Gå til innhold
Hundesonen.no

Islandshest


susa06

Recommended Posts

Har tenkt til å kjøpe islandshest om et års tid, turhest/hobbyhest, men lurer på noen ting... :rolleyes:

1. Spiser en islandshest bare høy, eller må den ha kraftfor og?

2. hvor mye spiser den? (om dagen, hvor mange ganger om dagen?)

3. Hvor mye tror dere en slik hest vil koste ( snakker om måndtlige/årlige utgifter... hehe) Har ordnet stallplass, fint område med andre hester så den får selskap :huh: Koster 2700 i måneden inkludert høy, flis, inn-og utslipp.

Men hvor mye vil det andre koste? Som hovslager, ormkur, tannrasp+++

4. Hvor ofte skal hesten ha, og hvor mye koster:

-ormkur?

-vaksiner? (hva slags)

-andre viktige ting dere vet om?

Rett meg om jeg tar feil, men hovslageren skal komme ca hver 7. uke og tennene skal raspes ca en gang i året? og det koster ca?

5. Noe annet viktig dere veit om ang islandshest? personlige erfaringer?

Setter stooor pris på alle svar! :):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

1. Spiser en islandshest bare høy, eller må den ha kraftfor og?

En islandshest spiser høy, den må ikke ha kraftfôr, men det er opp til hver enkelt eier og hesten. Jeg rir på en islandshest som ikke har kraftfôr fordi henne legger på seg så fort av det og har nok energi fra før :rolleyes: Om den ikke skal ha kraftfôr, så må den ha vitaminer og saltstein. De fleste hesten jeg har ridd/rir på pleier å få kraftfôr. Det er også noe som kalle mel som ser ut som kraftfôr, men jeg vet ikke hva som er forskjellen.

2. hvor mye spiser den? (om dagen, hvor mange ganger om dagen?)

Det er jo opp til hver enkelt hest det også. 6 kg høy om dagen pleier å være vanlig. Da kan man gi 2 kg om morgen, lunsj og kveld. Kraftfôr pleier man å gi morgen og kveld. Mengde må man snakke med gamle eier om (hvor mye eieren har gitt).

5. Noe annet viktig dere veit om ang islandshest? personlige erfaringer?

Jeg synes de er noen trivelige hester, snille og ja, de er vel favoritthesterasen min. De har veldig fin str også. Passer både for store og små! :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Spiser en islandshest bare høy, eller må den ha kraftfor og?

Islandshester trenger som andre hester også kraftfor tilskudd når de brukes.

2. hvor mye spiser den? (om dagen, hvor mange ganger om dagen?)

Det kommer ann på hesten. 3-4 ganger om dagen pleier hester få for om dagen.

3. Hvor mye tror dere en slik hest vil koste ( snakker om måndtlige/årlige utgifter... hehe) Har ordnet stallplass, fint område med andre hester så den får selskap Koster 2700 i måneden inkludert høy, flis, inn-og utslipp.

Men hvor mye vil det andre koste? Som hovslager, ormkur, tannrasp+++

Hovslager må du ha vær 6-8 uke, det kommer ann på hovslagern hvor mye de tar. Aner ikke hva tannrasp og ormkur koster, men en ormkur før og etter beitet og før og etter jul er en grei regel. Tannrasp er ikke nødvendig hvert år. Men hvis du bestiller en tannsjekk hos dyrlegen, så ser de om hesten din trenger rasp. Ca. to ganger i året kan du få dyrlegen til å sjekke tennene. Det kommer til å bli masse utstyr utgifter også.

4. Hvor ofte skal hesten ha, og hvor mye koster:

-ormkur, før og etter jul, før og etter sommerbeite er en grei regel.

-vaksiner? 1års vaksinen, dyrlegen skjønner hva du mener :happy:

-andre viktige ting dere vet om? Helsesjekk er lurt å ta 1 gang i året.

Rett meg om jeg tar feil, men hovslageren skal komme ca hver 7. uke og tennene skal raspes ca en gang i året? og det koster ca?

Hovslageren bør komme vær 6. til 8. uke ja :huh: Tenne MÅ ikke raspes hvert år! Dyrlegen sjekker om tennene behøver det. Jeg syntes du skal ringe til din lokale dyrlege og hovslager for å høre hva prisen blir på.

5. Noe annet viktig dere veit om ang islandshest? personlige erfaringer?

Meld deg inn på www.hestene.no/forum og les på Islandshest forumet! Der vil du nok fange opp mye info! Gå på biblioteket og hør om de har en islandshest bok.

Link1

Link2

Islandshestforumet på hestene.no

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke så mye om islandshester, men kan en del om "vanlige" hester, og mye er jo likt!

1. Om hesen trenger kraftfor eller ikke kommer helt ann på bruken.. Om hesten skal brukes aktivt bør den få litt kraftfor sånn at den får i seg det den trenger av vitaminer mineraler ol. Det kommer også litt ann på hesten, er den litt "treig" kan litt kraftfor hjelpe den til å være litt kvikkere!

2. Jeg tipper Den spiser mellom 7-10kg høy om dagen.. (om den ikke har tilgang til gress ute) De bør fores ikke mindre enn tre ganger daglig.. Det optimale er lite men ofte! De trenger da ikke kraftfor til hvert måltid om de fores ofte!

3. Køpesum vil jo komme ann på hvor erfaren/bra hest du vil ha.. jo bedre hest-jo dyrere hest..

Ang månedlig/årlige utgifter så vil nok dette variere litt.. vanskelig å si noe eksakt pris, men om du beregner mellom 50-100 tusen i året, så har du jo en viss peil..

Det kan alltid komme uforutsette ting.

4.

-Ormkur bør hesten ha MINST to ganger i året, en ormekur fåes hos vetrinær, og jeg er jammen ikke sikker på hvor mye de koster.. tipper mellom 3-4 hundre kroner..

- Vaksiner koster som regel rundt 700-800 kr.. Hester som ikke konkurerer utenlands skal ha vaksine en gang i året, og hester som konkurerer i utlandet to ganger i året..

Har ærlig talt ikke peiling på hva slags vaksine de får.. det fikser vett'n :huh:

-Andre viktige ting.. Det kan være så mangt, utstyr, vitaminer, transport, og plutselige skader er jo noe man bør ta hensyn til..

*Hovslager bør komme hver 6-8uke.. Dette komer helt ann på hvor mye hesten vokser på beina, som regel holder det 8 uker..

Smed kan koste alt fra 600kr til 2000kr.. Det kommer helt ann på hva slags smed man får tak i.. Normalen ligger mellom 800-1000 ca..

Tenner bør minst raspes en gang i året, jeg pleide altid raspe mine to ganger i året..

Det koster ca rundt 1000 lappen++

5. Kan som sagt ikke ett kvekk om islandshest, bortsett fra at de er kle å sitte på når de tølter :)

Lykke til med hest!

PS: kom på en ting til! Vær nøye med vetrinærundersøkelse før d kjøper hesten, da er du helt sikker på at den er frisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar!^^, Jeg skal undersøke hos vetrinær og hovslager =) må jo være helt sikker på hva man skal gjøre for man skaffer seg hest, syns nå jeg :lol: sikkert mye hjelp å få her på dyresonen ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Skal man ha islandshest bør man også ha intensjon om å bruke gangartene dens;)

Akkurat som at man ikke bør kjøpe jakthund med mindre man skal jakte, bør man ikke kjøpe islandshest med mindre man har tenkt å bruke de kvalitetene som hesten er avlet for gjennom gangartene...

Drevet med islandshest i mange år, derfor dette er litt hjertesak for meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alle islandshester som har så fryktelig god tølt eller pass da, og som heller vil trave. De synes jeg ikke man behøver å tvinge fram tølten eller passen på, akkurat som man ikke tvinger fram tølt på en traver som nesten tølter av seg selv. For det har jo noe med genetiske anlegg og kroppsbygning og diverse, om hesten ikke har lett for det, har den kanskje ikke godt av det heller?

Ellers, så er det jo ikke sikkert du trenger hovslager, kan hende du vil bruke en barfotrøkter, hvis du vil ha hesten din uten sko. Mange mange islandshester fungerer KJEMPEfint uten sko, iallefall på vintern hvis det bare er snø og ikke isete, for uten sko kladder det ikke og de får godt grep i snøen. Man kan også bruke boots med brodder. For at de skal fungere bra hele året, må man ha litt tålmodighet, og en god barfotrøkter til å ta seg av høvene, alt mellom hver 4. til hver 8. uke i begynnelsen, alt ettersom hvor bra høvene er. Etterhvert kan du også lære selv å holde høvene på din egen hest i skikkelig stand, så du bare trenger barfotrøktern til å se over at det ser greit ut en gang i blant. Veldig praktisk og lærerikt, og ikke minst gir det en hesteeier så utrolig mye mer innsikt i hva som foregår i hoven. Vi beskytter bein med beinbeskyttere og bandasjer og arnika og blue lotion opp og i mente, men høvene skraper vi knapt ut av.

(ja, dette er en hjertesak for meg)

ta ihvertfall en kikk på www.barfothest.com :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...