Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye kan jeg vente av henne?


LeneG

Recommended Posts

Har trent en del på "BLI" men lurer på hvor lenge jeg kan få henne til å "BLI" når hun er så liten?

Tenker på både å bli på plassen sin inne og når jeg trener på det ellers både ute og inne.

Kan jeg få henne til å bli mens jeg går ute av syne ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er avhengig av hunden din. Du må jo ta det gradvis, og se hva hun responderer positivt på, hva hun selv tåler. Jeg tenker at hunder er relativt individuelle, på tvers av rase og alder og kjønn og det meste.

Jeg har trent for eksempel sitt med skjult fører med X'en, og har tatt det veldig gradvis.

Først må hun kunne sitt.

Dernest må hun kunne bli sittende, selv om jeg går fra.

Så har jeg variert om jeg går litt fra, og blir stående der lenge - eller om jeg går langt fra og blir ståender der kort. Så har jeg kombinert og variert på dette, slik at jeg til slutt kan gå langt unna og stå der lenge. Da fikk hun inn en toleranse på å bli sittende, til tross for avstand - og av og til diverse forstyrrelser.

Når jeg følte meg trygg på at hun kunne sitt og bli sittende, trente vi inn skjult fører rundt et hjørne. Kommanderte sitt, forsvant rundt hjørnet, og spratt tilbake med en gang. Varierte hvor lenge jeg ble borte, noen ganger var jeg synlig hele tiden så hun skulle vite at jeg så henne.

Og etter hvert satt øvelsen. Den er rusten nå, siden jeg ikke har holdt den ved like, og vi var vel ikke akkurat på eliteklassenivå, men hun kunne det - og jeg trente det inn gradvis. Da hun var syv måneder kunne hun det fint, men jeg har ikke vært en som har trent jevnt og trutt, eller fra første stund, så hun kunne sikkert klart det tidligere om jeg ga henne tilgang til lærdommen.

Det må du gjøre med lille bc-dyret også, og da er det jo også opp til henne hvor fort hun "tar" ting og hvor hun har smertetersklene for toleranse.

Tenker denne amatøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trent en del på "BLI" men lurer på hvor lenge jeg kan få henne til å "BLI" når hun er så liten?

Tenker på både å bli på plassen sin inne og når jeg trener på det ellers både ute og inne.

Kan jeg få henne til å bli mens jeg går ute av syne ennå?

Det blir sikkert ganske individuelt. Valpen min på 5mnd har kunnet SITT og BLI i en måneds tid, men det er fremdeles ikke så mange sekundene han klarer å sitte stille om gangen. Men vi har forsåvidt ikke trent så intenst på det ennå heller. Ellers tenker jeg at å BLI og å ligge på plassen sin inne er to forskjellige ting. BLI for oss betyr å sitte eller ligge dønn i samme posisjon til man får frisignal. Det kan man jo ikke akkurat kreve at de skal gjøre i lengre tid på plassen sin. Da er det bedre med en egen kommando til det bruket (f.eks LEGGE SEG).

Om det er mulig å få hunden til å bli mens du går ut av syne, kommer kanskje mye an på hvor selvstendig hun er? Jeg har ikke begynt å trene på det med min valp ennå. Vil at BLI skal være litt mer innarbeidet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier her er det sikkert ganske individuelt.

Valpen min kunne sitt og bli litt på den alderen men klarte ikke å holde rumpa i ro så veldig lenge. Fikk et tips om å trene sitt og bli mens jeg gikk rundt henne.. Når hun klarte å sitte i ro når jeg gikk en runde rundt så begynte jeg å gå ifra. Det funket veldig bra. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir sikkert ganske individuelt. Valpen min på 5mnd har kunnet SITT og BLI i en måneds tid, men det er fremdeles ikke så mange sekundene han klarer å sitte stille om gangen. Men vi har forsåvidt ikke trent så intenst på det ennå heller. Ellers tenker jeg at å BLI og å ligge på plassen sin inne er to forskjellige ting. BLI for oss betyr å sitte eller ligge dønn i samme posisjon til man får frisignal. Det kan man jo ikke akkurat kreve at de skal gjøre i lengre tid på plassen sin. Da er det bedre med en egen kommando til det bruket (f.eks LEGGE SEG).

Om det er mulig å få hunden til å bli mens du går ut av syne, kommer kanskje mye an på hvor selvstendig hun er? Jeg har ikke begynt å trene på det med min valp ennå. Vil at BLI skal være litt mer innarbeidet først.

Hvor lenge kan jeg kreve at hun ligger på plassen sin da? Det er jo som du sier litt annerledes enn BLI ellers.

Hun er veldig flink til å BLI allerede. Kan gå fra en 10-20 m og hoppe rundt henne o.l men det er jo uten forstyrrelser da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge kan jeg kreve at hun ligger på plassen sin da? Det er jo som du sier litt annerledes enn BLI ellers.

Hun er veldig flink til å BLI allerede. Kan gå fra en 10-20 m og hoppe rundt henne o.l men det er jo uten forstyrrelser da.

Hvor lenge du kan kreve at hun ligger på plassen sin, kommer helt an på hvor langt dere har kommet i treningen. Du får gradvis øke tiden og belønne når hun holder seg der hun skal være. Det tar den tiden det tar :wub: (Må innrømme at jeg har slurvet litt med den ligge-på-plassen-sin-treningen, og mine hypersosiale havanaiser er stort sett høyt og lavt når det kommer besøk :console: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette er individuelt - men jeg ville aldri i verden ha missbrukt en bli kommando ved å tvinge hunden til å bli på plassen sin. Å være på plassen sin skal være hyggelig - ett fristed - å tvinge hunden til å bli der under kommando er neppe en positiv greie..... men det er meg da.........

Må jo le litt, folk er innbitt motstandere av bur, men bikkja skal lære at man skal bli på plassen sin - så mye for argumentet at bikkja trenger variasjon i forhold til liggested osv. - der døde det liksom.

Jeg har en kommando som heter "vær der" - dvs. jeg bruker ikke bli annet enn når jeg faktisk mener at hunden skal bli på sted i samme positur frem til jeg sier noe annet. "Vær der" er en løsere kommando - og da kan de være cirka der - dvs. i ett rom f.eks. og ikke følge meg på kjøkkenet eller badet - da bruker jeg vær der. Og det kommer jo av seg selv - man sier det bare og så fratar man hunden mulighet til å følge etter ved å lukke dør eller lignende..

Bli er ikke en kommando som bør vare i en evighet liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt kommando på at noen av hundene skal være på en bestemt plass. De ligger der de vil. Har jeg behov for å holde de en plass for en liten stund kan jeg enten be dem om å bli eller være her. Eventuelt kan jeg be om "ligg i ro".

Vita er jo tre måneder og snart en uke, og kan sitt, dekk, stå og bli. Riktignok sitter ikke bli'en helt hvis jeg er skjult for lenge. I tillegg har hun blitt veldig god på fot, selv om vi ikke har kommando på dette ennå. I tillegg kommer hun stormende hvis jeg sier "Vita, kom!" :) Søk kan hun også kommando på. Men sånn i forhold til bli, jeg ville trent det. Og ja, jeg ser ikke noe problem i at hun ikke skal kunne bli med deg skjult allerede nå. At man tar trening gradvis er så klart en selvfølge. Jeg ville ikke brukt den samme blikommandoen til å holde seg på plassen sin. Der er jeg enig med BP om at "bli" bør ikke vare en evighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i det andre sier her om hva "bli" bør være - "bli liggende i de tre minuttene fellesdekken varer", men ikke som en låst kommando over tid.

Vi har lært dyret "gå og legg deg", og det betyr i praksis "ikke tråkk på føttene våre", "du er i veien og bør finne et annet sted å være", "nå må du slutte å mase, og roe deg ned". På en eller annen måte skjønner dyret forskjellene. Hvis hun står og tigger mens vi spiser, og vi sier "gå og legg deg" hender det ofte at hun legger seg rett ned der hun står - og det er greit for oss, for vi får avsluttet den uønskede handlingen - tiggingen. Men når vi i helga har gått fram og tilbake med banankasser og styrt, og hun fotfulgte oss hele tiden, skjønte hun også at "gå og legg deg" betydde at hun skulle ligge et sted hun ikke lå i veien. Det er sikkert noe med vårt toneleie, at hun skjønner settingen, men det fungerer. Det avbryter den handlingen vi ikke orker der og da, men sier ikke noe om at hun må ligge helt stille på ett sted. Det er ikke en kommando som kan misforstås i senere setting, jeg vil aldri bruke "gå og legg deg" i lydighets- eller utstillingsringen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er individuelt - men jeg ville aldri i verden ha missbrukt en bli kommando ved å tvinge hunden til å bli på plassen sin. Å være på plassen sin skal være hyggelig - ett fristed - å tvinge hunden til å bli der under kommando er neppe en positiv greie..... men det er meg da.........

Sånn ser vel jeg på det også men det må jo fremdeles læres inn på en eller annen måte at hun faktisk må bli litt på plassen sin.

Det er ikke alltid det passer å ha hverken dyr (eller barn for den saks skyld) svirrende rundt bena og det er ikke snakk om å bruke plassen som oppbevaringsplass.

Vi har lært dyret "gå og legg deg", og det betyr i praksis "ikke tråkk på føttene våre", "du er i veien og bør finne et annet sted å være", "nå må du slutte å mase, og roe deg ned". På en eller annen måte skjønner dyret forskjellene. Hvis hun står og tigger mens vi spiser, og vi sier "gå og legg deg" hender det ofte at hun legger seg rett ned der hun står - og det er greit for oss, for vi får avsluttet den uønskede handlingen - tiggingen. Men når vi i helga har gått fram og tilbake med banankasser og styrt, og hun fotfulgte oss hele tiden, skjønte hun også at "gå og legg deg" betydde at hun skulle ligge et sted hun ikke lå i veien. Det er sikkert noe med vårt toneleie, at hun skjønner settingen, men det fungerer. Det avbryter den handlingen vi ikke orker der og da, men sier ikke noe om at hun må ligge helt stille på ett sted. Det er ikke en kommando som kan misforstås i senere setting, jeg vil aldri bruke "gå og legg deg" i lydighets- eller utstillingsringen... :)

Vi har også lært inn gå å legg deg og vil at det skal fungere på omtrent samme måte som dere Emma.

Uansett må jeg jo få det inn i hodet på bikkja at gå å legg deg betyr at hun skal bli liggende litt. Ikke bare reise seg opp og rusle videre med en gang. Hvordan gjør jeg det da hvis det ikke skal bli noen tvang?

Jeg har klikkertrent inn selve kommandoen og jeg får henne til å ligge litt ved å vente med å klikke. Det blir vel positiv innlæring. Ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det finnes en sensitiv-utgave av Hill's i/d, kanskje hunden din tåler den? Litt avhengig av hva hun er allergisk mot.
    • Prøver å ignorere det faktumet at det kommer en pubertet... Ikke bare én, men to, faktisk. Tjohei! I mens koser jeg med med Ild (7mnd) som har begynt treningen sin som gjeterhund, hun har tent til og viser at hun er litt unghund allerede. Også denne lille spiren da, Pod (3mnd), det skal bli spennende å se om det blir noe av han også. Link til video
    • De fleste gjeterhunder har en lavsesong mellom innsett på høsten og lamming/beiteslipp på våren, det er helt normalt. Så det ser jeg ingen utfordring med, om man har andre aktiviteter hunden kan bedrive i tillegg Bare vær klar over at det å trene en gjeterhund tar mye tid og innsats, især om man ikke har gjort det før. Man må også forvente at det for din søster ikke bare er å overta hunden, også hun må trene og bli kjent med den. Det sagt, så må det da være en midt-i-blinken løsning, om hun ikke kan ha hund selv og dere likevel vurderer rasen. Som tips er å ta kontakt med lokale gjeterhundlag for bistand, og for all del kjøp valp etter foreldre hvor BEGGE er godkjente gjeterhunder, ikke bare annonsert som 'den gjeter'. Mine har lavsesong på vinteren, selv om vi prøver å ha tilgjengelig trening, så er det lite arbeid for dem og ikke alltid vær og føre spiller på lag. Vi driver da med litt annen trening sporadisk, og passer på å holde kroppene deres fysisk i gang med trekk og tur. Vi gleder oss alltid til våren! I høysesong både jobber og konkurrerer dem aktivt, da har vi lite tid og overskudd (for min del) til annen trening. Det sagt, så er en velbalansert border collie fullt i stand til lengre perioder med ro og lite aktivitet, man burde bare ikke ha det som utgangspunkt når man går til anskaffelse av rasen. Veit ikke om det var svar på spørsmålene dere skulle ha, men!
    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...