Gå til innhold
Hundesonen.no

Betta splendens

Wilma

Recommended Posts

Noen som kan mye om rasen? Skal kjøpe en Betta splendens hann og en Betta splendens hunn. Hvis noen kan litt om og yngle på dem, setter jeg pris på info :ahappy: Jeg surfer runt litt og leser fakta, så jeg er ikke helt uvitende. I morgen kjøper jeg meg en kampfisk, og det blir min første. Så skal jeg jo prøve og få tak i Betta splendensene :ahappy: De skal bo i en 25liters tank, og jeg leste at det passet fint for kampfisker...? Og, nei, jeg skal ikke ha kampfiskene sammen! Såppas hvet jeg jo :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betta Splendens er det latinske navnet på kampfisk. Hvis du ønsker god info om denne fisken så kan jeg anbefale deg å lese på denne siden http://home.c2i.net/svein_antonsen. Han er den i Norge som har desidert best greie på kampfisk.

Her vil du finne informasjon om avl på disse fasinerende fiskene. Som du vil lese her er det veldig viktig at hunnen er klar for å leke får hun kommer sammen med hannen, ellers risikerer du at han dreper henne.

En enslig kampfisk kan fint gå i en 25liter, men da må du stelle karet ofte så vannkvaliteten ikke blir dårlig. Jeg har selv hatt mange kampfisk og jeg foretrekker å la dem gå uten pumpe i så små kar, da trives de bedre synes jeg. Men det igjen stiller store krav til stell av karet.

Lykke til med kampfisken din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Du må ha 2 hunner til en hann! veldig viktig! ellers får ikke hunnen fred ;-) du vet...mannfolk. Hunn kampfiskene kan i noen tilfeller være veldig hissige, så følg nøye med på hvordan de går sammen. Har hørt om mange drapsaker i kampfisk miljøet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :icon_confused: Du må ha 2 hunner til en hann! veldig viktig! ellers får ikke hunnen fred ;-) du vet...mannfolk. Hunn kampfiskene kan i noen tilfeller være veldig hissige, så følg nøye med på hvordan de går sammen. Har hørt om mange drapsaker i kampfisk miljøet

Å! Det var bra du så :P Ja, om jeg får tak i bare èn hunn, så tar jeg de ikke i samme kar før jeg har fått tak i to :o Men det spørs hvordan det går med disse planene, her i byen er det nesten ikke kampfisker.. Mange drapsaker i kampfisk miljøet ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du drive med kampfisk oppdrett må du ha et mye større kar rundt 100L vil jeg si. du må innrede dette med mange gjemmestederog mye planter. kamfisk liker å være alene uten om da hannen lager skummrede da kan hua komme til hvis hun er klar. Ellers vil de ta livet av hverandre. ettter parring ville jeg tatt ut hua og satt henne i et annet kar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du drive med kampfisk oppdrett må du ha et mye større kar rundt 100L vil jeg si. du må innrede dette med mange gjemmestederog mye planter. kamfisk liker å være alene uten om da hannen lager skummrede da kan hua komme til hvis hun er klar. Ellers vil de ta livet av hverandre. ettter parring ville jeg tatt ut hua og satt henne i et annet kar

Okeii.. Hadde ikke tenkt og drive med oppdrett, men kanskje prøve og få noen fiskebabyer.. (?) Men hvis jeg må ha større enn, 100L så kan vell ikke jeg gjøre det da. For nå har jeg bare et på 60L og et på 25L, men hvis jeg får tak i 200litern til noen jeg kjenner, da blir det kampfiskhunner og kampfisk hann :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg fikk frem kampfiskyngel hadde jeg bare et lite kar på kanskje 40 liter. da hunnen var ferdig å legge egg (noe som er sinnsykt facinerende å se på) så tok jeg hunnene ut og lot hannen styre på med egga. da egga begynte å bli utklekka så fjerna jeg hannen. fikk i alt bare frem 5 kampfisker, noe jeg var meget fornøyd me ;-) kjempespennende prosess

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...