Gå til innhold
Hundesonen.no

"På Plass"

Lola Pagola

Recommended Posts

Jeg vil gjerne lære valpen min på 5.mnd min å komme "på plass". Kunne tenk meg at han går i en bue rundt meg, og setter seg på høyre side. (Eller venstre, vet ikke om det er noen standard jeg?)

Hvordan går jeg frem? Skal jeg be ham sitte,og bli, og så gå bort i fra ham? Også kalle ham inn til meg og lede ham rundt, og si på plass når han setter seg ved siden av meg?

Eller kanskje skal jeg lede ham rundt med en gang, og vente med innkallingen? Hvordan gjør man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne lære valpen min på 5.mnd min å komme "på plass". Kunne tenk meg at han går i en bue rundt meg, og setter seg på høyre side. (Eller venstre, vet ikke om det er noen standard jeg?)

Hvordan går jeg frem? Skal jeg be ham sitte,og bli, og så gå bort i fra ham? Også kalle ham inn til meg og lede ham rundt, og si på plass når han setter seg ved siden av meg?

Eller kanskje skal jeg lede ham rundt med en gang, og vente med innkallingen? Hvordan gjør man det?

Del opp i mange små deler. Først kan du f.eks lære han å sitte inntil foten din, og det kan du gjøre igjennom å stå på siden av en vegg f.eks og belønne godt når han sitter riktig.

Så kan du lære han å gå frem og sette seg på siden din mens han står bak og etterhvert lære han å gå rundt fra fremsiden din også. Bruk vegger og alt aktivt for å få rette plasseringer i begynnelsen så blir det enklere når du skal gå vekk fra veggen.

Jeg har trent dette inn med klikker og en boks på gulvet faktisk.. Og myyee trening. Min hund kommer rett inn uten å gå rundt bak, og setter seg med min venstre fot. Da hadde jeg boksen på gulvet, lærte valpen å stå med forbeina på boksen og klikket når hun rørte på bakbeina. Etterhvert kunne hun gå "rundt og rundt" mens forbeina sto på voksen og bakbeina på gulvet, og da begynte jeg å trene på at hun skulle "snurre" seg inn på siden min og treffe foten min. Så begynte jeg å trene uten boksen, og når hun kunne slå rumpa inntil foten min uten å sette seg begynte jeg å trene på at hun skulle slå rumpa inntil foten og sette seg ned samtidig. Nå fungerer den utmerket, selv om den er litt skjev innimellom :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...