Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lang tur?

Silje_M_H

Recommended Posts

Kanskje for andre raser.. Men en del labradorer og ca 99% av alle jakt-labradorer digger vann uansett temperatur :)

Er det ikke mest en individsak om hunden liker å bade i kaldt vann eller ikke?? :S

Portisene kan ikke bade i så kaldt vann, i og med at de ikke har underull. De klarer seg faktisk best om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går mye tur med Elwira. tre ganger om dagen er normalt. En om morgenen(før skolen) ca. 20 min, en etter skolen ca. 1 time og en til på kavelden ca. 30 min. I helgene går jeg også ca. tre turer, men en veldig lang på dagen som varer i 2-5 timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ca en time til dagen med balder, tror nok han hadde klart seg med mindre turer men jeg er nødt til å gå en time ulendt terreng så å si hver dag pga ryggskade så da er han likesågodt med meg. Går som regel i skog/fjell å da får han gå løs. Går en del småturer også, f.eks ned til vannet (ca 100 meter) eller til et friareale der han får springe løs og eventuelt leke med hundevenner.

Tror han er ganske fornøyd med det foreløpig. Han er jo halvt trekkhund så det kommer til å bli kjøring med saccovogn og kløv i fremtiden hvis hofter er i orden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm vet du, det varierer litt hvor lange turer å slik, men nå har jo jeg en gordon setter, så de dagene han ikke blir trent med enten noen timer løs i marka eller en times gåtur langs vei, prøver jeg å sykle med han å på vinteren trekke. Mosjon å slipp om sommeren er jo umulig så det er jo litt trasig. Dersom jeg ikke får gått så lange turer en dag så hjelper 10 min med litt hard mental trening og. Skal ikke si at turene er mellom 1-2 timer hver dag, men på en måte er det greit det å. vist det da i ny å ned skulle være en dag han ikke fikk noe lenger tur i marka, så overlever han det å :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm vet du' date=' det varierer litt hvor lange turer å slik, men nå har jo jeg en gordon setter, så de dagene han ikke blir trent med enten noen timer løs i marka eller en times gåtur langs vei, prøver jeg å sykle med han å på vinteren trekke. Mosjon å slipp om sommeren er jo umulig så det er jo litt trasig. Dersom jeg ikke får gått så lange turer en dag så hjelper 10 min med litt hard mental trening og. Skal ikke si at turene er mellom 1-2 timer hver dag, men på en måte er det greit det å. vist det da i ny å ned skulle være en dag han ikke fikk noe lenger tur i marka, så overlever han det å :wink:[/quote']

har du problemer å få mosjonere ham om sommeren? har ikke du mulighet til å la ham få svømme da? Det gjer jeg med mine om sommeren. (Det er bra for Goshi som har HD for da får hun trent seg uten belastning) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe jo litt så dersom jeg får kjørt en time ut av distriktet, men hær vor jeg bor går sauene nede i byggefelte omentrent^^ Det kan være litt problematisk, å tørr ikke ta noen sjangser. Man kan jo sykle med han da, det funker jo godt, å hadde jeg klart å skaffet eb saccovogn skulle det blitt moro :) Hehe men får jo ikke den ut i marka å jakte effekten, å nå når han er så ung hadde det vert fint å ivaretatt kunskap fra i vår. Men reglene sier at det er båndtvang å sauetid, så da må man vel bare adlyde :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de virker iallefall veldig fornøyde.

Dessuten går jeg minst mulig med dem i bånd, for de lærer hverandre og trekke i båndet så det er veldig slitsomt med de to sammen :)

Samtidig som det blir vanskelig å ha dem løs her i området (mye rev og grevling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...