menneskene er hyggelige, og man kan alltid få tips og råd om man lurer. (Anbefaler også skogstreningene på mandager, det er ukens høydepunkt her.)

Selv skal jeg gå på valpekurset klubben skal ha senere i høst med Isis. Jeg har vært på valpekurs før, men det er noe jeg tror jeg alltid kommer til å bli med på med ny valp. Det er koselig, man får en flott mulighet til å miljøtrene og sosialisere, og man lærer alltids noe på et vis. Selvom man kan gjøre mye på egenhånd er det svært nyttig å ha noen utenfra som ser. Og "gå pent i bånd" er da noe som er standard på alle valpekurs? Jeg har foreløpig ikke vært på et kurs hvor jeg ikke har kunnet ta med meg noe videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal de ha valpekurs? Vet du hvilke dager det kjøres? Jeg vet om et valpekurs hos hundevis som går på torsdager men det passer så inni hampen dårlig for meg (jeg har 2 timer alle dager UNTATT torsdag som er 8-16 dag....).

Vurderer å henge meg med just because om det kommer et kurs jeg tenker "YESS der har du det" og også for mor min sin del :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vår kjære Pomeranian valp som er snart 10 uker satt på fanget til en venn ved spisebordet i går, han sa først at hun prøvde å hoppe ned.. senere sa han att hun falt ned. I fallet/hoppet landet hun med hode først… Hun pep veldig uten stopp og holdt en pote opp, og jeg så på hele henne at hun ble kjempe redd. Aldri sett henne slik før og gjorde vondt å se henne så redd. Hun fortsatte å pipe når jeg løftet henne opp, men ga seg når jeg fikk roet henne ned. Da ble hun også trøtt og sovnet.    Jeg klemte først på poter, beina, halen magen/bryst og lett rundtomkring i ansiktet uten noen antydning til at hun fikk vondt. fordi jeg først ikke viste at hun landet med hode først.. Når jeg litt senere fikk vite att hun landet på hodet klemte jeg igjen rundtomkring i hele hode hennes. Da ga hun et lite pip og vred seg unna når jeg klemte på ene siden av kjeven. Dette skjedde et par ganger til når jeg klemte igjen på samme sted utover dagen. Når samboer tittet på henne virket hun helt fin og pep ikke. Senere på kvelden gikk mamma nøye over hele henne og hun syntes valpen virket helt fin og hun var nøye med hode og valpen piper ikke når hun klemmer rundt kjeven.  Hun lekte, bet biteleker og spiste på kvelden i går og har lekt masse i dag. Tror dere valpen kan ha fått noen skader av fallet? Eller at hun «bare» fikk vondt og ble redd? For en valp er det jo veldig høyt… og burde hun bli tatt med til veterinær, Selvom hun virker hel og pen i dag?
    • Du skrev selv i startinnlegget at du er kjent med littermate syndrome, så da har du allerede en del av svaret. Klart de kommer til å ha trygghet i hverandre den første tiden, men er det verdt utfordringene som kan vare langt forbi valpetiden og ut i voksenlivet også? Det krever store mengder arbeid for å unngå at de blir emosjonelt avhengige av hverandre, og begge valpene vil derfor kreve individuell tid til trening og sosialisering. To kullsøsken kommer til å plukke opp hverandres uvaner like raskt som vaner, som kan være vanskelige å få bukt med fordi de forsterker hverandre. (For ikke å snakke om renslighetstrening av to valper samtidig...)
    • Det er mer enn dobbelt så mye jobb. Fordi de trekker hverandre opp når de er lekne, overtrøtte, overgira, ufokuserte osv. og det gjør det vanskeligere å trene dem sammen. Og som patricia nevner over, så må de dermed ha mye tid separat med en-til-en trening, tur, miljøtrening, i hovedsak alt man gjør med en valp av grunntrening, miljøtrening og hverdagslydighet må gjøres separat. Og det vil likevel være vanskeligere, fordi når de er sammen så vil de trekke hverandre opp og være mer opptatte av hverandre enn av deg.  
    • Ulempen er ( for kjøper) at valpene trenger mye tid hver for seg, med tanke på miljøtrening, oppdragelse , å oppleve verden på egen pote, kort sagt, å bli to selvstendige, sosiale, veloppdragne individer. Enkelt sagt, dog så vanskelig og tidkrevende.  
    • Hva er ulempene da? Fordelene er at valpene har hverandre og de har trygghet i hverandre når de blir tatt vekk fra valpemor og de andre søsknene.
×
×
  • Opprett ny...