Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny hund!


Olsenbanden

Recommended Posts

Hei. Ja da var det klart for et nytt skoleår for meg. Jeg har tenkt på ny hund da min forige nå ble avlivet :)

Men denne gangen så hadde jeg lyst til å satse på en mindre rase. Engelsk setter var den siste.

Jeg har snoket litt å sett å lest om malteser, Dvergschnauzer og Bichon havanais.

Jeg går på landbrukskole å går hundelinje. Har drevet med hund i mange år.

Og det ble så dødt å mindre energi i huset etter hunden min ble avlivet. Så nå vil jeg gå i ny anskaffelse.

Bare lurer på om dere kunne komme med noen tips til rase.

Har snakket med noen som har litt peiling, men alt jeg får høre er at "den" rasen er KUN avlet på utseende <_<

Så jeg tenkte å spørre her hos dere ikke var en så dum idè :D

For tiden bor jeg på internat. Men om planene går som de skal så flytter jeg ut derifra til jul. Og inn i et hus.

Jeg ser ikke at skolegangen er noe hindring for meg å ha hund, siden jeg hadde det i fjor også. Og nå går jeg hundetilpasset linje.

Jeg ser etter meg en rase som egner seg til aktivisering og morro. Vil også dra på utstilling med den.

Jeg har greit med tid etter skoletid til å gå turer, og jeg kommer til å trene mye lydighet med hunden.

Lærte min forige hund blant annet; sitt, dekk, snurr rundt, give me five, bli, legg labben på kneet mitt, buret, rygg ++ Trives med å holde på sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp Mona :) Er nåkk meg ja. Pelstell skal jeg klare fint.

Har virkelig bestemt meg for å gå inn for dette i år nå. Målet mitt i år er å få med en ny hund å komme meg ut mere istede for å sitte inne om dagene :D

Bor på skjetlein ja. hehe.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de tre rasene du nevner - malteser, dvergschnauzer og havanais - tror jeg havanaisen er den som egner seg best til lydighet. Nå kommer sikkert noen til å si at jeg påstår det bare fordi det er min rase, men det er heller motsatt: Jeg har valgt rasen fordi den er så utrolig lettlært og morsom å jobbe med :) Det var et av hovedkriteriene mine for valg av rase.

Har snakket med noen som har litt peiling, men alt jeg får høre er at "den" rasen er KUN avlet på utseende

Så jeg tenkte å spørre her hos dere ikke var en så dum idè

Jeg vet ikke helt hvilken rase "den" rasen er? Når det gjelder havanais er det i hvertfall fullt mulig å få tak i hunder som ikke er ødelagt av utstillingsavl. Bare spør om det er noe du vil vite om havanais. :D Men sånn for å ikke være helt havanaisfiksert her, så kan jeg jo nevne at kanskje puddel eller sheltie også kunne være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en stor fan av Dansk svensk gårdshund. Enten liker man den, eller ikke. Den likner veldig en Jack utseendemessig men litt lenger bein. Mye energi, lærevillige, førerorienterte. De kan godt være med på alt, men samtidig må det ikke på død og liv skje noe hele tiden.

Det finnes veldig store forskjeller utseendemessig innenfor rasen, men er du nysgjerrig har jeg en del bilder på hjemmesiden min etter årets rasetreff.

Er det noe mer du lurer på så bare spør :)

Edit: bare kom med et forslag på rase om du vil titte mer på den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spurte om pelsstell er at dvergschnauzeren krever endel av det. Den oppfyller også alle de andre kriteriene dine, er blant annet en som er innom landslaget i lydighet. Spør gjerne om ting du lurer på ang rasen, evt kom og hils på hvis du tenker deg innom utstillingene framover (Mona vet hvem jeg er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havana- Jeg har en del erfaringer med sheltie da, siden mor har sheltie. Men jeg har lyst på en annen rase enn hun. hehe.

Er veldig nysjerri på Havanais å

LinKr; Jeg ble veldig betatt av rasen dvergschnauzer en stund. Og jo mer jeg leste om rasen og lærte jo mer glad ble jeg i den. Men nå er jeg sååå forelsket i "Suzy". Blir jo helt klein her jeg sitter. hehe..

Jeg skal på hundefestivalen i helga på Støren da, siden jeg bor i Soknedal. Så kanskje jeg ser deg der.

Kaisa.. ; Jeg har tittet på den rasen ja. Sjarmerende de ja. Faktisk så har alle de rasene dere har nevnt her nå vært ett alternativ

jeg skal se fremover her nå hvordan det blir med "Suzy"

Er såååå spent fremover nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LinKr; Jeg ble veldig betatt av rasen dvergschnauzer en stund. Og jo mer jeg leste om rasen og lærte jo mer glad ble jeg i den. Men nå er jeg sååå forelsket i "Suzy". Blir jo helt klein her jeg sitter. hehe..

Jeg skal på hundefestivalen i helga på Støren da Siden jeg bor i Soknedal. Så kanskje jeg ser deg der :)

Jeg skal på hundefestivalen ja. Min juniortispe skal debutere blant de voksne :D

Du finner meg ved ring 1 begge dager med min lille sorte - bokstavelig talt lille, hun er sannsynligvis den minste dvergschnauzeren der unntatt valpene. Bare kom og hils på, men jeg er nok litt småstressa sånn rett før jeg skal inn i ringen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Cavalier kunne kanskje også vært noe (Cavalier King Charles Spaniel)?

Ellers så tror jeg at både Havanais og Dvergschnauzeren ville passet kjempegodt til deg!

Jeg anbefaler ikke rasen min i hytt og pine, for man skal være klar over at Havanaisen trenger mye pelsstell.

Men hvis det ikke er noe problem synes jeg så absolutt du skal vurdere den.

Det er en veldig allsidig hund, og den er en fryd å jobbe med. Veldig ivrig og oppmerksom, og elsker å lære nye ting.

Angående Suzy, det er en Malteser eller?

Bare husk at de er veeeldig små igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LinKr- Jeg stikker gjerne innom å ser deg i ringen :lol: Mamma skal også stille hund i helgen. Hun skal stille Luna, den ene Sheltien. Men hun skal bare stille på Lundamo, å bare se på på Støren :P

Knøttene- det er en Malteser ja.

Har fått ny mail fra eier til Suzy nå :lol: Han er sååå posetiv til at jeg ska få Suzy hos meg. han sendet også med stamtavle sertifikat i mailen.

Så dette ser lovende ut :P

post-4510-1219839412_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle- Som jeg forsto på eieren så bodde de i London for en liten stund. Og derfor de da har henne registrert i AKC :P

Men jeg skal omregistrere henne over til NKK. :lol:

Jeg skal prøve å komme å se på dere på støren i helgen :P

Gleder meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lurer litt på en ting..

Han sa han måtte sende Suzy alene med flyet. Og jeg liker ikke tanken på at hun skal reise alene. :P

Er det normalt? Har hundene det bra under reisen da???

Jeg skrev på mailen tilbake om det ikke var liker at han fant noen som kunne ta henne med seg :lol:

så håper jeg får svar ang det. Vil ikke hun skal reise alene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spørsmål ang Suzy: Er eierne norske? Kjenner du dem personlig? Har du snakket med dem på telefon eller bare på mail? Hvor mye skal du betale for henne? Grunnen til at jeg spør, er at det har vært en del svindel hvor folk skal "gi bort" eller "selge" småhunder billig fra utlandet. Kjøper betaler for valpen, betaler depositum eller reise for valpen, men får aldri noen valp. Det behøver jo ikke være slik i dette tilfellet, men jeg ville bare nevne det for sikkerhets skyld :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hun? Hvorfor skal de flytte til AFRIKA? Pass på at alt er i orden slik at du kan få tak i folkene etterpå, kan fort bli et sånn "Nå forsvinner vi for alltid"-skalkeskjul det med afrika...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tanken har streifet meg. Men det kommer ikke èn krone fra meg før jeg er 110% sikker på at jeg får det jeg skal ha :P

Eieren snakker norsk, men jeg kjenner de ikke personlig nei. Kun snakket over mail. 5000 skal de ha for henne.

Han betaler reisen hennes og omregistreringen å alt..

Men jeg betaler ingenting før jeg er sikker på at dette er seriøst :lol:

Og om dette er seriøst så lar jeg han ikke sende henne alene. Da flyr jeg ned dit å henter henne istede.

Wretch-

fordi eier og familien flytter til Ghana (Afrika) til deres nye jobb som HIV-AIDS sensibilisering offiserer og de skal bo der i noen tid nå, men klimaet i Ghana vil ikke være bra for suzy. Var det jeg fikk til svar hvorfor Afrika.

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vår kjære Pomeranian valp som er snart 10 uker satt på fanget til en venn ved spisebordet i går, han sa først at hun prøvde å hoppe ned.. senere sa han att hun falt ned. I fallet/hoppet landet hun med hode først… Hun pep veldig uten stopp og holdt en pote opp, og jeg så på hele henne at hun ble kjempe redd. Aldri sett henne slik før og gjorde vondt å se henne så redd. Hun fortsatte å pipe når jeg løftet henne opp, men ga seg når jeg fikk roet henne ned. Da ble hun også trøtt og sovnet.    Jeg klemte først på poter, beina, halen magen/bryst og lett rundtomkring i ansiktet uten noen antydning til at hun fikk vondt. fordi jeg først ikke viste at hun landet med hode først.. Når jeg litt senere fikk vite att hun landet på hodet klemte jeg igjen rundtomkring i hele hode hennes. Da ga hun et lite pip og vred seg unna når jeg klemte på ene siden av kjeven. Dette skjedde et par ganger til når jeg klemte igjen på samme sted utover dagen. Når samboer tittet på henne virket hun helt fin og pep ikke. Senere på kvelden gikk mamma nøye over hele henne og hun syntes valpen virket helt fin og hun var nøye med hode og valpen piper ikke når hun klemmer rundt kjeven.  Hun lekte, bet biteleker og spiste på kvelden i går og har lekt masse i dag. Tror dere valpen kan ha fått noen skader av fallet? Eller at hun «bare» fikk vondt og ble redd? For en valp er det jo veldig høyt… og burde hun bli tatt med til veterinær, Selvom hun virker hel og pen i dag?
    • Du skrev selv i startinnlegget at du er kjent med littermate syndrome, så da har du allerede en del av svaret. Klart de kommer til å ha trygghet i hverandre den første tiden, men er det verdt utfordringene som kan vare langt forbi valpetiden og ut i voksenlivet også? Det krever store mengder arbeid for å unngå at de blir emosjonelt avhengige av hverandre, og begge valpene vil derfor kreve individuell tid til trening og sosialisering. To kullsøsken kommer til å plukke opp hverandres uvaner like raskt som vaner, som kan være vanskelige å få bukt med fordi de forsterker hverandre. (For ikke å snakke om renslighetstrening av to valper samtidig...)
    • Det er mer enn dobbelt så mye jobb. Fordi de trekker hverandre opp når de er lekne, overtrøtte, overgira, ufokuserte osv. og det gjør det vanskeligere å trene dem sammen. Og som patricia nevner over, så må de dermed ha mye tid separat med en-til-en trening, tur, miljøtrening, i hovedsak alt man gjør med en valp av grunntrening, miljøtrening og hverdagslydighet må gjøres separat. Og det vil likevel være vanskeligere, fordi når de er sammen så vil de trekke hverandre opp og være mer opptatte av hverandre enn av deg.  
    • Ulempen er ( for kjøper) at valpene trenger mye tid hver for seg, med tanke på miljøtrening, oppdragelse , å oppleve verden på egen pote, kort sagt, å bli to selvstendige, sosiale, veloppdragne individer. Enkelt sagt, dog så vanskelig og tidkrevende.  
    • Hva er ulempene da? Fordelene er at valpene har hverandre og de har trygghet i hverandre når de blir tatt vekk fra valpemor og de andre søsknene.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...