Gå til innhold
Hundesonen.no

Hun spiser bæsj


twi

Recommended Posts

Fikk en liten golden retriever tispe i hus for omlag en uke siden (hun er nå 9 uker gammel), og kjempesøt! Men når vi er ute å spaserer skal hun stoppe opp og snuse og spise på hver eneste bæsj hun finner. Dette gjelder, hundebæsj, hestebæsj, kubæsj og sausebæsj... annet har vi ikke kommet over enda.

Jeg regner kanskje med at dette er normalt? Men det er vel ikke så bra for henne? Snuten og potene fulle av bæsj? Prøver jo å styre henne unna, og løfte henne vekk hver gang hun begynner, men i går gjorde jeg den tabben å gå tur langs et sauejorde, og der lå jo bæsjen OVERALT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Det er helt normalt for hunder å spise hestebæsj og sauebæsj, og mange spiser også kattebæsj (om de da ikke foretrekker å rulle seg i den). Hundebæsj er sjeldnere at de spiser, men det forekommer. De kan også spise sin egen bæsj. Når de spiser hundebæsj er det antatt at de mangler noe, et mineral eller noe sånt, men jeg har også inntrykk av at det er vanlig hos valper å spise hundebæsj, og at dette går over av seg selv.

Selv tillater jeg litt hestebæsj-spising, men hvis du ikke vil hun skal spise noe, dra henne med deg. Jeg ville ikke løftet henne, men dratt henne med meg etter halsbåndet. Mye løfting er ikke alltid like greit syns små valper, og de lærer seg fort å stikke av når hun ser du kommer og er på vei til å løfte henne. Du får bare holde deg unna sauejorder en stund fremover, og ellers være streng på at hun ikke får spise noe bæsj ved å dra henne med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske lurt å passe på at hunden har fått markkurer hvis den spiser hestemøkk for man vet aldri om hesteeierene har gitt dette til hestene sine :lol:

Markkur er kjøpt inn, og de skal få på mandag. :) Fant nylig en bæsj av en eller annen hund, gjemt under noen store surblad, og så så jeg at det krydde av bittesmå hvite mark i den! :) Er det helt sikkert at disse markene har kommet fra hunden, eller kan mark finne seg en bæsj og "bosette" seg i den? :lol:

Denne tanken slo meg forresten; får sauer markkur, eller får de ikke mark i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markkur er kjøpt inn, og de skal få på mandag. :lol: Fant nylig en bæsj av en eller annen hund, gjemt under noen store surblad, og så så jeg at det krydde av bittesmå hvite mark i den! :) Er det helt sikkert at disse markene har kommet fra hunden, eller kan mark finne seg en bæsj og "bosette" seg i den? :lol:

Denne tanken slo meg forresten; får sauer markkur, eller får de ikke mark i det hele tatt?

:) Jeg skulle tro at det er mulig at marken kan bosette seg i avføringen etter at den har kommet ut, men dette vet jeg ikke sikkert. Man kan jo se det skje med dyrekadavere, skulle da tro at det samme kan skje med avføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Jeg skulle tro at det er mulig at marken kan bosette seg i avføringen etter at den har kommet ut, men dette vet jeg ikke sikkert. Man kan jo se det skje med dyrekadavere, skulle da tro at det samme kan skje med avføring.

Ja, det var skikkelig ekkelt i alle fall! <_< Jeg kjøpte ormekur samme dag, siden mine hunder daglig har vært i dette området (og skal være det frem til søndag).. Jeg fjernet det jeg fikk til av den bæsjen, men hvordan smitter det egentlig? Må de spise bæsjen, eller holder det at de snuser på den, eller hva må til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikita skal få ormkur hun også. :lol: (Og takk for betryggende svar, forresten)

Et lite spørsmål til... noen av småjentene i nabolaget har fått med seg at vi har fått hund, og de er på døra hele tiden for å leke med henne. De er vel 8-10 år gamle tror jeg. Jeg har sagt at det er greit at de er med henne litt i hagen utenfor, men de får ikke ta henne med seg på tur e.l, slik at jeg ikke kan følge med.

Nå er de utenfor med henne, og den minste av dem roper navnet hennes i ett bankende sett. Det jeg lurer på da er om navnet etterhvert vil begynne å miste litt betydning? Hun er ikke akkurat flink til å komme når vi roper på henne enda, og hvis småjente skriker navnet hennes hele tiden uten mål og mening gjør det kanskje saken vanskeligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikita skal få ormkur hun også. :lol: (Og takk for betryggende svar, forresten)

Et lite spørsmål til... noen av småjentene i nabolaget har fått med seg at vi har fått hund, og de er på døra hele tiden for å leke med henne. De er vel 8-10 år gamle tror jeg. Jeg har sagt at det er greit at de er med henne litt i hagen utenfor, men de får ikke ta henne med seg på tur e.l, slik at jeg ikke kan følge med.

Nå er de utenfor med henne, og den minste av dem roper navnet hennes i ett bankende sett. Det jeg lurer på da er om navnet etterhvert vil begynne å miste litt betydning? Hun er ikke akkurat flink til å komme når vi roper på henne enda, og hvis småjente skriker navnet hennes hele tiden uten mål og mening gjør det kanskje saken vanskeligere?

Tja.. de lærer at når du roper betyr det noe, men når småjenter roper, betyr det ingenting. Men jeg ville vært der sammen med de uansett, og passet på. Man vet aldri hva små jenter (eller gutter) kan finne på å gjøre. Da kan du også styre leken mellom de, og hvordan de skal oppføre seg, og gjerne også få de til å slutte å hyle navnet hennes.

Jeg har nemlig også slike småjenter på døra, men jeg avviser de ofte. Da valpen var mindre var det greit nok at de kom innimellom, og jeg var sammen med de ute i hagen og passet på (det er sikkert fort gjort at de kommer løpende hjem til mor og sier man har en hund som biter, og det gidder ikke jeg). Jeg vil heller ikke at valpen min skal bli herjet med av barn (da kan den slutte å like barn), og jeg stoler ikke på at de oppfører seg fint når jeg ikke er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...