Gå til innhold
Hundesonen.no

Islandshest


susa06

Recommended Posts

Har tenkt til å kjøpe islandshest om et års tid, turhest/hobbyhest, men lurer på noen ting... :rolleyes:

1. Spiser en islandshest bare høy, eller må den ha kraftfor og?

2. hvor mye spiser den? (om dagen, hvor mange ganger om dagen?)

3. Hvor mye tror dere en slik hest vil koste ( snakker om måndtlige/årlige utgifter... hehe) Har ordnet stallplass, fint område med andre hester så den får selskap :huh: Koster 2700 i måneden inkludert høy, flis, inn-og utslipp.

Men hvor mye vil det andre koste? Som hovslager, ormkur, tannrasp+++

4. Hvor ofte skal hesten ha, og hvor mye koster:

-ormkur?

-vaksiner? (hva slags)

-andre viktige ting dere vet om?

Rett meg om jeg tar feil, men hovslageren skal komme ca hver 7. uke og tennene skal raspes ca en gang i året? og det koster ca?

5. Noe annet viktig dere veit om ang islandshest? personlige erfaringer?

Setter stooor pris på alle svar! :):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

1. Spiser en islandshest bare høy, eller må den ha kraftfor og?

En islandshest spiser høy, den må ikke ha kraftfôr, men det er opp til hver enkelt eier og hesten. Jeg rir på en islandshest som ikke har kraftfôr fordi henne legger på seg så fort av det og har nok energi fra før :rolleyes: Om den ikke skal ha kraftfôr, så må den ha vitaminer og saltstein. De fleste hesten jeg har ridd/rir på pleier å få kraftfôr. Det er også noe som kalle mel som ser ut som kraftfôr, men jeg vet ikke hva som er forskjellen.

2. hvor mye spiser den? (om dagen, hvor mange ganger om dagen?)

Det er jo opp til hver enkelt hest det også. 6 kg høy om dagen pleier å være vanlig. Da kan man gi 2 kg om morgen, lunsj og kveld. Kraftfôr pleier man å gi morgen og kveld. Mengde må man snakke med gamle eier om (hvor mye eieren har gitt).

5. Noe annet viktig dere veit om ang islandshest? personlige erfaringer?

Jeg synes de er noen trivelige hester, snille og ja, de er vel favoritthesterasen min. De har veldig fin str også. Passer både for store og små! :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Spiser en islandshest bare høy, eller må den ha kraftfor og?

Islandshester trenger som andre hester også kraftfor tilskudd når de brukes.

2. hvor mye spiser den? (om dagen, hvor mange ganger om dagen?)

Det kommer ann på hesten. 3-4 ganger om dagen pleier hester få for om dagen.

3. Hvor mye tror dere en slik hest vil koste ( snakker om måndtlige/årlige utgifter... hehe) Har ordnet stallplass, fint område med andre hester så den får selskap Koster 2700 i måneden inkludert høy, flis, inn-og utslipp.

Men hvor mye vil det andre koste? Som hovslager, ormkur, tannrasp+++

Hovslager må du ha vær 6-8 uke, det kommer ann på hovslagern hvor mye de tar. Aner ikke hva tannrasp og ormkur koster, men en ormkur før og etter beitet og før og etter jul er en grei regel. Tannrasp er ikke nødvendig hvert år. Men hvis du bestiller en tannsjekk hos dyrlegen, så ser de om hesten din trenger rasp. Ca. to ganger i året kan du få dyrlegen til å sjekke tennene. Det kommer til å bli masse utstyr utgifter også.

4. Hvor ofte skal hesten ha, og hvor mye koster:

-ormkur, før og etter jul, før og etter sommerbeite er en grei regel.

-vaksiner? 1års vaksinen, dyrlegen skjønner hva du mener :happy:

-andre viktige ting dere vet om? Helsesjekk er lurt å ta 1 gang i året.

Rett meg om jeg tar feil, men hovslageren skal komme ca hver 7. uke og tennene skal raspes ca en gang i året? og det koster ca?

Hovslageren bør komme vær 6. til 8. uke ja :huh: Tenne MÅ ikke raspes hvert år! Dyrlegen sjekker om tennene behøver det. Jeg syntes du skal ringe til din lokale dyrlege og hovslager for å høre hva prisen blir på.

5. Noe annet viktig dere veit om ang islandshest? personlige erfaringer?

Meld deg inn på www.hestene.no/forum og les på Islandshest forumet! Der vil du nok fange opp mye info! Gå på biblioteket og hør om de har en islandshest bok.

Link1

Link2

Islandshestforumet på hestene.no

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke så mye om islandshester, men kan en del om "vanlige" hester, og mye er jo likt!

1. Om hesen trenger kraftfor eller ikke kommer helt ann på bruken.. Om hesten skal brukes aktivt bør den få litt kraftfor sånn at den får i seg det den trenger av vitaminer mineraler ol. Det kommer også litt ann på hesten, er den litt "treig" kan litt kraftfor hjelpe den til å være litt kvikkere!

2. Jeg tipper Den spiser mellom 7-10kg høy om dagen.. (om den ikke har tilgang til gress ute) De bør fores ikke mindre enn tre ganger daglig.. Det optimale er lite men ofte! De trenger da ikke kraftfor til hvert måltid om de fores ofte!

3. Køpesum vil jo komme ann på hvor erfaren/bra hest du vil ha.. jo bedre hest-jo dyrere hest..

Ang månedlig/årlige utgifter så vil nok dette variere litt.. vanskelig å si noe eksakt pris, men om du beregner mellom 50-100 tusen i året, så har du jo en viss peil..

Det kan alltid komme uforutsette ting.

4.

-Ormkur bør hesten ha MINST to ganger i året, en ormekur fåes hos vetrinær, og jeg er jammen ikke sikker på hvor mye de koster.. tipper mellom 3-4 hundre kroner..

- Vaksiner koster som regel rundt 700-800 kr.. Hester som ikke konkurerer utenlands skal ha vaksine en gang i året, og hester som konkurerer i utlandet to ganger i året..

Har ærlig talt ikke peiling på hva slags vaksine de får.. det fikser vett'n :huh:

-Andre viktige ting.. Det kan være så mangt, utstyr, vitaminer, transport, og plutselige skader er jo noe man bør ta hensyn til..

*Hovslager bør komme hver 6-8uke.. Dette komer helt ann på hvor mye hesten vokser på beina, som regel holder det 8 uker..

Smed kan koste alt fra 600kr til 2000kr.. Det kommer helt ann på hva slags smed man får tak i.. Normalen ligger mellom 800-1000 ca..

Tenner bør minst raspes en gang i året, jeg pleide altid raspe mine to ganger i året..

Det koster ca rundt 1000 lappen++

5. Kan som sagt ikke ett kvekk om islandshest, bortsett fra at de er kle å sitte på når de tølter :)

Lykke til med hest!

PS: kom på en ting til! Vær nøye med vetrinærundersøkelse før d kjøper hesten, da er du helt sikker på at den er frisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar!^^, Jeg skal undersøke hos vetrinær og hovslager =) må jo være helt sikker på hva man skal gjøre for man skaffer seg hest, syns nå jeg :lol: sikkert mye hjelp å få her på dyresonen ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Skal man ha islandshest bør man også ha intensjon om å bruke gangartene dens;)

Akkurat som at man ikke bør kjøpe jakthund med mindre man skal jakte, bør man ikke kjøpe islandshest med mindre man har tenkt å bruke de kvalitetene som hesten er avlet for gjennom gangartene...

Drevet med islandshest i mange år, derfor dette er litt hjertesak for meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alle islandshester som har så fryktelig god tølt eller pass da, og som heller vil trave. De synes jeg ikke man behøver å tvinge fram tølten eller passen på, akkurat som man ikke tvinger fram tølt på en traver som nesten tølter av seg selv. For det har jo noe med genetiske anlegg og kroppsbygning og diverse, om hesten ikke har lett for det, har den kanskje ikke godt av det heller?

Ellers, så er det jo ikke sikkert du trenger hovslager, kan hende du vil bruke en barfotrøkter, hvis du vil ha hesten din uten sko. Mange mange islandshester fungerer KJEMPEfint uten sko, iallefall på vintern hvis det bare er snø og ikke isete, for uten sko kladder det ikke og de får godt grep i snøen. Man kan også bruke boots med brodder. For at de skal fungere bra hele året, må man ha litt tålmodighet, og en god barfotrøkter til å ta seg av høvene, alt mellom hver 4. til hver 8. uke i begynnelsen, alt ettersom hvor bra høvene er. Etterhvert kan du også lære selv å holde høvene på din egen hest i skikkelig stand, så du bare trenger barfotrøktern til å se over at det ser greit ut en gang i blant. Veldig praktisk og lærerikt, og ikke minst gir det en hesteeier så utrolig mye mer innsikt i hva som foregår i hoven. Vi beskytter bein med beinbeskyttere og bandasjer og arnika og blue lotion opp og i mente, men høvene skraper vi knapt ut av.

(ja, dette er en hjertesak for meg)

ta ihvertfall en kikk på www.barfothest.com :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
    • Å løpe så mye på asfalt er ganske belastende på kroppen til hunden, så ville først av alt prøvd å ha større prosent av turene på mykere underlag.    For å ellers unngå skader og overtrening er det lurt med en hviledag innimellom hvor dere går kortere tur eller gjør noe annet. Også er det viktig med oppvarming, nedtrapping og å gå over kroppen i ny og ne og følge med på at han ikke blir stiv ol.  jeg har ikke så peil på opptrening av trekkhund, men ville kanskje tenkt hviledag hver 4. dag isch? 😊 er sikkert noen her inne som har mer peil på trekkhunder enn meg. 
    • Bunnpris på Lade,Sirkus shopping og Valentinlyst senteret.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...