Gå til innhold
Hundesonen.no

Belgisk fårehund


Mud

Recommended Posts

Ingen her med belger?! :-o

Litt om Belgeren:

De belgiske fårehundene er egentlig en rase men kommer i 4 varianter.

Den ruhårede(Laekenois) den korthårede (malenois) den røde langhårede (tervueren)og den sorte langhårede( groenendael).

De forskjellige variantene kan dukke opp samme kull,men dette er sjelden.

(bortsett fra terver født i mallekull,det skjer ganske ofte)

Av lynne er de kvikke og glade.

De er ekstremt lettlærte (på godt og vondt) og har mye energi! :cry:

De krever en konsekvent oppdragelse,samtidig er de veldig førermyke og takler dårlig kjeft og juling.

Ryktene sier at de er nervøse og det kan kanskje stemme hos noen individer,men ellers er dette ofte et resultat av for harde metoder og (for hunden) ustabile eiere.. :cry:

Loke er min andre Groenendael og garantert ikke min siste belger :cry:

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke takker :cry:

Av en eller annen underlig grunn synes jeg Laekenoisen er den som ser søtest ut :cry:

Skal ikke se bort fra at min neste Belger blir en krøllert..

Bare synd de er så sjeldne,jeg har enda ikke sett en "live"

Men "min" variant er jo den som er regnet som "skjønnheten" blandt de 4,selv om noen Terv eiere selvfølgelig vil påstå noe annet :cry:

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min neste brukshund blir med all sannsynlighet en belger- og da kanskje terv eller malle.. Selv om groendaelen er kjempeflott.. Jeg synes de er skikkelig flotte hunder alle sammen!! Har hørt endel rykter om at av de fire så er mallen sterkest i psyken, elelr er dette bare tull og tøys? Det er iallefall de man oftest ser i brukskonkurranser av "de fire store"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt endel rykter om at av de fire så er mallen sterkest i psyken, elelr er dette bare tull og tøys?

Vel,av de 4 er det malle og laekenois som er avlet mest etter bruksegenskaper og da blir det gjerne sånn.

Groenendaelen er avlet mest etter utseende desverre,selvom noen oppdrettere er nøye med å også avle på resultater utenfor utstillingsringen.

Loke er en arbeidshund ut til klotuppene (fikk kjempeskryt av egenskapene hans på lydighetskurset i dag,takk Fanny! :cry: )og falt da fort i mellom flere stoler,han bodde 4 steder i løpet av 14mnd.

De fleste som vil bruke belgeren aktivt søker mallen og det påvirker jo også igjenn avlen.

Men unntak finnes jo,farfaren til Loke ble Nordisk mester i bruks 11,5 år gammel(!) Loke skulle også bli brukshund,men reagerte visst på skuddet..

(det gjør han ikke lenger? :? )

Ser du har BC? Da burde ikke overgangen til Belger bli for stor,det er endel som sliter med å henge med i svingene på begynnelsen :(

Lykke til!

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Terv og Mallen er finest.. :cry: (Har veldig lyst på en Malle selv)

(Naboen vår har en terv, men den ble ikke sosialisert skikkelig som valp, så den kan ikke være i lag med andre hunder (Flyr på dem), så den får

aldri være løs, altså bare tur i bånd.

Men belgere er skikkelig fine hunder.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt endel rykter om at av de fire så er mallen sterkest i psyken, elelr er dette bare tull og tøys?

Vel,av de 4 er det malle og laekenois som er avlet mest etter bruksegenskaper og da blir det gjerne sånn.

Groenendaelen er avlet mest etter utseende desverre,selvom noen oppdrettere er nøye med å også avle på resultater utenfor utstillingsringen.

Loke er en arbeidshund ut til klotuppene (fikk kjempeskryt av egenskapene hans på lydighetskurset i dag,takk Fanny! :cry: )og falt da fort i mellom flere stoler,han bodde 4 steder i løpet av 14mnd.

De fleste som vil bruke belgeren aktivt søker mallen og det påvirker jo også igjenn avlen.

Men unntak finnes jo,farfaren til Loke ble Nordisk mester i bruks 11,5 år gammel(!) Loke skulle også bli brukshund,men reagerte visst på skuddet..

(det gjør han ikke lenger? :? )

Ser du har BC? Da burde ikke overgangen til Belger bli for stor,det er endel som sliter med å henge med i svingene på begynnelsen :(

Lykke til!

Mvh Annette

Det har jeg og hørt. Har selv hatt Groendael, men desverre så var den alt annet enn sterk i psyken... har og en i klubben som alltid har hatt Groendael, de to han har nå er 10 og 13 år... Men han sier det selv at han vet rett og slett ikke hva rase han skal finne seg for på groendaelen er nesten alle bruksegenskapene avlet bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt dumt er at det plutselig dukker opp Groenendaeler som har altfor mye motor til å fungere som ren familie eller utstillingshund.

Min Lokeliten er en av dem...

Jeg var klar på at jeg skulle ha en belger igjenn etterhvert og hadde en slags plan om å slå til på en av de mange som blir omplassert ved ett års alder.

Det er ofte der du finner de beste Groenendaelene.

Loke er komplett arbeidsnarkoman og står nok ikke tilbake for en gjennomsnittelig malle i intensitet (jeg har arr som "bevis" :cry: )

Men hvis jeg skulle hatt en groenendaelvalp til mitt fomål så hadde jeg nok tatt en tur til sverige...

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Loke da - så klart terven er penest? :)

At det kan dukke opp forskjellig pels og farger i et kull bidrar vel litt til forvirring - ikke alle skjønner at en terv født i mallekull fra brukslinjer IKKE nødvendigvis har samme psyken som en "vanlig" terv fra utstillingslinjer.

Hvor har du fått loke fra? Tenkte lenge på groen, men føler at terv fra riktig oppdretter er et mer sikkert valg. Ville jo også ha en skikkelig brukshund, det er ikke mange som avler bruks på groen lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he :D

Har du ikke lest om hvordan de belgiske fårehundene ble til?

I boken om de belgiske vallhunder?

Gud`s mest perfekte skapeverk var ikke perfekt før han kom på det med den den sorte fargen.Da falt han om i ekstase :)

Vel,en groenendael fra brukslinjer...det er vel bare èn oppdretter her til lands som fortsatt avler det så vidt jeg vet? Han er fra nangijala

Han er sønnesønn av Chac c mool av Nangijala.

Moren er en fransk import fra brukslinjer(hun er ikke brukt av Emte som annet enn avlstispe) og faren er Typhoeus At av Nagijala.Han er agilityhund.

Jeg vet faktisk ikke om det er noe marked for sorte belgere fra brukslinjer i Norge.Til tross for Chac`s meritter så virker det som mange tror at de sorte er mer skrullete enn de brune...:?

Men i sverige er det etterspørsel så jeg vet at Emte selger endel over grensa.Loke skulle også dit...

Hvor er din fra? Er hun kjøpt fra malle kull?

Min forrige Groenendael hadde terv søsken :( Prøv å forklar den til uinvidde! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg har hørt er at hvis en skal ha groendael fra skikkelige bruks linjer så må du til frankrike for her i landet blir det for det meste avle på utsendet og ikke psyken(desverre).

men skal jeg noen gang ha hun av den rasen så går jeg til en vi kjenner(tidligere samarbeidene med Black Haakwind) som har nå begynnt oppdrett i eget kennelnavn her i bergen http://www.nadjarah.com/

de har vi kontakt med(de har jo en japaner også) og skal vi ha en liten svart en så blir det fra dem. :wink: men for å si det sånn da så er ikke jeg ute etter en bruks hund hvis jeg skal ha en groendael, da vil jeg heller ha en Bouvier. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg har hørt er at hvis en skal ha groendael fra skikkelige bruks linjer så må du til frankrike for her i landet blir det for det meste avle på utsendet og ikke psyken(desverre).

Jepp.Det er det de fleste har hørt tydligvis, til tross for at Chac ble nordisk champion i bruks for 3. gang så sent som i 02 Da 11 1/2 år gammel!Ikke så mange andre ,uansett rase ,som kan vise til hans prestasjoner..Men det var vel en grunn til mammaen til Loke ble hentet fra frankrike.Det er ikke tett av sorte arbeidsjern i norden,men de finnes faktisk 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...