Gå til innhold
Hundesonen.no

Groenendal vs. malle


Marge

Recommended Posts

Tja, i følge standarden så er det jo bare hårlag og farge som skiller dem. Men sånn i virkeligheten så er det vel litt mer enn kun dette som skiller de to. Sikkert andre som kan mer om dette enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket mitt er at mallen er mer krevende og trenger en litt fastere hånd. Men kommer jo helt ann på individ osv. Har lite kjenskap til rasen. Terv Og gronis da? Hva er forskjellene der?

De mallene som er i Norge i dag, er vell først og fremst "gode" maller med bra stamtavle avlet for hardt arbeid. Arbeidsnarkoman delux. (Mitt intrykk.. trenger ikke vere sånn altså.).. Den rasen tenker lynkjapt og kan til og med være for god for politi å bruke. Dem har evnen til å tenke selv, og er langt i fra en schæfer. Schæfere er mye mer dafne. De er avlet for å brukes, og det viser veldig godt.

virker som de tåler en støyt. Det er liksom litt mer trøkk i denne rasen i forhold til groniser. Ikke en rase jeg går rundt og anbefaler i alle fall.. Tror ikke jeg hadde taklet en malle, men allikevell tror jeg at jeg hadde greid en gronis. Jeg liker belgere, men kunne ikke tenkt meg en selv for det om.

Ellers så har dem antagelig et vokterinstikt, som de fleste gjetere. De kan være ganske "skarpe" (Altså smarte og litt farlige på en måte). Skal du ha en malle, BØR du være flink å lese hunder i alle fall. For desse tenker kjapt. Krever mye av eier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket mitt er at mallen er mer krevende og trenger en litt fastere hånd. Men kommer jo helt ann på individ osv. Har lite kjenskap til rasen. Terv Og gronis da? Hva er forskjellene der?

De mallene som er i Norge i dag, er vell først og fremst "gode" maller med bra stamtavle avlet for hardt arbeid. Arbeidsnarkoman delux. (Mitt intrykk.. trenger ikke vere sånn altså.).. Den rasen tenker lynkjapt og kan til og med være for god for politi å bruke. Dem har evnen til å tenke selv, og er langt i fra en schæfer. Schæfere er mye mer dafne. De er avlet for å brukes, og det viser veldig godt.

virker som de tåler en støyt. Det er liksom litt mer trøkk i denne rasen i forhold til groniser. Ikke en rase jeg går rundt og anbefaler i alle fall.. Tror ikke jeg hadde taklet en malle, men allikevell tror jeg at jeg hadde greid en gronis. Jeg liker belgere, men kunne ikke tenkt meg en selv for det om.

Ellers så har dem antagelig et vokterinstikt, som de fleste gjetere. De kan være ganske "skarpe" (Altså smarte og litt farlige på en måte). Skal du ha en malle, BØR du være flink å lese hunder i alle fall. For desse tenker kjapt. Krever mye av eier...

Litt OT, men hvorfor svarer du når du har lite kjennskap til rasen? Og kan ikke en schäfer tenke selv?

Forsjellene er store utfra linjer. Det første trådstarter bør gjøre er å bestemme seg for hva hunden skal brukes til og hvor mye tid h*n vil bruke til trening osv. Belger er ingen førstegangs hund, uansett linjer. De er ganske oppfinnsomme og man trenger en stor posjon overbærenhet og ikke minst humor med en belger i hus. Men det er også sånn at de blir hva du gjør dem til. En i nabolaget har en malle og den er kun turkompis - og det fungerer kjempefint. En snill rolig familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men hvorfor svarer du når du har lite kjennskap til rasen? Og kan ikke en schäfer tenke selv?

Forsjellene er store utfra linjer. Det første trådstarter bør gjøre er å bestemme seg for hva hunden skal brukes til og hvor mye tid h*n vil bruke til trening osv. Belger er ingen førstegangs hund, uansett linjer. De er ganske oppfinnsomme og man trenger en stor posjon overbærenhet og ikke minst humor med en belger i hus. Men det er også sånn at de blir hva du gjør dem til. En i nabolaget har en malle og den er kun turkompis - og det fungerer kjempefint. En snill rolig familiehund.

Belger er ingen første gangshund? Synes jeg klarer meg fint jeg. Kommer jo litt ann på personen som har den også. Men enig at man bør vite hva man vil med hunden. Og en belger bør brukes aktivt. Hadde jeg bestemt over alle belger eiere skulle de blitt brukt. Men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Ja det sier jeg og.... Jeg hadde belger som førstegangs hund, og angrer ikke på det. Klart, jeg gjorde mange feil med han, men det ble da hund av han til slutt og?!

Og det gjelder vel ikke BARE belger at de krever en del? Det er vel hva man gjør det til selv?

Så lenge man bruker sunt folkevett, litt tid på miljø/sosialisering og gjerne går et valpekurs e.l. så skal det faktisk ikke så mye til for at det blir hund av dem og.

Klart, man kan være uheldig å få en hund som rett og slett ikke passer med det man hadde tenkt seg, men jevnt over, så er det ikke SÅ mange problemhunder av typen belger, som det kan være av andre raser.

Oppfinnsomhet finner man igjen i stort sett alle hunderaser med litt drifter, og under/overstimulerte hunder vil finne på noe om du kaller det en belger eller en labrador (eller en annen rase for den saks skyld).

Humor og overbærenhet kan man jo ha om man har hatt 1 eller 10 hunder...

Forskjellen mellom bruks og utstillingslinjer er vel at i s.k. brukslinjene er det vel litt mer jakt og vakt, og kanskje en "ørliten" forskjell i terskel når det gjelder stress (jeg vil tørre å påstå at stresset i en under/overstimulert bruksmalle, er noget høyere enn hos en med s.k. utstillingslinjer)...

Nå gidder jeg ikke la dette gli over i en diskusjon om mentaliteten hos belgeren generelt, og bli en heftig "bruks vs. utstillings" diskusjon, for de finnes det nok av. Men jeg vil tørre å påstå at mentaliteten på belgeren ikke er så ille nå som mange skal ha det til.... Ser langt flere avbalanserte belgere nå for tiden, enn jeg gjorde på den tiden jeg begynte med belgere for en del år tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det sier jeg og.... Jeg hadde belger som førstegangs hund, og angrer ikke på det. Klart, jeg gjorde mange feil med han, men det ble da hund av han til slutt og?!

Vi gjør alle feil, enten det er den første eller den siste hunden man har :happy: Det perfekte hundehold tilhører en verden hvor alle er lykkelige og friske, og krig er en gang oppfunnet. Vel, de fleste hunderaser takler fint å være prøveklut hvis man, som du sier, bruker sunt folkevett, osv.

(Det er dermed ikke sagt at en malle fra skikkelig høygir-brukslinjer, passer inn i en hver nybegynners familie, men det er en annen historie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace er min første hund. Hadde ikke peiling på hva jeg gikk til for å si det sånn. Men det har nå gått seg til både her og der. Det er som med belger, som med alle hunderaser: en må ha interessen, bruke hunden til noe fornuftig enten det er spor, ag eller tur osv.

Jeg kjenner ingen maller personlig, og vet heller lite om forskjeller mellom dem og terv/groendael. Men jeg inbiller meg at de er en smule mer "hardføre" enn "vanlig belger". (missforstå meg rett) Men alt ettersom linjer og avl generelt. Og hva man vender hunden til, tror jeg. En terv kan bli en liksågod brukshund som malle, hvis de blir trent til det. Igjen spiller genetikken mye inn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
En terv kan bli en liksågod brukshund som malle, hvis de blir trent til det. Igjen spiller genetikken mye inn også.

.. Og der falt jeg av lasset.. Det var å motsi seg selv i en setning det. Genetikken er en vesentlig del av hundens nervekontruksjon ergo kan man ikke trene noe hunden ikke er i bestittelse av. Har en hund lav jakt, kan man trene den opp noe, slik at den kanskje blir moderat i sin jakt, men den vil aldri bli høy. Akkurat som en hunds mot er forutbestemt av de genetiske egenskapene hunden er medføst med.

Når det gjelder malle versus groenendael eller tervuren, så tror jeg hele cluet er hvilke linjer man velger.. Jeg har sett utstillingsmaller som har vært som små søte lammunger og jeg har selv hatt bruksmaller som har spist små søte lammunger til frokost (bokstavelig talt)..

Spørsmålet er : Hva vil du ha? Hvilke rase dekker best opp det? Hvor ekstremt vil du ha det? Kennel Nangijala har gronnis valper nå som etter sigende er skikkelig hurramegrundtbruksvalperfulleavfuttogtæl så at det finnes er jeg ikke i tvil om, det er bare å vite hva man ser etter og hvor man ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg enorm kunnskap om verken ene eller andre rasen, men dette er det bildet jeg har dannet meg etter å truffet en del maller og etter første halvannet året med en groenendael i hus.

De mallene jeg har truffet virker langt mer 'alvorlige' enn en gjennomsnittlig groenendael. Eierne går alltid med minimum et øye på hunden, klar til å ta tak i den hvis den finner på noe 'tull'. De virker svært intense, og jeg har sett flere kamper om hvem som skal være 'sjef' mellom maller og deres eiere. De ser også ut til å være temmelig skarpe og har ingen problemer med å ordne opp i ting selv hvis de får lov. Disse tingene ser jeg på som 'problemet' med å skulle hatt en malle i hus, når det gjelder aktivitetsnivå, som jeg synes det virker som mange tror er det 'verste' med malinoisen, tror jeg ikke at min groenendael står noe tilbake for en malle.

Fant vel ut i en annen diskusjon at jeg er den her inne med den groenendaelen med desidert mest brukshunder i stamtavla, likevel kunne jeg ikke tenkt meg en malinois nå som jeg etterhvert håper å stifte familie. Det hadde blitt som natt og dag mistenker jeg.

Edit: De mallene jeg snakker om er da fra bruks/tjenestehundlinjer, har aldri truffet en utstillingsmalle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Og der falt jeg av lasset.. Det var å motsi seg selv i en setning det. Genetikken er en vesentlig del av hundens nervekontruksjon ergo kan man ikke trene noe hunden ikke er i bestittelse av. Har en hund lav jakt, kan man trene den opp noe, slik at den kanskje blir moderat i sin jakt, men den vil aldri bli høy. Akkurat som en hunds mot er forutbestemt av de genetiske egenskapene hunden er medføst med.

Min personlige synsing, kjære deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligner dette med dette :

En Toller er en Border Collie light.. og en Groendal er en Malle light.

Umulig å bruke den sammenligningen, da Toller er en retriever/"fuglehund", og BC er en gjeterhund, og de har totalt forskjellige forutsetninger. Ellers skriver jeg under på Belgerguris innlegg, ut i fra min begrensede erfaring med disse rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligner dette med dette :

En Toller er en Border Collie light.. og en Groendal er en Malle light.

Det blir etter min mening helt feil. Man må skille mellom bruks- og utstillingslinjer, det er helt klart. Jeg har sett mallere daffere enn bichoner, og jeg har sett maller som jeg ikke ville klart å ha selv om jeg drev på hele døgnet med dem. Brukslinjene er vel kjent for å være ekstreme - krever mye arbeid, mye mosjon og er ikke en førstegangshund. En belger fra fornuftige, ikke nevrotiske, utstillingslinjer derimot, tror jeg de aller fleste førstegangseiere med en normal porsjon fornuft og vilje til å ta imot hjelp fra kursholdere osv. kan klare.

Min belger - som absolutt er nok å jobbe med - har tilbrakt halvannen måned på hytta i sommer. Der har de halvannet mål som hun og de andre hundene løper fritt rundt på. Utenom det har hun ikke fått noe nevneverdig mental trening utenom et par treninger og et kurs i sommer. Hun slapper av og nyter livet til det fulle - men kommer nok til å storkose seg med å komme igang med jevn trening igjen også. Noen ganger føler jeg at alle skal hause opp hvor vanskelig det er å være belgereier noe så voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maria Eng
Noen ganger føler jeg at alle skal hause opp hvor vanskelig det er å være belgereier noe så voldsomt.

Hehe enig med deg. Før jeg kjøpte min første malle leste jeg alt mulig jeg fant vedr. mallen på forum i inn- og utland og lurte fælt på hvordan jeg skulle rekke med det det visstnok 'ekstreme' aktivitetsbehovet (lagde meg t.o.m. en ukesplan :rolleyes: )

Vet ikke om jeg har vært veldig heldig, men de to jeg har/har hatt (brukslinjer) er/var selvfølgelig ekstremt arbeidsvillige og trenger, som alle brukshunder en del trening, men hjemme har de en utrolig evne til å slappe av :D og er overhodet ikke masete, eller stresset...så sant du ikke har vært så dum og glemt en ball i lommen på en jakke i garderoben på soverommet..ja da må man bare jobbe seg gjennom døren seff :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør ikke fordi jeg skal velge én av dem, jeg spør bare fordi jeg har veldig lite kjennskap til groenendael. Dette trenger derfor ikke å bli en ny diskusjon om "mallens negative sider", egentlig ikke om hva som er best eller ei i det hele tatt. Hva som er best kommer jo an på hva man er ute etter. Jeg ville bare gjerne vite mer om forskjellene på disse to typene, og takk til dere som har svart på det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men hvorfor svarer du når du har lite kjennskap til rasen? Og kan ikke en schäfer tenke selv?

Forsjellene er store utfra linjer. Det første trådstarter bør gjøre er å bestemme seg for hva hunden skal brukes til og hvor mye tid h*n vil bruke til trening osv. Belger er ingen førstegangs hund, uansett linjer. De er ganske oppfinnsomme og man trenger en stor posjon overbærenhet og ikke minst humor med en belger i hus. Men det er også sånn at de blir hva du gjør dem til. En i nabolaget har en malle og den er kun turkompis - og det fungerer kjempefint. En snill rolig familiehund.

Jeg svarer det jeg har hørt fra erfarne hundefolk, og litt fra mitt eget inntrykk. Jeg svarer aldri dersom jeg ikke har "noe peiling i det hele". Og jeg sa aldri at schæfer ikke har evnen til å tenke selv. Jeg mente i alle fall å si at mallen tenker enda fortere, og er forøvrig kjappere en schæferen.

Og som alle andre sier så har det MYE med linjer, selve individ og selfølgelig eier, ettersom hvordan hunden blir. Og det jeg har hørt om Mallen, er at den har blitt omtrent kun avlet som brukshund, derfor bør ikke mallen være en førstegangshund. (Kommer ann på individ.). Men av de få mallene jeg har sett, så vet jeg med meg selv at jeg aldri ville hatt malle, og jeg anbefaler den ikke til noen. Men alt kan jo gå.

Groendael derimot har jeg mere troen på. Har egentlig mer kjenskap til terv for å være ærlig. (Derfor lurer jeg på forskjellen mellom terv og gronis?) Ja. jeg tror jeg kunne taklet en gronis/terv (fra utstillingslinjer i alle fall).

De mallene jeg har truffet virker langt mer 'alvorlige' enn en gjennomsnittlig groenendael. Eierne går alltid med minimum et øye på hunden, klar til å ta tak i den hvis den finner på noe 'tull'. De virker svært intense, og jeg har sett flere kamper om hvem som skal være 'sjef' mellom maller og deres eiere. De ser også ut til å være temmelig skarpe og har ingen problemer med å ordne opp i ting selv hvis de får lov. Disse tingene ser jeg på som 'problemet' med å skulle hatt en malle i hus, når det gjelder aktivitetsnivå, som jeg synes det virker som mange tror er det 'verste' med malinoisen, tror jeg ikke at min groenendael står noe tilbake for en malle.

Litt sånn jeg også ser det. Dem kan finne ut være "sjef" over eier. Men jeg har aldri sett malle sjefe over eier, fordi de eierene var erfarne og vet hva som skal til. De har et vokterinstinkt i alle fall. Og virker veldig skarpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hra hatt tre typer av belgere. Merket stor forskjell på de jeg hadde. Terven var som "terver flest". Glad og trippete, vimsete men lett å jobbe med.

Gronnisen var noe mer "skarp" enn terven, trippete og glad i å jobbe.

Mallen var hakket vassere enn gronnisen, ikke så trippete og veldig glad i å jobbe.

Belgere er herlige, vakre og moro å jobbe med. Men ikke tro de er tomme i hodet. De har egen vilje dem og.

Man skal ikke være førstegangseier for å eie en belger, en schäfer, en dobber, en rottis, en nappe, en kaukasier, en riesen, en aussie, en bc, en toller, en ditten og en datten. Nei, man får skaffe seg en golden først og ha den fra valp til den tar kvelden før man skafer seg den rasen man vil ha. For da har man så innmari god erfaring og kunnskap om f.eks en belger, og man kan skryte på seg å ha hatt hund i 10-14 år.

Herremin. Vil man ha belger og har ikke hatt hud før så kjøper man seg en belger fra en oppdretter som gir bra oppfølging og så går man på kurs. Man blir ikke noen bedre belgereier av å ha hatt en golden i 14 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Herremin. Vil man ha belger og har ikke hatt hud før så kjøper man seg en belger fra en oppdretter som gir bra oppfølging og så går man på kurs. Man blir ikke noen bedre belgereier av å ha hatt en golden i 14 år!

:D

Jeg har hatt flere belgere, kan jeg kjøpe meg en golden da, mon tro? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Jeg har hatt flere belgere, kan jeg kjøpe meg en golden da, mon tro? :D

Nei. Har du hatt hund før kan du ikke kjpe deg golden. Det er bare dem som ikke har hatt hund før og so kun vet at en hund har fire ben, hode og hale som kan ha golden. *blÅnndi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Nei. Har du hatt hund før kan du ikke kjpe deg golden. Det er bare dem som ikke har hatt hund før og so kun vet at en hund har fire ben, hode og hale som kan ha golden. *blÅnndi*

Ooooki *Tvinne hår og tygge tyggis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hra hatt tre typer av belgere. Merket stor forskjell på de jeg hadde. Terven var som "terver flest". Glad og trippete, vimsete men lett å jobbe med.

Gronnisen var noe mer "skarp" enn terven, trippete og glad i å jobbe.

Mallen var hakket vassere enn gronnisen, ikke så trippete og veldig glad i å jobbe.

Belgere er herlige, vakre og moro å jobbe med. Men ikke tro de er tomme i hodet. De har egen vilje dem og.

Man skal ikke være førstegangseier for å eie en belger, en schäfer, en dobber, en rottis, en nappe, en kaukasier, en riesen, en aussie, en bc, en toller, en ditten og en datten. Nei, man får skaffe seg en golden først og ha den fra valp til den tar kvelden før man skafer seg den rasen man vil ha. For da har man så innmari god erfaring og kunnskap om f.eks en belger, og man kan skryte på seg å ha hatt hund i 10-14 år.

Herremin. Vil man ha belger og har ikke hatt hud før så kjøper man seg en belger fra en oppdretter som gir bra oppfølging og så går man på kurs. Man blir ikke noen bedre belgereier av å ha hatt en golden i 14 år!

Enig :D .

(Men mener forsatt at malle ikke er en førstegangshund)

jeg har border mix som førstegangshund og har aldri angret på valget :D . Fillen så lett å ha med å gjøre denne hunden. Han er unik og det finnes ingen lik! For å si det slik så tror jeg en chihuahua hadde vert mer krevende enn han :D . Den må du jo følge mer med på osv. Og jeg mener det seriøst altså. Skal vedde på at en golden retriver hadde vert vanskeligere enn han. Han ble "nesten litt for lett å ha med å gjøre". Så da ble 1 hund til 2 :D . Men den nye krever MYE mer altså.

¨

Men ville ikke valgt hund fra de aller mest krevende linjer som førstegangshund (I alle fall ikke dersom det er bc, belger osv).. Men kommer jo ann på hva du som eier er instilit på selvfølgelig. Alt går dersom man vil det nok. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...