Gå til innhold
Hundesonen.no

Yorkshire terrier

ony

Recommended Posts

Meg og samboeren har endelig bestemt oss for å skaffe oss en hund, og valget falt på en yorkshire terrier. Etter en del lesing virker dette som en perfekt hund for oss. VI vil ha en livlig hund, men til leiligheten vår og siden vi bor i 3 etasje tenkte vi at en hund med liten størrelse var ypperlig =)

men.. så begynte folk å fortelle utrolig negative ting om yorkshire terrier'e- At de gneldrer, stikker av, er aggressive. Ble veldig skuffa når jeg hørte dette.- Og mener fast bestemt at riktig oppdragelse og omsorg kan vel gjøre de mest "aggressive" hunderaser til ordentlige hunder. Har hatt hund siden jeg var 10 år, og er ikke noen nybegynner :ahappy:

Noen som har erfaringer med denne hunderasen, og kunne fortelle meg helt ærlig hva de synes og hvilke negative og positive sider det er ved en slik hund. Skal ikke brukes som noe veskehund, blir en kose og turkamerat. Er de vanskelige å trene? hvordan går de sammen med andre mennesker og hunder?

Og aner ikke hva jeg skal velge, er min "første" hund, så vet ikke helt om jeg skal gå for jente eller gutt. noen ideer?

På forhånd takk =)

- Ony -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det er folk med mye erfaring med yorkshireterrier her som kan gi deg et godt svar, men jeg har i hvert fall en venninne med to stykker. Det er to tisper, og jeg vil betegne dem som aktive hunder, en smule ulydige(skyldes eier som ikke er så flink til å irettesette nurkene sine, hehe), men absolutt trivelige hunder. Aggressiv er de ikke. Litt lyd er det i dem, men absolutt ikke avskrekkende.

Jeg ville absolutt ikke latt meg avskrekke av det du har hørt, men understreker at det meste av min erfaring stammer fra disse to søte og bortskjemte eksemplarene :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi har to stykker. Makan til søte hunder! Utrolig herlig. Vennlig, og ikke redd for en ting. Den nye valpen nølte ikke et sekund med å hile på min store. De tåler også en god tur, uten å stryke med at utmattelse.

Den ene er det litt lyd i, men ikke så mye mer enn en vanlig hund. De er oppvokst med katt og barn.

Du må passe godt på pelsen, hvis du vil ha den på utstilling.

Mye er vel hva man gjør det til selv, og hvor den kommer fra :ahappy:

Jeg har også hørt at det er en gneldrete og hissig rase, men min erfaring med de har vært det helt motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Tusen takk for svar. noen flere som kunne delt noen erfaringer?

Jeg tror at om du velger deg den rasen så må du være meget innstillt på at pelsstell er en vesentligdel av hundeholdet, enten det dreier seg om badig, børsting, føning eller rulling (pappiljotter). Jeg har litt erfaring med rasen og det jeg ser av dem er hunder med ett herlig vesen og mye stemme. Jeg syns de lager mye lyd. Jeg syns det er hunder som sikkert er fantastiske for de som elseker å dulle med pelsarbeid. Men om dere ønsker dere en liten sporty hund, så er det jo utrolig mange herlige raser å velge i mellom. Når det gjelder hannhund eller tispe er det jo som regel en smakssak, jeg personlig foretrekker tisper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg og samboeren har endelig bestemt oss for å skaffe oss en hund, og valget falt på en yorkshire terrier. - Ony -

Syns du sa HUND jeg ? Yorkshire er vel mere en liten rotte ? :D

Unnsjuuuuld.. nå var jeg slem, men måtte bare tulle litt, hehe.. håper du ikke tok deg nær av det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. absolutt ikke =) mange som mener det. Har vokst opp med schæfer hunder. men tror denne vil passe meg og min samboer, men er fortsatt ikke helt sikker ^^

Noen som faktisk har en yorkshire som kunne sagt litt om hva de synes? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som er halvt yorkshire terrier, og jeg har hatt en del kontakt med yorkshire terrier-folk over nett tidligere. Du kan jo prøve å finne yorkshire terrier-forumet, der er det mye hyggelige folk som har god peiling på rasen! :D

Mitt inntrykk er at det er tøffe små hunder som er mye tøffere i maska enn de ser ut til å være. De kan lage en del lyd, men dette er nok som i alle andre tilfeller noe som kommer veldig ann på eieren og hvor flink de er til å dempe lyd. Min hund bjeffer bare når det kommer folk på døra eller når hun tror det kommer folk på døra, ellers bjeffer hun ikke i det hele tatt. Hun har en del vakt i seg merker jeg, og i begynnelsen voktet hun på valpen utendørs og trodde det var hennes oppgave å passe på den. :P

Hun er aktiv og trenger helst å få gått en ordentlig tur om dagen, men nå for tiden er turene hennes halvert siden hun har vondt i en fot. Har inntrykk av at dette gjelder yorkien også, de er aktive og kan fint være med på laaaange turer - men de går ikke av hengslene om de ikke får en kjempe lang tur en dag. Men som alle andre hunder blir de også vant til det de får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei

Jeg driver oppdrett av yorkshire terriere. Jeg er en som prøver å selge til "spesielt" intereserte. Jeg spyr ikke ut valpe kull etter valpekull men satser på kvalitet. Grunnen til at jeg nevner det med spesiellt interserte er fordi jeg ønsker meg en valpekjøper som stiller hunden (om hunden da er anatomisk korrekt selvfølgelig). En utstillings pels på en york er ett helt kappittel for seg selv. Det er veldig krevende og trenger mye trening. Ingenting er umulig selvfølgelig så det er bare å stå på å lære det ( men pelsstellet vokser jo med hunden så en har god tid til å bli vandt til det).

Om man ikke ønsker å stille ut hunden så er det egentlig bare enten la pelsen vokse og gre hver dag slik at det blir sånn halvlangt eller så kan man klippe det rett ned. Jeg velger alltid klipping rett ned da er det snakk om velidg lite pelsstell klipping ca 2 ganger i året kanjse tre om pelsen vokser veldig fort.

Så lit om yorken:

Fordeler med yorker:

-rasen røyter ikke og så og si helt luktfritt

-Den er veldig lettlært

-egner seg veldig godt til hobby lydighet /agility

-knytter seg veldig til familie

-er dem godt sosialiserte så kan man ha de med seg overalt uten noe problem

negative sider:

-Relativt vanskelig å få renslig ikke like vanskelig som de "verste" men vanskeligere en en stor hunderase

-TERRIER på godt og vondt!

-MYE lyd når de leker varsler, ja i det hele tatt mye lyd (dog har jeg også bodd i blokk med tre stykker og ingen klagde)

-MÅ behandles som en HUND og ikke nuse lille søte hunden for da blir de både aggresive bråkete og ja skikelige møkka biskjer rett og slett

Så Hvem burde få seg york:

- En som ønsker seg en stor hund i liten forpakning.

- en som vil bruke mye tid på trening sosialisering og i det hele tatt på hunden

- en som liker å gå mye tur da disse er veldig aktive.

- en som ønsker seg en kamerat for livet :P Da de ofte lever til 15+ år

Så en annen ting mine hunder blir brukt mye og trent mye med. De har aldri stukket av og er velidg lydige spesielt hver for seg. Er alle samlet kan jeg tenke meg at jeg av og til må rope navnet to ganger før dem kommer løpende i full fart. Jeg ville anbefale en å kjøpe seg hannhund fra vår rase. De er mere kosete og førerorinterte en tispene. Tispene kan være veldig sjefete, og skikelig bitcher rett og slett de er litt sånn drama queen ofte :D

Mens hannene er mere reale og fokuserer på det de skall. Så anbefaler absolutt hannhund frem for tisper desverre er det slik at av en eller annen merkelig grunn så er det få som vil ha hanner og uansett hvor mye en prøver å overtale dem at en hanne hadde passet deg mye bedre så er det ingen som gidder å høre på en.

Om det er noe du lurer på bare spørr jeg er litt dårlig til å bare skrive uten spørsmål liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke tatt Yorkshire terrier nei... :lol: Nervøse, stressa og sta... Har passet en, og den bjeffet og knurret hvis noen ringte på, og var håpløs med pelsen, bading etter vær tur <_< Hadde nok tatt en annen hvis jeg var deg :closedeyes:

Igjen- du KAN ikke uttale deg om en hel rase utifra ett eller to individ!

De to yorkene jeg har kjent er snille, trygge og herlige små hunder. Begge er nedklippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går to individe i vår stall for tiden :lol: Begge er godt sosialiserte og jeg har aldri hørt noen av dem bjeffet. De går sammen med hester, griser, andre hunder, katter osv i stallen, men har aldri sett noen av hundene nervøse eller usikre. De er ikke utstillingshunder, så de er blitt klippet ned en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg kjenner rasen så godt, men kan silky terrier være et alternativ? Litt større, men ellers ikke ulik yorken, og om du kunne tenke deg å stille ut, kreves det nok ikke fullt så innviklet pelsstell (den skal ikke ha pels til bakken).

Ellers har jeg alltid syntes det er litt underlig at yorkshire terrier-standarden sier at den ikke skal ha "overdrevet lang pels" når det tydelig er det som kreves for at de skal vinne i utstillingsringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg kjenner rasen så godt, men kan silky terrier være et alternativ? Litt større, men ellers ikke ulik yorken, og om du kunne tenke deg å stille ut, kreves det nok ikke fullt så innviklet pelsstell (den skal ikke ha pels til bakken).

Ellers har jeg alltid syntes det er litt underlig at yorkshire terrier-standarden sier at den ikke skal ha "overdrevet lang pels" når det tydelig er det som kreves for at de skal vinne i utstillingsringen.

Bare til din informasjon så klipper vi også utstillings pelsen etter at den har nådd bakken! Den skall ikke ha altfor lang

http://www.sweetyblue.com/ slik om man ser på forsiden der. Er pelsen for lang for man trekk for å ikke å stille pelsen i rett kondisjon. Så jeg synes du burde uttale deg om noe du hvet.

Det samme gjelder vel deg som sier at yorken er nervøs. Jeg har møtt maange yorker i norge veldig mange og jeg har kanjse sett en jeg kaller nervøs og det er min egen hann hund. Dog er han ikke nervøs han er dritt tøff men ikke noe glad i fremmede mennesker. Mange yorker er det uten at det er noe problem. selv om den andre tispen min er rake motsetningen og elsker allt og absolutt alle. En annen ting jeg vil si vi bor i tomansbolig jeg nede andre familien åppe. For noendager siden snakket jeg med naboen han spurte meg om jeg alltid hadde hundene mine hjemme ja sa jeg selvfølgelig nei han stusset så fælt på at han aldri hørte noe bjeffing eller slikt :rolleyes: Så ja yorken er ikke noe monster hi hi hi

Edit: jeg må legge til at jeg personlig symes det er mye lyd i dem uten at det er ett problem for meg. På siste utstilling dog stillte pommene før oss og nei det er i hvertfall ikke mye lyd i forrhold til de! jeg ble helt stressa det var så bråkete i ringen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv 2 YT, g har rasen siden jeg var 12 år gammel.

Jeg kan jo bare signere det dora sier her. Yorken kan være en bestemt rase, men med god trening og en eier som sier bestemt ifra så er den herlig. Yorken ELSKER å få brukt hode sitt, mannge som blir overrasket at en så liten hund kan være så mye!

Jeg syns du kan melde deg inn i et york forum og spørre de som har york om positive /negative sider, lese mer om rasen.

www.yorkforum.all-forum.net :whistle:

Må si det er mange huder i verden som er stressa, nervøse bjeffer osv. Det er alltid det i alle raser. Jeg har sett fåtallet avslike yorker..og det kommer gjerne av at eier ikke har oppdratt hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de er ikke det min hann hund markerer aldri hjemme! Kun om det er besøk av mange hunder hundetreff og slikt da har han på seg sånn bellyband. Dette gjelder alle hanner jeg bar vert borti. Det med rennslighet er rett og slet fordi de har liten blære og ikke kan holde seg altfor lenge i det første leve året. Så det er ikke snakk om at de på en måte "ikke" vill eller gjemmer seg unna men rett og slett fysisk. Og da tisser de som regel forran døra for å hvise at jammen jeg prøvde. Dette skjer støtt og stadig ennå det men det er bare å ikke lage noe nummer ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv 2 YT, g har rasen siden jeg var 12 år gammel.

Jeg kan jo bare signere et dora sier her. Yorken kan være en bestemt rase, men med god trening og en eier som sier bestemt ifra så er den herlig. Yorken ELSKER å få brukt hode sitt, mannge som blir overrasket at en så liten hund kan være så mye!

Jeg syns du kan melde deg inn i et get york forum og spørre de som har york om positive /negative sider, lese mer om rasen.

www.yorkforum.all-forum.net :whistle:

Må si det er mange huder i verden som er stressa, nervøse bjeffer osv. Det er alltid det i alle raser. Jeg har sett fåtallet avslike yorker..og det kommer gjerne av at eier ikke har oppdratt hunden.

Hei ingrid

Tusen takk du for alltid sagt det så mye bedre en meg :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kjøp av Yorkshire Terrier:)

Jeg må innrømme at jeg flirer litt når jeg leser mange av innlegga om den rasen, de som dømmer rasen fordi de

har møtt en /to som ikke har vært veloppdratt. Det er det samme som å dømme mennesker utrifra noen få du har truffet fra et spesielt land som oppfører seg dårlig og dermed er hele befolkningen i det landet dårlige mennesker. (kalles fordommer)

Jeg har selv akkurat kjøpt meg en yorkshire valp og jeg har aldri opplevd noe herligere. Mia er en rampete men veldig glad hund, du blir glad av å bare se på henne:)

Men hun er en terrier, litt sta og må ha grenser for å bli en flott hund (grensesetting trenger vel alle hunder) og det er nok ikke alltid like enkelt når de fleste syntes at yorkien er en sånn vakker liten tass at de glemmer å oppdra de.

Yorkshire terrier er ingen veskehund, den elsker å løpe og oppdage verden på sine egne fire bein! (ingen hund er skapt for å sitte i en veske mener jeg)

Det som overasket meg veldig når jeg fikk Mia at hun er så livlig og full fart og elsker å oppdage verden og det er det jeg elsker mest med henne. (derfor må hun ha klare grenser) Hun er også en sikkelig kosegris, elsker å ligge i fanget å kose:)

Det er viktig å tenke godt igjennom før du kjøper deg en hund (uansett rase)for det er mye ansvar og livet blir snudd opp ned, fordi alt må plutslig dreie seg om en liten valp. Men det er noe av det herligste du kan få, fordi du for et hjerte som banker for deg og kommer logrende og glad bare du har vært borte i to min:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar =)

Har mer eller mindre bestemt meg for å velge Yorkshire terrier. Ikke fordi jeg vil ha en liten veskehund, men for at de som jeg har sett, lest og hørt om virker som fantastiske hunder med stor personlighet.

Hvordan en hund blir reflekterer vel fra eieren, skal lese mye og gjøre masse research før jeg tar det endelige valget. Har hatt hund hele livet, så vet at streng og "riktig" oppdragelse er utrolig viktig, og belønner veldig på lang sikt.

Tror også jeg vil ha en hannhund, men er ennå veldig i tvil =) Vanskelig dette her..

Hva mener dere med "ferie" når en først får valpen? Bør en være hjemme i en ca 2 uker med valpen?

-Ony -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...