Gå til innhold
Hundesonen.no

Geit!

Moghrebi

Recommended Posts

I dag har jeg for første gang gitt bikkjene geitekjøtt! Jeg kjøpte ei hel geit - dvs en geiteskrott uten innmat - fra slakteriet jeg vanligvis kjøper slakteavskjær fra, og det ble virkelig party da guttaboys fikk servert geit for første gang i livet.

Juhu! sa bikkjene, og åt og tygde og knaste og smattet til den store gullmedalje. :P

Dette skal jeg sannelig bestille igjen, gitt. Geita veide 10 kilo, og hele skrotten kostet meg omlag 350 kr. Utrolig magert kjøtt, forbausende lite bein, og attpåtil fra et utegående dyr som ikke fôres på "kunstig" kraftfôr.

Jeg fikk den idéen at dette må være genial mat for hunder som viser symptomer på matvareallergi. Når hunder ser ut til å reagere på maten, så er det jo viktig å eliminere det de reagerer på, ikke sant? Åkei, hvor mange hunder har vel noensinne spist geitekjøtt? Det må da være uovertruffent å bruke som elimineringsdiett, tror dere ikke?

Nå har forsåvidt ingen av hundene mine noe problem med matvareallergi, men jeg skal likevel bestille geit igjen. Riktignok er det noe dyrere enn de andre slakteriråvarene jeg kjøper, men så er det da også en ganske unik råvare i hundesammenheng. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg skjønner ikke at du orker dette med å dele og partere og styre med dette råe kjøttet.. :P men det er sikkert veldig bra for hundene da :P

Jeg er vokst opp med fisking og alt som følger med det: bløgging, sløying, innvoller, blod, gørr og huheifallera! Etter det er det faktisk ikke så vanskelig å gå over fra fisk til pattedyr...

Akkurat nå driver jeg og tørker lunger i strimler over vedkomfyren på kjøkkenet. Det er tidkrevende arbeid, men resultatet blir godbiter som faktisk er svært sunne og næringsrike for hundene. Og de ELSKER det! Det gjør at jeg orker jobben. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med fisking og alt som følger med det: bløgging, sløying, innvoller, blod, gørr og huheifallera! Etter det er det faktisk ikke så vanskelig å gå over fra fisk til pattedyr...

Akkurat nå driver jeg og tørker lunger i strimler over vedkomfyren på kjøkkenet. Det er tidkrevende arbeid, men resultatet blir godbiter som faktisk er svært sunne og næringsrike for hundene. Og de ELSKER det! Det gjør at jeg orker jobben. :P

Så flink du er :P Jeg for min del er glad man får kjøpt litt sånn tørket hundesnop i dyrebutikken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldiggris! Har prøvd å smiske med slakteren her, men de sier at de ikke har lov til å gi meg avskjær og lignende grunnet noe ryggmargs*ettellerannet*. Hundene her får nøye seg med hele høner, kalkunhalser pluss noe saue- og okseinnvoller og litt bein. Skulle inderlig ønske at jeg hadde de samme ressursene som du, da hadde jeg også råfôret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et geitelår og diverse tunger og lunger har allerede tatt veien herfra til Kolbotn, hvor salukien Whisky skal få kose seg med det. Det er pussig hvor raskt det kommer venner trillende inn på tunet her etter at jeg har vært og hentet en ny ladning med blodig snadder! Etpar kilo lunger ligger nå på rist på kjøkkenet og tørker i luften fra en bordvifte, og noe av dette skal til Oslo og bli godbiter for to italienske mynder. I morgen kommer forøvrig tre andre salukier hit for å løpe i hagen, og på veien hjemover kommer de også til å ha en ladning med snadder.

Ute i den gamle stallen, fordelt i fire stufulle frysebokser, ligger: hjerter, lunger, lever, nyrer, nakkebein, griselabber, svinesvor, jur, talg, kyllinghalser, kalkunhalser, geitekjøtt, hele haner (m/fjær!), hele kaniner (m/pels!) og etpar hundre kilo med Vom & Hundemat nr 33, V&H Sprint, V&H Vom, og V&H Valpefôr. I mitt eget lille fryseskap inne på badet, oppå vaskemaskinen, ligger min egen fattigslige mat: Grandiosa, pytt i pannemix, grønnsaksblandinger av ymse slag, og nakkekoteletter kjøpt på billigsalg. Ja, og en halv kanin som jeg skal prøve å koke viltgryte på. Ja, og selvfølgelig mer snadder til hundene.

Min neste langtidsplan er å få tak i så hele værslakt som mulig. Værkjøtt er lite etterspurt, med lav pris som resultatet. Jeg håper å få tak i hele voksne værer, hvor de kun har fjernet skinn, hode, klauver, mage, tarm og ryggmarg. Resten av skrotten, inklusiv innmat, vil jeg gjerne ha så intakt som det lar seg gjøre. Det holder prisen nede, for det er jo arbeidet som koster, ikke råvaren i så stor grad.

Er det forresten noen i Oslo/Gardermoen-området som kan tenke seg noe sånt, i tilfelle jeg får mer enn jeg har fryseplass til? Evt en geit eller to? Send meg en PM, så kan vi jo se hva vi får til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen kommer forøvrig tre andre salukier hit for å løpe i hagen, og på veien hjemover kommer de også til å ha en ladning med snadder.

Og de er klare så det holder. De drømmer om GEIT :P Etter 2 timers tur i regn og påfølgende middag med V&H, tunger og frosne kyllingvinger er de nå klare for Nannestads gourmetkjøkken :P

I mitt eget lille fryseskap inne på badet, oppå vaskemaskinen, ligger min egen fattigslige mat: Grandiosa, pytt i pannemix, grønnsaksblandinger av ymse slag, og nakkekoteletter kjøpt på billigsalg.

Fortvil ikke, kjære venn. Medbrakt imorgen kommer en rykende fersk smørgåstårte fordi du er så snill og flink og sørger for bra mat til hundene våre. Du har tydeligvis ikke begrep om å passe på deg selv så da får vi som kan menneske-mat sørge for fòring til deg :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen i Oslo/Gardermoen-området som kan tenke seg noe sånt, i tilfelle jeg får mer enn jeg har fryseplass til? Evt en geit eller to? Send meg en PM, så kan vi jo se hva vi får til.

Åå.. skulle så gjerne, men er vel litt langt for stakkars blodig kjøtt og overleve i en bil helt til tønsberg..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå.. skulle så gjerne, men er vel litt langt for stakkars blodig kjøtt og overleve i en bil helt til tønsberg..!

Tja, jeg drar jo innimellom nedover den veien, for jeg har slekt på Sørlandet. Kanskje jeg skulle ta med noen kilo med snadder hvis jeg skal den veien? Det er jo frossent, og jeg har mange ganger kjørt den 5,5 timer lange veien til Sørlandet med medbragt kjøttfôr. Det har holdt seg helt fint, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg drar jo innimellom nedover den veien, for jeg har slekt på Sørlandet. Kanskje jeg skulle ta med noen kilo med snadder hvis jeg skal den veien? Det er jo frossent, og jeg har mange ganger kjørt den 5,5 timer lange veien til Sørlandet med medbragt kjøttfôr. Det har holdt seg helt fint, det!

Det hadde jo vært trippelknall:)

men hvis du mener det holder seg så kan jo jeg kjøre inn til deg ved anledning også..! :blink:

*skrivesegbakøretatjegmåkjøpeenfrysertil*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke langt fra tønsberg til nannestad.. Fra tønsberg til drammen så bruker du vel ca 30 min? ( nå med den nye veien) Og turen nannestad-drammen er ikke noe problem for for nannestad snacks hihi jeg vet for jeg har prøvd.

Og godisen som blir laget på Nannestad hundegourmet kjøkken kan IKKE sammenlignes med tørket godis man får i butikken.

Jeg anbefaler alle å kjøpe godis /hundemat fra nannestad hundegourmetkjøkken:-))

ps. ikke nok med at du får kjøpt super gourmet snacks og mat.. men man får ett super dupert trivelig opphold i samme slengen.. tar man med seg hundene så kan garanteres det at de sover med ett stooort smil om munnen på veien hjem:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært trippelknall:)

men hvis du mener det holder seg så kan jo jeg kjøre inn til deg ved anledning også..! :blink:

*skrivesegbakøretatjegmåkjøpeenfrysertil*

Jah, kan du ikke legge veien hit en helg det er LC-trening? Da kan du slå to fluer i en smekk!

På Europris har de fine plastbokser med lokk. Etpar sånne med fryseelementer inni er en kjekk måte å transportere kjøtt på. Ikke blir det noe søl i bilen heller. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, kan du ikke legge veien hit en helg det er LC-trening? Da kan du slå to fluer i en smekk!

På Europris har de fine plastbokser med lokk. Etpar sånne med fryseelementer inni er en kjekk måte å transportere kjøtt på. Ikke blir det noe søl i bilen heller. :P

oo, det hadde jo vært kjempeartig :P

Når skal det være trening hos deg igjen da..?

Har egenlig skult kommet meg på LC trening siden jeg fikk hunden jeg, men du vet... jeg skal bare... :blink:

hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...