Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor begynner man oppdragelsen?

Ella8pv

Recommended Posts

Hvor gammel synes du valpen bør være før man begynner på kurs, og hvorfor? Bør vi ha inne visse kunnskaper før kursstart? Og hvor begynner man egentlig når man får valpen? Jeg skjønner jo at det å bli husrein starter allerede fra første øyeblikk, det samme gjelder sosialisering og det å oppleve mest mulig, men hvilke andre basic elementer trekkes inn helt fra start, og i forhold til valpens forskjellige alderstrinn? Jeg tenker jo å begynne på kurs, men det er greit å kunne starte hjemme med en gang, før et kurs setter i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "helt" ny på dette med hund, har lest en masse bøker i min hundefjortisperiode (det er nå 5 år siden) - og siden den gang har jeg ikke lest ei eneste bok. Har ikke hatt egen hund noe mer enn at jeg har passet en schæfer i perioder i mine yngre dager, men nå i mine senere år har det vært lite.

Men jaggu har ikke jeg klart å fått orden på valpen min - uten noen form for kurs eller annet enn ren og skjær god fornuft. Selvfølgelig husker jeg mye fra bøkene og det kurset jeg var på med schæferen (valpe/nybegynner var det vel, husker jaggu ikke, var 13 år ellerno). Har brukt alt fra dag en, lærte valpen sitt i løpet av den første uka (det går av seg selv egentlig, så lenge du lærer den å vente på mat) - gi labb og ligg kom like etterpå. Innkalling er også en ting vi bare har jobbet med fra uke 1 + kontakt. Sånne ting man vet kommer til å være viktig videre i livet med hunden - om du skjønner? Gi labb er egentlig den eneste "unyttige" tingen jeg har lært henne så langt, "morsomme" triks som rull rundt eller sitt bamse orker jeg ikke før bikkja nærmer seg året.

En annen ting er jo å tenke hva du vil bruke hunden til - og begynne så smått å shape den mot det. Kanskje noen lydighetselementer? Kanskje venne den til agilitysettene (men for all del ikke presse den til hopp osv, kanskje en tunell?). Kanskje søk er noe man ønsker? Alt dette mener jeg kan settes i gang med en gang hunden virker godt vent til hjemmet. Det varierer jo fra valp til valp (det har jeg selv opplevd i forhold til min valp og veninna mi sin valp) - så alt fra dag én til uke 3...

EDIT: og siden det ikke går kurs om sommern kommer ikke valpen min seg på kurs før hun er 5 mnd. Men men, valpekurs må man jo engang gå på, så bedre sent enn aldri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi liker at den første uken (iallefall) går til kontakt trening. Bare kos, lek og kjærlig og bli kjent med valpen og omvendt. Selvsagt tissetrening, sosialisering og miljø trening fra dag 1 som du nevnte. Men valpen skal egentlig ha en god uke sammen med deg alene før du utsetter den for familie venner o.l så den skjønner at det virkelig er deg den skal være med .

Dette er selvsagt ting enkelte velger å følge og enkelte ikke.

Ville også begynt etter ett par uker med sitt (og så videre til dekk når hunden virkelig kan sitt) og nei kommer jo også inn nå. I den første perioden hvis valpen tygger på en ledning, vil jeg gi den en leke, altså bare distrahere den. Men i videre tid vil valpen få ett nei til det den gjør galt. Ha på seg bånd og gå der du går i bånd ville jeg begynt med i samme periode som sitt.

Vet ikke om dette var noe svar på spørsmål.- Jeg vil tro at det meste av mamma- instinktet ditt kommer frem når du får valpen. Mye må forandres pga valpens tempo og interesse og noe vil gå glattere enn en trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha feilet en del på akkurat dette med Ask er dette det jeg vil gjøre pr. i dag med neste valp:

Masse sosialisering med riktig type hunder, og riktig type sosialisering. Positiv "trening" fra dag 1 nesten, og valpekurs så tidlig som mulig (9-10 uker tidligst, og for alle del, ikke for sent!). Dette fordi valpekurset er veldig nyttig for valpen når det kommer til miljøtrening og sosialisering. dessuten får man en del info om netopp det du spør om her på et valpekurs, og man har noen å spørre om det er noe man lurer på. Å lese og "kunne selv" er flott, men jeg brenner meg ikke på at jeg kan nok, eller at valpekurs er så basic at man ikke "gidder", en gang til. Jeg går valpekurs for hundens del, ikke min del, selv om det utvilsomt er nyttig for meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi liker at den første uken (iallefall) går til kontakt trening. Bare kos, lek og kjærlig og bli kjent med valpen og omvendt. Selvsagt tissetrening, sosialisering og miljø trening fra dag 1 som du nevnte. Men valpen skal egentlig ha en god uke sammen med deg alene før du utsetter den for familie venner o.l så den skjønner at det virkelig er deg den skal være med .

Jeg misforstår sikkert, men det høres ut som du sier to forskjellige ting her. Sosialisering og miljøtrening fra dag 1, men ikke utsettes for familie og venner? Hva mener du med det? Å hilse på familiemedlemmer og venner? Dette er jo nettopp sosialisering og det blir fort miljøtrening når man drar rundt til familiemedlemmer.

Har du en rase som er kjent for å diskriminere mye så har du egentlig ikke tid til å kaste bort en uke her og hvorfor ta sjansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misforstår sikkert, men det høres ut som du sier to forskjellige ting her. Sosialisering og miljøtrening fra dag 1, men ikke utsettes for familie og venner? Hva mener du med det? Å hilse på familiemedlemmer og venner? Dette er jo nettopp sosialisering og det blir fort miljøtrening når man drar rundt til familiemedlemmer.

Har du en rase som er kjent for å diskriminere mye så har du egentlig ikke tid til å kaste bort en uke her og hvorfor ta sjansen?

Av det jeg har lest om valper så skal de knyttes til deg den første uken og derfor skal du helst ikke ha masse besøk av alle som vil se den søte valpen.

Miljøtrening er trening på miljøet. Altså at valpen får se en benk, ett tre, biler kjører rundt, sykkelister, joggere, o.l at valpet "utsettes" for miljøet. Sosialisering mener jeg med andre hunder, gå forbi andre hunder. Hilse på men ikke nødvendigvis herje så voldsomt med, trygge gode hunder, slik at det ikke bare er deg/ dere ei en uke.

Venner og familie får treffe valpen her etter en uke med oss.

Nei, nå har vi to selskapshunder som du ser, en golden og en cavalier, så det er ikke raser som er kjent for å diskriminere.

Dette er bare slik vi oppdrar våre hunder og vi velger å knytte bånd til våre valper.

Kan ha blitt litt klussete med definisjonen på sosialisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel synes du valpen bør være før man begynner på kurs, og hvorfor? Bør vi ha inne visse kunnskaper før kursstart? Jeg tenker jo å begynne på kurs, men det er greit å kunne starte hjemme med en gang, før et kurs setter i gang.

Det finnes valpekurs som beregnet på valper i i alderen 8-13 uker og kurs beregnet for valper 3-7 måneder. Det er utrolig god trening for hunden din om du benytter deg av begge, og da må du nesten bare slenge deg på det første som starter siden du ikke har lang tid på deg. Det er stor variasjon i valpekurs så finn et kurs som passer for valpen sin alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM
Hvor gammel synes du valpen bør være før man begynner på kurs, og hvorfor? Bør vi ha inne visse kunnskaper før kursstart? Og hvor begynner man egentlig når man får valpen? Jeg skjønner jo at det å bli husrein starter allerede fra første øyeblikk, det samme gjelder sosialisering og det å oppleve mest mulig, men hvilke andre basic elementer trekkes inn helt fra start, og i forhold til valpens forskjellige alderstrinn? Jeg tenker jo å begynne på kurs, men det er greit å kunne starte hjemme med en gang, før et kurs setter i gang.

jeg har lest at hunden skal være 4-6 mnd når man skal på valpekurs. ihvertfall de som er i nærheten av der jeg bor, skal være 4-6 mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk at 6 mnd er ganske sent for valpekurs..

Så for min del, om man har flinke kursholdere, er det ingenting i veien for å begynne ved ca 3 mnd, eller litt tidligere. Såklart ser man an valpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...