Gå til innhold
Hundesonen.no

Det å si ifra når du er uenig


Jane

Recommended Posts

Bør man, eller kan man si ifra dersom man er uenig eller kritisk til hvordan andre hundeeiere legger seg ut på internett ?

Tenker da på annonser på Finn, har dere noen gang sendt en mail med litt kritiske spørsmål om hvorfor de gjør det og det og det, f.eks til de som skrev at valpene kan hentes nå fordi de spiser selv ?

Har også sett på div.hjemmesider der de skryter av kull som er født osv, og opplyser om at tispen har HD C, er det virkelig noe å avle på tenker jeg da ?

Men, har liksom ikke turt å tatt steget å sende de en mail.

For har jeg virkelig noe med det ? Eller hadde noen svart meg seriøst tilbake ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg tror det kommer veldig an på tonen man skriver i. Jeg ville vel hatt alle piggene ute om jeg fikk et snerpete brev fra en eller annen "nybegynner" om mitt oppdrett, men om spørsmålene hadde vært saklige og lagt fram på en ordentlig måte ville jeg ha svart ordentlig og seriøst. Men det er egentlig en spørsmålsstilling som er litt vanskelig å uttale seg om, for da må man jo være blandt de "useriøse" og det er det vel ingen som anser seg selv som..

Jeg personlig syns det er frekt å blande seg i andres hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer veldig an på tonen man skriver i. Jeg ville vel hatt alle piggene ute om jeg fikk et snerpete brev fra en eller annen "nybegynner" om mitt oppdrett, men om spørsmålene hadde vært saklige og lagt fram på en ordentlig måte ville jeg ha svart ordentlig og seriøst. Men det er egentlig en spørsmålsstilling som er litt vanskelig å uttale seg om, for da må man jo være blandt de "useriøse" og det er det vel ingen som anser seg selv som..

Jeg personlig syns det er frekt å blande seg i andres hundehold.

Nå er ikke jeg oppdretter, men jeg er helt enig.

Dessuten kan det finnes mange grunner utenforstående ikke vet om, som gjør at man gjør det man gjør. Kanskje ikke når det gjelder valpene, men å avle på tispe med HD C kan jo i noen få tilfeller være ok; tenker da på i raser med liten genpool, og hvor dette er godkjent av raseklubben (eksempel field spaniel hvor man har lov å parre en hund med HD C, men kun hvis den andre er fri, rasen er veldig liten).

I tillegg kan jo noen ting rett og slett være dårlig formulert, og kanskje er annonsøren/den som har laget hjemmesiden ikke klar over hvordan ting oppfattes. Generelt sier jeg ikke ifra om slikt, jeg skriver ikke mail til folk jeg kommer over i en annonse eller en hjemmeside. Hadde noen skrevet mail til meg om noe som stod på hjemmesiden min (jeg tipper ikke alt som står på den vikrer like ok på alle, og jeg tipper at endel kan misforståes og også tas ut av sammenhengen), så hadde jeg nok blitt rimelig irritert hvis mailen hadde en typisk "ovenfra og ned"-holdning. Hadde de derimot vært undrende og oppriktig nysgjerrige, så hadde jeg vel svart så godt jeg hadde kunnet, og prøvd å forklare ting. Samtidig tror jeg at alle, inkludert meg, gjør ting i beste mening - men selvsagt kan vi ta feil en gang i blandt. Da er det viktig at de som eventuelt påpeker feilen gjør det på en saklig og hyggelig måte, og ikke kommer med beskyldninger om både det ene og det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør man, eller kan man si ifra dersom man er uenig eller kritisk til hvordan andre hundeeiere legger seg ut på internett ?

Tenker da på annonser på Finn, har dere noen gang sendt en mail med litt kritiske spørsmål om hvorfor de gjør det og det og det, f.eks til de som skrev at valpene kan hentes nå fordi de spiser selv ?

Har også sett på div.hjemmesider der de skryter av kull som er født osv, og opplyser om at tispen har HD C, er det virkelig noe å avle på tenker jeg da ?

Men, har liksom ikke turt å tatt steget å sende de en mail.

For har jeg virkelig noe med det ? Eller hadde noen svart meg seriøst tilbake ?

Hvis en fremmed person kontaktet meg for å sette spørsmålstegn ved parringen jeg hadde foretatt, hadde jeg reagert med forundring og arroganse. En person jeg ikke kjenner, ikke aner hvem er eller hvilken bakgrunn har - den ser jeg ingen grunn til å forholde meg til. Mine handlinger er gjennomtenkte, jeg kan stå for de, og denne fremmede vil ikke ha noen tyngde for meg - dens ord vil altså ikke ha noen verdi. Jeg ville ikke besvart mailen.

Hvis det derimot var en potensiell valpekjøper eller annen som var interessert i rasen som stilte spørsmål, ville jeg blitt veldig glad for interessen, for evnen til å tenke selv, for den kritiske evnen. For selv om handlingen min er gjennomtenkt, er den aldri perfekt.

Det er lett å undre seg over andres handlinger, men en må hele tiden også ta høyde for ulike rasekulturer. I denne tråden har jeg et langt innlegg, hvor jeg forklarer hvordan jeg som aldri ville parret en berner med HD kan se at det i andre raser er en nødvendighet å bruke for eksempel en C. En må kjenne en rase godt, synes jeg, før en har rett og mulighet til å stille kritiske spørsmål.

Så har du også alle de "useriøse" og "kunnskapsløse" handlingene, for eksempel de som ikke vet at det er mildt sagt uheldig å selge valper på fem uker. Joda, vil du ha heldagsjobb kan du maile de du synes det gjelder, men jeg tror det er viktigere og lettere å kanalisere energien til det organiserte hunde-Norge, og fremme forslag om oppdretterkurs, valpekjøpersertifikat, også videre.

Og hvordan skal en skille mellom useriøst og seriøst? Det er oppdrettere jeg har veldig liten respekt for, men de bryter ingen avlsregler og retningslinjer, de gjør ikke noe en egentlig kan ta de på - bortsett fra at de har en annen avlsfilosofi enn det jeg har, og jeg er derfor dypt uenig i mye av det de gjør. Kan jeg derfor kalle de useriøse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har du også alle de "useriøse" og "kunnskapsløse" handlingene, for eksempel de som ikke vet at det er mildt sagt uheldig å selge valper på fem uker. Joda, vil du ha heldagsjobb kan du maile de du synes det gjelder, men jeg tror det er viktigere og lettere å kanalisere energien til det organiserte hunde-Norge, og fremme forslag om oppdretterkurs, valpekjøpersertifikat, også videre.

Heldigvis ser det ut til at NKK er på rett spor, nå når de starter opp oppdretterskole ( bare så synd det tar slik tid) .. håper at i etterkant at det kan bli krav til å gjennomført dette før man får registrert kennel navn og valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er forskjell på å sende en mail til en oppdretter og stille sånn spørsmål, og å sende mail til en på finn.no som gjeeerne vil ha barn på hunden fordi den er så snill, og valpene kan jo leveres når de har lært å gå.

Men ja, det er nok sånn egentlig liten vits, sannsynligheten for at personen faktisk tar det til seg, være ganske liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...