Gå til innhold
Hundesonen.no

Omplassering av katt?


Hufs

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Jeg står for tiden ovenfor et ganske ubehagelig valg.

Jeg har en to år gammel, helskjønn hunnkatt, som jeg har et veldig godt forhold til. Problemet er at jeg bor midt inne i byen (Oslo), og at katten min har et veldig lite område å være ute på, pluss at utleier ikke er så glad i å ha henne hengende rundt, så utetiden blir noe restriktert. I tillegg skal jeg om et år flytte til England, da også midt i en by. Jeg er nylig blitt student, så dette kommer til å være bosituasjonen min i minst fem år framover.

For min egen skyld, vil jeg veldig gjerne beholde henne, og ha henne med til England, men jeg tenker over hennes trivsel. Hun er en utekatt som ingen annen, veldig lite glad i å være inne. Jeg får så dårlig samvittighet ovenfor henne, og for hennes skyld tror jeg det er best om hun kan bli omplassert slik at hun har mulighet til å være ute. Hun virker rett og slett misfornøyd, står hele tiden i vinduskarmen og lengter ut, og ligger foran døra og mjauer.

Hva synes dere? Burde jeg omplassere henne? Jeg føler det er så egoistisk å beholde henne slik situasjonen er. Og isåfall, vet dere om noen som bor i utkanten av byen eller på "landet" eller i tettsteder som muligens kan overta henne? Hun er vaksinert, sterilisert og veldig snill og kosete. Ikke så veldig glad i andre dyr, men blir fort knyttet til mennesker. :D

Tusen takk for all hjelp!

IMG_2788.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel ganske vanskelig å få omplassert katter, men om du er heldig så kan det jo hende du finner noen som er på utkikk etter en voksen, moden hunnkatt :whistle: og det at hun er sterilisert er jo et pluss for de fleste.

Om hun er så glad i å være ute som du sier, at hun sitter i vinduet og mjauer og vil ut, så vil det jo kanskje være til det beste for katten at den får mulighet til å bli en utekatt, men den lider jo heller ikke av å leve slik den gjør nå.

Jeg har en katt som ble født som utekatt og var det i 2-3år før jeg måtte leie i byen pga skole. Hun måtte bo ett år inne og hadde kun muligheten til å komme ut i en inngjerdet hage innimellom. Jeg hadde utrolig dårlig samvittighet for dette, og katten var ikke særlig begeistra den heller, selv om den ble mer vant til det etter som tiden gikk.

Etter ett år flyttet jeg tilbake på landet igjen, og nå er hun en glad og fornøyd utekatt :D

Poenget er at jeg også regner med å studere i utlandet noen år, og da har jeg bestemt meg for at katten ikke skal være nødt til å være med, for jeg ser hvor mye hun trives ute, og vil ikke stenge henne inne i et hus igjen.

Jeg vet ikke om noen som er på utkikk etter katt for tiden, men du kan jo tipse folk du kjenner om det og kankje legge ut noen annonser o.l dersom du bestemmer deg for å ikke ta henne med..

Vet ikke om dette hjalp noe særlig, hadde bare noen tanker rundt temaet :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg har allerede forhørt meg med familie og venner, og det er desverre ingen som har mulighet. Ikke for en så lang periode, ihvertfall. Eller så ville jeg valgt det:)

Har satt inn annonse på finn.no, så håper jeg finner noe. Hun hadde sikkert klart seg her, men hun kommer til å få det _mye_ bedre hvis hun får vært ute. Så vi får se!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...