Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som tisser på folk

Ingerline

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Jeg har en hund som er blitt 8 mnd. og lurer på om han er kommet i tenårene? jeg lufter ofte hunden min (baron) i en hunde gård ilag med flere hunder, men for ikke så lenge siden har han begynnt og tisse på folk som eier de andre hundene. er dette en slags markering? hvordan kan jeg evt. få slutt på det? det er temmelig flaut og snakke med andre hunde eiere også tisser han på di.. :blink: har prata med dyrlegen om dette og han sier det kommer til og gå over av seg selv. Men jeg ønsker at han skal slutte med den uvanen snarest, slik at jeg slepper pinlige øyeblikk når jeg har han i et felles areale med andre.

håper noen har en løning til meg.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være markering, har vært borti en hund som gjorde det samme. Hvis det var min hund ville jeg selv tatt tak i det og gitt beskjed om at det var feil. Og så ville jeg også sagt ifra til folkene rundt meg at det var en sjangs for at hunden kom til å tisse, så er de obs og kan dytte hunden vekk når den kommer. Men samme som om at hunden begynner å markere inne, man korrigerer dette ritualet. 8 mnd er en tid hvor denne type ting begynner, så nå kan man lære hunden hva som er ønskelig og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette skjer kun i hundegården, så ville jeg antatt at hunden var så stresset at den egentlig er lite bevisst på hva han gjør. Eller har et eller annet behov for å markere område overfor de andre hundene. Men, om det er noe substans i tankene mine her aner jeg ikke.

Det jeg vet, er at jeg klart hadde forhindret flere forekomster av denne adferden- jeg ville absolutt ikke ha tolerert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Gir alltid beskjed til folkene at det kan hende han tisser på di slik at de er advart, han tisser ikke inne, og heller ikke bare på en person men på flere..

Ukei, nå kommer du sikkert til å synes jeg er ufin - men helt seriøst - dette burde du klare å kontrollere LETT.

Du kan ikke bare si til folk at han kan komme til å tisse på dem - det er ikke deres ansvar å passe på det er ditt. Og det er faktisk veldig veldig enkelt å forhindre, og det er nettopp det du bør gjøre.

Man trenger ikke lang erfaring i å ha hund for å kjenne igjen tegnene når en hannhund skal tisse, så det er bare for deg å følge med på hunden, og dersom du ikke klarer å se når han har tenkt å tisse på noen så får du bare innføre forbud mot å oppsøke folk i hundegården til du har lært deg å lese tegnene som kommer før markering - og heller følge rådene nedenfor:

1. Han skal aldri få lov til å rase bort til hvem han vil - vær aktiv og gå fysisk inn å hindre han i å komme bort til folk ved at du stiller deg mellom han og folkene og ber han gå bort.

2. Innfør at han skal sitte i FRONT av folk for å få kos, ha bånd på og bruk godbit - og la han aldri hilse med mindre han sitter.

3. Når kos er ferdig - skal han fjerne seg fra folk

Det hunden din driver med er markering, og du bør snarest ta kontroll - han er i ferd med å bli en ufin fyr og er det vi kaller en "wannabe" - dvs. han ønsker seg ett litt større ego enn det han egentlig har og forsøker å hevde seg ved å være grisete.

Jeg antar at du nå kommer til å si at "det skjer så fort" - men det er ikke fysisk mulig at ting går så fort med en dobermann at du ikke ser signalene - i alle fall ikke hos en klønete 8 måneder gammel valp.

Dersom du ikke klarer å se det og heller ikke klarer å forhindre han i å gå bort til folk - så får du be om hjelp fra folk i hundegården til å be de kommandere hunden din til å sitte om han kommer bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shibaen vår hadde en slik periode i august i fjor.

Da var han 9 mnd gammel.

Han begynte med det på utstilling, tissa først på ei venninne, deretter på meg.

Da han prøvde seg på person nr 3 skjønte jeg tegninga, og fikk forhindret det.

Fra da begynte jeg å følge veldig godt med han, og rett og slett bruke "Nei" og trekke han unna når han "rigget" seg til for å markere.

Videre tok jeg han med på egnet sted slik at han heller fikk tisse der.

Og så roste jeg han etter det.

Tok 2 dager så var det over.

Og siden har det ikke hendt.

Ser jeg at han skal markere på ting jeg ikke synes han skal tisse på, feks andres biler, hagemøbler osv, holder det å si nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe du absolutt burde få kontroll over, for det er slettes ikke noe gøy å bli pissa på.

Husker en gang vi var i frognerparken på hundehjørnet. Der var det da en ganske stor hund som gikk og skvetta på alle og enhver. (både hunder og mennesker inkludert sin egen eier...) Og i et uoppmerksomt øyeblikk når jeg satt på huk, så pissa den meg oppetter ryggen også. Det verste var at eieren bare lo av det (sånn litt nervøs latter da). Ingen irettesetting overhodet. (Dette var en unghund, så jeg kan tenke meg det blir moro når den blir voksen..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en hund en gang som også hadde dette som vane, men da bare på meg. Han var vel det minst dominante du kan tenke deg, og det skjedde i situasjoner han var stresset, når det var mange andre hunder rundt (på utstillinger og slikt). For meg så så det ut som det skjedde når det ble litt for mye for han. Om du passer på, vil du se tegnene og avbryte/avlede, forhåpentligvis går det over når han blir litt eldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at slikt så driter jeg i om det er fordi det er slik eller sånn. Tissing på folk er fullstendig uakseptabelt i mine øyne, og jeg gidder ikke å sette meg ned å analysere om det er fordi den er stresset eller dominant (eller bruker "dempende signaler" som noen mener....). Den får ikke lov til det. Ferdig med den saken.

Det er din hund som er en gris, og det er ditt ansvar å ta tak i det. Ikke bare la andre ta ansvar for det ved å gi de en advarsel. Tissing kommer ikke bare sånn plutselig. Du ser tegna om du gidder å se, og siden du veit at den gjør det, så burde du gå inn for å hindre det. Lær hunden å hilse skikkelig og ha den under kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Apropo! Jeg gikk hundekjøring på øytun folkehøyskole, der hadde vi en ung husky som dreiv med dette. Hvis man gikk for nært og ikke fulgte med, var man garantert å ende opp med en våt lunken legg. ÆSJ! dette er et TYDELIG forsøk på å dominere folk, og grunnen til at det er så tydelig er at han faktisk har gjort med mange folk! Hun som hadde denne huskyen, fikk et sabla styr med å få skikkelig kontroll over denne hunden og det tok lang tid før han underkastet seg. Nå fotfølger han henne over alt og er kanskje en kommende lederhund! Dette problemet må du få bukt med så fort som svint mens han ennå er så ung! Det er uakseptabelt for en som skal være nede på rangstigen i "flokken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...