Gå til innhold
Hundesonen.no

Glefser/snapper


morni

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en 5 år gammel tibbehannhund jeg nettopp har overtatt. Kjempesøt og fin hund. Har nå hatt han i 4 dager.

Det jeg har opplevd i disse dagene er at han kan snappe/glesfe etter meg om jeg skal prøve å stelle b.l.a pelsen hans.

Mulig fordi han hadde pelsklumper som sikkert lugget,men disse er nå fjernet av dyrlege. Kan det være sånn at han har lagt seg til en "uvane" med å glefse fordi dette kan ha gjort vondt i lang tid før og han ikke helt har skjønt at disse klumpene er borte? Han har tendens til å snappe etter sønnen min på 10 år , når han prøver å klappe og kose med han. Virker nesten som han ikke er helt vant til kosing og nærkontakt,men dette skal jeg ikke påstå, for jeg fikk litt lite info om ham fra forrige eiere.

Ellers blir han overbegeistret når jeg kommer hjem etter jobben og er bare kjempeglad.

Jeg har også ei tibbejente på 6 år som han går kjempefint sammen med, selv om han stadig er på henne og skal jukke på henne. Hun sier ifra gang på gang ,men han tar ikke akkurat nei for et nei dah.... :rolleyes:

Noen som har forslag /ideer til hvordan jeg kan trene vekk denne uønska oppførselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje tatt kontakt med en hundepsykolog? Sønnen din og hunden bør i allefall ikke være sammen uten tilsyn - jeg kunne ikke klart å stole på en hund som glefser etter deg når du bare vil klappe den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det at han biter etter deg når du skal stelle han bak, så har han kanskje en viss grense han tåler før han begynner å bite? Han tåler kanskje at børsten berører rompa før han skal bite? Begynn i det små. Belønn han for at børsten så vidt berører rompa og sakte men sikkert kan du begynne og børste (når du føler deg trygg for det) og belønn han ofte i starten.

Jeg ville ikke hatt han sammen med tispen din uten oppsyn så lenge han prøver seg på henne. Har du prøvd å bruke timeout? Når han begynner å jokke kan du ta han med inn i et rom eller bur og la han være der en kort stund og så tar du han ut igjen. Jokker han igjen, så er det ny timeout. Det kan være en tålmodighetsprøve, men det gir ofte suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det at han biter etter deg når du skal stelle han bak, så har han kanskje en viss grense han tåler før han begynner å bite? Han tåler kanskje at børsten berører rompa før han skal bite? Begynn i det små. Belønn han for at børsten så vidt berører rompa og sakte men sikkert kan du begynne og børste (når du føler deg trygg for det) og belønn han ofte i starten.

Jeg ville ikke hatt han sammen med tispen din uten oppsyn så lenge han prøver seg på henne. Har du prøvd å bruke timeout? Når han begynner å jokke kan du ta han med inn i et rom eller bur og la han være der en kort stund og så tar du han ut igjen. Jokker han igjen, så er det ny timeout. Det kan være en tålmodighetsprøve, men det gir ofte suksess.

Timeout er en god løsning, det skal jeg prøve. Jeg er innstilt på å måtte jobbe endel med ham, så tålmodig må man være ja :o

Forslaget til børstingen skal også prøves ut.

Nå er det ikke slik at han glesfer for det minste av berøringen vår,men det skjer når vi prøver å stelle ham så jeg håper og tror at etterhvert så vil han godta dette når han skjønner at dette ikke er så farlig allikevel.

Det jeg ble opplyst om fra ex-eiere var at han "veit hva han vil, og gjør som han vil" ....jeg har begynt å skjønne mer hva de la i det :rolleyes: Litt dressurtrening kan nok heller ikke skade trur jeg , for jeg innbiller meg at det kan bunne i det og at han har vært litt sin egen sjef. (bare noen tanker jeg har )

Ang sønnen min, så har jeg forklart ham at hunden ikke er vant til kos på den måten vi koser med tispa vår, som ELSKER kos:), så om han føler for å kose med en pelsdott så kan han klappe og kose henne isteden. Ihvertfall foreløpig, til vi merker at hannhunden er blitt trygg på guttungen og trygg på berøring generelt.

Dårlig forklart av meg , men *gjeeesp* er jo tidlig på mårran :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering:

Jeg merker fremgang på tibbegutten min :) I går ettermiddag var vi ute og gikk tur og i løpet av turen hadde det satt seg fast borrer i pelsen hans, oppunder bena hans <_< Oi oi oi tenkte jeg, dette blir gøy ! Kom hjem og mor tok fram nyinnkjøpte "flokespraybalsam" og ny kam og saks og plasserte han fast og bestemt slik at jeg kunne komme til. Hadde go'biten klar og greier. Jaja, tenkte jeg, dette får briste eller bære. Hadde så vidt begynt å klippe av borra så nafsa'n til gitt. Jeg var forberedt på det så jeg dro ikke til meg handa ,men bare fortsatte mens jeg pratet rolig. Han nafset på nytt ,men ble nærmest litt snål når jeg igjen bare fortsatte. Det ble med den nafsinga og jeg fikk fjernet borrer og floker i pelsen hans ;) Er sååå fornøyd nå altså.

Et annet mirakel skjedde også; jeg ga ham tegn på at han kunne få sitte på fanget og kose i går kveld, og etter litt vurdering fra ham så hoppet han opp og satt i ca 30 sek :lol:

Synes dette er kjempebra og jeg har en god følelse på at han vil med tiden bli den hunden vi vil han skal være: trygg,kosen og tillitsfull :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du ser fremgang. Jeg er ikke enig i at han biter etter deg når du steller han fordi han vil "sjefe" over deg. Han har muligens hatt noen dårlige opplevelser med pelsstell og føler derfor at han må forsvare seg. Når du steller han bør du ha i tankene at dette skal være en behagelig opplevelse.

Lykke til videre :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du ser fremgang. Jeg er ikke enig i at han biter etter deg når du steller han fordi han vil "sjefe" over deg. Han har muligens hatt noen dårlige opplevelser med pelsstell og føler derfor at han må forsvare seg. Når du steller han bør du ha i tankene at dette skal være en behagelig opplevelse.

Lykke til videre :D

Lurer bare bittelitt på hvordan du kom frem til denne vinklinga ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du ser fremgang. Jeg er ikke enig i at han biter etter deg når du steller han fordi han vil "sjefe" over deg. Han har muligens hatt noen dårlige opplevelser med pelsstell og føler derfor at han må forsvare seg. Når du steller han bør du ha i tankene at dette skal være en behagelig opplevelse.

Lykke til videre :)

Hvorfor trenger hunden å ha opplevd noe negativt? Det kan jo hende han har noen sterke meninger om ting og har erfart at folk forsvinner når han glefser etter dem. Det høres i det minste slik ut når ts forteller om borrene i går, han ble "rar" når hun ikke sluttet.

TS så flott at du har fremgang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja føler jeg har hatt fremgang,men noen ganger er det ett skritt fram og to tilbake desverre. Han er tydeligvis ikke vant til å bli kommandert til å f.eks gå å legge seg. Er ikke sikkert han har lært det engang. Men jeg har god tid så jeg vet at med tiden vil han både lære og forstå :)

Så er det den uendelige "masinga" han driver av med på tispa vår. Nesa hans er oppi "der dere vet" konstant dersom vi ikke følger med og snakker til ham. Er det riktig av meg å snakke til ham hele tiden ? og når han så skal til å jukke på henne så snakker/kremter jeg. Eller skal jeg la tispa ordne dette sjøl? For hun sier ifra til slutt,men det virker ikke som han bryr seg spesielt om det. Der og da ja,men 5 min etterpå så er det på'n igjen. Det hender han rekker å ejakulere(?) også :D

Noen tips?

Han er ble kjemisk kastrert for en uke siden. Så jeg går og venter på evnt virkning(om det skjer dah)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja føler jeg har hatt fremgang,men noen ganger er det ett skritt fram og to tilbake desverre. Han er tydeligvis ikke vant til å bli kommandert til å f.eks gå å legge seg. Er ikke sikkert han har lært det engang. Men jeg har god tid så jeg vet at med tiden vil han både lære og forstå :whistle:

Så er det den uendelige "masinga" han driver av med på tispa vår. Nesa hans er oppi "der dere vet" konstant dersom vi ikke følger med og snakker til ham. Er det riktig av meg å snakke til ham hele tiden ? og når han så skal til å jukke på henne så snakker/kremter jeg. Eller skal jeg la tispa ordne dette sjøl? For hun sier ifra til slutt,men det virker ikke som han bryr seg spesielt om det. Der og da ja,men 5 min etterpå så er det på'n igjen. Det hender han rekker å ejakulere(?) også :P

Noen tips?

Han er ble kjemisk kastrert for en uke siden. Så jeg går og venter på evnt virkning(om det skjer dah)

Den her er litt vanskelig.. Du må jo la tispa di få fred, men du vil jo ikke knuse selvtillitten på han nye heller..

Jeg synes det er lettest hvis han har et teppe eller en liten kurv for seg selv.(ikke langt fra der du sitter). Og hver gang han jokker på tispa, så kan han gå å legge seg der, og der MÅ han ligge til du gir han fri igjen. Det blir jo som en time-out bare i samme rom. (Grunnen til at jeg hadde gjort det i samme rom er at da lærer han seg å slappe av selv om hu er der.) Han trenger ikke ligge der så lenge om gangen, men lenge nok til at han roer seg ned, og det DU som gir han fri. Han kommer jo selvsagt også til å prøve å rømme, men da må du bare ta han med tilbake.

Etter min erfaring funker det dårlig å kjefte på sånne hannhunder.. Det lukter jo så siiiiinsykt godt! Og jo flere ganger du kjefter uten at han skjerper seg, jo mer lærer han seg å overse kjeftet ditt.

Skjønner du? Blei vanskelig å forklare det her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du gjør en god jobb med pelsstellet - fortsett sånn! :whistle:

Ang jokkingen, så hadde jeg lempet han vekk. Jeg takler ikke grisete hannhunder, og en tispe skal bli respektert når hun sier ifra. Ros tispen når hun sier ifra, og dra unna hannhunden. Om du må ha bånd på han for å holde han vekke, so be it, men han skal høre etter, slutte å jokke, og respektere henne. Basta. Jeg ville ikke hatt de sammen når de er alene, siden du da ikke kan følge opp dette. Etter en stund vil han lære seg nye vaner, dvs slutte å jokke, og du slipper å passe på mer. Tispa får større selvtillit på å si fra, og merker det funker, og hannhunden skjønner at det ikke er noen fremtid i å jokke. Men jeg føler med deg; det er utrolig slitsomt... og stakkars tispe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode råd :)

Ja det er stakkars tispe, for han er nemlig ikke så nøye på om det er bak eller foran han står og jokker på<_<

Vetrinæren sa det burde bli full effekt av sprøyta etter en måned og neste uke trur jeg det har gått en måned...sånn ca ihvertfall. Blir det ikke bedre så blir det *klipp klipp* . Jeg får bare forklare dyrlegen situasjonen og hvor slitsomt dette er for både meg og tispa. Bikkja (kåtingen altså) blir jo stressa han også virker det som. Resten av den dumme adferden hans, som glefsing, er blitt mindre og mindre av og han tillater nå at jeg "koseknar" på samme måte som jeg gjør med tispa. Virker som han liker det også hehe...Faktisk så er han begynt å bli litt mammagutt og sånt blir jo mammaer veldig glad for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det finnes en sensitiv-utgave av Hill's i/d, kanskje hunden din tåler den? Litt avhengig av hva hun er allergisk mot.
    • Prøver å ignorere det faktumet at det kommer en pubertet... Ikke bare én, men to, faktisk. Tjohei! I mens koser jeg med med Ild (7mnd) som har begynt treningen sin som gjeterhund, hun har tent til og viser at hun er litt unghund allerede. Også denne lille spiren da, Pod (3mnd), det skal bli spennende å se om det blir noe av han også. Link til video
    • De fleste gjeterhunder har en lavsesong mellom innsett på høsten og lamming/beiteslipp på våren, det er helt normalt. Så det ser jeg ingen utfordring med, om man har andre aktiviteter hunden kan bedrive i tillegg Bare vær klar over at det å trene en gjeterhund tar mye tid og innsats, især om man ikke har gjort det før. Man må også forvente at det for din søster ikke bare er å overta hunden, også hun må trene og bli kjent med den. Det sagt, så må det da være en midt-i-blinken løsning, om hun ikke kan ha hund selv og dere likevel vurderer rasen. Som tips er å ta kontakt med lokale gjeterhundlag for bistand, og for all del kjøp valp etter foreldre hvor BEGGE er godkjente gjeterhunder, ikke bare annonsert som 'den gjeter'. Mine har lavsesong på vinteren, selv om vi prøver å ha tilgjengelig trening, så er det lite arbeid for dem og ikke alltid vær og føre spiller på lag. Vi driver da med litt annen trening sporadisk, og passer på å holde kroppene deres fysisk i gang med trekk og tur. Vi gleder oss alltid til våren! I høysesong både jobber og konkurrerer dem aktivt, da har vi lite tid og overskudd (for min del) til annen trening. Det sagt, så er en velbalansert border collie fullt i stand til lengre perioder med ro og lite aktivitet, man burde bare ikke ha det som utgangspunkt når man går til anskaffelse av rasen. Veit ikke om det var svar på spørsmålene dere skulle ha, men!
    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...