Gå til innhold
Hundesonen.no

Zoey er syk..!

Zoey

Recommended Posts

Skrevet

Var på utstilling i moss i dag, og reagerte på at Zoey var litt slapp, men trodde det bare var varmen som slo henne ut.. Hun lå i skyggen i buret mesteparten av dagen, vi fant et sted som faktisk var ganske svalt!

hun fikk ha fuktig vått håndkle over seg når hun var i sola.. Jeg funderte over at pelsen på syggen var litt "bulkete" men tenkte ikke mer over det..

Hun fungerte greit i ringen, men ble kjempeslapp etterpå, orket nesten ikke gå til bilen.. Trodde fremdeles det var varmen, så kjølte henne ned i vannslangen.

Da vi kom hjem ble hun slappere og slappere.. Skulle til noen venner, så valgte å ta henne med.. Hun har ligget i buret hele tiden, og dette er ikke normalt.. Valgte å dra hjem med henne igjen..

Hun er nå MYE dårligere, hoven/vablete over ryggen, har feber, er utrolig slapp og har kastet opp en gang..( bare magesyre)

Har vært i kontakt med vetrinær, og vi skal avvente det hele så lenge hun ikke blir værre..

Mest sansynlig en allergisk reaksjon sier han..

Noen som har vært borti noe lignende??

Er så bekymra for lille pelsulf :wub:

Skrevet

Øh, feber er da ikke normalt i forbindelse med en allergisk reaksjon vel?

God bedring til Zoey :wub: Fort deg til veterinæren om hun ikke blir bedre...

Skrevet

Feber er ikke unormalt om det er reaksjon på noe. Stakkar lille snuppa. Hun har ikke fått kraftig solforbrenning eller noe? det skjer fortere enn man aner om hunden er lys.

Skrevet

Pass på at hun drikker da.. håper hun er bedre idag. De der vablene gjør at det høres litt ut som elveblest på en måte - bare at såvidt jeg vet går vel elveblest primært på hode og bein. Behandlingen der er kortison. Hvis hun ikke er bedre, så ville nok jeg gjort mitt ytterste for å få henne til en veterinær.. stakkars lille bisk - og stakkars deg, det er så skrekkelig når ens bisk blir syk.

Lykke til da - håper du snart skriver at det er gått over og at Zoey er i stor form!

Skrevet

Hun er ikke så mye bedre i dag desverre.. vablene på ryggen er gått litt ned, men har fremdeles feber og er utrolig slapp.. så det blir nok vetrinæren neste!

Skrevet

Fibi ble hoven i ansiktet, spesiellt rundt øynene og fikk klumper som poppet opp og forsvant og poppet opp på nye steder, slik at hun så ut som hun var besatt av et eller annet utenomjordisk, da hun hadde svelget en veps. Hun fikk kortisonsprøyte og ble lagt inn til observasjon etter at jeg hadde hatt en våkenatt. (Shit happens stort sett i helger, ikke sant.) Etter arbeidstid hentet jeg en nesten frisk hund.

Det samme skjedde da hun gravde opp et jordvepsebol sommeren etter. Da dro vi rett til veterinæren og fikk kortisonsprøyte og satt der (på eget rom) i tre-fire timer, slik at de kunne holde øye med henne. Da plukket jeg vel ca tredve brodder av henne, både rett etter at vi hadde kommet oss unna vepsene og nede hos veterinæren.

Nå vet jeg jo at hun reagerer svært kraftig på vepsestikk og prøver å passe på. Hun skjønner det muligens selv også, for det har blitt med de to gangene.

Litt rart at hunden din ikke har fått kortison, kanskje...

Skrevet

Vet'n mente vi kunne se det ann over natta, hun virker litt kvikkere nå heldigvis.. Har klart å få i henne litt mat, men feberen er fremdeles ikke borte.. Vet'n var på sykebesøk for øyeblikkt, så vi må vente til han kommer tilbake.. Og da blir det nok kortison tenker jeg...!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...