Gå til innhold
Hundesonen.no

Atferdsforandringer etter operasjon?

Red Merle

Recommended Posts

Skrevet

Vet ikke om dette går under fòring og ernering, helse og sykdom, eller trening og atferd... Det har liksom med alle temaene og gjøre...Men jeg poster det her, så får moderator evnt flytte temaet dit h*n skulle syntes at det passer best.

Som kjent ble Jatzy operert 12 juni fordi hun hadde spist masse skrot, bla et bein, som hade satt seg fast i magen.

Før operasjonen var hun ikke særlig glad i mat, hadde man falks kunne hun spise 2-3 munnfuller av maten sin 2 av 4 måltider. Hunde snacks var heller ikke så godt, eneste som funka var pølser men hun gikk fort lei av dem.

Hun var veldig tynn som liten, man kunne nesten telle ribbenene og kjenne ryggraden. Jeg fòra på, men hun ville nesten ikke ha. De få dagene før operasjonen, skjønner jeg jo hvorfor hun nesten ikke spiste.. For hun spydde det opp igjen.

Men etter operasjonen har hun blitt helt matgal!. Sluker alle måltidene med stor iver og lyst. Jobber som om gal for nesten alt av godbiter... Av og til prøver hun å rappe mat fra benker og bord også (- om det er fordi hun har skjønt at hun har lengre bein, eller om hun er sugen på mat vet jeg ikke helt). For og si det slik, så er det skjelden noe problem i å få henne til å spise nå. Nå blir hun nesten på grensa til å være lubben!

Det er ikke fordi jeg synes atferden er det problem at jeg spør, men jeg lurer på om det kan ha en sammenheng med operasjonen? Kanskje det beinet hadde vært i magen lenge, og gjorde at hun hadde vondt...?

Jeg tror ikke hun er understimulert og at det er derfor hun prøver å stjele mat fra benker og bord.

Skrevet

Ja, det er jo mulig beinet har ligget der lenge, og at det forårsaket ikke-spise-mat-atferden. Eller har hun alltid vært sånn? Man skulle ikke tro beinet hadde ligget i magen hennes hele livet, liksom.

Mitt siste forslag er at de i samme slengen når de først opererte, kastrerte henne også.. :lol: Eller kanskje ikke tisper blir så matglade som hannhunder av samme inngrep? :lol:

Skrevet
Vet ikke om dette går under fòring og ernering, helse og sykdom, eller trening og atferd... Det har liksom med alle temaene og gjøre...Men jeg poster det her, så får moderator evnt flytte temaet dit h*n skulle syntes at det passer best.

Som kjent ble Jatzy operert 12 juni fordi hun hadde spist masse skrot, bla et bein, som hade satt seg fast i magen.

Før operasjonen var hun ikke særlig glad i mat, hadde man falks kunne hun spise 2-3 munnfuller av maten sin 2 av 4 måltider. Hunde snacks var heller ikke så godt, eneste som funka var pølser men hun gikk fort lei av dem.

Hun var veldig tynn som liten, man kunne nesten telle ribbenene og kjenne ryggraden. Jeg fòra på, men hun ville nesten ikke ha. De få dagene før operasjonen, skjønner jeg jo hvorfor hun nesten ikke spiste.. For hun spydde det opp igjen.

Men etter operasjonen har hun blitt helt matgal!. Sluker alle måltidene med stor iver og lyst. Jobber som om gal for nesten alt av godbiter... Av og til prøver hun å rappe mat fra benker og bord også (- om det er fordi hun har skjønt at hun har lengre bein, eller om hun er sugen på mat vet jeg ikke helt). For og si det slik, så er det skjelden noe problem i å få henne til å spise nå. Nå blir hun nesten på grensa til å være lubben!

Det er ikke fordi jeg synes atferden er det problem at jeg spør, men jeg lurer på om det kan ha en sammenheng med operasjonen? Kanskje det beinet hadde vært i magen lenge, og gjorde at hun hadde vondt...?

Jeg tror ikke hun er understimulert og at det er derfor hun prøver å stjele mat fra benker og bord.

Jeg tror det kan ha noe med den "spise lite mat" perioden jatzy måtte igjennom. Syns å huske at jeg leste i bloggen din noe slikt som "idag fikk jatzy to spiseskjeer med mat." eller noe lignende. Den perioden tror jeg absolutt kan ha hatt innvirkning på matlysta slik den er idag. Nyt det du :lol:

Skrevet

Ja, det kan jo være årsaken. Vi fikk jo ikke lov til å gi henne noe særlig med mat de to første dagene etter operasjonen. Bare en sånn liten boks, som akurat ble fordelt på to spisesjeer(toppede).. Og den skulle liksom vare hele dagen også.

Nei, stakkars dyr, ble sultefòra, kanskje hun fikk opp øynene for hvor viktig mat egentlig er hehe :lol:

I dag stjal hun en pannekake fra benken, jeg som var dum og satte den for langt ut mot kanten egentlig... Men jeg kan jo ikke annet enn å flire av den snåle bikkja når den logrer med hele kroppen og vet at hun har gjort noe galt, men tror hun er såå uskyldig hehehe...

• 2 weeks later...
Skrevet

Min ble operert for 2-3 uker siden etter å ha spist masse plast og pinner og fjernet over en halv meter av tynntarmen, og er fortsatt ikke gal etter mat. Aldri har'n vært det heller. :wub:

Skrevet

Kanskje litt OT, men hvordan har dere merker at hundene har blitt dårlige? Og er det slik at de kan samle opp plast i magen? jeg trodde at enten så passerte det, eller så blokkerte det jeg :wub: *ble brått litt nervøs for bartedyret som har stjålet og gnafset på endel barneleker* <_<

Skrevet

Jeg merket det med at Jatzy spydde mye og ofte.

I begynnelsen tok jeg et ikke så tungt, tenkte jo at man trenger ikke å være dødsjuk om man bare spyr litt.

Men ettersom at hun spydde mer og mer, oftere og oftere skjønte jeg jo at noe var galt. Spesiaelt når det kom opp plastbiter.

Dro til veterinæren som utførte gastroskopi, og der var det et kylling bein som hadde satt seg fast i mage/tarm kanalen som gjorde at hverken maten, kvisten eller plasten ikke kom igjennom som det skulle.

Så på Jatzy var det en blokkering som gjorde at hun kastet opp alt som kom inn i magen. (Unntatt de tingene som satt fast, og ikke var naturlige for systemet).

Må jo også skrive at hun spydde ikke lenge, 3 dager gikk det fra første oppkast til operasjonen.

Skrevet

Han spiste ikke på 4 dager eller dreit på de dagene (og kastet opp mye greier) og var generelt sett daff og nektet å gå tur og trene. Og det er en total motsetning. Da er det noe gærent, liksom. :)

Skrevet
Kan det ha hatt en forbindelse med at dere hadde en annen hund en periode eller skjedde endringen før det?

Kan være, den hunden vi hadde her gikk jo i fleisen på henne når det var mat i nærheten.

Faktisk, bare den sto foran fòrsekken og Jatzy kom bort gikk den til angrep.

Kan jo være derfor hun har blitt så glupsk, fordi hu tenker at noen andre kan ta maten i fra henne osv...

De er jo i en sårbar posisjon nå de spiser.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tispen er ekstremt rolig av seg generelt og lydig heldigvis ja. Men er jo vandt til opp i sofaen på dagtid også sengen min for soving om natten. Og ja tenker selv lurt valpen er borte i det minste i kritiske fasen de første 3-5 dagene som er veldig avgjørende for at tispen skal få kommet seg litt først også at man får sett at stingene ikke får komplikasjoner. Første gang jeg også må igjennom slikt med tispen eller operasjon på hund i hele tatt sånn her så litt hjertet i halsen samtidig som tillit til både veterinæren også vennen som skal passe valpen er der heldigvis da så. Jeg har barnegrind jeg kan plassere da også tørkestativ eksempel for så sperre av slik at ho ikke prøver hoppe opp i ting, og tenker jo bur kan være en idé som er smart om natten jeg bare har ved siden av der jeg sover for så kunne ha litt ekstra kontroll over at ho ikke går rundt for mye. Stort bur så heldigvis også så ho kan snu seg inni det hvis behov også plass til god seng i buret pluss vann/mat. Problemet er at jeg er usikker på om ho anser bur som trygg "sone" når ho aldri vært i behov av bruke bur noen gang utenom når ho kom fra gaten i russland til norge så det er jo en liten faktor også tanke jeg sitter med rundt bur. Tenker også litt på at det er vinter nå pluss glatt ute for luftingen men samtidig må jo det etter hva jeg vet begrenses mye med tur gåing etter operasjon også begrenses kun til ut tisse så gjøre sitt benødne. Men ja skal kontakte veterinæren så høre mer også med dem. En ting er sikkert og det er at jeg vil ha beste løsningen for begge hunder sin velferd og valpen har jo vært med oss siden var 8 uker også så føles på dette.
    • Det høres veldig lurt ut om valpen kan være et annet sted en stund den første tiden ihvertfall. Dette er spørsmål du kan stille dyrlegen. Om hun er relvativt rolig av seg trenger hun kanskje ikke noen inngjerding eller bur for begrensning. Kan du evt. bruke kompostgriner for å begrense plassen litt?
    • Hei. Tispa har nå en jursvult også må fjerne livmor for så minske risikoen for at det blir mer senere tid samt svulsten så klart. Ho hatt innbilt svangerskap og er 10år også 2 måneder så og si akkurat når operasjonen skjer nå pluss veldig sprek for alderen sin. Jeg lurer kun på råd også tips for så gjøre alt best mulig for tispen etter operasjon da jeg også har en valp på 4 mnd og vil gjøre ting best mulig for begge parter. Vurderer la vennen min passe valpen hos seg med 2 andre hunder så får valpen sosiale med andre hunder også får tispen fred fra valpen i kritiske perioden så litt spørsmålet blir dermed hvor lenge bør jeg holde valpen hos vennen min for at tispen skal få ro? Og hvordan bør jeg gjøre gode plasser for tispen som ikke er vært mye i bur før slik at ho får slappet av tiden etter operasjon? 
    • Det kommer an på vekten til hunden, ikke alderen. Men det gir mening, Acana er mer rent kjøtt og mer energieffektivt så hunden får mer næring ut av mindre mengde.
    • Hvor mange gram skal valp på 4 mnd ha på acana? Får ikke 120g til å stemme når han skal ha 160g på andre merker? Vi holder på å bytte fra monster til acana. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...