Tina Skrevet 21. September 2005 Rapporter Skrevet 21. September 2005 Synes jeg hele tiden læser at mange bruger sitt OG bli kommando om hunden fx skal sidde i et stykke tid... lurer noget på det, for mine hunde bliver bare siddende på kommandoen sit til de får et fri. Forstår ikke det med sitt OG bli, synes det høres noget overflødigt ud, bli-kommandoen altså.
Tore Skrevet 21. September 2005 Rapporter Skrevet 21. September 2005 En tilleggskomando som understreker viktigheten i komandoen...? Men enig, det er jo litt overflødig komando... hehe... Men man sier det jo bare når det er virkelig viktig at hunden ikke rører seg... :? hehe.......
MarieR Skrevet 22. September 2005 Rapporter Skrevet 22. September 2005 visst hunden ikke skal "bli" i sitt komandoen lærer man inn både sitt= sitt og gobit eller man kan lære sitt og bli, gå fra hunden og ha innkalling osv. ask har lært seg til at visst jeg ikke sier bli, så "blir han ikke, men løper enten avgårde eller etter.
WheatenMali Skrevet 22. September 2005 Rapporter Skrevet 22. September 2005 mine hunder skal høre kommandoen sitt og da skal de sitte til jeg sier fri, men i konkurranser pleier jeg å undestreke at de MÅ bli og sier BLI..
Mirai Skrevet 22. September 2005 Rapporter Skrevet 22. September 2005 Sitt og dekk er for å få dem til å gjøre akkurat det. BLI er for at de skal skjønne videre hva de skal gjøre.
Tina Skrevet 22. September 2005 Forfatter Rapporter Skrevet 22. September 2005 Forstår hvad I mener, men ser det stadig som noget overflødigt at lære dem bli og.... jeg indlærer jo sit og forlænger så gradvist tiden inden jeg siger fri. Og de kan skam sidde længe. Så for mig ville det virkelig være "spild" at bruge ordet bli og jeg er ikke glad for ekstra kommandoer. Men tak for å forklare.
Mirai Skrevet 22. September 2005 Rapporter Skrevet 22. September 2005 Ja, det kommer vel bare an på smak og behag
Tina Skrevet 22. September 2005 Forfatter Rapporter Skrevet 22. September 2005 Jep! Og det vigtigste er jo at det funker for hund og eier.
charlotte Skrevet 22. September 2005 Rapporter Skrevet 22. September 2005 Jeg trener inn sitt og stå under marsj akkurat nå, avstandskommando og litt forskjellig. Da sier jeg aldri sitt OG bli, sier kun sitt - og der skal hun sitte helt til hun får beskjed om å gjøre noe annet (ligg, på plass, apport etc) Hun har litt problemer i starten vel og merke, er ikke så lett og bli sittende mens fører går videre! hehe.. Men det kommer seg. Kan jo ikke forvente ferdig trent LP champion når hun er 5 mnd liksom.
Wheaten terrier Skrevet 22. September 2005 Rapporter Skrevet 22. September 2005 Noen på brukshundklubben sier bare sitt og hunden får ikke gjøre noe mer før de sier neste kommando, men jeg liker best og bruke bli også. Når jeg sier bli så vet hun at da er hun nødt til å bli = vente. Når jeg sier okei eller fri (hvis vi er ferdige å trene sier jeg fri) betyr det at hun kan reise seg igjen.
Tina Skrevet 22. September 2005 Forfatter Rapporter Skrevet 22. September 2005 Men hva så når du bare siger "sit" uden at sige "bli"...får hun da selv bestemme, hvornår hun rejser sig?
Wheaten terrier Skrevet 23. September 2005 Rapporter Skrevet 23. September 2005 Nei, det får hun ikke, men hvis jeg sier bli så vet hun at jeg går vekk fra henne og at hun skal stoppe og vente til jeg kommer tilbake. Hvis jeg bare sier sitt så venter jeg ikke at hun skal sitte der lenge og vente... Er ikke så god å forklare...
Wheaten terrier Skrevet 23. September 2005 Rapporter Skrevet 23. September 2005 Nei, det får hun ikke, men hvis jeg sier bli så vet hun at jeg går vekk fra henne og at hun skal stoppe og vente til jeg kommer tilbake. Hvis jeg bare sier sitt så venter jeg ikke at hun skal sitte der lenge og vente... Er ikke så god å forklare...
Zeagle Skrevet 24. September 2005 Rapporter Skrevet 24. September 2005 Jeg bruker sitt og bli når hun skal sitte til JEG kommer helt tilbake... Sitt bruker jeg hvis hun skal sitte og så komme løpende til meg! Altså er bli et signal på at hun skal vente til jeg er tilbake...
Recommended Posts
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar