Gå til innhold
Hundesonen.no

Rareste kommentaren på utstilling?


ipadda

Recommended Posts

Oppdretteren min stilte på NKK på Bjerne nå, og da var det noen hun kjente som røk ut på gult med beskjed om at "neste gang kan dere like godt stille ut en apekatt!" :ahappy::hyper: Fy fader så frekk oppførsel.. Ikke rart i at mange familiehunder som prøver seg bare en og to ganger mister lysta til å stille mere.... Denne hunden var overhode ingen gul hund da men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar
Guest cavkooik
På en av mine første utstillinger med Zico når jeg hadde han: "Han går som en gyngehest".

Var det ikke han som gikk som ei symaskin og da?

En cavalier jeg hadde, med en stein og en kilo eller to for mye, fikk på en veldig uoffisiell utstilling "kraftig tispe".

Kooikeren jeg hadde, skulle stilles i åpen hann. Jeg gikk inn i ringen, og da dommeren får beskjed fra ringsekretæren at det var åpen hann, så uttrykker han: "Åååh. Jag trodde du hadde en tik".

For øvrig kan man av og til finne ting på kritikkene som overhode ikke stemmer med hunden man har. Som om dommerene leter etter feil som ikke er der for å kunne sette ned premiegraden. Da er det vel bedre at dommeren er ærlig, og skriver at h*n ikke liker den hunden...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tispe som helt mangler kjønnspreg.

Utmerket blablabla Super blablabla fantastisk blablabla super blablabla utmerket blablabla...

Det jeg har beskrevet er en hanne. Hunden som står foran meg er en tispe."

*ler* Dinamor har bare fått sånne kjedelige kommentarer som "noe grov" og "noe maskulin" hun, jeg hadde jo daua av latter av en sånn kritikk! laughing005.gif

- Det var rett nok ikke en utstillingskritikk, men på bildet av henne og den vordende faren i tråden om siste kullet hennes her på sonen, så var det en som kommenterte hvor maskulin og flott hannen var - og vedkommende snakket om Dina *ler* Lille, søte, yndige, feminine Dina liksom.. hehe

Jeg stiller tydeligvis for kjedelige dommere, for den rareste jeg har fått på en kritikk var "is in a akward age". Det var jo ikke helt feil, stakkars tervpelsen vokste seg dog aldri ut av den rare alderen sin *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke han som gikk som ei symaskin og da?

En cavalier jeg hadde, med en stein og en kilo eller to for mye, fikk på en veldig uoffisiell utstilling "kraftig tispe".

Kooikeren jeg hadde, skulle stilles i åpen hann. Jeg gikk inn i ringen, og da dommeren får beskjed fra ringsekretæren at det var åpen hann, så uttrykker han: "Åååh. Jag trodde du hadde en tik".

For øvrig kan man av og til finne ting på kritikkene som overhode ikke stemmer med hunden man har. Som om dommerene leter etter feil som ikke er der for å kunne sette ned premiegraden. Da er det vel bedre at dommeren er ærlig, og skriver at h*n ikke liker den hunden...?

Vel, dommere skal jo bedømme hunden ut fra en standard, så de må jo begrunne ut ifra de feil og fortrinn de finner - og "liker ikke" er ikke en feil. Selv om du er uenig i feilen, har jo dommer likevel rett til å mene det. For definer "godt tilbakelagt skulder" eller "lett bølget pels", for eksempel?

Men for all del, det hender jo man er vilt uenig med kritikken. Eller bedømmelsen. For noen år siden fikk 40 tisper på rasespesialen CK, jeg syntes det var hårreisende, men tispekvaliteten var så dårlig i dommers hjemland at for dommeren var disse så fantastisk gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff og huff her kommer jeg på banen vet du . stillte min eldste tispe en gang for en dommer. Jeg fikk blå med komentaren hunden eide jo ikke underpels jo. Øhh vår rase har ikke UNDERPELS! ok det var nå som så. stillte for akurat samme dommer en måned senere. med ck og cert!

Så på bjerke i år var jeg sikker på å bli bir med en av hundene mine i hvertfall gikk og drømmte om Bir og BIM. Min tispe o fjor ble 2 . beste tispe med ck. Ingen av de gode utenlandske oppdretterne var kommet i år og den beste norske oppdretteren uteble. Så jeg var jo sikker på seier jeg. Gikk og gledet meg til vi skulle i ringen.

Så er det hannen min først akkurat blitt åpen unguhund. Så ser han på hunden smiler og mumler fantastisk flott nydelig super osv osv. Ringsekretær skriver og jeg smiler så brett så. Så kommer ringsekretæren med masse fargede bånn og overrekker meg en BLÅ! Fytti katta da ble jeg skuffa altså. Jeg holdte nesten på å gråte ikke fordi jeg ikke tåler å få en blå men jehg hadde lksom levd meg inn i det samt at jeg faktisk visste at jeg har en veldig fin hund. Det verste han noensinne fikk på en utstilling er hp.

Så kommer jeg med tispen min også en fin tispe men ikke så fin som hannhunden min. Hun har en gang fått blå og det var som junior ikke siden. Samme mumler om hvor fin og fantastisk hunden shower og gjør et drit bra i ringen hun elsker underlaget på bjerke og går som en gud på den flyr av gårde (hun er ikke slik på innendørs utstillinger) Så skjedde det samme igjen hunden kmin fikk igjen BLÅ. Da hadde jeg lyst til å slutte med alt om het utstilling.

Min andre tispe valp altså mitt opdrette som tegner seg veldig bra fikk på samme utstilling GUL! (og hun er nå junior ogf alerede fått ck) Den samme tispen ble i helgen beste junior på spesial utstillingen vår med maange hunder.

jeg for så kritikken for begg hundene og alt er fantastisk ikke en eneste negativ ting om bikjene men alikevel blå! Det vra noe a det verste jeg har opplevd faktisk fordi begrunner dommeren valge sitt kan du jo bare si ja ja for noe tull men når det ikke står noe negativt i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger kommentaren som moren til X'en til Emma fikk på utstilling en gang:

" Jeg vet jeg vil bli kritisert fordi hun er for mye hvit, men hun er fa.. ta den enste som er bygget til å dra 500 liter melk!"

Hun har litt for mye hvitt over munnvikene bare, men hun er skikkelig kraftig og flott, akkurat som en berner skal være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger kommentaren som moren til X'en til Emma fikk på utstilling en gang:

" Jeg vet jeg vil bli kritisert fordi hun er for mye hvit, men hun er fa.. ta den enste som er bygget til å dra 500 liter melk!"

Hun har litt for mye hvitt over munnvikene bare, men hun er skikkelig kraftig og flott, akkurat som en berner skal være!

Og X'en er skikkelig lik mamma'n sin! Jeg tror til og med at hun på noen områder blir hakket bedre...

Gleder meg i hvert fall til å stille henne videre, to ganger har jeg fått et "wow" fra dommeren når de ser henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... har fått et par "oversettelses- morsomheter", jeg da (skriver som ikke er så dugelig i engelsk)

Dennis var på Drammen i fjor " A good representant for the bride (bla bla bla) Well salt and curried ears"

Altså: Direkte oversatt var han "En god representant for bruden, og hade godt saltede og karri-ører"

Fnis... regner med at dommeren mente "A good representant for the breed (...) Well set and carried ears" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en av mine første utstillinger med Zico når jeg hadde han: "Han går som en gyngehest".

Jeg fikk trekk på innkalling pga at hunden løp som en gyngehest... :P

Ellers har jeg fått begrunnet premiegraden til hunden min med at han var så stygg. Meget hyggelig dommer kan man si.

En dommer hang seg helt opp i ørefrynsene til Bogar og var meget betatt av de. Fiklet en hel masse med de. Mudien skal jo ha ørefrynser, men det mangler dessverre på ganske mange.

Jeg har også fått spørsmålet "hvem trur du blir BIR?" fra en dommer i det tispene var ferdige og jeg stod på yttersiden og ventet på å komme inn til BIR/BIM finalen. Bogar ble BIR den dagen også.... :P

En gang jeg stilte på en liten utstilling, så fikk Bogar BIR med en helt grei kritikk. Mens jeg er inne i gruppefinalen, blir jeg stående rett ved der dommerne sitter. Hun som dømte Bogar tidligere på dagen pekte på ham og spurte den som satt ved siden av: "Hvilken rase er det egentlig?". :)

Men det å skrive er ikke alltid like enkelt. Jeg satt og skrev at hundene hadde fine, mørke muslinger på en utstilling en gang. Dommeren lo meget godt da hun oppdaget det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke rar kritikk, men rare blikk. var på utstilling og ble slått av tispen i ringen, hadde snakket litt med eierene og de sa de bare manglet ett cert så var hun champion, så da de fikk best i rase ble jeg glad på deres vegner og jublet og klappet. Dommer så rart på meg, og lurt nok på hva som feilte meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel fått noen merkelige opplevelser i ringen.

På utstillinga her i vår kom en gruppedommer fra det store utland for å se på hundene før vi gikk inn i gruppefinalene.

Var Hampus jeg stilte, min gårdshund.

"Oh whats that, is it a beagle?"

Ble passe forfjamset og sa at det var en Dansk / Svensk gårdshund.

Da sier hun at en sånn har hun aldri sett.

MEN på raseklubbens side står det at hun bare uker før faktisk dømte en rimelig stor gruppe med gårdiser...hehe...

Rareste opplevelsen fikk jeg dog nå i helga i Sverige.

For drøye 2 uker siden ble Hampus Svensk champion og World winner.

Han har plukket masse CERT og BIR, ogaldri fått dårligere enn rødt.

Nå på lørdag fikk han bedømning 0 pga en graverende bittfeil som ingen av de 20 andre dommerne har sett.

Den var en smule drøy.

Heldigvis er ikke utstilling alt, så det hele ble bare en god latter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rareste opplevelsen fikk jeg dog nå i helga i Sverige.

For drøye 2 uker siden ble Hampus Svensk champion og World winner.

Han har plukket masse CERT og BIR, ogaldri fått dårligere enn rødt.

Nå på lørdag fikk han bedømning 0 pga en graverende bittfeil som ingen av de 20 andre dommerne har sett.

Den var en smule drøy.

Heldigvis er ikke utstilling alt, så det hele ble bare en god latter.

Det der hørtes faktisk helt normalt ut. De færreste dommere sjekker bittet "ordentlig". De tar bare en kjapp titt- mest for å sjekke at bittets plassering er korrekt (saksebitt, overbitt, underbitt). Det å sjekke at alle tenner sitter der de skal blir SJELDEN gjort. Mangel av enkelte tenner (vanligvis P3 eller P4) er derfor ikke uvanlig- det er t.o.m ofte eier selv ikke er klar over det.

Jeg kjenner til opptill flere hunder med titler så det synger etter med tannmangel. En av dem ble den kommentert av EN Dommer. De andre har aldri noen oppdaget det på- og dette er hunder som blir stilt på det meste av utstillinger.

Bittfeil er arvelig OG en graverende feil, så når det blir oppdaget er en null en korrekt premiering.

Er du usikker- spør din dyrlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veel... Har vel fått mange rare kommentarer, men den beste/verste jeg har fått:

Problemet med akita er at det finnes så få gode, at mange dommere aldri har sett en skikkelig god, derfor kan bedømmingen noen ganger bære preg av lotto.

Det var egentlig oppsatt en østeuropeisk dommer, og bare utsikten til å få championat på 2årsdagen gjorde at jeg meldte på og kjørte et godt stykke. Vel fremme om morgenen får jeg info om dommerendring, til irsk dommer.

Går inn i åpen klasse og får CK. Skjønner da at hun skal få cert og venter glad og lykkelig utenfor mens championtispa går inn.

Champion går ut med en slett rød (noe jeg er helt enig i)

Så er det min tur igjen og vi får cert, beste tispe og BIR. Jeg sier til ringsekretæren at hunden blir champion. Hun forteller dette til dommeren da hun henter championatrosetten, og da utbryter dommeren: "Oh, thank God, I picked the right one...."

Og min tiltro til utenlandske dommere steg betraktelig :)

Ellers hadde vi en kongekommentar i Stockholm. Samme eier vinner åpen klasse og championklasse. Låner handler til champion og dommer setter opp åpen klasse vinner til beste tispe. I BIR og BIM blir dommeren litt "rar" men gir BIR til hannhunden. Etterpå går hun bort til tispeeier og sier: "Men det var jo championtispen som skulle bli BIR..."

Oh yeah. Nettopp derfor jeg ikke hadde meldt på for denne dommeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte her om dagen ei fortelle om en utstilling hun hadde vært på for en del år siden; dommeren der var både gammel og en smule alkoholisert og det eneste hun skrev på kritikken var følgende: "***** stygg hund" :) . (hunden var forøvrig N UCH).

Oj, hun gamle dama burde ikke vært dommer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått noen veldig rare kommentarer på utstilling, men den korteste var vel denne: "Massive kopf, massive hinten". Dett var dett :rolleyes: Han ble bir, da, og det var jo flott, men det er jo litt morsomt å få litt mer utfyllende kritikker enn det.

Jeg slang meg med på utstilling mest for å få en bedømmelse av Walter, og i og med at jeg var ny med rasen og det ikke er så mange å sammenligne med, var jeg spent på å vite hvordan kvaliteten var. Men det var ikke bare-bare å bli klok på disse kritikkene. Den ene gangen hadde han bra vinkler foran, men ikke bak, så var det omvendt, og så var det flotte vinkler overalt :)

Nå har jeg lært litt mer og klarer å se fordeler og ulemper selv, men jeg var forferdelig forvirret en stund, gitt, om vi hadde noe i ringen å gjøre i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hørtes faktisk helt normalt ut. De færreste dommere sjekker bittet "ordentlig". De tar bare en kjapp titt- mest for å sjekke at bittets plassering er korrekt (saksebitt, overbitt, underbitt). Det å sjekke at alle tenner sitter der de skal blir SJELDEN gjort. Mangel av enkelte tenner (vanligvis P3 eller P4) er derfor ikke uvanlig- det er t.o.m ofte eier selv ikke er klar over det.

Jeg kjenner til opptill flere hunder med titler så det synger etter med tannmangel. En av dem ble den kommentert av EN Dommer. De andre har aldri noen oppdaget det på- og dette er hunder som blir stilt på det meste av utstillinger.

Bittfeil er arvelig OG en graverende feil, så når det blir oppdaget er en null en korrekt premiering.

Er du usikker- spør din dyrlege.

Nå var det ikke tannmangel, men en skjevhet i fortennene.

Så om det er veldig graverende, burde det kommet fram før.

En gang har denne skjevheten blitt komentert, av en dommer som likevel ga både CERT og BIR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers hadde vi en kongekommentar i Stockholm. Samme eier vinner åpen klasse og championklasse. Låner handler til champion og dommer setter opp åpen klasse vinner til beste tispe. I BIR og BIM blir dommeren litt "rar" men gir BIR til hannhunden. Etterpå går hun bort til tispeeier og sier: "Men det var jo championtispen som skulle bli BIR..."

Har sett noe av det samme skje på en spesialutstilling av alle ting (ikke med egne hunder).

Dommer dømmer championklasse tisper, i kvalitetsbedømmingen gir hun tispen rød sløyfe men med en kommentar om at hun ikke er så veldig begeistret for hunden, den har for lyse øyne, og er generelt ingen god tispe (dommers personlige mening). Når hundene etterpå skal plasseres i klassen, har de byttet handler, for hunden stiller seg bedre med eier utenfor ringen. Tispen vinner championklassen med CK, og ender opp som 2.BTK eller 3.BTK...... Men en kommentar fra dommeren om at det der var en virkelig vakker championtispe....

Og dette var altså på en spesial (nå skal det sies at denne tispen faktisk er ganske bra og fortjener sin Championtittel til gangs....)... og da kan man jo begynne å lure på hva dommeren egentlig ser etter... og om denne ser i det hele tatt...

Ellers har jeg fått en kommentar på Roma (som har en tendens til å legge på seg.... men hun er ikke tykk), fra dommeren som ga henne Championatet: "well bodied" (med hermetegnene i kritikken :)) Dommer forklarte det senere at hun var litt 'on the heavy side' men at han kunne se at ikke det var pga. mangel på mosjon og for mye mat....

Og Gigi fikk beskjeden "Will grow into those ears".... paraboler er kjekt å ha... :P Iallefall nå når det analoge bakkenettet stenges ned :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...