Gå til innhold
Hundesonen.no

Geit!


Moghrebi

Recommended Posts

I dag har jeg for første gang gitt bikkjene geitekjøtt! Jeg kjøpte ei hel geit - dvs en geiteskrott uten innmat - fra slakteriet jeg vanligvis kjøper slakteavskjær fra, og det ble virkelig party da guttaboys fikk servert geit for første gang i livet.

Juhu! sa bikkjene, og åt og tygde og knaste og smattet til den store gullmedalje. :P

Dette skal jeg sannelig bestille igjen, gitt. Geita veide 10 kilo, og hele skrotten kostet meg omlag 350 kr. Utrolig magert kjøtt, forbausende lite bein, og attpåtil fra et utegående dyr som ikke fôres på "kunstig" kraftfôr.

Jeg fikk den idéen at dette må være genial mat for hunder som viser symptomer på matvareallergi. Når hunder ser ut til å reagere på maten, så er det jo viktig å eliminere det de reagerer på, ikke sant? Åkei, hvor mange hunder har vel noensinne spist geitekjøtt? Det må da være uovertruffent å bruke som elimineringsdiett, tror dere ikke?

Nå har forsåvidt ingen av hundene mine noe problem med matvareallergi, men jeg skal likevel bestille geit igjen. Riktignok er det noe dyrere enn de andre slakteriråvarene jeg kjøper, men så er det da også en ganske unik råvare i hundesammenheng. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg skjønner ikke at du orker dette med å dele og partere og styre med dette råe kjøttet.. :P men det er sikkert veldig bra for hundene da :P

Jeg er vokst opp med fisking og alt som følger med det: bløgging, sløying, innvoller, blod, gørr og huheifallera! Etter det er det faktisk ikke så vanskelig å gå over fra fisk til pattedyr...

Akkurat nå driver jeg og tørker lunger i strimler over vedkomfyren på kjøkkenet. Det er tidkrevende arbeid, men resultatet blir godbiter som faktisk er svært sunne og næringsrike for hundene. Og de ELSKER det! Det gjør at jeg orker jobben. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med fisking og alt som følger med det: bløgging, sløying, innvoller, blod, gørr og huheifallera! Etter det er det faktisk ikke så vanskelig å gå over fra fisk til pattedyr...

Akkurat nå driver jeg og tørker lunger i strimler over vedkomfyren på kjøkkenet. Det er tidkrevende arbeid, men resultatet blir godbiter som faktisk er svært sunne og næringsrike for hundene. Og de ELSKER det! Det gjør at jeg orker jobben. :P

Så flink du er :P Jeg for min del er glad man får kjøpt litt sånn tørket hundesnop i dyrebutikken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldiggris! Har prøvd å smiske med slakteren her, men de sier at de ikke har lov til å gi meg avskjær og lignende grunnet noe ryggmargs*ettellerannet*. Hundene her får nøye seg med hele høner, kalkunhalser pluss noe saue- og okseinnvoller og litt bein. Skulle inderlig ønske at jeg hadde de samme ressursene som du, da hadde jeg også råfôret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et geitelår og diverse tunger og lunger har allerede tatt veien herfra til Kolbotn, hvor salukien Whisky skal få kose seg med det. Det er pussig hvor raskt det kommer venner trillende inn på tunet her etter at jeg har vært og hentet en ny ladning med blodig snadder! Etpar kilo lunger ligger nå på rist på kjøkkenet og tørker i luften fra en bordvifte, og noe av dette skal til Oslo og bli godbiter for to italienske mynder. I morgen kommer forøvrig tre andre salukier hit for å løpe i hagen, og på veien hjemover kommer de også til å ha en ladning med snadder.

Ute i den gamle stallen, fordelt i fire stufulle frysebokser, ligger: hjerter, lunger, lever, nyrer, nakkebein, griselabber, svinesvor, jur, talg, kyllinghalser, kalkunhalser, geitekjøtt, hele haner (m/fjær!), hele kaniner (m/pels!) og etpar hundre kilo med Vom & Hundemat nr 33, V&H Sprint, V&H Vom, og V&H Valpefôr. I mitt eget lille fryseskap inne på badet, oppå vaskemaskinen, ligger min egen fattigslige mat: Grandiosa, pytt i pannemix, grønnsaksblandinger av ymse slag, og nakkekoteletter kjøpt på billigsalg. Ja, og en halv kanin som jeg skal prøve å koke viltgryte på. Ja, og selvfølgelig mer snadder til hundene.

Min neste langtidsplan er å få tak i så hele værslakt som mulig. Værkjøtt er lite etterspurt, med lav pris som resultatet. Jeg håper å få tak i hele voksne værer, hvor de kun har fjernet skinn, hode, klauver, mage, tarm og ryggmarg. Resten av skrotten, inklusiv innmat, vil jeg gjerne ha så intakt som det lar seg gjøre. Det holder prisen nede, for det er jo arbeidet som koster, ikke råvaren i så stor grad.

Er det forresten noen i Oslo/Gardermoen-området som kan tenke seg noe sånt, i tilfelle jeg får mer enn jeg har fryseplass til? Evt en geit eller to? Send meg en PM, så kan vi jo se hva vi får til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen kommer forøvrig tre andre salukier hit for å løpe i hagen, og på veien hjemover kommer de også til å ha en ladning med snadder.

Og de er klare så det holder. De drømmer om GEIT :P Etter 2 timers tur i regn og påfølgende middag med V&H, tunger og frosne kyllingvinger er de nå klare for Nannestads gourmetkjøkken :P

I mitt eget lille fryseskap inne på badet, oppå vaskemaskinen, ligger min egen fattigslige mat: Grandiosa, pytt i pannemix, grønnsaksblandinger av ymse slag, og nakkekoteletter kjøpt på billigsalg.

Fortvil ikke, kjære venn. Medbrakt imorgen kommer en rykende fersk smørgåstårte fordi du er så snill og flink og sørger for bra mat til hundene våre. Du har tydeligvis ikke begrep om å passe på deg selv så da får vi som kan menneske-mat sørge for fòring til deg :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen i Oslo/Gardermoen-området som kan tenke seg noe sånt, i tilfelle jeg får mer enn jeg har fryseplass til? Evt en geit eller to? Send meg en PM, så kan vi jo se hva vi får til.

Åå.. skulle så gjerne, men er vel litt langt for stakkars blodig kjøtt og overleve i en bil helt til tønsberg..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå.. skulle så gjerne, men er vel litt langt for stakkars blodig kjøtt og overleve i en bil helt til tønsberg..!

Tja, jeg drar jo innimellom nedover den veien, for jeg har slekt på Sørlandet. Kanskje jeg skulle ta med noen kilo med snadder hvis jeg skal den veien? Det er jo frossent, og jeg har mange ganger kjørt den 5,5 timer lange veien til Sørlandet med medbragt kjøttfôr. Det har holdt seg helt fint, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg drar jo innimellom nedover den veien, for jeg har slekt på Sørlandet. Kanskje jeg skulle ta med noen kilo med snadder hvis jeg skal den veien? Det er jo frossent, og jeg har mange ganger kjørt den 5,5 timer lange veien til Sørlandet med medbragt kjøttfôr. Det har holdt seg helt fint, det!

Det hadde jo vært trippelknall:)

men hvis du mener det holder seg så kan jo jeg kjøre inn til deg ved anledning også..! :blink:

*skrivesegbakøretatjegmåkjøpeenfrysertil*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke langt fra tønsberg til nannestad.. Fra tønsberg til drammen så bruker du vel ca 30 min? ( nå med den nye veien) Og turen nannestad-drammen er ikke noe problem for for nannestad snacks hihi jeg vet for jeg har prøvd.

Og godisen som blir laget på Nannestad hundegourmet kjøkken kan IKKE sammenlignes med tørket godis man får i butikken.

Jeg anbefaler alle å kjøpe godis /hundemat fra nannestad hundegourmetkjøkken:-))

ps. ikke nok med at du får kjøpt super gourmet snacks og mat.. men man får ett super dupert trivelig opphold i samme slengen.. tar man med seg hundene så kan garanteres det at de sover med ett stooort smil om munnen på veien hjem:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært trippelknall:)

men hvis du mener det holder seg så kan jo jeg kjøre inn til deg ved anledning også..! :blink:

*skrivesegbakøretatjegmåkjøpeenfrysertil*

Jah, kan du ikke legge veien hit en helg det er LC-trening? Da kan du slå to fluer i en smekk!

På Europris har de fine plastbokser med lokk. Etpar sånne med fryseelementer inni er en kjekk måte å transportere kjøtt på. Ikke blir det noe søl i bilen heller. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, kan du ikke legge veien hit en helg det er LC-trening? Da kan du slå to fluer i en smekk!

På Europris har de fine plastbokser med lokk. Etpar sånne med fryseelementer inni er en kjekk måte å transportere kjøtt på. Ikke blir det noe søl i bilen heller. :P

oo, det hadde jo vært kjempeartig :P

Når skal det være trening hos deg igjen da..?

Har egenlig skult kommet meg på LC trening siden jeg fikk hunden jeg, men du vet... jeg skal bare... :blink:

hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...