Gå til innhold
Hundesonen.no

"På Plass"

Lola Pagola

Recommended Posts

Jeg vil gjerne lære valpen min på 5.mnd min å komme "på plass". Kunne tenk meg at han går i en bue rundt meg, og setter seg på høyre side. (Eller venstre, vet ikke om det er noen standard jeg?)

Hvordan går jeg frem? Skal jeg be ham sitte,og bli, og så gå bort i fra ham? Også kalle ham inn til meg og lede ham rundt, og si på plass når han setter seg ved siden av meg?

Eller kanskje skal jeg lede ham rundt med en gang, og vente med innkallingen? Hvordan gjør man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne lære valpen min på 5.mnd min å komme "på plass". Kunne tenk meg at han går i en bue rundt meg, og setter seg på høyre side. (Eller venstre, vet ikke om det er noen standard jeg?)

Hvordan går jeg frem? Skal jeg be ham sitte,og bli, og så gå bort i fra ham? Også kalle ham inn til meg og lede ham rundt, og si på plass når han setter seg ved siden av meg?

Eller kanskje skal jeg lede ham rundt med en gang, og vente med innkallingen? Hvordan gjør man det?

Del opp i mange små deler. Først kan du f.eks lære han å sitte inntil foten din, og det kan du gjøre igjennom å stå på siden av en vegg f.eks og belønne godt når han sitter riktig.

Så kan du lære han å gå frem og sette seg på siden din mens han står bak og etterhvert lære han å gå rundt fra fremsiden din også. Bruk vegger og alt aktivt for å få rette plasseringer i begynnelsen så blir det enklere når du skal gå vekk fra veggen.

Jeg har trent dette inn med klikker og en boks på gulvet faktisk.. Og myyee trening. Min hund kommer rett inn uten å gå rundt bak, og setter seg med min venstre fot. Da hadde jeg boksen på gulvet, lærte valpen å stå med forbeina på boksen og klikket når hun rørte på bakbeina. Etterhvert kunne hun gå "rundt og rundt" mens forbeina sto på voksen og bakbeina på gulvet, og da begynte jeg å trene på at hun skulle "snurre" seg inn på siden min og treffe foten min. Så begynte jeg å trene uten boksen, og når hun kunne slå rumpa inntil foten min uten å sette seg begynte jeg å trene på at hun skulle slå rumpa inntil foten og sette seg ned samtidig. Nå fungerer den utmerket, selv om den er litt skjev innimellom :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...