Gå til innhold
Hundesonen.no

Redd for torden?


Knøttene

Recommended Posts

Jeg sitter på jobb nå, og utenfor lyner og tordner det.

Hjemme ligger vår voksne hund på 3 år, og valpen vår på snart 4 mnd.

Jeg vet at den voksne ikke bryr seg om torden, men ble litt engstelig for at lillegutt kan være det?

Er torden noe hunder pleier å bry seg om?

Det er ikke helt ekstremt altså. Bare litt buldring med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at så lenge den voksne ikke bryr seg, så vil det gå helt fint med den lille. Den ser vel kanskje litt etter om den voksne reagerer, men slår seg forhåpentligvis til ro med at det ikke er noe å bry seg med siden den voksne er rolig.

ellers føler jeg at hunder som er skeptiske til torden, OFTEST har eiere som også er redde, og som overfører dette til hunden.

Her sover bikkja seg glatt igjennom torden. evnt leker seg igjennom. Selv om vi er ute og det virkelig smeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ellers føler jeg at hunder som er skeptiske til torden, OFTEST har eiere som også er redde, og som overfører dette til hunden.

Nå forstår jeg virkelig ikke hva du mener... :shocked::ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke lenge siden var det et vanvittig tordenvær i Oslo. Isak likte det absolutt ikke, men lille Pablo tok det hele med fatning. Jeg var redd for at Isaks redsel skulle smitte over på Pablo, men det gjorde den heldigvis ikke. Hvis Rocky ikke er redd, så går det nok bra med Mario også :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det har noe med eierens redse å gjørel stort sett, men heller gener. Hunder som er litt nervøse av seg fra før av, kan lett reagere på høye lyder. Men det fins jo også hunder som reagerer på en viss lyd, og som er helt normale ellers. Man vet jo aldri, men man kjenner jo stort sett hunden sin godt nok til å vite om han muligens vil reagere. Hvis hunden din ikke har reagert på høye lyder før, så er det nok liten sjans for at han vil reagere på torden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det har noe med eierens redse å gjørel stort sett, men heller gener. Hunder som er litt nervøse av seg fra før av, kan lett reagere på høye lyder. Men det fins jo også hunder som reagerer på en viss lyd, og som er helt normale ellers. Man vet jo aldri, men man kjenner jo stort sett hunden sin godt nok til å vite om han muligens vil reagere. Hvis hunden din ikke har reagert på høye lyder før, så er det nok liten sjans for at han vil reagere på torden.

Jeg tror nok det er en blanding.

Noen hunder er stødigere enn andre, helt klart!

Men noen lar seg også påvirke veldig lett hvis eier tydelig er ukomfortabel.

Det har nok gått greit her hjemme.

Ingen stresset valp; bare den vanlige ekstatiske gleden over at mor og far kom hjem! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er redd for både torden og raketter. Har forresten fått en følelse av at de fleste som er redd for én av delene er redd for begge. Jeg har trent noe med en CD fra Canis som har lyder av torden, raketter og skudd. Dette har gjort at han nå heldigvis ser ut til å slappe av når det tordner så lenge han er inne, men er han ute er han fortsatt redd (kanskje i litt mindre grad). Han er dessuten i den perioden i livet der det meste som er nytt er skummelt, så jeg håper han kommer over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt hunder som har reagert på torden, selv ikke han som var redd raketter brydde seg om torden. Jeg derimot. Torden er skummelt. Først de siste åra jeg klarer å slappe av selv om det tordner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg torden er veldig koselig, men ingen av hundene synes det.... Yippie har vel kun reagert på det en gang (som jeg vet om): Hun stod ute i hundegård med hundehus om natten (på Melsom, ikke hjemme) og det lynet og tordenet samtidig, slo ned i låven som ligger et par hundre meter unna og i skogen 0,5-1 km unna. Da var hun litt forstyrret, men ikke liiivredd. Amira er ganske redd for smell, men synes ikke torden er så ille som fyrverkeri eller pistolsmell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er en blanding.

Noen hunder er stødigere enn andre, helt klart!

Men noen lar seg også påvirke veldig lett hvis eier tydelig er ukomfortabel.

Det har nok gått greit her hjemme.

Ingen stresset valp; bare den vanlige ekstatiske gleden over at mor og far kom hjem! :P

Er av samme oppfatning jeg også, at det av og til (...som oftest?) dreier seg om en kombinasjon av genetikk og miljø.

Min hund er skuddtestet, men nådde ikke helt opp som "dønn skuddsikker", men har fått "ikke skuddberørt" i sine papirer.

Hun er nok likevel, etter min erfaring i dagliglivet, en hund som beveger seg litt på tippen (kanskje i nedre grense til og med) mellom berørt/ikke berørt. Mye avhenger av min reaksjon i situasjonen, og litt avhenger det også av om hun er engasjert i en motiverende aktivitet eller ikke (skjønt, hun fint bestod både skuddtesten og skrammeltesten uten spesiell avledningsaktivitet involvert).

Per idag finnes det ingen hemmende overreaksjon på torden hos min hund. Men hun registrerer rumlingen, og jeg merker at hun følger med på mine reaksjoner (og jeg gjør mitt beste for å spille så kjekk og naturlig som mulig :) *jeg er egentlig pissredd for torden selv*) Sommeren for 2 år siden spratt hun opp en kveld av sofaen og for ut i hagen for, helt på egen labb, for å sjekke det voldsomme smellet da det slo ned i pipa til naboen her. Hm...Mon tro hvordan man skal tolke denne reaksjonen? :) Men slik hun normalt er så ønsker hun å konfrontere ting hun er usikker på. Hun undersøker selvstendig, men jeg får likevel en følelse av at hun ikke er helt uberørt... :) I motsetning til hunder som bare stikker avgårde helt forskremt ser jeg dette dog som et sunnhetstegn, selv om slik adferd heller ikke nødvendigvis beskriver en dønn lyd-tøff hund alltid..

Nyttårsaften hos oss (som stort sett feires stille og rolig med to voksne og en hund) er dog noe mer anstrengt enn med torden ;) (synd at rakettoppskytning skjer kun en gang per år) Hun har da gjennom hele nyttårsdagen en noe mer mer klengete og smiskete attityde over seg. Hun er ikke på langt nær så tøff og pågående i attityden, men hun får heller ikke noen anledning til å sjekke lydene på samme måte som med det kraftige tordensmellet: Hun holdes bevisst innendørs, med lukkede dører og skjermede vinduer. Men det har, igjen, noe med situasjonen å gjøre tror jeg: alt er stille og rolig helt til det begynner å gnistre, pipe og brake rundt oss fra alle kanter, uten at hun får mulighet å sjekke ut. Dessuten er vi er vi to-bente ekstra på alerten for å virke naturlig rolige, egentlig overnaturlig rolige, hehe ;) Så kan nok hende at vi ubevisst påvirker vår "litt på tippen"-hund med all denne overkonsentrerte "roen" og tilretteleggingen vår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...