Gå til innhold
Hundesonen.no

Problem

Iago

Recommended Posts

Skrevet

Problemet er at hun setter seg med en gang jeg fører en godbit forran ansiktet hennes. Jeg tenkte å trene på å stå i utstilling posisjon. Men fikk det ikke til for hun sat seg vær gang. Så jeg satte meg på kne foran henne for å holde oppe baken hennes. Men da begynte hun bare å surre rundt og alt rart.

Hva skal jeg gjøre?

Skrevet

Eller bruk klikker og klikk når hun står utstilling foran deg :blink: Min setter seg og, men jeg synes det er viktigere enn å kunne utstillingsposisjon ;)

Guest Belgerpia
Skrevet

Men kjære da - dette er ikke noe kunststykke

Du trenger følgende

1. Tålmodighet

2. En veldig god godbit

Stå foran valpen, IKKE bøy deg ned - ikke vift med godbiten foran nesa til valpen ikke lokke med godbiten osv. - stå rett opp foran valpen - gjør valpen oppmerksom på godbiten - setter den seg venter du bare, hopper den opp venter du bare - idet øyeblikket den står om så bare i 0,1 sekund så roser du "braaa og gir godbiten"

Jeg lover at du antagelig ikke trenger mer enn 3-4 repetisjoner før valpen tar poenget og da kan du begynne å tyne den litt lenger ett sekund av gangen, da skal du hele tiden prate med den si at den er flink osv. - før du gir godbit osv.

De færreste hunder synes det er noe stas å bli plukket på i hytt og pine - de aller aller fleste hunder kan lære seg å fristille i front av fører på null komma svisj - men da må fører være en smule tålmodig.

Min Parson lærte dette allerede 8 uker gammel - det var fire repetisjoner og fortsatt den dag i dag vet hun hva jeg vil når jeg stiller meg opp med godbiten foran meg.

Lille valpen min som var på sitt første valpeshow i helgen lærte å stå i "stack" (dvs. stille seg opp) 10 sekunder før vi entret ringen om søndagen, jeg hadde glemt å lære han det og det var for varmt til å øve noe mer tidligere på dagen. To repetisjoner var det han trengte og han stod som den prinsen han er i ringen ....

Dette er grei skuring uten plukk og dill........ bare frem med godbiten og tålmodigheten og tren.

Skrevet

Du kan selv bevege deg et halvt skritt bakover, fremover eller til en side for å "lokke frem" en stå.

Hunden VIL reise seg når du beveger deg - og da må du ROSE masse umiddelbart (men bli stille som en østers hvis den setter seg igjen).

Etterhvert forlenger man kravet til at den skal faktisk STÅ oppreist i ett sekund, så tre, osv, osv..

Jeg bruker også båndet tydelig, slik at hunden aldri er i tvil om hva jeg egentlig mener. Ergo vil de aller, aller fleste hunder utmerket godt skjønne forskjell på utstillingens "stå" kontra lydighetens "sitt på plass".

Susanne

Skrevet

Nyttige svar :lol: Jeg har prøvd å lokke med godbiten får å få henne til å stå, det hjelper jo helt klart ikke. Neste gang bruker jeg den riktige metoden (som jeg ikke hadde hørt om :icon_confused: )

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...