Gå til innhold
Hundesonen.no

Problem


Iago

Recommended Posts

Problemet er at hun setter seg med en gang jeg fører en godbit forran ansiktet hennes. Jeg tenkte å trene på å stå i utstilling posisjon. Men fikk det ikke til for hun sat seg vær gang. Så jeg satte meg på kne foran henne for å holde oppe baken hennes. Men da begynte hun bare å surre rundt og alt rart.

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men kjære da - dette er ikke noe kunststykke

Du trenger følgende

1. Tålmodighet

2. En veldig god godbit

Stå foran valpen, IKKE bøy deg ned - ikke vift med godbiten foran nesa til valpen ikke lokke med godbiten osv. - stå rett opp foran valpen - gjør valpen oppmerksom på godbiten - setter den seg venter du bare, hopper den opp venter du bare - idet øyeblikket den står om så bare i 0,1 sekund så roser du "braaa og gir godbiten"

Jeg lover at du antagelig ikke trenger mer enn 3-4 repetisjoner før valpen tar poenget og da kan du begynne å tyne den litt lenger ett sekund av gangen, da skal du hele tiden prate med den si at den er flink osv. - før du gir godbit osv.

De færreste hunder synes det er noe stas å bli plukket på i hytt og pine - de aller aller fleste hunder kan lære seg å fristille i front av fører på null komma svisj - men da må fører være en smule tålmodig.

Min Parson lærte dette allerede 8 uker gammel - det var fire repetisjoner og fortsatt den dag i dag vet hun hva jeg vil når jeg stiller meg opp med godbiten foran meg.

Lille valpen min som var på sitt første valpeshow i helgen lærte å stå i "stack" (dvs. stille seg opp) 10 sekunder før vi entret ringen om søndagen, jeg hadde glemt å lære han det og det var for varmt til å øve noe mer tidligere på dagen. To repetisjoner var det han trengte og han stod som den prinsen han er i ringen ....

Dette er grei skuring uten plukk og dill........ bare frem med godbiten og tålmodigheten og tren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selv bevege deg et halvt skritt bakover, fremover eller til en side for å "lokke frem" en stå.

Hunden VIL reise seg når du beveger deg - og da må du ROSE masse umiddelbart (men bli stille som en østers hvis den setter seg igjen).

Etterhvert forlenger man kravet til at den skal faktisk STÅ oppreist i ett sekund, så tre, osv, osv..

Jeg bruker også båndet tydelig, slik at hunden aldri er i tvil om hva jeg egentlig mener. Ergo vil de aller, aller fleste hunder utmerket godt skjønne forskjell på utstillingens "stå" kontra lydighetens "sitt på plass".

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttige svar :lol: Jeg har prøvd å lokke med godbiten får å få henne til å stå, det hjelper jo helt klart ikke. Neste gang bruker jeg den riktige metoden (som jeg ikke hadde hørt om :icon_confused: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...