Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ikke trimme trimmeraser

Nirm

Recommended Posts

Pelsen blir mykere, ofte krøllete og mister mye av den vann og varmeisolerende effekten den har når den blir trimmet.

Vi klippa schnauzeren vår fra 7 års alder, og hun hadde veldig god pelskvalitet i utgangspunktet, så det tok noen år før vi så at pelsen ble dårligere, men etter omtrent 4 år var det ingen tvil om at pelsen hadde tapt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med trimme? Nappe, klippe, skjære..?

Det er en diskusjon lengre nede her (side 2 under hundeprat tror jeg), om cairn terrier og napping/pelsstell, der prøver jeg å få frem at pelsen blir betydelig dårligere om den klippes enn om den nappes for hånd (som er meningen at man skal gjøre). Har lagt inn tekst, bilde og link til en side som forklarer det ganske bra, men hovedpoenget er at hånd-nappet pels på cairn er stri, vannavstøtende og tåler "all slags vær". Klipper man pelsen, blir den bomullsmyk, den trekker til seg vann, snø klumper, den flokes lett, og den isolerer ikke mot verken varme eller kulde. Jeg er veldig for at cairn skal nappes korrekt, fordi det gir god pelskvalitet som hunden har det bra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raksha og Huldra: Her var det vel spørsmål om å ikke trimme en trimmerase. Ikke om å trimme en rase som ikke skal trimmes?

Traff et par hunder hos dyrlegen av trimmeraser som ikke var trimmet. Det er jo en smaksak om de er pene, men er det noen helsemessig eller pelsmessig minus av å ikke trimme de?

Nå ble jeg nysgjerrig! Hvilken rase var det du møtte? Hvorvidt det er negativt å la pelsen gro, tror jeg kommer litt an på hvilken rase/pelstype det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trimme som å "dra" pelsen av de? Sånn som man gjør på airedals terriere (jeg har trimmet en kvart terrier i mitt liv, og der stopper mine kunnskaper om slikt).

Jeg traff en dvergschnauzer og en tysk jakt terrier. Ellers har jeg truffet på fox terrier før, og den så helt merkelig ut. Den var bare blitt børsta med en karde. Den jakt terrieren så helt merksnodig ut og...

(Gina&Corin: Jeg korthåra BC og schäferhund, så eneste trimminga de trenger, er den fysiske heldigvis. :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var du som skrev trimme, så jeg antok du la noe i det? :D

Men hvis du mener hva som skjer hvis man ikke driver korrekt pelsstell på en gitt rase, så kan du jo se på mitt svar. Hvis du lurer på hva som skjer hvis man aldri rører pelsen, for å sette det på spissen, så blir jo pelsen veldig lang til slutt, da.. Antageligvis slites den nederste delen som berører bakken/kvist og kvast, og den blir sikkert flokete etterhvert. Men trimmeraser har jo pels som vokser (derfor må de trimmes), og blir ikke det gjort blir jo pelsen veldig lang.

Når jeg skriver nappe, så mener jeg "dra pelsen ut med fingrene". Trimme er for meg mer bruk av verktøy; som kniv og coat king, maskin og saks. Så har du klipping som er med maskin og saks også. Har ikke helt styr på disse ordene selv, men jeg napper altså cairn terrieren og klipper springeren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, sånn ja. Hvis du ikke gjør noe så blir de bustehunder som røyter, sånn kort fortalt. :) Ser sikkert skrekkelig festlige ut.

Trimme; der inkluderer jeg napping, så jeg trimmer pelsen på krokodillen når jeg napper henne. Begrepsforvirring er fint. *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff et par hunder hos dyrlegen av trimmeraser som ikke var trimmet. Det er jo en smaksak om de er pene, men er det noen helsemessig eller pelsmessig minus av å ikke trimme de?

Pelsstellsraser/trimmeraser som ikke blir stellt blir ofte seende ut som "bustetroll" uten fasong og med flokete pels, og det kan være vanskelig å ane hva slags rasehund det egentlig er under all pelsen, et bustetroll er et bustetroll liksom.. :rolleyes:

En ting er at det er lite pent (synes jeg..), en annen ting er at ansiktet blir igjengrodd og sopp i bart og skjegg florerer, noe som kan være ubehaglig for hunden. En "igjengrodd" hund er lettere disponert for øyebetennelse, øyevipper/feilstilte hår som irriterer øyet. Jeg vil tro at selv trimmeraser vil få flokete pels etterhvert.

Noe av det tristeste jeg ser er pelsstellsraser/trimmeraser som er ustelte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen blir mykere, ofte krøllete og mister mye av den vann og varmeisolerende effekten den har når den blir trimmet.

Vi klippa schnauzeren vår fra 7 års alder, og hun hadde veldig god pelskvalitet i utgangspunktet, så det tok noen år før vi så at pelsen ble dårligere, men etter omtrent 4 år var det ingen tvil om at pelsen hadde tapt seg.

Kaiza`s pels er stri, pen og ganske vannavstøtende på ryggen. Vi trimmer henne ikke som vi "skal", men vi napper pelsen, og det har fungert fint! Nå er hun pen, ( Etter vår mening, da :) ) Så vi kommer nok aldri til å klippe henne slik man må. Men hun er et prakteksemplar ;P

Hva mener du med trimme? Nappe, klippe, skjære..?

Det er en diskusjon lengre nede her (side 2 under hundeprat tror jeg), om cairn terrier og napping/pelsstell, der prøver jeg å få frem at pelsen blir betydelig dårligere om den klippes enn om den nappes for hånd (som er meningen at man skal gjøre). Har lagt inn tekst, bilde og link til en side som forklarer det ganske bra, men hovedpoenget er at hånd-nappet pels på cairn er stri, vannavstøtende og tåler "all slags vær". Klipper man pelsen, blir den bomullsmyk, den trekker til seg vann, snø klumper, den flokes lett, og den isolerer ikke mot verken varme eller kulde. Jeg er veldig for at cairn skal nappes korrekt, fordi det gir god pelskvalitet som hunden har det bra med.

Ja, jeg er veldig glad i Carin terrier, på grunn av de ser ut som noen sjønne troll med den strie, nappede pelsen. Vi napper alltid dvergschnauseren vår, og den er vannavstøtende. Når man klipper dem, ser de ut som en puddel, og det er jo en schnauser, ;P

*dobbelpost, mod Anette*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var du som skrev trimme, så jeg antok du la noe i det? :)

Men hvis du mener hva som skjer hvis man ikke driver korrekt pelsstell på en gitt rase, så kan du jo se på mitt svar. Hvis du lurer på hva som skjer hvis man aldri rører pelsen, for å sette det på spissen, så blir jo pelsen veldig lang til slutt, da.. Antageligvis slites den nederste delen som berører bakken/kvist og kvast, og den blir sikkert flokete etterhvert. Men trimmeraser har jo pels som vokser (derfor må de trimmes), og blir ikke det gjort blir jo pelsen veldig lang.

Når jeg skriver nappe, så mener jeg "dra pelsen ut med fingrene". Trimme er for meg mer bruk av verktøy; som kniv og coat king, maskin og saks. Så har du klipping som er med maskin og saks også. Har ikke helt styr på disse ordene selv, men jeg napper altså cairn terrieren og klipper springeren. :)

Drar du det ut med fingrene?? Vi bruker en liten børste med tette spisser, som drar ut hårene.. men mens en dvergschnauser har stri pels bare på overkroppen, og en cairn terrie har over hele kroppen.. Jeg ssyns det er nok styr og nappe henne bare oppe.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en schnauzer skal nappes. Hvis man ikke napper den men klipper den får den veldig fort gråe hår og pelsen blir myk, gjør man ingen ting mister den pelsen sånn flekkete som sauen etter hvert. Schnauzern skal være stri håret om sommeren for da tar vi bort ulla og over hårene beskytter mot sol osv men om vinteren er pelsen mykere for da beholder vi ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Åja, sånn ja. Hvis du ikke gjør noe så blir de bustehunder som røyter, sånn kort fortalt. :) Ser sikkert skrekkelig festlige ut.

Trimme; der inkluderer jeg napping, så jeg trimmer pelsen på krokodillen når jeg napper henne. Begrepsforvirring er fint. *flire*

Det går fint an å la være å trimme/nappe en trimme/napperase - eneste problemet da er at de begynner å røyte som vanlig langhårede hunder.

Med å la være å trimme/nappe mener jeg la være å fjerne pelsen i det store og det hele - altså ikke alternativt klippe eller barbere heller.

Dobørsten her skal for fremtiden ikke nappes annet enn når det blir for mye bust rundt øya - utover det så skal hun få være som den dobørsten hun er - og for å si det sånn - jeg tror nok at dobørsten foretrekker det fremfor å være lyserååååsa mes sorte prikker når hun er nynappa - innbiller meg at tjafsepelsen isolerer bedre enn ingen pels - eller pels som ligger klin innat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite et lite spørsmål sånn OT

Kan man ta en utrimmet rase i ringen åfå den stilt, og hvordan går det???

Du mener å stille en trimmerase utrimmet? Klart den kan stilles ut, men den vil få trekk pga uønsket pelskondisjon og sannsynligvis 2.premie (blått) eller til og med dårligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer du med en rase som skal trimmes /nappes i pelsen til en utstilling så blir du ikke godt motatt. Vi som steller hundene våres til utstilling gjør ikke det en dag før utstilling. Når jeg skal stille ut min hund napper jeg henne 6-8 uker før utstillingen. bader henne en uke før og små napper / klipper to dager før. så jeg bruker omtrent 8 timer på pels før en utstilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint an å la være å trimme/nappe en trimme/napperase - eneste problemet da er at de begynner å røyte som vanlig langhårede hunder.

Med å la være å trimme/nappe mener jeg la være å fjerne pelsen i det store og det hele - altså ikke alternativt klippe eller barbere heller.

Dobørsten her skal for fremtiden ikke nappes annet enn når det blir for mye bust rundt øya - utover det så skal hun få være som den dobørsten hun er - og for å si det sånn - jeg tror nok at dobørsten foretrekker det fremfor å være lyserååååsa mes sorte prikker når hun er nynappa - innbiller meg at tjafsepelsen isolerer bedre enn ingen pels - eller pels som ligger klin innat.

Nå har jeg aldri sett unappa parson, men de unappa schnauzerene jeg har sett, har sett ut som skikkelige bustetroll. Søte, men ikke spesielt vakkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...