Gå til innhold
Hundesonen.no

klarer ikke vente! :p


Happyface

Recommended Posts

Nå er det bare 12 uker til jeg skal hente nurket mitt :) gleder mej som en unge på julaften! uke 40, ca blir de født:)

Jeg skal også ned engang før jeg henter henne får å hilse på:D det også gleder jeg mej til!

Så har jeg noen spørsmål: Har jeg nødt til å være hjemme med valpen første tiden? det er nemli to uker etter att jeg henter den att jeg har ferie, men ikke før :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det bare 12 uker til jeg skal hente nurket mitt :) gleder mej som en unge på julaften! uke 40, ca blir de født:)

Jeg skal også ned engang før jeg henter henne får å hilse på:D det også gleder jeg mej til!

Så har jeg noen spørsmål: Har jeg nødt til å være hjemme med valpen første tiden? det er nemli to uker etter att jeg henter den att jeg har ferie, men ikke før :S

Gratulerer med kommende valp - håper resten av svangerskap og fødselen går greit, og at det kommer ut den valpen som er din.

Det er ulike meninger om du må, bør, kan eller skal være alene med valpen - eller om den skal være med deg dit du skal. Men å tro at valpen klarer å være alene hjemme en hel dag mens du er på jobb (?) fra første stund - det er å tro på rosa, flygende elefanter.

Valpen er nettoppp hentet ut fra alt den kjenner, alt som er trygt og sikkert for den. Den er flyttet til et ukjent sted, med ukjente mennesker. Den er vant til å ha mamma og søsken rundt seg hele tiden, ikke å være hjemme alene i åtte-ni timer. Den må tisse annen hver time, den vil utforske og gnage og bite og ødelegge, den trenger mat, og den vil være veldig ensom - og dermed redd.

Enten må du være hjemme med valpen, eller så må valpen være med dit du skal, eller så ville jeg spurt oppdretter om å få hente valpen to uker senere, når ferien din begynner.

Hjemme alene-trening er noe mange bruker veldig lang tid på. Først skal valpen få bli kjent med deg/dere og omgivelsene, så det å være i heimen er trygt. Så er det snakk om å la valpen være alene mens du går på do, mens du henter posten, mens du handler mat - gradvis og små steg, alt ettersom hvor greit det går for hunden.

Da "valpen" min (hun er et år) ble hentet, var jeg hjemme fra jobb i tre dager. Vi hentet henne fredag, og jeg kom tilbake på jobb torsdag. Jeg skulle gjerne vært hjemme lengre, men hadde ikke mulighet til å ta ut mer ferie/fri/avspasering. Det var null problem for arbeidsgiver at jeg tok henne med på jobb, så da ble hun med. Hun var en tøff (i positiv forstand) valp som synes verden er kul og ingenting er skummelt, så for hennes del kunne jeg nok begynt å jobbe allerede mandag - og det var null problem å bli med på buss, t-bane, jobb og andre ting vi møtte så fort etter levering som hun måtte. Men jeg vet også at andre valper ikke er like trygge, så det er greit å ha fleksibilitet i ryggen.

"Valpen" er forresten fremdeles med på jobb...

Anyway, jeg ville anbefale deg å hente valpen to uker senere, når du har ferie, med mindre du kan ha fleksible løsninger de to første ukene. Jeg aner jo ingenting om dagene dine, men jeg vet at jeg aldri ville akseptert at en valpekjøper skulle la en åtte uker gammel valp være alene hjemme hele dagen, hver dag.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Emma. Ha i tankene at alderen 8-12 uker er den mest kritiske tiden for valpen, så hadde jeg vært deg hadde jeg gjort alt jeg kunne for å få fri denne perioden. Har du en veldig flink oppdretter som er villig til å fortsette sosialiseringen og miljøtrene frem til du kan hente den er også det en grei løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en Cairn terrier :)

Jeg går på skolen da, så det er ikkje så venskelig å ta seg fri, men jeg kan ikke ta den me på skolen, å jeg kan heller ikke være borte så lenge, får bare finne noen som kan stikke innom, så kan jeg også fare hjem når jeg har fri timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en Cairn terrier :)

Jeg går på skolen da, så det er ikkje så venskelig å ta seg fri, men jeg kan ikke ta den me på skolen, å jeg kan heller ikke være borte så lenge, får bare finne noen som kan stikke innom, så kan jeg også fare hjem når jeg har fri timer.

Men denne noen som skal stikke innom - er det en person som hunden vil kjenne? Eller vil den være fremmed, og dermed skape enda mer potensiell utrygghet hos valpen? Og stikke innom - skal den komme innom og se at hunden lever og har vann, eller skal den være sammen med valpen mens du er borte? Mange valper på den alderen er ikke alene mer enn en time i løpet av et døgn.

Var jeg deg, ville jeg prøvd å få hente valpen to uker senere, når du faktisk har ferie og tid til valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne noen som skal stikke innom - er det en person som hunden vil kjenne? Eller vil den være fremmed, og dermed skape enda mer potensiell utrygghet hos valpen? Og stikke innom - skal den komme innom og se at hunden lever og har vann, eller skal den være sammen med valpen mens du er borte? Mange valper på den alderen er ikke alene mer enn en time i løpet av et døgn.

Var jeg deg, ville jeg prøvd å få hente valpen to uker senere, når du faktisk har ferie og tid til valpen.

Det er søskenbarnet mitt, hun er også naboen vår, og vi skal vere masse med henne :angry: hun skal ver der å kose med den så ofte hun kan, å typen min og jeg skal hjem i pause også :P å rett før ferien er jeg ikke mye på skolen + mange dager i uken har jeg bare 4timer skole. og jeg skal ta mej fri de første dagene, jeg får bare tåle litt fravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lang ferie har du når du har den da? Husk det er mye jobb med en valp den skal ut ofte, sikkert flere ganger i timen til å begynne med. Har du ikke fåt noe spørsmål fra oppdretter angående vordan du ska gjør det den første tiden?

Jeg har fri i over to uker. jeg skal prate med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er søskenbarnet mitt, hun er også naboen vår, og vi skal vere masse med henne :angry: hun skal ver der å kose med den så ofte hun kan, å typen min og jeg skal hjem i pause også :P å rett før ferien er jeg ikke mye på skolen + mange dager i uken har jeg bare 4timer skole. og jeg skal ta mej fri de første dagene, jeg får bare tåle litt fravær.

Det hjelper ikke at det er søskenbarnet ditt, for det er en fremmed person for valpen. I den første tiden burde du fokusere på at valpen skal bli kjent med deg og samboeren din, og deres hjem. Det å trekke inn mange andre mennesker med en gang, som skal gå ut og inn, kan for noen valper være stressende og ubehagelig.

Fire timer på skolen er fire lange timer alene for en valp.

Vent fjorten dager, hent valpen først når du har ferie!

Jeg har fri i over to uker. jeg skal prate med henne.

Du burde virkelig prate med oppdretter, ja, så dere kan komme fram til en god løsning sammen. Jeg ville som oppdretter blitt utrolig lei meg om jeg fant ut at valpen var mye alene i den første, kritiske fasen. Da ville jeg heller hatt valpen hos meg noe lengre, til det passet bedre for deg å bli valpeeier.

Og hadde du sagt at valpen ville være veldig mye alene de fjorten første dagene - så hadde du ikke fått valp av meg.

Beklager om jeg virker frekk og streng, men jeg tenker kun på valpens beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fælt å vanskelig dere gjør det a?!

De første dagene sover valpen masse, men må ut når den våkner, så hvis du er sammen med valpen den første helgen, skjønner du raskt hva slags rutiner valpen har (det varierer mye fra valp til valp, hvor ofte den må ut o.l.). Hvis du kan vente 2 uker og dermed ha ferie sammen med valpem, er det det beste. Hvis ikke bør du ha barnevakt (en som lufter valpen kanskje annenhver time eller oftere), den første uken. Deretter regner jeg med du kan vende valpen til en lengere rutine og kanskje ha 3 timer med hvile, før det skjer noe. Valpen må luftes hver gang den har lekt, spist eller sovet.

Jeg kan ikke forstå hvorfor det er noe galt i at andre enn deg lufter valpen. Ingen valper kjenner de dem flytter til? Og om det er en stor familie eller et par + naboene som omgås valpen mye, burde ha liten betydning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir ingen problem, Happyface vil være med valpen de første 5 dagene, så reiser de hejm i alle pauser de klarer, samtidig som jeg kommer til å vee der med valpen mye, og dere som sier at søskenbarnet dvs meg blir fremmed så blir jeg ikke det, så klart valpen skal venne seg til dem førs og fremst, men jeg må vel egentli si at jeg blir vel som en mor nr 2 til valpen.

De har tenkt nøye gjennom saken og dette blir IKKE noe problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, trådstarter spør om h*n trenger å være hjemme med valpen den første tiden, og det synes da jeg - siden jeg valgte å svare.

Jeg synes en valp de første dagene skal slippe å måtte forholde seg til mange fremmede mennesker, men få tid til å falle til ro, bli kjent med primærfamilien, etablere noen rutiner og føle seg trygg.

Hvis en valpekjøper av meg skulle hente valpen lørdag og gå til full skoledag på mandag - nei, da hadde den ikke fått valp hos meg. Så streng er jeg.

For ja, kanskje den sover mye - men det er også de valpene som ikke sover så mye den første tiden, som gråter og leter. Derfor synes jeg det er unødvendig å ta sats på at det sikkert går bra og at en kan være mye borte.

Jeg hadde vel i grunnen også trodd at gleden og spenningen ved å få en valp hjem gjorde at en vil være mest mulig hjemme for å bli kjent med nurket, se og oppleve alt det rare den gjør.

Jada, jeg skjønner en har forpliktelser til jobb/skole, men nettopp derfor velger en kanskje et tidspunkt det passer bedre å få valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ikke på skolen på mandagen etter! jag skal ta meg fri i 2 eller 3 dager! men jeg kan liksom ikke ta meg fri i ukesvis!

men nå har jeg snakket med oppdretter, jeg skal bare vente på svar, men jeg skjønner att du er usikker på om det går bra, jeg er det selv også.

Takk for all hjelp:) alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...