Gå til innhold
Hundesonen.no

Lure coursing på bjerkebanen!


Yodel

Recommended Posts

Da har vi vært på Lure coursing på bjerkebanen!

Kjempegøy! Basenjien kan fortsatt ikke konkurrere i Norge, men kan ta lisens her og konkurrere i utlandet.

Slik gikk det:

Dennis- imponerte og jaktet filla med voldsom iver, selv med munnkurv som han aldri har løpt med før.

Bambi- imponerte også, men løp uten munnkurv da vi ikke hadde noen munnkurv i Bambi-størrelse :rolleyes:

Centa- Late drog! Eller skal vi si mamma-dalt? Etter 50 m gav hun opp, og løp tilbake til mamman sin for å kooose :rolleyes:

Echo- hadde også godt med jaktinnstinkt, men ble for hemmet av sin munnkurv. Stoppet halvveis for å rive den av. Når den var av kunne jakten fortsette..

Dennis fikk også godkjent sitt første løp på vei mot lisens!

Litt bildespam

lurecoursing2008_zina.jpg

Zina

lurecoursing2008_moja.jpg

Moja

lurecoursing2008_bambi_dennis.jpg

Bambi & Dennis i test-løpet som Dennis fikk godkjent

Stor takk til Tøfflus for tips om dette, råd og hjelp underveis, og koselig samvær :thumbs:

Håper det blir mer lure coursing for Basenjien også etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var kjipt, var at alle andre som bodde litt lenger bort ikke fikk vært med, når man bare fikk to dagers varsel! Og har vært i Drammen to helger på rad........

HÅper man kan få litt bedre varsling neste gang!

Ja- det håper jeg også. Jeg fikk tipset 2 dager før selv, og sendte sporenstraks en mail ut. Skal prøve å holde meg litt opddatert og si ifra så fort som mulig neste gang :thumbs:

ÆÆÆÆ! HYYYYYYYYL! Si ifra neste gang da - vil så gjerne komme og se!

Du skal sporenstraks få beskjed!

ååå! finnes det noe oversikt over når/hvor dette evt er senere?

Man kan gå på myndeklubben sin hjemmeside og se- det er de som arrangerer. Vi basenji-folk bare "slenger oss på".

Så moro! Om det blir lisens på dere, har du planer om å konkurrere i utlandet? :banana:

Mjoo, det hadde jo vært moro om man fikk tid og anledning til det. Hundene synes iallefall at det var kjempegøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så kjempe kult at basenji har begynt med LC... Var nettopp i Vallentuna (stockholm) på konkurranse og der var det 9 Basjeni som startet så i sverige så er det stor konkurranse. Og LC sporten er på vei opp i Norge så om dere kommer flere så må vi jo jobbe for at dere får startet i Norge også :thumbs:

følg med på myndeklubben.no der blir det lagt ut når og hvor det er trening. Det blir mange muligheter nå utover høsten når bøndene får inn korn osv.

event. kan dere sende en mail til lc@mynden.no

Tally ho..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det var en fryd å se *små Basenjier* sååå gira på "jobben".

Dennis er jo et naturtalent med godt blikk på filla, fin avpassing, på vent liksom "nuh tar jeg deg snart", og viste herlig entusiasme. Vendingene var over-all meget bra, men jeg flira godt da kroppen ikke helt var med i en sving, den gikk noen meter lenger frem, men hodet og blikket, ja det var akkurat der det skulle være :banana:

Og masken, hvor var den? Iaf ikke på hans nese, han verdiget ikke den en kommentar engang.

"Greit, bare heng der du, om det er så viktig liksom, jeg har andre ting å gjøre".

Fortsett sånn, Dennis, det vil forundre meg stort om ikke vi får se deg på resultat-listene etterhvert :banana:

Og både Echo og Bambi viste fine takter. Så bare maske-problematikken blir løst er nok dere på G også :thumbs:

Og hvis noen er intr avholdes en Internasjonal LC-prøve 13-14/9-08 på Mansrud Gård, Trøgstad (ja, det er hos Magne V&H).

Mer info her: http://www.myndeklubben.no/modules/tinycon...index.php?id=93

Heia-gjenger er bare morro og dessuten en fin anledning til å se hvordan LC funker, og det på en konkurranse :banana:

BTW: En liiiten korreksjon av mailadr 2_ne oppga, det er lc@myndeklubben.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening på Øvrevoll onsdag 3. september:

http://www.myndeklubben.no/modules/newbb/v...#forumpost10012

Oj.... i morgen!

Er dette kun et prøve/ bane -løp, eller kan man ta lisensløp her?

Passer dessverre litt dårlig for oss, da vi skal på et kurs i morgen kveld, men supert med litt opddateringer her!

Kan jo hende noen andre vil vende snuten dit :banana:

Og takk for fine ord, Tøfflus!

Vi er bitt av basillen :thumbs:

Tally Ho (Utrolig kul ord-lyd! Nesten så det hadde vært et kult navn....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj.... i morgen!

Er dette kun et prøve/ bane -løp, eller kan man ta lisensløp her?

Passer dessverre litt dårlig for oss, da vi skal på et kurs i morgen kveld, men supert med litt opddateringer her!

Kan jo hende noen andre vil vende snuten dit :banana:

Og takk for fine ord, Tøfflus!

Vi er bitt av basillen :thumbs:

Tally Ho (Utrolig kul ord-lyd! Nesten så det hadde vært et kult navn....)

Øvrevoll er kun rettbane, så er her det store muligheter til å få hunden skikkelig tent på filla.. Det er da ikke noen mulighet til å ta verken test eller lisens løp.

Men masse moro blir det.

Mine hunder blir helt i ekstase når de hører "hold i hundene"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en Basenji rett nedi veien her i stad.

Hvor mange er det av de i Norge?

Fine bilder forresten :)

Jeg antar at det finnes rundt 300-400 individer, men dette tallet er ikke basert på noen offisiell statistikk, da man ikke har oversikt over hvor mange som dør- kun nye registreringer.

Utrolig gøy er det iallefall med LC, og myndeklubben har virkelig tatt imot oss med åpne armer :D !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...